شناسه خبر : 14559 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقویت دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی

پیام برنانکی اثر گذاشت

سیدمحمدامین طباطبایی
این هفته در پی اعلام تغییر در سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، دلار بیشترین حرکت را از دسامبر 2009 تجربه کرد به طوری که نسبت به تمامی ارزهای معتبر دنیا تقویت شد و ضررهای زیادی را در زمینه‌های مختلف از طلا تا دارایی‌های بازار‌های نوظهور موجب شد. این نهاد قصد دارد خرید اوراق قرضه را از امسال آغاز کرده و سال بعد به پایان رساند. شاخص دلار با 2/2 درصد افزایش به 410/82 رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به 7/85 افزایش یابد. روز پنجشنبه 19 ژوئن رئیس بانک مرکزی آمریکا بن برنانکی در پایان نشست دو‌روزه کمیته فدرال بازار باز اظهار داشت در صورتی که وضعیت اقتصاد آمریکا و از جمله بازار نیروی کار مطابق پیش‌بینی‌های فدرال‌رزرو پیش برود، ماهیانه 85 میلیارد دلار از خریدهای بدهی که به آنها تسهیل کمی نیز اطلاق می‌شود تا پایان سال 2014 تسویه خواهند شد. یکی از این پیش‌بینی‌ها کاهش نرخ بیکاری این کشور به 5/6 درصد از رقم 6/7 درصد فعلی در ماه می است. البته این رقم پیش‌بینی تعدیل‌شده از احتمال پایان زودتر از موعد سیاست تسهیل کمی حکایت دارد. این سخنان بر بازار ارزهای مختلف دنیا تاثیر گذاشت که در ادامه به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت. برخلاف همتای آمریکایی‌اش، دلار کانادا بیشترین میزان کاهش هفتگی را طی دو سال اخیر ثبت کرد. تحلیلگران معتقدند از آنجا که نرخ تورم این کشور در ماه می کمتر از میزان مورد انتظار بوده و خرده‌فروشی در ماه آوریل نیز افزایش کمی داشته است، ارزش دلار کانادا کاهش یافته است.
پوند انگلستان برای سومین روز متوالی افت کرد و به پایین‌ترین حد خود در دو هفته اخیر در برابر رقیب آمریکایی‌اش رسید. به همین دلیل اداره مدیریت بدهی بریتانیا درصدد است تا 75/4 میلیارد پوند (معادل 3/7 میلیارد دلار) از اوراق پنج‌ساله را به حراج بگذارد.
یورو نیز از تبعات این سیاست در امان نبود، در پی این اقدام بانک مرکزی آمریکا، بورس‌های منطقه یورو با بیشترین کاهش در 18 ماه اخیر روبه‌رو شدند. شاخص اس‌ایکس‌ایکس‌پی اروپا با سه درصد افت به 68/283 رسید. دیگر شاخص‌های ملی نیز در سرتاسر اروپا به جز ایسلند کاهش داشته‌اند. بنا به نوشته دنیس جوز استراتژیست بارکلیز در لندن حمایت بیش از اندازه بانک‌های مرکزی نسبت به دارایی‌های پر‌ریسک می‌تواند نقطه پایان این سیاست را جلو بیندازد.
سایر ارز‌های اروپایی مانند کرون نروژ نیز بالاترین میزان کاهش هفتگی را طی چهار سال و نیم اخیر تجربه کردند. از index:2|width:300|height:|align:left همین رو رئیس بانک مرکزی نروژ گفت سیاستگذاران می‌دانستند که در شرایط فعلی کاهش نرخ بهره موجب رکود خواهد شد، در همین حال کرون سوئد نیز در مقابل تمامی 16 ارز معتبر دنیا افت کرد.
ارز‌های آسیایی هم نوسانات زیادی را طی هفته جاری تجربه کردند و شاخص آسیایی دلار که 10 ارز فعال این منطقه را دنبال می‌کند 1/1 درصد پایین آمد. کشور‌های جنوب شرق این قاره که جریان‌های سرمایه‌ای زیادی را تجربه کرده بودند بیشترین تاثیر را از این سیاست خواهند پذیرفت. همچنین روپیه هند کاهش محسوسی داشت به طوری که بانک مرکزی هند اعلام کرد در صورت لزوم اقداماتی را برای جلوگیری از کاهش ارز این کشور صورت خواهد داد. رینگت مالزی نیز بدترین هفته خود را در سه سال اخیر تجربه کرد و با کاهش روبه‌رو شد. بانک تایلند هم اعلام کرده در صورت ادامه این شرایط برای محدود کردن نوسانات ارز این کشور اقدام خواهد کرد. به علاوه طبق داده‌های موجود، سرمایه‌گذاران جهانی در مجموع رقمی معادل 1/2 میلیارد دلار را از بورس کشورهای تایوان، کره جنوبی، تایلند و اندونزی در چهار روز ابتدایی هفته جاری خارج کردند. بدین ترتیب در سه هفته منتهی به 12 ژوئن حدود 19 میلیارد دلار سرمایه از کشورهای در حال توسعه این منطقه خارج شده است که از سال 2011 بی‌سابقه بوده است.
یوان نیز به دنبال اعلام بانک خلق چین مبنی بر ایجاد دسترسی سرمایه برای وام‌دهندگان و تزریق پول عقب‌نشینی کرد. به عقیده کارشناسان این انتظار می‌رفت که چنین اقدامی برای ثبات بازار صورت گیرد. همچنین این بانک دو میلیارد یوان از اوراق سه‌ماهه خود را با 91/2 درصد بازده به فروش رساند. این در حالی است که بانک مذکور از عمل به توافقنامه‌های بازخرید معکوس که موجب تزریق پول می‌شوند از ماه فوریه خودداری کرده است. از طرف دیگر گزارش منتشر‌شده در 20 ژوئن نشان می‌دهد این ماه تولید چین کمتر از میزان برآوردشده بوده است.
ین ژاپن هم در این شرایط به شدت در برابر دلار افت کرد. در این هفته ین در برابر یورو نیز 3/2 درصد کاهش داشت که بیشترین افت از 5 آوریل گزارش شده است. در همین هفته بانک ژاپن اعلام کرد هر ماه به میزان هفت هزار میلیارد ین (71 میلیارد دلار) اوراق قرضه بیشتری خریداری خواهد کرد.
دلار استرالیا
معامله‌گران می‌گویند، شکاف سیاست‌ها بین بانک مرکزی اروپا و فدرال‌رزرو می‌تواند به نفع یورو در برابر دلار آمریکا تمام شود.
ارزهای کالای پایه در ابتدا در برابر دلار تقویت شدند هر چند دلار استرالیا چند بار حرکت به سوی پایین را تجربه کرده و در نهایت به پایین‌ترین سطح برابری خود در برابر دلار از ماه می امسال که سقوط 11درصدی را تجربه کرده بود، رسید. دلار استرالیا همچنین در پی اقدامات چین در خصوص کاهش سطح استقراض به بنگاه‌های این کشور، که بزرگ‌ترین مقصد صادراتی تولید‌کنندگان استرالیایی به شمار می‌رود، تضعیف شد. اما در ادامه و با اطمینان‌بخشی مقامات بانک مرکزی چین در خصوص تداوم تزریق نقدینگی به بنگاه‌های چینی اعتماد به بازارها بازگشت. دلار استرالیا در پی این اظهار نظر 01/0درصد تقویت شده و به 926/0در برابر دلار آمریکا رسید.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها