شناسه خبر : 14448 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار در انتظار تصمیم بعدی فدرال رزرو

سپتامبر معمولی و اکتبر پر‌ابهام

در هفته‌ای که گذشت، بحث‌های مربوط به سیاست تعدیلی فدرال‌رزرو طبق معمول چند هفته اخیر داغ‌داغ بود تا اینکه یکی از مقامات ارشد این نهاد اعلام کرد هنوز زمان اجرای این سیاست فرا نرسیده و احتمالاً از ماه آینده به اجرا در خواهد آمد. همین خبر باعثشد تا دلار آمریکا اندکی تقویت شود.

سپتامبر معمولی و اکتبر پر‌ابهام
سیدمحمدامین طباطبایی

در هفته‌ای که گذشت، بحث‌های مربوط به سیاست تعدیلی فدرال‌رزرو طبق معمول چند هفته اخیر داغ‌داغ بود تا اینکه یکی از مقامات ارشد این نهاد اعلام کرد هنوز زمان اجرای این سیاست فرا نرسیده و احتمالاً از ماه آینده به اجرا در خواهد آمد. همین خبر باعث شد تا دلار آمریکا اندکی تقویت شود. گمانه‌زنی‌ها برای اجرای سیاست تعدیلی مذکور در اواسط ماه سپتامبر از حدود سه ماه قبل و با اعلام رسمی بانک مرکزی قوت گرفت اما به عقیده کارشناسان، بازار هنوز آمادگی پذیرش تصمیم جدید بانک مرکزی، یعنی کاهش10میلیارد‌دلاری بازخرید‌های ماهیانه را ندارد و از طرفی هم رئیس این بانک اظهار داشته است: « ما به شواهد بیشتری مبنی بر بهبود اقتصاد آمریکا برای اطمینان از زمان دقیق اجرای سیاست خود نیاز داریم که تاکنون محقق نشده است. بنابراین اجرای این سیاست در شرایط فعلی چندان فوریت و الزام ندارد. در طرف دیگر اما، دلار کانادا به دلیل شوک ناشی از به تعویق افتادن این سیاست و نیز آمار‌های نه چندان مطلوب اقتصادی با کاهش ارزش روبه‌رو شد. نکته قابل توجه در مورد این ارز میزان تاثیرپذیری و نیز آسیب‌پذیری آن نسبت به همتای آمریکایی‌اش است که باعث نگرانی مقامات دولتی این کشور نیز شده است. دلیل دیگری که در هفته جاری باعث افت بیشتر این ارز شد اعلام تعدیل نیرو از سوی شرکت بلک بری بود که قصد دارد طی ماه آتی 4500 نیروی خود را تعدیل کند. نکته دیگر این که تورم کانادا برای اولین بار در چهار ماه گذشته، به کمترین میزان از بازه تعیین‌شده توسط بانک مرکزی این کشور رسید و رئیس بانک مرکزی این کشور اعلام داشت ممکن است در ماه آینده میلادی میزان بازخرید‌های این بانک با کاهشی اندک مواجه شود. دلار استرالیا نیز برای چهارمین هفته متوالی در برابر همتای نیوزیلندی خود سقوط کرد، علاوه بر اُوزی (نام اختصاری این ارز) نسبت بیشتر ارزهای مهم دنیا هم با افت مواجه شد.
تنها نقطه امید این ارز افزایش 1/0درصدی در برابر دلارآمریکا بود. علت اصلی این افت را می‌توان عدم تاثیر‌گذاری سیاست‌های پولی اتخاذ‌شده از سوی دلار نیوزیلند دانست که در یک ماه اخیر جهش فوق‌العاده داشته و بسیار خوب عمل کرده است.» در اروپا هم مانند دیگر نقاط دنیا بیشتر نگاه‌ها به تصمیمات آتی فدرال‌رزرو معطوف شده است، البته این قاره به پشتوانه سیستم پولی و بانکی یکپارچه و نسبتاً قدرتمند و همچنین اقتصاد‌های قدرتمندی چون آلمان، چندان تحت تاثیر مستقیم دلار قرار ندارد ولی در هر حال سیاست‌های اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بر واحد پول این اتحادیه بی‌تاثیر نخواهد بود. البته این هفته یورو در برابر دلار تغییر چندانی نداشت و اندکی افت کرد ولی بهترین اتفاق برای این ارز، بهبود ارزش در برابر پوند بود که پس از سه یا چهار هفته روی داد. اما برای پوند انگلستان که چند صباحی است اوج گرفته این طور به نظر می‌رسد که روزهای خوب این ارز همچنان ادامه دارد. این هفته در پی اعلام کاهش کسری بودجه انگلستان در ماه آگوست پوند نیز برای سومین هفته متوالی تقویت شد. گفتنی است واحد پول انگلیس طی شش ماه گذشته 8/5 درصد تقویت شده است که مطابق آمار بهترین عملکرد را در میان ارزهای 10کشور توسعه‌یافته داشته است. البته در چند روز گذشته تنها ارزی که پوند در مقابل آن افت کرد یورو بود که اخیراً در شرایط نسبتاً خوبی به سر می‌برد.

ارزهای آسیایی
ارزهای آسیایی بیشترین منفعت را از عدم اجرای سیاست فدرال‌رزرو کسب کردند و تقریباً تمامی آنها تقویت شدند. هر چند این افزایش در برخی موارد جزیی بود. به طور کلی تقویت یا تضعیف ارز کشور‌های این منطقه با اوضاع دلار و نیز سیاست‌های پولی در بانک مرکزی آمریکا به ویژه سیاست تعدیلی اخیر ارتباط تنگاتنگی دارد. این هفته در بین ارزهای این قاره، رینگت مالزی و بات تایلند بیشترین افزایش را داشتند. در واقع واحد پول مالزی بیشترین میزان افزایش هفتگی را از زمان بحران کشورهای آسیایی در سال 1998 تجربه کردند. لازم به ذکر است که آمریکا چهارمین مقصد بزرگ صادراتی برای مالزی محسوب می‌شود و میزان صادرات به این کشور در ماه جولای به خوبی افزایش یافته است. به گفته یکی از تحلیلگران ارزهای آسیایی، اقتصادهای این منطقه که اکثراً نوظهور هستند اخیراً به گونه‌ای عمل می‌کنند تا در بلند‌مدت کمترین نوسان را نسبت به دلار داشته باشند و نیز از میزان تاثیرپذیری‌شان نسبت به این ارز بکاهند. دیگر برنده این ماجرا در هفته جاری، روپیه هند بود که با بهبود 5/2درصدی نسبت به هفته قبل، در بهترین وضعیت از اوایل ماه جولای قرار گرفت. در همین حال بانک مرکزی این کشور در اقدامی غیر‌منتظره نرخ بازخرید ماهیانه را به 5/7 درصد افزایش داد که از ماه جولای سال 2011 بی‌سابقه بوده است. اما بازار به روپیای اندونزی روی دیگر خود را نشان داد و این ارز با کاهش ارزش روبه‌رو شد. اوضاع اقتصادی در اندونزی اصلاً مساعد نیست، کسری بودجه شدید و ناتوانی دولت در تامین منابع مالی از یک طرف و ناتوانی بانک مرکزی این کشور در اتخاذ سیاست پولی از طرف دیگر باعث شده حتی در شرایطی که دلار آمریکا چندان قوی عمل نمی‌کند، این ارز نتواند از فرصت استفاده کرده و شرایط خود را بهبود بخشد. اما همان طور که در بالا هم گفته شد دیگر آسیایی‌ها هم هفته خوبی را پشت‌سر گذاشتند و پسو فیلیپین، دانگ ویتنام و نیز وون کره جنوبی هم در برابر دلار تقویت شدند. این هفته بازار‌های چین و تایوان به دلیل تعطیلات دو روز بسته بودند به همین دلیل تغییرات چندانی در نرخ‌های یوان چین و دلار هنگ‌کنگ مشاهده نشد به طور کلی سیاست‌های پولی بانک خلق چین به گونه‌ای تنظیم می‌شود که واحد پول این کشور نوسان زیادی در برابر دلار آمریکا نداشته باشد، از همین رو سیاست‌های فدرال‌رزرو تاثیر چندان عمیقی بر ارزش یوان نداشته است البته باید توجه داشت که به دلیل مقیاس وسیع دو اقتصاد بزرگ دنیا یعنی آمریکا و چین گاهی یک تغییر کوچک می‌تواند اثری نسبتاً قابل توجه بر ارز دو کشور داشته باشد. در نهایت ین ژاپن هم که در یکی دو هفته اخیر شرایط خوبی داشت باز هم در برابر دلار تقویت شد ولی نسبت به دو ارز مبادلاتی مهم دیگر یعنی یورو و پوند افت کرد. نکته‌ای که در مورد ین باید به آن توجه داشت حجم مبادلات تجاری و ارزی وسیع با دلار آمریکاست که موجب شده این ارز ارتباط بسیار نزدیکی با شرایط دلار در بازار پیدا کند و بیشتر مواقع تاثیر زیادی از آن بپذیرد.

*دلار آمریکا به عنوان ارز مبنا در نظر گرفته شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها