شناسه خبر : 19197 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به‌رغم افزایش تولید، وابستگی ادامه می‌یابد

گزارش فیچ از رونق گاز طبیعی در آمریکا

شیوا سعیدی: اخیراً موسسه فیچ ریتینگ گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد شکوفایی ادامه‌دار گاز طبیعی میزان تولیدات را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد اما از وابستگی در حوزه انرژی نمی‌کاهد.

تاثیر اولیه این موضوع کاهش هزینه‌های صنعتی برای مشتریان و گسترش ظرفیت و سود شرکت‌های مواد شیمیایی، تولید فلزات، سیمان و کود است. بر اساس گزارش «شکوفایی طبیعی»؛ ارتقای تولیدات به معنای استقلال در حوزه انرژی نیست. در بخشی از این گزارش که پنج تحلیلگر آن را تهیه کرده‌اند، آمده است: واردات خالص نفت کاهش یافته است و این روند ادامه خواهد یافت اما آمریکا در کوتاه‌مدت به استقلال انرژی نمی‌رسد (که می‌توان آن را واردات صفر نیز نامید). واردات خالص نفت از روزانه 5/12 میلیون بشکه در 2005 میلادی به روزانه 5/8 میلیون بشکه در سال 2011 کاهش یافت. چنانچه تولید گاز و نفت گسترش یابد، این حجم افزوده مزایایی برای اقتصاد آمریکا خواهد داشت. در گزارش فیچ ریتینگ آمده است: بهای کاسته گاز طبیعی مزایای رقابتی بیشتری برای تولیدکنندگان آمریکایی در بسیاری از صنایع فراهم می‌کند. اما بازگشت سطوح بالاتر تولید بیش از قیمت‌های پایین انرژی نیازمند استحکام بنیان‌های اقتصادی و فناوری است. تاثیر شکوفایی گاز طبیعی در صنعت تولید الکتریسیته مشخص نیست؛ در بلند‌مدت سودآور است اما در کوتاه‌مدت در بازار اختلال ایجاد می‌کند. در بلند‌مدت گاز طبیعی ارزان به افزایش تقاضا برای الکتریسیته کمک می‌کند و هزینه‌های کمتری خواهد داشت. اما در کوتاه‌مدت هزینه‌های کاسته گاز به کاهش قیمت فروش عمده الکتریسیته منتهی می‌شود. این امر سبب می‌شود واحدهایی که با زغال‌سنگ فعالیت می‌کنند قدرت رقابت خود را از دست بدهند.
تاثیر گاز ارزان بر صادرات آمریکا: در این میان بحث‌ها و گفت‌وگوهایی درباره این سوال وجود داشت که آیا باید اجازه داد ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) آمریکا به سراسر جهان صادر شود یا خیر. شرکت‌های آلکوا، داو کمیکال و ایستمن کمیکال و موسسات شیمیایی دیگر برنامه جدیدی آغاز کرده‌اند که «برتری انرژی» آمریکا نام گرفته است و هدف از آن مبارزه با صادرات ال‌ان‌جی است زیرا به عقیده آنان این عمل تلاشی است تا بازیگران بزرگ‌تر به طور مصنوعی قیمت‌های بازار داخلی گاز را به نفع خود سرکوب کنند. متاسفانه آنچه به صلاح این چند شرکت است برای اقتصاد آمریکا مناسب نیست. در نهایت صادرات ال‌ان‌جی به سود تمام بخش‌های اقتصاد آمریکاست و به طور جهانی رشد اقتصادی را ترویج می‌کند. افزایش تقاضا، صادرات تولید داخلی گاز طبیعی را افزایش می‌دهد. مزایای اقتصادی گاز طبیعی چنان برای صاحبان زمین، کارگران کارخانه‌های تولید استیل و جوامع مختلف در این کشور زیاد است که افزایش اندک بهای گاز را برای مشتریان خنثی می‌کند. وزارت نیرو آمریکا نیز این واقعیت را تایید می‌کند. این سازمان تمام سناریوهای مختلف را بررسی کرده و معتقد است مزایای صادرات ال‌ان‌جی بر تمام هزینه‌ها می‌چربد. علاوه بر آن تحقیق DOE نشان می‌دهد هیچ رابطه مستقیمی میان صادرات و سود اقتصادی وجود ندارد؛ به هر میزان آمریکا ال‌ان‌جی بیشتری صادر کند، سود خالص اقتصاد این کشور به صورت درآمد واقعی توزیع می‌شود. به بیان دیگر این مزایا فقط به یک گروه تعلق نمی‌گیرد. اخیراً موسسه دلویت تمهیدات جهانی صادرات ال‌ان‌جی آمریکایی را بررسی کرده است. گزارش موسسه نشان می‌دهد این امر امنیت جهانی انرژی را بیشتر می‌کند. بر اساس این گزارش صادرات ال‌ان‌جی، سهم آمریکا از بازار جهانی ال‌ان‌جی را افزایش می‌دهد و این کشور می‌تواند از کشورهایی مانند روسیه پیشی بگیرد و از بهای گاز طبیعی در کشورهای اروپایی بکاهد. علاوه بر تمام این موارد قیمت گاز طبیعی در داخل کشور نیز پایین باقی می‌ماند. از سوی دیگر صادرات ال‌ان‌جی فرصتی برای این کشور فراهم می‌کند تا به یک بازیگر واقعی در صنعت جهانی انرژی تبدیل شود. بازار جهانی خواهان ذخیره بیشتر ال‌ان‌جی است و اگر آمریکا نتواند این شکاف را پر کند، کشورهای دیگر مانند چین و روسیه این کار را خواهند کرد. عصر شکوفایی گاز طبیعی در آمریکا بیشتر شبیه گذر شهابی بوده است. آمارها نشان می‌دهد ذخایر داخلی آمریکا بین 300 تا 900 هزار میلیارد فوت مکعب است. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اکتشاف گاز طبیعی به ایالت‌های مختلف آمریکا از داکوتای شمالی گرفته تا پنسیلوانیا سرازیر شده است. اما باید توجه داشت با چنین سطحی از تولید و قیمت‌های کاسته داخلی به زودی بازار داخلی اشباع خواهد شد. این امر به نوبه خود سبب می‌شود سرمایه‌گذاری در تولید کاهش یابد. صنعت انرژی در بازاری سرمایه‌گذاری نخواهد کرد مگر اینکه تقاضای مشتریان زیاد باشد. منع صادرات ال‌ان‌جی از میزان تقاضا می‌کاهد و این امر به کاهش سرمایه‌گذاری در منابع داخلی انرژی آمریکا می‌انجامد. بدون سرمایه‌گذاری از مشاغل مربوط به گاز طبیعی و تولید کاسته می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها