شناسه خبر : 13077 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به دلیل بحران در بازارهای در حال گذار اتفاق افتاد

افت شاخص‌های اروپایی در ماه ژوئن

بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی در کشورهای صنعتی سبب شد تا شرکت‌های اروپایی وابستگی اقتصادی زیادی به بازارهای در حال گذار دنیا پیدا کنند.

بحران اقتصادی سال 2008 میلادی در کشورهای صنعتی سبب شد تا شرکت‌های اروپایی وابستگی اقتصادی زیادی به بازارهای در حال گذار دنیا پیدا کنند. بازارهای کشورهای چین و هند که اقتصادی در حال توسعه دارند و به دلیل بالا بودن جمعیت آنها بازار مصرف خوبی برای انواع کالاهای مصرفی و صنعتی هستند، و کشورهایی از قبیل ترکیه و برزیل که در مسیر صنعتی ‌شدن نیاز به کالاهای سرمایه‌ای کشورهای اروپایی دارند. اما این تعامل اقتصادی گسترده که زمینه را برای بیشتر شدن نرخ رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و خروج تدریجی از بحران فراهم کرده بود در شرایط فعلی آسیب بزرگی به اقتصاد آنها وارد کرده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و بحران‌های داخلی و اعتصاب‌ها و اعتراضات خیابانی در کشورهای ترکیه، برزیل، مصر و غیره سبب شده است تا بازار کشورهای اروپایی هم دوباره متزلزل شود. هم‌اکنون کشورهای اروپایی برای تامین یک‌سوم از درآمد سالانه خود به بازارهای در حال توسعه وابسته هستند و انتظار می‌رفت تا انتهای سال 2020 میلادی سهم کشورهای در حال توسعه در تامین درآمد کشورهای صنعتی به بیشتر از 50 درصد برسد؛ پیش‌بینی‌ای که تا‌کنون محقق نشده است و با توجه به ابعاد وسیع بحران در کشورهای در حال گذار انتظار نمی‌رود محقق شود. در نتیجه این مساله متوسط ارزش سهام در بازارهای اروپایی در ماه ژوئن سال 2013 میلادی تنزل یافت. آمار نشان می‌دهد اغلب شاخص‌های اروپایی در ماه ژوئن با افت ارزش روبه‌رو شدند که اصلی‌ترین دلیل آن بحران اقتصادی چین و شرایط اقتصادی آمریکا بود. کوین لایک یکی از تحلیلگران بازار سرمایه بر این باور است که افت ارزش شاخص‌های اروپایی یا رشد اندک این شاخص‌ها در سال‌های اخیر نشان داده است که شرایط اقتصادی جهان همچنان بحرانی است و این بحران نمی‌تواند به این زودی از بین برود. او پیش‌بینی می‌کند بازار‌های مالی اروپا در جولای سال 2013 میلادی هم شاهد افت ارزش باشند و یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت رشد یک تا 5/1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشند. این روند تا انتهای سال جاری و تا زمانی که اقتصاد دنیا به طور یکپارچه از بحران خارج شود وجود خواهد داشت. این افت ارزش در ماه جولای می‌تواند نشان از کاهش حجم فعالیت‌های صنعتی و تولیدی و تداوم بحران اقتصادی در کشورهای صنعتی دنیا داشته باشد. کشورهایی که سال‌های گذشته را با بحران اقتصادی که ریشه در سیاست‌های نادرست آمریکا داشت، گذراندند و سپس درگیر بحران بدهی‌های دولتی در اروپا و رشد بیکاری در این کشورها شدند و حال در آستانه ورود به بحرانی تازه در عرصه بازارهای مالی هستند.

بازارهای آسیایی در آغازین روز ماه جولای index:1|width:300|height:|align:left
در اولین روز ماه جولای سال 2013 میلادی اغلب بازارهای مالی آسیا شاهد افت ارزش بودند. تنها استثنا کشور ژاپن و بازارهای مالی این کشور بود که نه‌تنها کاهش ارزش را تجربه نکرد بلکه با افزایش شاخص‌ها هم مواجه شد. به گزارش بلومبرگ دلیل اصلی افت ارزش شاخص‌های آسیایی کاهش سطح فعالیت‌های صنعتی در کشور چین و نشانه‌های ورود بحران اقتصادی به بازار بزرگ این کشور است. در اولین روز کار بازارهای مالی دنیا در ماه جولای سال 2013 میلادی ارزش سهام شرکت‌های بزرگ معدنی در کشور استرالیا افت بی‌سابقه‌ای داشته است. این در حالی است که بازارهای مالی در کشور سنگاپور و کشور ویتنام هم دوباره کاهش ارزش را تجربه کردند. نادر نعیمی کارگزار بازار سرمایه در کشور استرالیا در این مورد می‌گوید: «به نظر می‌رسد چین بزرگ‌ترین ریسک برای بازارهای مالی دنیاست. اگر نرخ رشد اقتصادی این کشور با سرعتی بیشتر از برآوردهای قبلی افت پیدا کند، نرخ بیکاری در این کشور پرجمعیت رشد می‌کند و زمینه برای ناآرامی‌های اجتماعی فراهم می‌شود. ضمن اینکه بخش زیادی از فعالیت‌های صنعتی در کشور چین متعلق به شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی در اروپا و آمریکاست و این بحران می‌تواند به تدریج بازارهای صنعتی دنیا را هم درگیر کند.» اما وضعیت بازارهای مالی ژاپن در تضاد با بازارهای دیگر کشورهای آسیایی است. در هفته آخر ماه ژوئن بازار مالی این کشور شاهد رشد ارزش بود و در آغازین روزهای هفته جدید هم این رشد در بازارهای ژاپن مشاهده شد. دلیل مشاهده این رشد در بازارهای ژاپن را می‌توان انتظار بهبود شرایط مالی، رشد فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در این کشور و تداوم افت ارزش ین در برابر دلار و ارزان‌تر شدن محصولات صادراتی این کشور در بازارهای جهانی ذکر کرد. تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند بورس ژاپن تا زمانی که ارزش ین در برابر دلار آمریکا پایین است، بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی و حتی سرمایه‌گذاران ژاپنی است، زیرا درآمد خوبی از این محل نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود و آنها می‌توانند از این سود کلان برای فعالیت‌های صنعتی و تولیدی دیگر استفاده کنند. اما این رشد در بازار ژاپن و افت در بازار مالی دیگر کشورهای آسیایی را نمی‌توان به منزله عملکردی ثابت برای بازارهای مذکور دانست. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بازارهای آسیایی در ماه جاری میلادی نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و این نوسانات ریشه در مشکلات اقتصادی دیگر کشورهای صنعتی و بازارهای در حال گذار آسیایی دارد. تحلیلگران بحران‌های اجتماعی و اعتراضات مردمی در برخی از کشورهای دنیا به خصوص ترکیه، برزیل و مصر را عاملی برای تداوم تنش در بازار مالی و بازار صنعتی دنیا قلمداد می‌کنند و بازگشت آرامش به بازار را منوط به اصلاح اقتصاد جهان و آرام شدن فضای سیاسی می‌دانند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها