شناسه خبر : 16877 لینک کوتاه

تامبلر را خراب نمی‌کنیم

ماریسا‌‌ مایر به سهامداران قول داد

یاهو می‌گوید خدمات بلاگ تامبلر را به ارزش۱/۱میلیارد دلار نقد خریداری می‌کند تا به این پیشگام اینترنت سکوی پرتابی اساسی در رسانه‌های اجتماعی برای به دست آوردن نسل جوان‌تر کاربران بدهد.

علیرضا پناهی:
یاهو می‌گوید خدمات بلاگ تامبلر را به ارزش1/1میلیارد دلار نقد خریداری می‌کند تا به این پیشگام اینترنت سکوی پرتابی اساسی در رسانه‌های اجتماعی برای به دست آوردن نسل جوان‌تر کاربران بدهد. این معامله، که دوشنبه اعلام شد، نوعی شرط‌بندی جسورانه توسط رئیس اجرایی یاهو، ماریسا مایر برای احیای شرکت از طریق یک همکاری مشترک با شرکتی وب بنیان با ترافیک بازدیدکننده‌های بالا ولی در آمد کمتر است. یاهو شفاف‌سازی کرد که این مساله حساسی بود که نگران آسیب دیدن تامبلر به واسطه با‌ادب‌تر و مشارکت‌پذیرتر کردن باشیم. یاهو در بیانیه‌ای گفت «طبق توافقات صورت‌گرفته و تعهدی مبنی بر اینکه خرابش نکنیم، تامبلر به عنوان یک کسب‌وکار مجزا و مستقل اداره خواهد شد.» این انتقال مالکیت که باعث مصرف شدن یک‌پنجم از دارایی نقدی 4/5 میلیارد‌دلاری و اوراق ‌قرضه قابل فروش یاهو شد، بزرگ‌ترین حرکت از زمانی بود که مایر سکان یاهو را در جولای با هدف ایجاد تحولی عظیم در قسمت تجارت و ترافیک وب‌یاهو در دست گرفت. تحلیلگران معتقدند یاهو در این زمینه ولخرج ظاهر شده است چراکه این کار ممکن است تا سال‌ها درآمدی نداشته باشد، اما باید کاری بکند که روزنه‌ای در تلاش‌های رسانه اجتماعی‌اش ایجاد کند. مارک ماهانی تحلیلگر بازار سرمایه RBC این را یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت می‌نامد اما سرمایه‌گذاری که با استراتژی بازگشت سرمایه مایر مطابقت داشته باشد. ماهانی در یادداشتی می‌گوید: اصول یاهو برای سال‌ها زیر نرمال بوده است، این مساله به خاطر از دست دادن حضور شرکت در جامعه است. تامبلر ممکن است به یاهو در توسعه دادن این حضور کمک کند.
تامبلر یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های معروف نزد جوانان است که افراد جوانی را که می‌توانند از این سایت برای قرار دادن مطالب و عکس‌هایشان استفاده کنند، مجذوب می‌کند. تامبلر بیش از 100میلیون بلاگ در شبکه‌اش دارد که طیفی از «مرد سفیدپوستی که عینک گوگل زده» تا جزییات خانه‌داری «در بدترین اتاق‌ها» را شامل می‌شود. گرچه‌ هایو یکی از مقاصد محبوب وب است، اما شاهد کاهش درآمدش در سال‌های اخیر به دلیل ترجیح مشتریان به استفاده از رقبایی مانند گوگل و فیس‌بوک بوده است. در این معامله انتظار می‌رود بازدیدکنندگان یاهو افزایشی 50 درصدی داشته باشند. در حالی که تامبلر قطعاً محبوب است -ماهیانه ده‌ها میلیون بازدیدکننده ویژه دارد- تحلیلگران می‌پرسند که چه همکاری‌ای برای افزایش درآمد یاهو انجام خواهد داد، چرا که تبلیغات در این سایت، تازه در حال تولد است. گزارش‌های رسانه‌ای ثابت کرده‌اند درآمد تامبلر در سال 2012 بالغ بر13میلیون دلار بوده است. این شرکت بخش خصوصی که در منهتن است، اطلاعات مالی خود را منتشر نمی‌کند. کن گلدمن رئیس قسمت مالی یاهو در تماسی تلفنی با تحلیلگران گفت: یاهو انتظار دارد تامبلر در افزایش درآمد این شرکت تا سال 2014 به یاهو کمک کند. کولین گیلز تحلیلگر مالی BGC می‌گوید حتی اگر درآمدش 100 میلیون دلار هم بود باز هم یاهو 10برابر بیشتر از درآمدش پرداخته است.10برابر چیزی است که شما برای بهترین بهترین‌ها پرداخت می‌کنید. این خارج از محدوده‌ M&A است. برایان ویسر از گروه تحقیقاتی پیوتال معتقد است یاهو می‌تواند به سرعت درآمد تامبلر را از طریق تلفیق‌های وب‌سایت نیروهای فروش خودش افزایش دهد. اما بالا بردن تامبلر از طریق بنرها خطر از دست دادن کاربرانش را افزایش می‌دهد و احتمال افزایش قابل توجه درآمد یاهو را کاهش خواهد داد. ویسر می‌گوید این مساله مشخص نیست که چنین معامله‌ای از وجه بازگشت سرمایه مورد قبول واقع شود یا نه. یک میلیارد دلار برای یک شرکت شرط‌بندی بزرگی است. گریل و ویسر روز دوشنبه که این معامله گزارش شد با هم مشاجره‌ای داشتند. مایر در یک کنفرانس معامله تامبلر را تشریح کرد و آن را یک استثنا نامید و گفت یاهو الزاماً این‌گونه از معاملات را در دستور کار خود قرار نداده است. یاهو از جمله شرکت‌هایی است که مقدار زیادی پول را برای خرید شرکت‌های نوظهور و تعهد دادن به آن هزینه کرده است. فیس‌بوک هم سال گذشته شبکه معروف اجتماعی Instagram را به ارزش یک میلیارد دلار خرید. در سال 2006 گوگل 6/1میلیارد دلار برای یوتیوب پرداخت کرد. سهام یاهو افزایشی دو درصد را در روز معامله دوشنبه شاهد بود اما اندکی بعد دوباره افت کرد و در معاملات صبح با 18سنت افزایش به 70/26 دلار رسید. در روز جمعه سهام یاهو از زمان آمدن مایر 70 درصد افزایش داشت.
مشکلات تصویری
مساله‌ای که یاهو می‌تواند به عنوان یکی از موارد ناپسند تامبلر را به آن متهم کند تبدیل شدن تامبلر به مکانی برای تصاویر مستهجن است. به عنوان مثال در سال 2009 تقریباً 80 درصد از محتویات تامبلر به موارد غیراخلاقی مربوط می‌شد. امروز بر اساس اطلاعات Quantcast این عدد نزدیک به پنج درصد است. مایر در اطلاعیه‌ای گفت ابزارهای هدف یاهو به تبلیغات‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا بتوانند عکس‌ها و مطالب خود را با ریسک صفر در این سایت قرار دهند. این مساله و سایر مسائل از دیوید کارپ 26‌ساله، کسی که بنیانگذار تامبلر در سال 2007 بود و رئیس آن هم باقی خواهد ماند، نشات می‌گیرد. کارپ، برنامه‌نویسی که دبیرستان را ترک کرد برای اینکه خودش در خانه درس بخواند، در کنفرانس مطبوعاتی مایر شرکت نکرد. به گزارش رسانه‌ها برداشت او از این فروش یک میلیارد‌دلاری در حدود 200 میلیون دلار خواهد بود. در مصاحبه سال 2012 با گاردین، کارپ علاقه کمتری به پول در مقایسه با برتری تامبلر نشان داد. او معتقد است که انسان‌های ثروتمند زیادی در جهان وجود دارند، ولی تعداد کمی از افراد هستند که مزیت اختراع چیزی را دارند که تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها