شناسه خبر : 10756 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

منطقه یورو در مسیر بهبود بسیار تدریجی

پیام آرامش‌بخش آقای رئیس کل

شانگهای ۳ ژوئن؛ رئیس بانک مرکزی اروپا دراگی گفت اقتصاد منطقه یورو برای اواخر امسال در یک مسیر بهبودی قرار دارد که به واسطه سیاست‌های مالی بانک مرکزی اروپا و تقاضای خارجی است.

شانگهای 3 ژوئن؛ رئیس بانک مرکزی اروپا دراگی گفت اقتصاد منطقه یورو برای اواخر امسال در یک مسیر بهبودی قرار دارد که به واسطه سیاست‌های مالی بانک مرکزی اروپا و تقاضای خارجی است. ECB در ماه می، نرخ بهره را به میزان کم‌سابقه‌ای کاهش داد و گفت که در صورت لزوم دوباره واکنش نشان خواهد داد اما این ماه ممکن است کاری انجام ندهد و اجازه دهد تا تورم افزایش یابد، تا از 2/1درصد به 4/1درصد برسد. این هنوز از هدف اصلی بانک مرکزی که میزان دو درصد است فاصله زیادی دارد و نرخ بیکاری در منطقه اروپا به میزان2/12درصد رسید، که زنگ خطری برای سیاستگذاران است تا کمک‌های بیشتری به اقتصاد کنند. دراگی در سخنرانی که در کنفرانس بین‌المللی پول در شانگهای انجام داد گفت وضعیت اقتصادی در منطقه اروپا چالشی باقی خواهد ماند ولی علائم اندکی از ثبات احتمالی دیده می‌شود و سناریوی اساسی ما تا تبدیل شدن به یک بهبود تدریجی تا اواخر امسال ادامه می‌یابد. پس از آخرین نشست سیاستگذاران ECB در ماه گذشته، بانک مرکزی اعلام کرد فعالیت‌های اقتصادی باید با‌ثبات شده و رو به بهبودی بروند. بانک مرکزی دوشنبه آینده نشست دیگری خواهد داشت. دراگی در بخش عمده‌ای از سخنرانی‌اش به دفاع از نو‌آوریOMT یا معاملات مالی آشکار پرداخت چرا‌که دادگاهی در آلمان از خرید این برنامه توسط ECB احساس ناخرسندی کرده بود. او گفت تهدید خرید سهام از طرف ECB نقش بسیار کلیدی را در آرام کردن بازار ایفا کرده است چرا که از آن تقریباً تمام بنگاه‌های اقتصادی از قبیل شرکت‌ها، بانک‌ها و خانواده‌ها سود می‌برند. دراگی گفت در هر صورت آسیب‌پذیری‌ها باقی می‌مانند. بازارهای آرام به دولت‌ها مجال بیشتری برای تطبیق دادن خود داده‌اند و در هفته گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که چندین کشور زمان بیشتری برای رویارویی با اهداف‌شان دارند. ولی دراگی دولت‌ها را تشویق به ماندن در مسیر اصلاحات کرد. دراگی گفت برای ایجاد اعتماد، سیاستگذاران باید برنامه اصلاحات مالی خود را دنبال کنند. در واقع از اصلاحات مالی سست چیز زیادی عاید ما نمی‌شود و اگر باعث ایجاد انتظارات در بازار شود اقدامات محدود‌کننده بیشتری در آینده نیاز خواهد شد. او در اواسط سخنانش گفت از این مساله باید اطمینان حاصل شود که اصلاحات بر پایه افزایش تولید بنا نهاده شده‌اند. دراگی گفت فقط از طریق پیگیری چنین اصلاحات ساختاری باثباتی می‌توان رقابتی بودن اقتصاد منطقه یورو را در بازار جهانی بازیافت. ECB تنها زمانی می‌تواند شروع به خرید سهام دولت‌ها کند که کشوری اصلاحات سخت را تحت برنامه کمک‌های مالی پذیرفته باشد و حتی در آن صورت OTM تنها برای نگه داشتن ارزش سهام دولت «در زیر سطح هراس» طراحی شده است؛ و نه برای اینکه آنها را تا سطوحی پایین بیاورد که فقط باعث پرداخت بدهی‌هایشان شود. او گفت مداخله ECB در OMT شامل آن قسمت‌هایی نمی‌شود که به بازدهی اوراق قرضه مستقل مربوط می‌شود.
دراگی گفت این مهم است که یاد‌آور شویم همیشه و خصوصاً در شرایط کنونی نیاز به اصلاحات دولتی و پارلمانی بیشتر در بازار کار احساس می‌شود تا بازار سهام.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها