شناسه خبر : 13786 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مازاد تولید ذرت در دهه آینده

فدرال رزرو کانزاس سیتی پیش بینی کرد

قیمت قهوه در ماه جولای اندکی افزایش را نسبت به ماه قبل از آن تجربه کرد، البته مجدداً در پایان ماه با کاهش قیمت روبه‌رو شد.

منبع: CME Group و International Coffee Organization

قیمت قهوه در ماه جولای اندکی افزایش را نسبت به ماه قبل از آن تجربه کرد، البته مجدداً در پایان ماه با کاهش قیمت روبه‌رو شد. قیمت شاخص ترکیبی قهوه ICO طی ماه حدود 2/1درصد افزایش یافت و به 93/118سنت به ازای هر پوند محصول رسید. علت عمده این افزایش، بالا رفتن قیمت قهوه روبوستا به میزان 9/4 درصد نسبت به ماه قبل از آن بود. با وجود این افزایش، قیمت هنوز دومین رتبه در بین کمترین قیمت‌ها از سپتامبر 2009 به بعد را به خود اختصاص داده است. همچنین در ماه جولای، تفاوت قیمتی بین انواع قهوه Arabica و نوع Robusta به کمترین میزان از دسامبر 2008 به بعد رسید. این کاهش تفاوت، می‌تواند باعث حرکت تقاضا از سمت روبوستا به سمت Arabica شود (به دلیل کیفیت بالاتر انواع Arabica) و احتمالاً طی ماه جاری قیمت انواع قهوه Arabica را افزایش دهد. قیمت روبوستا نیز در طی این ماه به طور متوسط 21/95 سنت به ازای هر پوند بود. همچنین تخمین‌زده می‌شود کل تولید در سال زراعی 2013-2012 حدود 5/144میلیون کیسه باشد که در صورت تحقق، افزایشی 7/7 درصدی نسبت به ماه قبل از آن خواهد داشت. انتظار می‌رود میزان تولید قهوه در اکثر کشورهای تولید‌کننده (به استثنای آمریکای مرکزی) افزایش یابد. کشورهای واقع در آمریکای مرکزی به دلیل همه‌گیری بیماری زنگ برگ قهوه، به احتمال زیاد کاهش تولید خواهند داشت. در ژوئن 2013، میزان کل صادرات در جهان حدود 6/8 میلیون کیسه تخمین‌ زده می‌شود که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهشی 5/9 درصدی را ثبت کرده است. علت عمده کاهش صادرات، پایین بودن قابل توجه مقدار صادرات نوع روبوستا از اندونزی و ویتنام ذکر شده است. صادرات قهوه روبوستای اندونزی در این بازه زمانی 5/32 درصد و از ویتنام 8/54 درصد کاهش داشته است.

سویا و ذرت
سویا طی هفته دوم آگوست به بالاترین قیمت در سه هفته گذشته رسید و قیمت ذرت که به کمترین مقدار در 35 ماه گذشته رسیده بود مجدداً در این هفته افزایش داشت. افزایش‌ها به طور عمده به دلیل شرایط آب و هوایی ایالات متحده، به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده ذرت و سویا در جهان بود. شرایط آب و هوایی خشک و سرد آمریکا، ممکن است باعث زیان رساندن به محصولاتی شود که در حال حاضر برای رشد به بارش و هوایی نه‌چندان سرد نیاز دارند. قسمت اعظم سویای ایالات متحده به دلیل شرایط آب و هوایی و بارش‌های زیاد در ماه می، دیر کشت شد. در ماه جولای نیز ایالات کاشت‌کننده سویا دمایی کمتر از حد معمول را تجربه کردند که باعث به تاخیر افتادن روند رشد سویای کاشت‌شده، خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود ایالات عمده کاشت‌کننده ذرت و سویا، در ماه‌های پیش‌رو، بارش کمی داشته باشند و شرایط کم‌آبی در آنها ادامه‌دار شود. مجموع این عوامل، خطر این موضوع را که محصول، قبل از رسیدن فصل سرما، قابل برداشت نباشد و در نتیجه از سرمازدگی آسیب ببیند تشدید می‌کند. چشم‌انداز فوق، باعث بالا رفتن مجدد قیمت‌هایی شده که سال قبل نیز، به دلیل خشکسالی، در سطح بسیار بالایی قرار گرفته بودند. آخرین گزارش منتشر‌شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده نیز، با توجه به مجموع شرایط، میزان مورد انتظار برداشت ذرت و سویا را در سال زراعی جاری کاهش داد. طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت ذرت از هر هکتار 386 بوشل باشد و از هر هکتار زمین زیر کشت سویا نیز 5/106 بوشل محصول برداشت شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود میزان کل برداشت ذرت با 187 میلیون بوشل کاهش نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی، به 763/13 میلیارد بوشل و کل برداشت سویا با 165 میلیون بوشل کاهش، به 255/3 میلیارد بوشل برسد.

صادرات گوشت گاو برزیل
صادرات گوشت گاو برزیل در هفت‌ماهه نخست سال جاری، نسبت به سال گذشته افزایش یافت. طبق آمار انجمن صادرکنندگان گوشت گاو برزیل، در دوره ژانویه تا جولای 2013، این کشور 807200 تن گوشت گاو صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی 14/21 درصدی را نشان می‌دهد. درآمد حاصل از این صادرات برای گاوداران برزیلی، 5/3 میلیارد دلار تخمین زده شده است که نسبت به درآمد 126/3 میلیارد‌دلاری هفت‌ماهه اول سال گذشته، افزایش داشته است. در هفت‌ماهه ابتدای سال جاری، بزرگ‌ترین وارد‌کننده گوشت از برزیل کشور هنگ‌کنگ بود که با افزایشی 71‌درصدی، 209700 تن گوشت گاو از برزیل وارد کرد و بابت این واردات 3/830 میلیون دلار پرداخت. رتبه دوم واردات گوشت از برزیل در اختیار کشور روسیه با 177832 تن واردات است و رتبه سوم را اتحادیه اروپا با 70 هزار تن واردات در اختیار دارد. میزان صادرات گوشت برزیل در ماه جولای 132400 تن با ارزش 577 میلیون دلار بود که بالاترین میزان صادرات ماهانه از سپتامبر 2008 به بعد محسوب می‌شود.

آینده ذرت
موسسه تحقیقات و سیاستگذاری غذا و کشاورزی، در تحقیقی پیش‌بینی کرد قیمت ذرت در فاصله زمانی بین سال‌های 2014 تا 2023، حدود چهار دلار به ازای هر بوشل خواهد بود. طبق این گزارش در هر سال10درصد احتمال قیمت چهار دلاری و به همین میزان احتمال اتفاق افتادن قیمتی حدود شش دلار وجود دارد. رئیس موسسه مذکور، نتایج گزارش را در سمپوزیوم اخیر کشاورزی که با حمایت مالی بانک مرکزی کانزاس‌سیتی ایالات متحده برگزار شد، ارائه کرد. به نظر این موسسه، میزان رشد مصرف ذرت در سطح جهان، کمتر از میزان افزایش تولید آن خواهد بود. این افزایش تولید هم می‌تواند به دلیل بالا رفتن سطح زیر کشت این محصول باشد و هم به علت افزایش شدید بهره‌وری بخش کشاورزی در کشورهای جهان، که میزان برداشت از واحد سطح را افزایش می‌دهد. در این گزارش آمده است بین سال‌های1990 تا 2012، میزان سطح زیر کشت ذرت در جهان به میزان 8/58 میلیون هکتار افزایش یافته است، بیشترین افزایش متعلق به آمریکای جنوبی با 08/16میلیون هکتار افزایش سطح زیر کشت است و در رتبه‌های بعدی، اتحاد جماهیر شوروی سابق با 2/11میلیون هکتار، شرق آسیا 68/8 میلیون هکتار و آمریکای شمالی با 32/7 میلیون هکتار افزایش سطح زیر کشت را در اختیار دارند. این میزان افزایش سطح زیر کشت در مورد هیچ محصول دیگری مشاهده نشده است و این موضوع می‌تواند باقی ماندن قیمت این محصول در سطح پنج دلار به ازای هر بوشل را، تا حد زیادی تضمین کند.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها