شناسه خبر : 1014 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا می‌فروشند؟

رشد اقتصادی آمریکا دشمن شماره یک طلا

به گفته آنتونی اسکراموسکی، همان‌طور که طلا در سال جاری میلادی مقدار زیادی از قیمت خود را از دست داده، صندوق‌های تامینی نیز از تجارت این فلز صرف نظر کرده‌اند. اسکراموسکی، شریک اسکای بریج کپیتال، که اغلب به عنوان یکی از موثر‌ترین افراد در وال‌استریت شناخته‌شده، معتقد است که هیچ دلیلی برای آنها وجود ندارد تا به این زودی‌ها وارد این معرکه شوند.

منبع: مانی کنترل
به گفته آنتونی اسکراموسکی، همان‌طور که طلا در سال جاری میلادی مقدار زیادی از قیمت خود را از دست داده، صندوق‌های تامینی نیز از تجارت این فلز صرف نظر کرده‌اند. اسکراموسکی، شریک اسکای بریج کپیتال، که اغلب به عنوان یکی از موثر‌ترین افراد در وال‌استریت شناخته‌شده، معتقد است که هیچ دلیلی برای آنها وجود ندارد تا به این زودی‌ها وارد این معرکه شوند. اسکراموسکی گفت: «اشخاصی مثل جان پالسون همیشه سعی‌شان بر این بوده تا در مورد طلا به موقعیت ثابتی دست یابند. طلا تنوع‌بخش بسیار خوبی برای مجموع ارزش خالص دارایی‌های شخصی ایشان است. اما به طور کلی، اکنون بسیاری از صندوق‌های تامینی از تجارت این فلز دست شسته‌اند.» اسکراموسکی معتقد است هنگامی که مورخان مالی تاریخ این دوره را می‌نویسند، آنها اظهار خواهند کرد که طلا می‌بایستی خوب کار می‌کرد، می‌توانست خوب کار کند، قبلاً خوب کار می‌کرد، اما اکنون در محیط فعلی حال آن خوب نیست. او سپس در ادامه به فهرست چهار دلیل در مورد چرایی خروج آسان صندوق‌های تامینی از تصاحب طلا اشاره می‌کند که در زیر می‌آید.

1- احتیاط بانکداران مرکزی در مورد تورم
اسکراموسکی اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاران اغلب طلا را برای مقابله با سونامی تورم نگه می‌دارند. اما در حال حاضر تورم کجاست؟ از گرگ تورمی که از آن صحبت می‌شود خبری نیست. اسکراموسکی، با اشاره به تورم شدیدی که تحت نظام دموکراتیک آلمان در بین سال‌های 1919 و 1933 رخ داد، می‌گوید: «بسیاری از مردم بسیار ثروتمندی وجود دارند که اقدام به تصاحب طلا به عنوان سپری دفاعی می‌کنند؛ آنها از چیزی شبیه به جمهوری وایمار می‌ترسند، که در آن اروپا یا ایالات متحده به شدت به چاپ پول می‌پردازند، جایی که در آن اثرات فزاینده‌ای روی بانکداران متمرکز می‌شود، و شما گرفتار این تورم خارج از کنترل می‌شوید.» اما اسکراموسکی می‌گوید: «اگر شما بیانیه فدرال‌رزرو را بخوانید، یا اگر به مقاله‌ای که بن برنانکی به تازگی منتشر کرده نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بانکداران مرکزی شما، به ویژه در ایالات متحده، خیلی خوب این موضوع را درک می‌کنند؛ و این یکی از دلایل اصلی است که طلا در این محیط خوب کار نکرده است. صورتجلسه فدرال‌رزرو روشن می‌سازد که این بانک چشم خود را بر روی تورم بسته، و عوامل ریسک را نیز در ذهن خود نگه داشته‌ است. برای مثال، آخرین صورتجلسه فدرال‌رزرو، به نشست 19- 18 ماه جولای، اشاره می‌کند که: «با وجود آنکه کارکنان چشم‌انداز تورم را به صورت نامشخص می‌بینند، این ریسک‌ها به صورت متعادل و نه خیلی بالا دیده می‌شود».

2- کاهش قیمت‌ها تبدیل به ریسک شده است
اسکراموسکی گفت، اگر تورم خطرساز نیست، پس چه چیزی خطرساز است؟ در واقع، کاهش‌دهنده قیمت‌ها می‌تواند ریسک کنونی باشد. چیزی که در حال حاضر دارد اتفاق می‌افتد این است که شبح (خیال و فکر) کاهش قیمت‌ها در راه است؛ و این چیزی است که برای جامعه بانکداران مرکزی از نرخ تورم هم وحشتناک‌تر است. طلا به طور معمول زمانی خوب کار می‌کند که ارزش ارز کاهش یابد، که در این حالت تورم وجود دارد. کمیته بازار باز فدرال‌رزرو روز 31 جولای در بیانیه خود اشاره کرد: «تورم به طور مداوم در زیر هدف دودرصدی می‌تواند خطراتی را متوجه عملکرد اقتصادی کشور کند.» تورم گرایش دارد تا برای طلا خوب باشد، چون با سقوط ارزش هر دلار، به دلارهای بیشتری برای خرید طلا نیاز می‌شود، که این باعث می‌شود طلا با متورم شدن ارز، سریعاً صعود کند. اما در محیطی که قیمت‌ها کاهنده است، با ارزشمند شدن هر یک دلار، ارزش دلاری طلا افت می‌کند؛ این محیطی است که در آن ایالات متحده می‌تواند خود را پیدا کند، و فدرال‌رزرو از آن می‌ترسد. اسکراموسکی گفت: «در اقتصادی که قیمت‌ها کاهشی هستند، طلا خوب کار نمی‌کند.»

3- فدرال‌رزرو اوراق قرضه خود را نخواهد فروخت
اسکراموسکی گفت، نگرانی‌ها در مورد اوراق قرضه دلیل دیگر سرمایه‌گذاران برای تجارت شمش است. مردم در حال خرید طلا هستند، آنها پیش‌بینی می‌کنند که در اوراق قرضه حباب وجود دارد که بایستی از آن اجتناب کرد. آنها پیش‌بینی می‌کنند در برخی از نقاط، بانک فدرال‌رزرو قصد دارد 9/3 تریلیون دلار از مبلغ ترازنامه خود را بفروشد؛ اما به نظر اسکراموسکی این اتفاق نخواهد افتاد. وی معتقد است محرکی برای بانک فدرال‌رزرو برای فروش اوراق قرضه خود وجود ندارد تا به سادگی اقدام به فروش آن کند. اسکراموسکی گفت: «مدت زمان فدرال‌رزرو در ترازنامه‌اش تنها حدود هفت سال است. اما آنها یک نهاد 100 ساله هستند، آنها در داخل یک کشور 237 ساله زندگی می‌کنند و هیچ دلیلی برای فروش این پورتفوی (اوراق قرضه) وجود ندارد. آنها تنها به شما اجازه می‌دهند پورتفویشان از کوک خارج شود. بنابراین اینجا پیش‌بینی این خواهد بود که قیمت‌های طلا افت خواهد کرد.»

4- رشد اقتصادی به طلا صدمه خواهد زد
به گفته اسکراموسکی، نگهداری طلا تبدیل به یک طرح زیان- زیان شده است. در صورت رونق اقتصاد، نرخ‌های رشد افزایش می‌یابد. که این برای طلا بد است. اگر اقتصاد رونق نگیرد، بانک فدرال‌رزرو دقیقاً در موقعیتی خواهد بود که در حال حاضر نیست؛ در این موقعیت فدرال‌رزرو به طور موثر سیاست تسهیل مقداری را دنبال می‌کند. به عبارت ساده‌تر، مردم فکر می‌کنند تسهیل مقداری، تورم فزاینده‌ای را ایجاد خواهد کرد که تقویت‌کننده طلاست، اما تسهیل مقداری تاکنون به همین راحتی‌ها اتفاق نیفتاده است. بنابراین در حال حاضر این ریسک، نزولی باقی خواهد ماند -‌ چون افزایش نرخ‌های رشد اقتصادی جذابیت کمتری به طلا در مقایسه با اوراق قرضه می‌دهد؛ طلایی که دیگر بازدهی نخواهد داشت. در کل، از دید 30 فوتی اسکراموسکی، چشم‌انداز طلا بدجوری کم‌نور به نظر می‌رسد.

شیوع دیدگاه نزولی سرمایه‌گذاران به طلا
روز جمعه دوم آگوست طلا بعد از انتشار صورتحساب‌های ضعیف‌تر از انتظار بخش غیر‌کشاورزی ایالات متحده، طی صبح خیلی سریع از قیمت 1285 دلار به 1317 دلار افزایش یافت. آمارها حاکی از افزایش 162 هزار صورتحساب برای ماه جولای بود که از پیش‌بینی 182هزار صورتحساب پایین‌تر بود. در نهایت این آمار به این صحبت‌ها دامن زد که فدرال‌رزرو مجبور خواهد بود از برنامه‌های خود برای توقف تدریجی دور کنونی تسهیل مقداری صرف نظر کند. میانه صبح قیمت‌های نقدی به 1131 دلار رسید. تحلیلگران افزایش سریع قیمت‌ها را به واکنش سرمایه‌گذاران نزولی به داده‌های بخش غیر‌کشاورزی نسبت می‌دادند. از روز چهارشنبه آخرین روز ماه جولای، طلا بیش از 30 دلار کاهش قیمت داشت؛ طی این مدت شاخص‌های قوی اقتصادی همچنان در حال افزایش انتظارات برای صورتحساب‌های با رقم بالاتر بود که موجب فروش کوتاه‌مدت احتکاری قراردادهای آتی طلا شد.
به گفته معامله‌گران، وقتی که داده‌ها ضعیف‌تر از انتظار از آب درآمد و از قیمت‌های طلا حمایت کرد، سرمایه‌گذاران برای پوشش فروش‌های کوتاه‌مدت خود به تکاپو افتادند، بنابراین افزایش سریع قیمت‌ها را تشدید کرد. اوایل این هفته نظر‌سنجی تولید مربوط به ماه جولای موجی از آهنگ صعودی را در بازار به راه انداخته بود؛ با حمایت آمارهای ‌ای‌اس‌ام، همگی فکر می‌کردند اقتصاد خیلی سریع‌تر از انتظارات در حال بهبودی بوده است. با افزایش 5/4 درصدی پی‌ام‌ای و رسیدن به 4/55 درصد، شاخص اس‌اند‌پی500 برای اولین بار به بالای1700رسید. معامله‌گران طلا این هفته با تسریع رشد اقتصادی ایالات متحده و فروش ضعیف فلزات گرانبها، بعد از پنج هفته برای اولین بار نسبت به طلا دیدگاه نزولی پیدا کرده بودند. طلا امسال بعد از اینکه سرمایه‌گذاران وفاداری خود را به این فلز به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی از دست دادند، اولین افت سالیانه خود را بعد از 13 سال نشان می‌دهد. سقوط قیمت طلا، 9/58 میلیارد دلار از ارزش صندوق‌های طلا کاسته و باعث صدمه به سرمایه‌گذارانی همچون جان پالسون، میلیاردر صندوق تامینی، همچنین شرکت طلای باریک و دیگر شرکت‌های معدن طلای ایالات متحده شده است. این هفته شرکت باریک از زیان 9/8 میلیارد دلاری خود طی فصل جاری خبر داد که بازتاب‌های زیادی را به همراه داشت.

کاهش تقاضای طلای هند و چین
به گفته استاندارد بانک، تقاضای فیزیکی طلا طی چند هفته گذشته کند شد. تقاضای فیزیکی احتمالاً برای احیای طلا کافی نخواهد بود؛ محرک تقاضا هنوز نزولی باقی مانده است. این بانک می‌گوید، کاهش 23درصدی قیمت طلا طی فصل دوم سال میلادی جاری که در نوع خود رکود محسوب می‌شود، تقاضای جواهرآلات و سکه‌ها را شعله‌ور کرد، با این حال افزایش قیمت‌ها در ماه جولای باعث کندی این خریدها و در نتیجه کاهش تقاضا شد. داده‌های بورس طلای شانگهای نشان می‌دهد که از میانه ماه جولای تحویل فوری این فلز در چین به طور متوسط حدود 18 دلار در هر اونس بیشتر از قیمت لندن هزینه داشته که این پایین‌تر از اضافه بهای 33 دلار میانه ماه آوریل است، یعنی درست زمانی که فلزات گرانبها وارد یک بازار ارزان فروش شده بودند. پالانیاپان چیدامبارام وزیر مالی هند روز 31 جولای گفت هند وارداتش را به کمتر از 845 تن محدود خواهد کرد که در سال منتهی به ماه مارس خریداری می‌شود. هند برای کاهش کسری تجاری خود مدتی است که دارد از واردات طلا جلوگیری می‌کند. بانک یو‌اس‌بی در گزارش 30 جولای گفت تقاضای فیزیکی چین تا زمان جذاب بودن قیمت‌ها قوی خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها