شناسه خبر : 14884 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تداوم حضور طلا در کانال نزولی

معاملات طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته با کاهش چشمگیر ۱۲۰ دلاری و رسیدن به سطح ۱۲۳۰ دلار در هر اونس در ۲۶ ژوئن به بازه‌ قیمتی سال ۲۰۱۰ وارد شد.

سامان حقیقی
معاملات طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته با کاهش چشمگیر 120 دلاری و رسیدن به سطح 1230 دلار در هر اونس در 26 ژوئن به بازه‌ قیمتی سال 2010 وارد شد. در حالی که بانک‌های سرمایه‌گذاری به تازگی روند صعودی طلا را که بیش از یک دهه ادامه داشت، پایان‌یافته اعلام کردند، جیم راجرز معروف‌ترین سرمایه‌گذار کالای جهان معتقد است بازار صعودی کالاهایی مانند طلا ممکن است روزی به پایان برسد اما آن روز هنوز فرا نرسیده است. به عقیده راجرز، زمانی که منبع تامین بزرگی برای یک کالا وجود داشته باشد در آن صورت می‌توان انتظار داشت بازار صعودی آن به پایان برسد. از طرفی قیمت بسیاری از فلزات صنعتی پایین‌تر از هزینه تولیدشان است. این امر باعث شده بسیاری از شرکت‌های معدنی برنامه‌های توسعه و سرمایه‌گذاری خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. تحلیلگران HSBC نیز دورنمای بلند‌مدت روند این فلز را کاهشی پیش‌بینی می‌کنند. طبق برآورد و انتظارات این تحلیلگران قیمت هر اونس طلا به 1200 دلار سقوط خواهد کرد که این میزان کمتر از پیش‌بینی قبلی آنهاست. همچنین برآورد شده است قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ به کمتر از 1200 دلار نیز برسد. بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با بحران اقتصادی این کشور هر ماه ۸۵ میلیارد دلار از اوراق قرضه شرکت‌های بحران‌زده این کشور را خریداری می‌کند که با انتشار آمار امیدوارکننده از وضعیت اقتصادی این کشور به فکر کاهش سطح این خرید است. از سوی دیگر، تحلیلگران کیتکو، معتبرترین سایت تحلیل طلا نیز به ادامه روند کاهشی دلار رای داده‌اند. آنها نیز معتقدند سقوط قیمت طلا ادامه‌دار خواهد بود. با ادامه روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی قیمت این فلز گرانبها در سه ماه دوم 2013 میلادی بدترین عملکرد خود را از سال 1968 میلادی ثبت کرده است. قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر 2010 میلادی رسیده است. بر این اساس قیمت جهانی طلا بار دیگر با افتindex:1|width:300|height:|align:left
6/2 درصدی روبه‌رو شده و به کمتر از 1244 دلار در هر اونس رسیده که این پایین‌ترین رقم از سپتامبر 2010 میلادی به شمار می‌رود. اما در این میان در بازارهای داخلی نیز معامله‌گران شاهد نوسانات شدید قیمت‌ها بودند. طی هفته‌های گذشته، با آرام‌تر شدن فضای سیاسی و اقتصادی کشور در پی اعلام نتایج ریاست‌جمهوری قیمت ارز و به تبع آن قیمت سکه در بازار داخلی با کاهش شدید مواجه شد. روز یکشنبه گذشته قیمت دلار بعد از یک دوره هفت‌ماهه به زیر سه هزار تومان سقوط کرد. متوسط قیمت هر دلار در بازار آزاد طی ۲۳ روز نخست خردادماه ۹۲ معادل سه هزار و ۵۳۹ تومان بوده است که در دوره ۱۲روزه بعد از برگزاری انتخابات به ناگاه این متوسط قیمت به سه هزار و ۳۳۳ تومان کاهش پیدا کرده است. البته روند نزولی و چشم‌انداز نزولی قیمت که بین عامه مردم شایع شده به خودی خود می‌تواند به موتور محرکی حداقل موقتی برای کاهش قیمت تبدیل شود. کاهش قیمت‌ها به طوری بود که سکه بهار آزادی با 50 هزار تومان کاهش قیمت به سطح یک میلیون و 120 هزار تومان رسید. معاملات قراردادهای آتی سکه نیز هفته گذشته با تحرکات منفی آغاز شد که در اواسط هفته از دامنه این تحرکات منفی کاسته شد. قیمت تسویه روز شنبه در تمامی سررسیدها با کاهش‌های حدود 7/2 درصدی در سیستم معاملات به ثبت رسید. قیمت تسویه اما در روز چهارشنبه با کاهش حدود دو درصدی ثبت و گزارش شد. همچنین طبق آخرین مصوبه هیات پذیرش از تاریخ 2/4/92 وجه تضمین مورد نیاز برای هر قرارداد معادل 50 میلیون و 500 هزار ریال اعلام شد. اما پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی با نوسانات منفی طلا در بازار جهانی و به تعادل رسیدن قیمت دلار در بازار داخل، تحرکات منفی اما کم‌دامنه در انتظار معامله‌گران خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها