شناسه خبر : 16863 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جو احساسی بورس کالا

از زمان تصویب دستورالعمل تالار فرعی بورس کالای ایران در مورخ ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون، بورس کالا با ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت انجام معاملات و تهیه نرم‌افزار‌های مناسب توانسته بازار پویا و در عین حال شفافی را در حوزه اموال غیر‌منقول، محصولات خارج از گونه(محصولات رینگ‌های فلزی، پتروشیمی که قابلیت تداوم عرضه ندارند) و همچنین محصولات تعلیق‌شده در تالار اصلی به وجود بیاورد.

سیدعلی خسروشاهی

از زمان تصویب دستورالعمل تالار فرعی بورس کالای ایران در مورخ 23 بهمن‌ماه سال 1391 توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون، بورس کالا با ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت انجام معاملات و تهیه نرم‌افزار‌های مناسب توانسته بازار پویا و در عین حال شفافی را در حوزه اموال غیر‌منقول، محصولات خارج از گونه (محصولات رینگ‌های فلزی، پتروشیمی که قابلیت تداوم عرضه ندارند) و همچنین محصولات تعلیق‌شده در تالار اصلی به وجود بیاورد. لازم به ذکر است که شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی برای فروش اموال غیر‌منقول خود ملزم به انجام مناقصه هستند که با راه‌اندازی تالار فرعی می‌توانند با سرعت و شفافیت بیشتری اموال خود را به فروش رسانند. در بخش محصولات تعلیقی این امید به عرضه‌کنندگان این محصولات داده می‌شود که با عرضه و معاملات انجام‌شده در تالار فرعی و کسب حد نصاب‌های لازم امکان بازگشت این محصولات به تالار اصلی فراهم شود. اما هفته قبل بورس کالای ایران هم مانند بورس اوراق بهادار در سایه تهدید غرب مبنی بر حمله نظامی به سوریه و افزایش نرخ ارز قرار داشت. در رینگ فلزات برخلاف روز یکشنبه که عرضه‌ها با اقبال کمی مواجه شده بود در روز چهارشنبه با تشدید بحران در سوریه فعالان بازار نسبت به عرضه‌ها اقبال بیشتری از خود نشان دادند به طوری که شمش بلوم فولاد خوزستان با شش درصد و تیر آهن طول کوتاه ذوب آهن با هفت درصد افزایش قیمت مورد معامله قرار گرفتند. مجتمع آلومینیوم هرمزگان هم توانست شمش 7/99 خود را با یک درصد افزایش قیمت به فروش رساند.
البته با توجه به نبود تقاضا در بازار مصرف و رکود صنعت ساختمان، به نظر می‌رسد این افزایش قیمت به دلیل اتفاقات سیاسی منطقه و جو احساسی و کاذب حاکم بر بازار باشد. سنگ‌آهن صادراتی گل گهر که طی چند هفته گذشته با اقبال خوبی مواجه شده با 11 درصد افزایش قیمت در تالار کیش به فروش رسید. البته سنگ‌آهن صادراتی ایران این هفته سر از مجلات خارجی هم درآورد! رویترز طی گزارشی نوشت: همزمان با اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران و کاهش درآمدهای نفتی این کشور، صادرات سنگ‌آهن ایران ۶۰ درصد افزایش یافته و به ۲۵ میلیون تن در سال به ارزش سه میلیارد دلار رسیده است. شرکت ملی مس و شرکت صنایع تولیدی مس کاشان در مجموع 6490 تن انواع مس را به فروش رساندند. این هفته شرکت ملی مس موفق به فروش کنستانتره فلزات گرانبها نشد ولی با افزایش نرخ ارز و طلا به نظر می‌رسد در هفته آینده با حجم تقاضای خوبی مواجه شود. شاید مهم‌ترین رویداد هفته قبل صنعت پتروشیمی کشور مصاحبه وزیر نفت بود. بیژن زنگنه مهم‌ترین برنامه خود را تسریع در افتتاح فاز‌های پارس جنوبی و تکمیل چرخه خوراک واحد‌های پتروشیمی عنوان کرد که این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای واحدهای پتروشیمی کشور باشد چرا که در حال حاضر حدود 5/17 میلیون تن ظرفیت خالی تولید در واحدهای پتروشیمی به دلیل نبود خوراک وجود دارد. طی هفته گذشته رینگ پتروشیمی هم رونق داشت به طوری که از 33143 تن انواع پلیمر داد و ستد شده شاهد افزایش پنج‌درصدی قیمت در برخی از نمادها بودیم. در گروه حلال‌ها هم حدود هزار تن محصول عرضه شد که با افزایش 5پنج‌درصدی روبه‌رو شد. هفته قبل گوگرد هم با اقبال فعالان بازار پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. معاملات قیر این هفته نسبت به هفته قبل متعادل‌تر بود و در مجموع 46752 تن قیر در تالار داخلی و صادراتی مورد داد و ستد قرار گرفت. وکیوم باتوم هم 19140 تن مورد معامله قرار گرفت که از این بین وکیوم باتوم پالایش نفت تهران یک درصد افزایش قیمت داشت. با ورود شکر سفید به رینگ کشاورزی بورس کالای ایران و داد و ستد 600 تن شکر سفید و 100 تن ذرت دانه‌ای، معاملات از رونق بیشتری نسبت به هفته‌های گذشته برخوردار بود که این امر موجب بهبود روند حجم معاملات در رینگ کشاورزی شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها