شناسه خبر : 11259 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بانک مرکزی مکانیسم تنظیم نرخ مرجع یوان را بهبود می‌بخشد

چین در سودای جذب سرمایه خارجی بیشتر

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه به دنبال تضعیف نرخ ارز مرجع از سوی بانک مرکزی، یوان پس از یک روند افزایشی ۱۹ساله عقب‌نشینی کرد.

سیدمحمدامین طباطبایی
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه به دنبال تضعیف نرخ ارز مرجع از سوی بانک مرکزی، یوان پس از یک روند افزایشی 19ساله عقب‌نشینی کرد. از آنجا که سیاستگذاران معتقدند دورنمای اقتصادی جهان همچنان پیچیده باقی مانده است، بانک خلق چین با کاهش 04/0 میزان نرخ روزانه‌، آن را به 260/6 یوان به ازای هر دلار رساند. به گفته سیم مو سیونگ، استراتژیست بانک سنگاپور، داده‌های اقتصادی چین حاکی از آن است که اقتصاد این کشور هنوز در مراحل اولیه بهبود به سر می‌برد. وی افزود: با وجود نگرانی‌هایی که نسبت به اقتصاد اروپا و آمریکا در جریان است، بانک خلق چین هیچ فشاری را مبنی بر تسریع در افزایش نرخ یوان تحمل نمی‌کند.
طبق‌ بیانیه‌ای که در سایت بانک خلق چین منتشر‌ شده است، انتظار می‌رود این بانک یوان را اساساً در شرایط باثباتی نگه دارد و سیاست پولی محتاطانه‌ای را اتخاذ کند و نیز رشد پول و اعتبار را یکنواخت کند. همین خبرگزاری در گزارشی دیگر به نقل از لیو دونگ لیانگ، تحلیلگر ارشد بانک بازرگانان چین در شنزن می‌نویسد: چشم‌انداز تسریع در افزایش نرخ یوان، سرمایه خارجی بسیاری را جذب می‌کند. به علاوه نقدینگی در کوتاه‌مدت روندی هموار خواهد داشت. از سوی دیگر به دلیل سیاست‌های پولی انبساطی در آمریکا، پیش‌بینی می‌شود چین با جریان سرمایه نسبتاً بزرگی روبه‌رو شود. همچنین کنیکس لای، تحلیلگر مبادلات خارجی بانک شرق آسیا معتقد است: رشد اقتصادی چین درحال شتاب گرفتن است که برای یوان روندی مثبت تلقی می‌شود. یک اقتصاد بهبود‌یافته زمینه تسریع اصلاحات در مکانیسم نرخ مرجع را فراهم می‌کند.
خبرگزاری رویترز نیز نوشت: نرخ یوان به قیمت بازار در پی اطمینان فعالان بازار از ثبات شرایط در تعطیلات ملی دو‌روزه کاهش یافت. دلالان می‌گویند بانک مرکزی باید کافی بودن نقدینگی در بازار را تضمین کند. براساس محاسبات رویترز در ماه آوریل مجموعاً 105 میلیارد یوان سرمایه به بازار تزریق خواهد شد. در همین حال بانک مذکور برای هفتمین هفته متوالی از طریق عملیات بازار باز اقدام به برداشت سرمایه کرده که البته این بار مقدار متعادل‌تری بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها