شناسه خبر : 18698 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران از اروپا نیم‌میلیون تن گندم خرید

چشم امید برنج‏کاران تایلندی به بازار ایران

صادرات برنج تایلندی در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ کمتر از ۹/۶ میلیون تن صادر‌شده در سال قبل خواهد بود که کمترین میزان صادرات از سال ۲۰۰۱-۲۰۰۰ است.

نگاه دادخواه
صادرات برنج تایلندی در سال 2013-2012 کمتر از 9/6 میلیون تن صادر‌شده در سال قبل خواهد بود که کمترین میزان صادرات از سال 2001-2000 است. طبق اعلام وزیر بازرگانی تایلند صادرات برنج در شش‌ماهه نخست امسال 94/2 میلیون تن بود که 8 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. درآمد صادرات برنج در این شش ماه به 1/2 میلیارد دلار کاهش یافت که 4/3 درصد کمتر از شش ماه نخست سال 2012 است. کاهش شدید صادرات برنج تایلندی به اجرای برنامه تضمینی برنج توسط دولت بر می‌گردد که از اکتبر 2011 آغاز شده است. وزیر بازرگانی تایلند اعلام کرد طبق امضای تفاهمنامه‌ای میان دولت‌ها، دولت تایلند 250 هزار تن برنج به ایران صادر خواهد کرد و امیدوار است در آینده ایران سالانه بیش از یک میلیون تن برنج از تایلند وارد کند. طبق نظر برخی تاجران این معامله به قیمت 520 دلار در هر تن صورت گرفته است.

کاهش قیمت چای

قیمت چای کنیا، بزرگ‌ترین صادرکننده چای در جهان، به علت ناآرامی‌های موجود در مصر، کاهش خواهد یافت. مصر بزرگ‌ترین واردکننده چای در جهان است و ناآرامی‌های اخیر این کشور تقاضای چای را کاهش داده است. یک‌پنجم چای کنیا توسط مصر خریداری می‌شود و کاهش تقاضا از جانب مصر قیمت چای کنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. رئیس اتحادیه تاجران چای آفریقای شرقی می‌گوید مصرف چای دیگر کشورهای واردکننده این محصول مانند افغانستان و پاکستان کاهش یافته است زیرا در ماه‌های گرم تابستان مردم به نوشیدنی‌های گرم علاقه کمتری نشان می‌دهند. در این هفته قیمت چای کنیا 4/4 درصد کاهش یافت و به 41/2 دلار در هر کیلو رسید. در چهارمین هفته جولای قیمت چای در بنگلادش برای سومین هفته متوالی کاهش یافت. چای بنگلادش در این هفته به قیمت 6/3 دلار در هر کیلو معامله شد. در حراجی چای این هفته در بنگلادش 6/1 میلیون کیلو چای ارائه شد که 19 درصد آن فروخته نشد. کاهش مصرف چای در ماه رمضان در میان مسلمانان موجب کاهش تقاضا و کاهش قیمت این محصول شده است.

افزایش صادرات انگور ترکیه به روسیه

طبق اعلام مقامات رسمی ترکیه در سال 2013-2012، 133 هزار تن انگور ترکیه به روسیه صادر شده است که بسیار بیشتر از سال قبل است. صادر‌کنندگان ترکیه در سال جاری تلاش بیشتری برای کسب بازار روسیه داشته‌اند. ازبکستان و شیلی بزرگ‌ترین رقبای ترکیه در بازار انگور روسیه هستند. ترکیه 34 درصد از مجموع واردات انگور روسیه را در بر می‌گیرد. روسیه در سال 2013-2012، 393 هزار تن انگور وارد کرد که سه درصد کمتر از سال قبل است. قیمت انگور در اوکراین 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. قیمت آن در بازار 17/3 دلار در هر کیلو است که 70 درصد نسبت به سال قبل بالاتر است. در ایتالیا تاجران در نظر دارند محصولات انگورشان را تا 100 درصد بیشتر از سال قبل به فروش برسانند. در بازار ایتالیا هم حجم و هم قیمت انگور افزایش یافته است. هلند بزرگ‌ترین واردکننده انگور ایتالیاست.

نیم میلیون تن خرید ایران از اروپا

در چهارمین هفته ماه جولای، قیمت گندم در بازار معاملات آمریکا پس از چهار روز کاهش قیمت افزایش یافت. کارشناسان این کاهش بها را به بالا بودن عرضه جهانی گندم و ضعیف بودن بازار ذرت و سویا نسبت می‌دهند. شرایط آب و هوایی مساعد به پیش‌بینی بالاتر تولید داخلی کمک کرده و قیمت گندم در بازارهای آمریکا را کاهش می‌دهد. قیمت‌های رقابتی صادرات گندم در دیگر مناطق به طور فزاینده‌ای بر فشارها می‌افزاید. کاهش قیمت‌های صادراتی در روسیه و اروپا به علت عرضه بالای محصولات جدید است که به بازار آمریکا ضربه می‌زند. بازار گندم اروپا در روز سه‌شنبه با کاهش معاملات رو‌به‌رو شد و کاهش تقاضای مصر به بازار روسیه فشار وارد کرد. در این هفته تاجران اروپایی اعلام کردند ایران 450 هزار تن گندم milling برای تحویل در ماه آینده خریداری کرده است. ایران در آخرین خریدش در ماه گذشته، ظرف مدت دو هفته 800 هزار تن گندم از روسیه و کشورهای منطقه دریای سیاه خریداری کرد.

کاهش قیمت دانه سویا و افزایش کاشت چین

در چهارمین هفته ماه جولای، قیمت دانه سویا با وجود عرضه محدود آن در آمریکا و شرایط آب و هوایی نامساعد که نگرانی‌ها درباره خراب شدن محصولات را افزایش می‌دهد، کاهش یافت. کارشناسان این کاهش قیمت را به تقاضای بالای چین نسبت می‌دهند. با وجود عرضه محدود سویا، همچنان تقاضا از جانب چین، بزرگ‌ترین وارد‌کننده غلات جهان، ثابت باقی مانده است. در این هفته USDA در روز دوشنبه اعلام کرد آمریکا 120 هزار تن دانه سویا به چین فروخته است. واردات چین از برزیل میزان واردات سویا را به 93/6 میلیون تن رساند که 23 درصد بیشتر از سال قبل است. در بازار معاملات هند، قیمت دانه سویا پس از بارش باران که موجب تشویق کشاورزان به کاشت بیشتر این محصول می‌شود، افزایش یافت. کشاورزان هندی تا‌کنون در 11 میلیون هکتار دانه سویا کاشته‌اند که 28 درصد بیشتر از سال گذشته است.
index:1|width:450|height:300|align:center
index:2|width:340|height:300|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها