شناسه خبر : 19130 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

داده‌های ضعیف اقتصاد آمریکا و منفی شدن سپرده‌ها در اروپا

یورو در برابر دلار و ین تقویت شد

خبرگزاری رویترز روز جمعه سوم می در گزارشی نوشت، ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین میزان خود طی سه‌ماهه اخیر رسید.

احسان برین
خبرگزاری رویترز روز جمعه سوم می در گزارشی نوشت، ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین میزان خود طی سه‌ماهه اخیر رسید. این اتفاق پس از آن رخ داد که یکی از سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا به نام اِوالد نُوُتنی اظهار داشت، عوامل بازار، اظهارنظرهای اخیری را که در مورد نرخ‌های بهره منفی احتمالی مطرح شده است بیش از اندازه تفسیر کرده است. بر این اساس، ارزش ارز مشترک ناحیه یورو روز سه‌شنبه 30 آوریل و پس از آنکه رئیس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی اعلام کرد این بانک به لحاظ فنی برای نرخ‌های سپرده منفی آمادگی دارد و همچنین بر ریسک‌های روبه ‌پایین در اقتصاد تاکید کرد، تحت فشار قرار گرفت. از سوی دیگر همین خبرگزاری در گزارش دیگری در روز جمعه 3 می علت دیگری را نیز برای افزایش ارزش یورو در برابر دلار عنوان کرد و نوشت، گزارش صنعت نشان می‌دهد سرعت رشد در قسمت‌های زیادی از بخش خدمات آمریکا در ماه آوریل به پایین‌ترین میزان خود طی 9 ماه گذشته رسیده است. داده‌های جداگانه نیز حاکی از آن هستند که سفارش‌های کارخانه‌ای آمریکا به طرز محسوسی در ماه مارس کاهش یافته است. همچنین خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی در روز جمعه 3 می عنوان کرد، ارزش یورو در برابر دلار و ین افزایش یافت. این خبرگزاری نیز با اشاره به سخنان عضو هیات اداره‌کنندگان بانک مرکزی اروپا، اِوالد نُوُتنی نوشت، بازارها علامتی را که بانک مرکزی اروپا مبنی بر لحاظ نرخ سپرده زیر صفر داد، بیش از اندازه تفسیر کردند. نُوُتنی همچنین در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی در روز جمعه 3 می ‌گفت، سیاستگذاران «برنامه‌ای برای کاهش نرخ سپرده‌ها به رقمی زیر صفر ندارند.» بر اساس گزارش بلومبرگ، ارزش یورو در برابر دلار در ساعت 8:30 صبح روز جمعه به وقت لندن، با 2/0 درصد افزایش به رقم 3089/1 دلار رسید و همچنین یورو در برابر ین نیز با 4/0 درصد افزایش ارزش روبه‌رو شد و هر یورو در ازای 51/128 ین معامله شد.
خبرگزاری رویترز نیز مجدداً در راستای همین اخبار و در گزارش دیگری در روز جمعه 3 می نوشت، نرخ سپرده منفی به معنای آن است که بانک‌ها برای نگهداری سپرده‌های یورویی می‌بایست مبلغی را به بانک مرکزی اروپا بپردازند. چنین حرکتی می‌تواند پول را به خارج از منطقه یورو هدایت کرده و به مناطقی که در آنها دارایی‌ها بازدهی بیشتری دارند، ببرد و از سوی دیگر بانک‌ها را به جای آنکه به نگهداری پول در بانک مرکزی تشویق کند، به قرض‌دهی آن تشویق کند. index:1|width:300|height:|align:left
خبرگزاری رویترز در گزارش دیگری در روز جمعه 3 می نوشت، شرکت مورگان استنلی اعلام کرد: «منفی کردن نرخ سپرده هزینه زیادی دربر دارد، به گونه‌ای که جریان وجوه موجود در بازار پول را به سوی بانک‌های خارجی سرریز می‌کند. چنین هزینه‌هایی که اذهان را ناامید می‌کند و همچنین آمادگی دراگی برای استفاده از نرخ سپرده منفی، یکی از روشن‌ترین دلایلی است که بانک مرکزی اروپا برای داشتن یک نرخ ارز ضعیف‌تر می‌خواهد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید