شناسه خبر : 18537 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مارک‌کارنی هم بازار طلا را نجات نداد

خروج صندوق‌ها از بازار طلا ادامه دارد

مارک کارنی سکان بانک انگلیس را به دست گرفته است و تلاش می‌کند سیاست‌های انتخابی او برای بدهی‌های دولت انگلیس بهتر از سیاست‌های همتای آمریکایی‌اش باشد. بالاخره بدترین عملکرد سه‌ماهه طلا از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون در هفته گذشته و پس از این پایان یافت که بن برنانکی سرپرست فدرال‌رزرو به کاهش خرید دارایی‌های آمریکا اشاره کرد.

شیوا سعیدی
بلومبرگ
مارک کارنی سکان بانک انگلیس را به دست گرفته است و تلاش می‌کند سیاست‌های انتخابی او برای بدهی‌های دولت انگلیس بهتر از سیاست‌های همتای آمریکایی‌اش باشد. بالاخره بدترین عملکرد سه‌ماهه طلا از سال 2008 میلادی تاکنون در هفته گذشته و پس از این پایان یافت که بن برنانکی سرپرست فدرال‌رزرو به کاهش خرید دارایی‌های آمریکا اشاره کرد. با وجود اینکه مروین کینگ سرپرست بانک انگلیس از اعضای کمیته سیاستگذاری پولی درخواست کرد اقدامات محرک را وارد بازار کنند، فروش اوراق بهار با ضرر مواجه شد. از سوی دیگر در میان گمانه‌زنی‌ها کارنی ابزارهای سیاستگذاری جدیدی برای ارتقای رشد اقتصادی معرفی خواهد کرد. در مصاحبه‌ای تلویزیونی که بلومبرگ در 28 ژوئن با مایک آمی (یکی از مدیران پولی شرکت سرمایه‌گذاری پاسیفیک در لندن) انجام داده بود، او گفت: روند بازار طلا همچنان دنباله‌رو اوراق بهادار خزانه‌داری بودند و به طور صادقانه بگویم این امر کمی به نظرم تعجب‌برانگیز می‌آید زیرا بسیاری از اعضای MPC به شیوه هوشمندانه‌ای در دو هفته گذشته به ما اعلام کردند اقتصاد انگلیس هم‌تراز آمریکاست. پیمکو که در نیوپورت بیچ کالیفرنیا قرار دارد بزرگ‌ترین صندوق سهام دنیا را مدیریت می‌کند. این شرکت در‌باره انگلیس می‌گوید: انگلیس از مرحله خارج شده است و فرآیند افزایش نرخ سود در آنجا نیز هنوز راه درازی در پیش دارد. بنچمارک 10ساله عملکرد طلا در بیست و چهارم ژوئن افزایش یافته و به 59/2 درصد رسید که بالاترین میزان از اکتبر 2011 بوده است. این رقم همچنین از رکورد کمترین میزان 41/1 درصد در بیست و سوم جولای سال گذشته بیشتر است. این نرخ چهار واحد افزایش یافته و در ساعت 8:55 صبح به وقت لندن به 48/2 درصد رسید که باز هم کمتر از متوسط 03/3 پنج‌ساله است.

ضررهای طلا
فهرست بانک آمریکا نشان می‌دهد سهام دولت انگلیس نیز در سه‌ماهه دوم 9/3 درصد کاسته شد. این بدترین عملکرد بازار سهام از زمان سه‌ماهه سوم سال 2008 میلادی تاکنون بوده است. در همین بازه زمانی شاخص اوراق بهادار در فهرست بازار جهانی 7/1 درصد کاسته شد و به این ترتیب بدترین عملکرد از سال 2010 میلادی تاکنون ثبت شد. برنانکی در بیست و دوم ماه می اعلام کرد اگر سیاستگذاران نشانه‌هایی از رشد اقتصادی را رصد کنند، ممکن است فدرال‌رزرو با سرعت کمتری به خرید سهام ادامه دهد (اقدامی که به نام سیاست‌های انبساطی شناخته می‌شود). پس از این امر دارایی‌هایی با درآمد ثابت نیز با کاهش روبه‌رو شدند. در نوزدهم ژوئن او اعلام کرد، امکان دارد بانک مرکزی محرک‌های مالی را در سال جاری بکاهد و در میانه سال 2014 میلادی به طور کلی آن را قطع کند. جان ورایث یکی از استراتژیست‌های درآمد ثابت در بانک آمریکا در لندن می‌گوید: مذاکرات QE آمریکا به طور واضح تمام عملکردهای مستقل جهانی از جمله طلا را تحت تاثیر قرار داده است و همزمان سرمایه‌گذاران نگران سیل عظیم محرک‌های مالی هستند. تصور می‌کنم فروش عمده اغراق‌آمیز باشد و آن عملکردها نیز در نوع خودشان کاهش خواهند یافت. اما تردید دارم آنها به کمترین میزان خود بازگردند زیرا برای انجام این امر نیازمند تعهد کامل QE از سوی BOE و احتمالاً فدرال‌رزرو است. هر دو این سازمان‌ها چندان امیدی به ما ندارند.

نشانه‌های بهبود
بر اساس تحقیقات بلومبرگ و شاخص‌های فدراسیون اروپایی تحلیل‌های مالی کاهش 8/3 درصد طلا در سه‌ماهه گذشته در بازار بدهی‌های دولتی، از بقیه بیشتر بود. نیوزیلند و دانمارک دو کشور دیگری بودند که در انتهای جدول قرار داشتند. اوراق بهادار دولت آلمان 8/1 درصد کاهش یافته و اوراق بهادار آمریکایی نیز با رکودی 3/2درصدی روبه‌رو شده بود. همچنین عملکرد طلا در اثر انتشار داده‌هایی ارتقا یافت که نشان می‌داد پس از بازگشت رشد در سه‌ماهه نخست سال، اکنون اقتصاد به نقطه اوج نزدیک شده است. بنیاد آمار ملی هفته گذشته داده‌های بالاتر سال 2012 را بررسی کرد تا نشان دهد، همان‌طور که قبلاً توضیح داده شده است، انگلیس از دومین رکود جلوگیری کرده است. داده‌های ماه گذشته نشان می‌دهد بخش خدمات، ساختمان‌سازی و تولید همگی در ماه می رشد کرده‌اند. این امر روی خودداری بانک انگلیس از خریدن سهام بیشتر صحه می‌گذارد.

پدیده جهانی
هدف خرید سهام جهان از جولای گذشته تاکنون تغییر نکرده و 375 میلیارد پوند (571 میلیارد دلار) باقی‌مانده است. بانک مرکزی نیز آخرین مرحله خرید سهام را در نوامبر گذشته تکمیل کرد. گزارش آخرین جلسه MPC کینگ در نوزدهم ژوئن منتشر شد و نشان می‌دهد او از پنجمین شکست متوالی در گسترش اقدامات انبساطی نیز شکست خورده است. بنچمارک نرخ سود به پایین‌ترین رقم بی‌سابقه 5/0 از مارس 2009 رسید. جرج باکی اقتصاد‌دان ارشد انگلیس در دویچه بانک لندن می‌گوید: ما انجام QE را حتی قبل از آنکه آمریکا امکان حدوثش را اعلام کند، قطع کرده بودیم. عملکرد طلا با 60/1 یا 70/1 درصد خیلی کم است مگر آنکه اعتقاد داشته باشیم رشد برای مدتی بسیار طولانی راکد خواهد بود. نرخ عملکرد 10ساله طلا 23 درجه دیگر کاهش یافته و تا پایان سال به 25/2 درصد می‌رسد. طبق میانه‌های تخمینی 22 تحلیلگر در بلومبرگ عملکرد 10ساله طلا در سال 2013 میلادی به 35/2 درصد می‌رسد.

گزینه هسته‌ای
به عقیده سباستین ‌مک کی یکی از مدیران سرمایه‌گذاری در بخش درآمدهای تثبیت‌شده شرکت Standard Life Investments، اختیار کارنی برای پایین نگه‌داشتن عملکرد طلا هنگامی که فدرال‌رزرو از برنامه خرید سهام خود خارج می‌شود، محدود است، به خصوص در حوزه اوراق بهادار در پنج سال. او می‌گوید: انگیزه اصلی این افزایش عملکرد طلا این واقعیت بوده است که نقطه اوج شدیدترین محرک‌های مالی جهانی گذشته است. به گفته مک‌کی ممکن است کارنی تمایل داشته باشد نوعی راهنما یا ابزارهای مختلف گسترش رشد را به بازار وارد کند تا به اعتبار آن بیفزاید. جرج آزبورن نیز معافیت بانک مرکزی را در ماه مارس تجدید کرد تا سیاستگذاران با انعطاف‌پذیری بیشتری محرک‌های بیشتر را بیفزایند. ورایث در بانک آمریکا می‌گوید: احتمال دارد او بیشتر به جست‌وجوی نوآوری‌های سیاستگذاری برود مانند راهنمایی در بخش‌هایی خاص، و هنگامی که اوضاع نامساعد می‌شود، به QE به عنوان نوعی انتخاب هسته‌ای نگاه کند که چندان مطلوب نیست و نه سیاستی که در شرایط تثبیت‌شده کنونی به کار می‌رود. تصور نمی‌کنم QE انگلیس دوباره بازگردد.

نشانه‌هایی از حیات در اقتصاد انگلیس همزمان با آغاز کار کارنی در بانک انگلیس
هنگامی که مارک کارنی به عنوان رئیس بانک انگلیس قدرت را به دست گرفت، خبر خوشی برایش وجود داشت، نشانه‌هایی تازه از بهبود اوضاع در اقتصاد انگلیس. چند ساعت پس از آنکه کارنی از میان جمعیتی که در مترو لندن جمع شده بودند، گذشت تا نخستین روز کاری‌اش را در بانک مرکزی شروع کند، آمار نشان داد بخش تولید انگلیس شاهد بیشترین میزان رشد در دو سال گذشته بوده است. اکنون سفارش‌های جدید با سرعت بیشتری داده می‌شود، این نشانه‌ای امیدوارکننده است که احتمالاً افزایش جنب و جوش در بخش ضعیف تولید ادامه‌دار خواهد بود. آمارهای جداگانه نشان می‌دهد بازار خانه‌سازی انگلیس پس از رکودی چند‌ماهه دوباره پر‌جنب و جوش شده است. تاییدیه‌های وام رهن مسکن نیز در ماه می به بیشترین میزان از دسامبر 2009 تاکنون رسیدند. بهبود در دو بخشی که به شدت از بحران مالی صدمه دیده بودند، احتمالاً به کارنی دلیلی خواهد داد تا محتاطانه‌تر عمل کند. او در حال حاضر تلاش دارد وضعیت اقتصاد انگلیس را بهبود بخشد. جرج باکلی اقتصاد‌دان انگلیسی در دویچه بانک می‌گوید: مطمئن نیستم او شخصی است که همه تصور می‌کنند، به خصوص با توجه به شرایط احیای اقتصاد. اگر تحقیقات بخش‌های دیگر در هفته جاری با آمار بخش تولید یکسان باشد، این آمارها به زودی به سطحی خواهند رسید که BoE در آن مرحله سیاست‌های مالی را منقبض کرده بود. باکلی هشدار می‌دهد ممکن است بهبود شرایط کوتاه‌مدت باشد.

دیدار کارنی با سیاستگذاران بانکی
کارنی که رئیس سابق بانک کانادا بوده است، می‌گوید تمایل دارد اقتصاد را به نقطه تعادل برساند و انتظار می‌رود از تاکتیک‌های جدید برای دستیابی به آن استفاده کند. البته او باید نشان دهد خواهان فشار بیشتر برای خرید سهام از BoE نقطه تعادل است یا خیر. چنین امری پول تازه را وارد جریان اقتصاد می‌کند. همین مساله‌ای بود که مروین کینگ ترجیح می‌داد اما سیاستگذاران اغلب بانک‌ها با آن مخالفت کردند. انتظار می‌رود کارنی از نوعی سیاست استفاده کند که هنگام ریاست بر بانک کانادا برای اولین مرتبه استفاده کرد. بر اساس این سیاست او به بازارها، خانوارها و کسب‌و‌کارهای مختلف راهنمایی کامل و روشن ارائه می‌کرد که در آن مدت زمانی را نشان می‌داد که BoE نرخ سود را در پایین‌ترین حد ممکن 5/0 درصد نگه می‌داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها