شناسه خبر : 11731 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مالزی سال گذشته ۱۸ میلیون تن روغن پالم تصفیه‌شده صادر کرد

سقوط بی‌سابقه قیمت روغن پالم

روغن پالم و مشتقات آن در هزاران عدد از محصولاتی که روزانه در نقاط مختلف دنیا مصرف می‌شوند استفاده می‌شود، از صابون گرفته تا بایودیزل. مصرف روغن پالم از سال ۱۹۹۰ تاکنون پنج برابر شده است و تقاضا برای این روغن در آسیا که این روغن به طور گسترده‌ای برای مصرف خوراکی استفاده می‌شود رشدی فوق‌العاده را تجربه کرده و حجم تجارت جهانی این روغن اکنون به بیش از ۴۴ میلیارد دلار رسیده است.

علی درویشان
منبع:بلومبرگ

روغن پالم و مشتقات آن در هزاران عدد از محصولاتی که روزانه در نقاط مختلف دنیا مصرف می‌شوند استفاده می‌شود، از صابون گرفته تا بایودیزل. مصرف روغن پالم از سال 1990 تاکنون پنج برابر شده است و تقاضا برای این روغن در آسیا که این روغن به طور گسترده‌ای برای مصرف خوراکی استفاده می‌شود رشدی فوق‌العاده را تجربه کرده و حجم تجارت جهانی این روغن اکنون به بیش از 44 میلیارد دلار رسیده است. در ماه فوریه صادرات مالزی که بزرگ‌ترین تولید‌کننده روغن پالم در جهان است به بالاترین سطح خود در پنج سال اخیر رسید. چین هم‌‌اینک بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روغن گیاهی در جهان است و روغن پالم نیز بیشترین میزان مصرف را در میان روغن‌های گیاهی به خود اختصاص داده است. از دهه 70 مردم چین از غذاهای سنتی همچون برنج و نودل به سمت رژیم‌های غذایی پر‌چربی‌تر حرکت کرده‌اند و به همین دلیل از آن زمان تاکنون میزان واردات روغن پالم چین 150 برابر شده است.
در معاملات اخیر روغن پالم قیمت این روغن به پایین‌ترین سطح خود در حدود چهار سال گذشته رسید و فعالان بازار دلیل این کاهش قیمت را پیش‌بینی افزایش بسیار شدید عرضه این محصول در آینده نزدیک می‌دانند. قراردادهای تحویل اکتبر در 26 جولای با سقوطی 4/1درصدی به 2137 رینگت (661 دلار) برای هر متر مکعب برای محصول برسا مالزی کاهش پیدا کرد که برابر بود با قیمت این محصول در اکتبر 2009. البته روز بعد قیمت این محصول کمی افزایش پیدا کرد و به رقم 2170 رینگت در هر متر مکعب رسید که این قیمت 4/7 درصد از قیمت ماه گذشته پایین‌تر بود و بیشترین کاهش قیمت را تجربه می‌کرد. 35 درصد از عرضه روغن‌های خوراکی در جهان روغن پالم است و به تازگی بر اساس گزارش دپارتمان کشاورزی آمریکا تولید آن در جهان پنج درصد افزایش پیداکرده و به بیش از 1/58 میلیون تن رسیده است. قیمت روغن سویا که یکی از مهم‌ترین رقبای روغن پالم است در معاملات روز گذشته کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح خود از سال 2010 رسید. دلیل کاهش قیمت روغن سویا نیز پیش‌بینی افزایش تولید آن به وسیله دپارتمان کشاورزی آمریکاست که پیش‌بینی کرده است تولید روغن سویا به رکورد پنج‌ساله برسد و به بیش از 6/44 میلیون تن افزایش پیدا کند.
بنی لی تحلیلگر موسسه ژوپیتر در کوالالامپور معتقد است کاهش شدید قیمت روغن سویا به دلیل رسیدن فصل برداشت محصول است. او می‌گوید: «رینگت ضعیف‌تر باعث جذابیت بیشتر روغن پالم در برابر روغن سویا خواهد شد. اما به دلیل آنکه تقاضا کمتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده است، من فکر نمی‌کنم قیمت روغن پالم افزایش چشمگیری را تجربه کند. قیمت‌ها ممکن است در این چهارماهه به رقمی حتی کمتر از 1900 رینگت نیز سقوط کنند و این اتفاق ممکن است به آخر سال نیز نرسد، چراکه به دلیل عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به رینگت و اینکه سر‌رسید 9/2 میلیارد دلار از بدهی‌های مالزی به زودی فرا می‌رسد برخی از سرمایه‌گذاران در حال خارج کردن دارایی‌های خود از مالزی هستند و این اتفاق باعث شده که قیمت رینگت به پایین‌ترین سطح خود از سه سال گذشته کاهش پیدا کند.» قیمت روغن سویا برای تحویل در ماه دسامبر نیز امروز کمی تغییر کرد و 84/42 سنت برای هر پوند در بورس شیکاگو پس از کاهش به پایین‌ترین قیمت از سپتامبر 2010 افزایش پیدا کرد. قیمت دانه سویا نیز برای تحویل در ماه نوامبر 4/0 درصد کاهش پیدا کرد و به قیمت 155/125 دلار در هر پیمانه رسید.
قیمت روغن پالم تصفیه‌شده برای تحویل در ماه ژانویه نیز 9/0 درصد کاهش پیدا کرد و به 5306 یوان (865 دلار) در هر تن در بازار مبادلاتی دالیان رسید. این قیمت پایین‌ترین قیمت برای این قرارداد از مارس 2009 تاکنون بود. قیمت روغن سویا نیز 3/1 درصد کاهش پیدا کرد و 6902 یوان در هر تن رسید که پایین‌ترین قیمت از اکتبر 2009 بود. بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن پالم در دنیا اندونزی، مالزی، نیجریه، تایلند و کلمبیا هستند. هم‌اکنون تولید روغن پالم اندونزی به بیش از 31میلیون تن در سال بالغ شده است و اندونزی در نظر دارد به سرعت تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده روغن پالم در جهان شود. اما هم‌اینک بیش از ۶۰ درصد تولیدات اندونزی به صورت روغن پالم خالص صادر می‌شود. علاوه بر تولید روغن پالم به صورت خوراکی و دیگر شکل‌های سنتی، اندونزی سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز در تولید بایودیزل داشته است. در حال حاضر شرکت‌های زیادی همچون PT. Astra Agro Lestary Terkuba، Bakrie Group و Surya Dumai Group همگی سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای تولید بایودیزل در اندونزی انجام داده‌اند. در حال حاضر شرکت کارگیل سنگاپور نیز یک کارخانه تصفیه روغن پالم در روتردام تاسیس کرده است که توان تصفیه سالانه ۳۰۰ هزار تن روغن پالم در سال را دارد. این شرکت در حال حاضر با سرمایه‌گذاری‌های زیاد در حال احداث مزارع پالم روغنی در سوماترا، کالیمانتان، پنینسولا و پاپو اگینه‌نو است. شرکت ویلمار اینترنشنال نیز در حال احداث ۲۵ مزرعه و کارخانه تصفیه روغن پالم در سراسر اندونزی است. در آگوست ۲۰۰۹ نیز دولت ایالت آچه اندونزی به شرکت کالیستا آلام اجازه داد ۱۶۰۰ هکتار مزرعه نخل روغنی را در منطقه تریپا در این ایالت به وجود آورد. شرکت تریپوترا آگرو این کشور نیز بر اساس برنامه‌هایی که دارد سطح زیر کشت نخل روغنی خود را تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد.
در سال ۲۰۱۲ مالزی که دومین تولید‌کننده روغن پالم در جهان است بیش از 79/18 میلیون تن روغن پالم خام تولید کرد و در حال حاضر حدود پنج میلیون هکتار از اراضی این کشور زیر کشت نخل روغنی قرار دارد. با این حال که مالزی دومین تولیدکننده بزرگ روغن پالم خام در جهان است، این کشور بزرگ‌ترین تولید‌کننده روغن پالم تصفیه‌شده در جهان است و در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۸ میلیون تن روغن پالم تصفیه‌شده و مشتقات آن را به کشورهای چین، پاکستان، اتحادیه اروپا، هند و ایالات متحده صادر کرده است. در حال حاضر بیش از ۴۹۱ هزار نفر در بخش‌های مختلف مرتبط با صنعت روغن پالم در مالزی مشغول به کار هستند. شرکت سایم داربی بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده روغن پالم و محصولات وابسته به آن و نیز شرکت قلدا گلوبال ونچرز که بزرگ‌ترین تولید‌کننده روغن پالم خام در جهان است هر دو در کشور مالزی قرار دارند.
از سال ۲۰۱۱ نیجریه تبدیل به سومین تولیدکننده روغن پالم در جهان شده است و در حال حاضر بیش از 2/5 میلیون هکتار از اراضی این کشور تحت کشت نخل روغنی قرار دارند. تا سال ۱۹۳۴ نیجریه بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پالم در جهان بود و در حال حاضر نیز بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور از کوچک تا بزرگ همگی درگیر تولید این محصول هستند. تایلند نیز در حال حاضر سالانه 1/3 میلیون تن روغن پالم خام تولید می‌کند و برنامه دارد که سطح زیر کشت این محصول را تا پنج میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار گسترش دهد. برنامه‌های توسعه‌ای کشور تایلند تا سال ۲۰۲۷ برنامه سطح زیر کشت ۱۰ میلیون هکتار از نخل روغنی را در دستور کار دارد.
کلمبیا در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پالم در آمریکای لاتین است و ۳۵ درصد از تولیدات خود را به صورت بایودیزل صادر می‌کند. در سال ۱۹۶۰ کلمبیا تنها ۱۸ هزار هکتار مزرعه نخل روغنی داشت، اما در سال ۲۰۰۶ این میزان به بیش از یک میلیون هکتار افزایش پیدا کرد. برنامه‌های توسعه مزارع نخل روغنی در کلمبیا به وسیله آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و دولت کلمبیا تامین مالی می‌شوند. در حال حاضر دولت کلمبیا برنامه دارد تا سال ۲۰۲۰ سطح زیر کشت نخل روغنی را به بیش از هفت میلیون هکتار افزایش دهد. برنامه‌های دولت کلمبیا برای افزایش تولید روغن پالم با اهدافی همچون کم کردن فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تندرو در این کشور و نیز افزایش در آمد‌های ارزی این کشور است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها