شناسه خبر : 13384 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نفت ارزان، اگزون و شورون را پولدار کرد

درآمد ۱۰ میلیارد دلاری در سه ماه

شرکت‌های سهامی اگزون موبیل و شورون، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی آمریکا، در حال افزایش سود پالایشگاه‌های نفت خود هستند؛

شرکت‌های سهامی اگزون موبیل و شورون، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی آمریکا، در حال افزایش سود پالایشگاه‌های نفت خود هستند؛ اگزون و شورون، دوم فوریه گزارش دادند در سه ماه پایانی سال 2012، سود حاصل از فرآوری نفت‌خام‌شان به سوخت‌هایی از قبیل بنزین و دیزل، توانسته است بازگشت سرمایه اکتشافات نفت و گاز طبیعی را که کند شده بود جبران کند. فرآوری سوخت طی سه‌ماهه چهارم سال گذشته، توانست درآمد خالص سه‌ماهه چهارم اگزون را با رکورد 95/9 میلیارد دلار و شورون نیز با رکورد 25/7 میلیارد دلار به بالای پنج سال گذشته برساند. اگزون، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان، و شورون، اپراتور کارخانه‌های سوخت از کره جنوبی به می‌سی‌سی‌پی هستند که در میان همتایانی همچون شرکت‌های نفتی ماراتن و کونوکو فیلیپس بر روی این روند که به طور غیرمنتظره باعث افزایش سود آنها شده، ایستادگی کرده‌اند تا بر روی حفاری نفت تمرکز کنند. با توجه به اطلاعات منتشره از بلومبرگ، اگزون سال گذشته دومین رکورد سود سالانه خود را بعد رکورد سال 2008 در تاریخ ایالات متحده به ثبت رساند. ارنی سیسیلیا در پنسیلوانیا به عنوان رئیس ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت برین ماور است، که به مدیریت 7/6 میلیارد دلار کمک می‌کند. او در این باره می‌گوید: «حتی اگر عملیات فرآوری به مدت طولانی از سوی برخی‌ها به عنوان عاملی برای کاهش سود دیده شده است، در حال حاضر می‌توان از این عملیات دفاع کرد. ما یکپارچه‌سازی را دوست داریم.» ماه مارس گذشته در نیویورک، آرجون مورتی در شرکت گروه گلدمن ساکس در میان تحلیلگرانی بود که در مورد حرکت اگزون به سمت این مدلِ به اصطلاح یکپارچه، طی سخنرانی‌ای که رکس تیلرسون مدیر ‌اجرایی اگزون داشت، سوالاتی را پرسیدند. تیلرسون در سخنرانی خود به دفاع از این آرایش پرداخت؛ آرایشی که پالایشگاه‌ها را به کارخانه‌های شیمیایی و تولید نفت متصل می‌کند. تیلرسون گفت: این کار شرکت را قادر می‌سازد «تا بالاترین ارزش هر مولکول را تسخیر کند» (که اشاره به اهمیت ارزش افزوده حاصل از این کار تولیدی دارد).

ارزش فزاینده
تیلرسون طی این سخنرانی گفت: «هیچ شکی نیست که این مدل یکپارچه ارزش فزاینده‌ای را به کار ما اضافه می‌کند.» سال گذشته درآمد خالص اگزون با 3/9 درصد افزایش به 88/44 میلیارد دلار رسید، که تنها 340 میلیون دلار از رکورد سود 22/42 میلیارد‌دلاری این شرکت در سال 2008 فاصله داشت. سال2012 سود شورون 2/26 میلیارد دلار بود، که دومین رکورد در تاریخ این شرکت به حساب می‌آید. با توجه به اطلاعات منتشره بلومبرگ، سود شورون در سال گذشته 7/2 درصد کمتر از بالاترین رکورد این شرکت (با میزان 9/26 میلیارد دلار) قرار دارد، که در سال 2011 ارائه شده است.

والرو و ماراتن
در این روز سهام اگزون با هفت سنت افزایش به 04/90 دلار و سهام شورون نیز با 2/1 درصد افزایش به 50/116 دلار در نیویورک رسید. در این روز اطلاعیه‌های منتشره توسط غول‌های صنعت انرژی ایالات متحده، شرکت‌های پالایش نفت خام را ترغیب کرد تا پرده را از روی سودهای هنگفت خود کنار بزنند. این شرکت‌ها نه شرکت‌های اکتشاف نفت هستند و نه شرکت‌های مواد شیمیایی. با گسترش عرضه نفت خام ایالات متحده که باعث کاهش هزینه‌های ورودی شده است، روز 29 ژانویه شرکت انرژی والرو به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه مستقل جهان، گزارش داد درآمد خالص سه‌ماهه چهارم‌اش افزایشی 20 برابری ارائه کرده است. سهام‌های این شرکت که در سن آنتونیو واقع شده، در این روز، 13 درصد افزایش یافت که بزرگ‌ترین افزایش روزانه در 15 ماه گذشته به حساب می‌آمد. بر اساس بیانیه 30 ژانویه، شرکت نفتی ماراتن، پالایشگاه مستقر در اهایو در فیندلای، که در ماه ژوئن سال 2011 به طور غیرمنتظره توانسته بود با نفت ماراتن به سود خوبی برسد، گزارش داد در سه‌ماهه چهارم سال گذشته پس از زیان 75 میلیون دلاری یک سال پیش از آن، سودی معادل 755 میلیون دلار حاصل کرده است. حاشیه سود شرکت‌های پالایشی ایالات متحده طی دوره اکتبر تا دسامبر، 46 درصد افزایش یافت، که تا اندازه‌ای به دلیل تولید در حال افزایش آمریکای شمالی بود که باعث فشار بر روی قیمت‌های نفت داخلی شد. در معاملات آتی نیز قیمت نفت خام طی سه‌ماهه پایانی سال گذشته، در نیویورک با 2/6 درصد تنزل به طور متوسط به 23/88 دلار در هر بشکه کاهش یافت، که این برخلاف روند بین‌المللی‌ای بود که در آن معیار جهانی با یک درصد افزایش به طور متوسط به بیش از 110 دلار رسیده بود.

افزایش چهاربرابری
سود پالایشگاه‌های اگزون طی این دوره بالغ بر 77/1 میلیارد دلار بود، که معادل چهار برابر افزایش 425 میلیون‌دلاری سال قبل از آن است. رشد سود پالایشگاه‌های این شرکت زمانی واقع شده که شرکت ایروینگ (در تگزاس) مقدار نفت خام فرآوری‌شده‌اش را با 9/7 درصد کاهش به روزانه 837/4 میلیون بشکه نسبت به مدت مشابه سال 2011 رساند. عملکرد خوب پالایشگاه‌های اگزون، افت 12 درصدی سود بخش نفت و گاز خود (76/7 میلیارد دلار) را جبران می‌کند. با توجه به بیانیه امروز، خروجی نفت و گاز چاه‌های این شرکت با 2/5 درصد کاهش به معادل روزانه 293/4 میلیون بشکه نفت خام از 53/4 میلیون بشکه سال قبل رسید. تولید نفت خام اگزون، که ارزشش معادل شش برابر ارزش گاز است، با 1/2 درصد کاهش به روزانه 203/2 میلیون بشکه از 25/2 میلیون بشکه سال قبل از آن رسید. با توجه به این بیانیه، سود واحدهای شیمیایی نیز از 543 میلیون دلار به 958 میلیون دلار افزایش یافت.

نتایج شورون
شورون می‌گوید طی سه‌ماهه چهارم سال گذشته واحد پالایشی آن پس از رکورد زیانش طی مدت مشابه سال 2011، مجدداً به سودآوری برگشته است. تنها سان رامون، کارخانه‌های سوختی مستقر در کالیفرنیا، طی این دوره در مقایسه با زیان 61 میلیون دلاری سه‌ماهه چهارم سال 2011، 925 میلیون دلار سود حاصل کرد. بر اساس این بیانیه، طی دوره اکتبر تا دسامبر، شورون روزانه 62/1 میلیون بشکه نفت خام و انواع خوراک‌های دیگر را در کارخانه‌هایش در سراسر جهان فرآوری کرد، که در مقایسه با 57/1 میلیون بشکه سال قبل آن، رشد 3/3 درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به تاثیر طولانی‌مدت آتش‌سوزی‌ای که طی آن در ماه آگوست یکی از واحدهای نفتی آن را در مرکز کالیفرنیا تعطیل کرد، در این دوره نرخ فرآوری پالایشگاه‌های این شرکت در ایالات متحده با هشت درصد کاهش به روزانه 702 هزار از 763 هزار بشکه سال قبل آن رسید. در این روز طبق بیانیه‌ این شرکت، شورون همچنین در این مدت از سود 4/1 میلیارد دلاری منتفع شد که می‌توان آن را به مبادله یک میدان گازی با شرکت هلندی رویال شل در استرالیا نسبت داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها