شناسه خبر : 18220 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افت پنج درصدی قیمت کالاهای اساسی در ماه آوریل

پیش‌بینی کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و توقف روند بازسازی اقتصاد دنیا به دنبال ورود بحران‌های اقتصادی به کشورهای آسیایی سبب شد تا قیمت کالاهای مختلف در دنیا تنزل پیدا کند.

مونا مشهدی‌رجبی
پیش‌بینی کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و توقف روند بازسازی اقتصاد دنیا به دنبال ورود بحران‌های اقتصادی به کشورهای آسیایی سبب شد تا قیمت کالاهای مختلف در دنیا تنزل پیدا کند. در ماه گذشته دولت چین گزارشی در مورد عملکرد اقتصادی خود در سال 2012 میلادی منتشر کرد و در این گزارش اعلام کرد اقتصاد چین در سال 2013 میلادی نتوانسته است مطابق برنامه‌های گذشته رشد را تجربه کند. از طرف دیگر نشانه‌های تورم در بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور دیده می‌شود که این نشانه‌ها از احتمال بحران اقتصادی در این کشور حکایت دارد. در کشور ژاپن هم نشانه‌های رکود اقتصادی و مواجهه بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور با بحران دیده می‌شود و به همین دلیل طرح تزریق به اقتصاد توسط دولت این سرزمین اجرا شده است. تزریقی که در آغاز انتقادهای زیادی از طرف کشورهای صنعتی به همراه داشت ولی بعد از مشاهده میزان آسیب‌دیدگی اقتصاد این کشور که بزرگ‌ترین اقتصاد آسیاست، تمامی کشورهای صنعتی بر ضرورت اجرای آن تاکید کردند.
این شرایط اقتصادی در کنار نوسانات بازارهای مالی و افت قیمت نفت در بازار جهانی سبب شد تا علاوه بر بازار سهام، بازارهای مالی هم عکس‌العمل نشان دهند. طبق گزارش منتشر‌شده توسط اکونومیست در ماه آوریل سال 2013 میلادی شاخص قیمت کالاها در دنیا پنج درصد تنزل پیدا کرد در حالی که نرخ کاهش این شاخص نسبت به سپتامبر سال قبل یعنی زمانی که قیمت در اوج خود بود با کاهش 12 درصدی همراه بود. در این گزارش اعلام شد متوسط قیمت مس در ماه آوریل سال 2013 میلادی به کمتر از هفت هزار دلار به ازای هر تن رسید که پایین‌ترین نرخ طی سه سال گذشته است. همچنین برای اولین بار از جولای سال 2012 میلادی تا‌کنون قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی از 100 دلار کمتر شده است. در این ماه قیمت طلا بیشترین نرخ کاهش روزانه طی 30 سال گذشته را تجربه کرد. نوسان قیمت فلزات گرانبها از جمله طلا و مس در ماه‌های اخیر بسیار زیاد بوده است و حرکت این بازارها در مسیر کاهشی نشان می‌دهد که در آینده‌ای index:1|width:300|height:|align:left نه چندان دور باید به ثبات نسبی در این بازارها امیدوار بود. اگرچه شرایط اقتصادی دنیا و بحران‌هایی که هر روز در یک جای دنیا مشاهده می‌شود زمینه را برای ارائه پیش‌بینی‌هایی در مورد احتمال افزایش قیمت طلا و به دنبال آن مس فراهم کرده است. برخی پیش‌بینی می‌کنند تا انتهای سال جاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز دو هزار دلار می‌گذرد و هر تن مس با قیمت بیشتر از 9 هزار دلار به فروش می‌رسد. در بازار محصولات کشاورزی هم نوسانات زیادی مشاهده شده است. در سال گذشته و همزمان با اعلام خشکسالی در کشور آمریکا قیمت غلات در این کشور و در بازارهای جهانی رشد کرد اما در ماه آوریل سال جاری بعد از انتشار خبری در مورد انتظار کشاورزان در مورد تولید بیشترین میزان برداشت محصول به ازای هر ایکر زمین از سال 1936 میلادی تاکنون، قیمت محصولات کشاورزی در بازار جهانی هم تنزل پیدا کرد. کاهش قیمت محصولات کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های زندگی امروزی بشر را که کمبود غذا بود کمتر می‌کند ولی در مورد اینکه این روند کاهشی تا کجا ادامه پیدا می‌کند تردیدهای زیادی وجود دارد. در ابتدای سال جاری سازمان‌های جهانی در مورد احتمال افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا هشدار داده بودند و تاکید کرده بودند این اتفاق می‌تواند به سیاست‌های کنترل فقر آسیب بزند. رشد قیمت موادغذایی در سال‌های آغازین بحران اقتصادی دنیا در سال 2009 میلادی سبب شد تا بر شمار گرسنگان و فقرای دنیا افزوده شود و تلاش‌های جامعه جهانی تا اندازه زیادی بی‌ثبات‌تر شود. به هر حال در ماه آوریل سال جاری نه‌تنها قیمت محصولات کشاورزی رشد نکرد بلکه افت بیش از 15 درصدی نسبت ماه مارس همین سال را هم داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها