شناسه خبر : 24323 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نمی‌خواهیم از ایران‌خودرو مستقل شویم

گفت‌وگو با مدیر بخش خاورمیانه پژو- سیتروئن درباره استراتژی این شرکت در بازار ایران

مدیر بخش خاورمیانه پژو- سیتروئن می‌گوید: سعی می‌کنیم با داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد قیمت محصولات خود را در بازار ایران کاهش دهیم. ما تولید ۳۰۱ را با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد و تولید سیتروئن سی‌سه‌ایکس‌آر را که دومین محصول سیتروئن در ایران است با ساخت داخل ۶۰ درصد شروع خواهیم کرد.

نمی‌خواهیم از ایران‌خودرو مستقل شویم

امین آزاد: این برای اولین بار بود که پس از ۱۵ سال روزنامه‌نگاری در حوزه خودرو وارد شرکت پژو-سیتروئن شده بودم. اولین قرار با مدیران پژو در مرکز تحقیقات این شرکت در اطراف پاریس گذاشته شده بود، مرکزی که در آن پنج هزار مهندس در حال طراحی خودرو هستند و چند بخش آن هم در حال کار روی پروژه ایران و محصولات جدیدی هستند که قرار است وارد بازار ایران شود. البته مشاور ارشد پژو تعداد کل مهندسان تحقیقاتی این گروه خودروسازی را ۱۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت این تعداد محقق در چندین مرکز مختلف پخش هستند. او می‌گفت گروه پژو-سیتروئن سالانه بالای هزار اختراع در فرانسه ثبت می‌کند که از این نظر مقام اول ابتکارات را در فرانسه دارد. مدیران پژو در زمان ورود گفتند خیلی نادر است که روزنامه‌نگاری وارد این مرکز شود. نمی‌دانم حرفشان چقدر بازارگرمی بود چراکه بارها وارد چنین مراکزی به عنوان خبرنگار شده‌ام و حداقل 10 بار از مرکز تحقیقات رنو فرانسه بازدید کرده‌ام. پس از ورود انتظار داشتم بخش‌های بیشتری را ببینم ولی تنها یک اتاق تست امواج و یک اتاق درک سه‌بعدی از خودرو به ما نشان داده شد. کمی ناامید شدم اما گفتم این را در مصاحبه با مدیران پژو جبران می‌کنم، با این همه مدیر بخش خودروهای آینده پژو-سیتروئن هم وقتی که به سوال درباره خودروهای آینده بازار ایران پرداختم گفت باید سوالاتم را از مسوول بخش خاورمیانه پژو-سیتروئن بپرسم. پس منتظر ماندم تا با کریستف کمار مصاحبه کنم، بگذریم که زمان مصاحبه بسیار کوتاه بود و بیش از ۸۰ درصد سوال‌ها بی‌جواب ماند البته مدیران پژو قول مصاحبه دیگری را دادند، مدیرانی که بی‌اندازه محافظه‌کار هستند. البته جواب‌هایی را که مدیر بخش خاورمیانه پژو-سیتروئن داد می‌توانید در ادامه بخوانید، مدیری که می‌گوید هر ماه یک هفته در ایران است.

♦♦♦

 برای شروع کمی درباره برنامه‌های پژو-سیتروئن در ایران توضیح می‌دهید؟

 تولید محصولات پژو در ایران تا سال ۲۰۱۰ روند صعودی داشت و به عدد 493 هزار دستگاه رسیده بود البته در زمینه سیتروئن داستان کمی متفاوت بود. می‌دانید که شرکت سایپا در شروع کار در اصل شرکت سازنده محصولات سیتروئن در ایران بود اما پس از انقلاب این موضوع تغییر کرد. در سال ۲۰۰۳ تولید زانتیا در ایران آغاز شد که تنها محصول سیتروئن بعد از انقلاب در این شرکت بود. در ادامه واردات محصولات سیتروئن هم رخ داد.

اگر به ایران‌خودرو نگاه کنیم 53 درصد و سایپا ۳۵ درصد سهم بازار ایران را دارد. بر اساس این قدرت تولید و سهم بازار، پژو همکاری جدیدی را با ایران‌خودرو و شرکت سیتروئن در سایپا آغاز کرد. اگر به ظرفیت تولید و فروش بازار خودرو ایران نگاه کنیم حدود دو میلیون ظرفیت در سال وجود دارد.  تاکنون ما بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یک شرکت خودروسازی خارجی را در ایران انجام داده‌ایم. سرمایه‌گذاری ما حدود 400 میلیون یورو است. این سرمایه‌گذاری البته یک‌شبه محقق نمی‌شود و در دوره زمانی قرارداد صورت خواهد گرفت.  هم‌اکنون پژو با ایران‌خودرو راه تازه‌ای را آغاز کرده است. یک شراکت بزرگ که تا پیش از این با ایران‌خودرو چنین رابطه‌ای نداشته‌ایم، با سایپا هم فصل جدیدی از همکاری‌ها آغاز شده و حتی ۵۰ درصد شرکت تولیدی سایپا کاشان را خریده‌ایم که سایت تولیدی مدرنی است. این سایت تولیدی از نظر سازگاری با محیط زیست وضعیت خوبی دارد، دارای نیروی جوان و تحصیل‌کرده، پرانگیزه و پرانرژی است و دسترسی خوبی هم به شبکه حمل‌ونقل دارد. این سایت تولیدی از نظر زیرساخت‌های تولیدی هم مدرن و انعطاف‌پذیر است. در زمینه واردات محصولات لوکس دی‌اس هم همکاری را با شرکت آرین‌موتور آغاز کرده‌ایم. برای واردات محصولات دی‌اس در کلاس B در بخش هاچ‌بک و در کلاس C در بخش هاچ‌بک سدان و اس‌یو‌وی وارد شده‌ایم و برای کلاس D و E هم برنامه ورود محصولات جدید را به بازار ایران داریم. امیدواریم در همکاری ایران‌خودرو با پژو به ۲۰ درصد از سهم بازار ایران و در همکاری با سایپا به ۱۰ درصد دیگر سهم بازار ایران دست یابیم. در همکاری با ایران‌خودرو در کلاس B در بخش خودروهای سواری، هاچ‌بک و اس‌یووی حضور خواهیم داشت. در کلاس C هم در بخش اس‌یو‌وی و در کلاس D در بخش سواری برنامه حضور داریم. در شرکت سایپا هم در کلاس B و بخش خودروهای سواری، هاچ‌بک و اس‌یو‌وی برنامه داریم. با سایپا در کلاس C در بخش خودرو سواری و در کلاس D هم در بخش سواری محصولاتی را ارائه خواهیم داد. در ایران‌خودرو در کلاس B و در زمینه اس‌یو‌وی با محصول ۲۰۰۸ در کلاس B سواری با محصول ۳۰۱ و در کلاس B هاچ‌بک با محصول ۲۰۸ حضور خواهیم داشت. محصولات دیگر ما با ایران‌خودرو هم در زمینه سواری ۵۰۸ و در زمینه شاسی‌بلند خودرو ۳۰۰۸ خواهد بود.  ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۷ وارد بازار ایران شده است. برنامه داریم ۳۰۱ را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۸ را در سال ۲۰۱۹ وارد بازار ایران کنیم. در سایپا ما برنامه داریم ۱۵۰ هزار خودرو در سال تولید کنیم که با داخلی‌سازی 50‌درصدی شروع می‌شوند و تا ۷۵ درصد ساخت داخل هم خواهند رسید. ما برنامه جدی صادرات ۳۰‌درصدی محصولات تولیدی در این شرکت‌ها را داریم.

برای صادرات هم قرار است بازارهای کشورهایی مانند عراق و برخی کشورهای شمال ایران مانند جمهوری آذربایجان و روسیه و برخی کشورهای آفریقایی را از طریق تولیدات خود در ایران پوشش دهیم.

در سایپا برنامه داریم در کلاس B و بخش سدان تولید را در سال ۲۰۲۰ آغاز کنیم. در این زمان در سایپا کاشان محصولی تولید می‌شود که در سال ۲۰۲۰ تازه معرفی جهانی خواهد شد و همزمان با معرفی جهانی تولید این محصول در ایران رخ می‌دهد. برنامه تولید سالانه ۸۰ هزار دستگاه از این محصول را در سایپا کاشان داریم. در سال ۲۰۱۸ تولید محصول هاچ‌بک ما در سایپا شروع می‌شود و برنامه ما تولید سالانه ۴۰ هزار دستگاه از این محصول است.

 در کلاس اس‌یو‌وی محصول سیتروئن در سایپای کاشان از سال ۲۰۱۹ در ایران عرضه می‌شود و ۳۰ هزار دستگاه برنامه تولیدی داریم. در زمینه موتور ما موتور EC5 را تا سال ۲۰۱۹ در ایران تولید خواهیم کرد.

 در زمینه تولید موتور در ایران کمی توضیح می‌دهید؟

ما دو موتور را در ایران تولید خواهیم کرد که یکی EC5 و دیگری EB9 است و پلت‌فورم‌های مشترکی در محصولات تولیدی سیتروئن و پژو در ایران داریم و از این دو موتور در محصولات مختلف خود استفاده می‌کنیم.

ما موتور 1500 سی‌سی بسیار مدرن گروه پژو-سیتروئن را برای بازار ایران انتخاب کرده‌ایم که یکی از بهترین موتورها در این کلاس است. نام این موتور EC5 است و قصد داریم این موتور را به‌طور کامل در ایران ساخت داخل کنیم.

موتور EB9 یکی از بهترین موتورهای جهان است و سه سال پیاپی عنوان بهترین موتور سال را به دست آورده است. از نظر آلایندگی این موتور استاندارد یورو 6 دارد و حتی نسبت به موتور EC5 هم 20 درصد دی‌اکسید کرین کمتری تولید می‌کند. این موتور جزو بهترین موتورهای جهان است و از انژکتور فشار بالای تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و توانایی کسب استاندارد یورو 6 را دارد. این موتور را بر اساس شرایط آب و هوایی ایران توسعه خواهیم داد.

 این روزها بحث تحریم‌ها بسیار جدی است اگر تحریم‌ها بازگردند چه خواهید کرد آیا دوباره ایران را ترک می‌کنید؟

من هم‌اکنون در ماه یک هفته در ایران هستم و آقای تاوارس مدیرعامل گروه پژو-سیتروئن هم دو بار تاکنون به ایران سفر کرده‌اند، این خود نشان از مهم بودن ایران برای پژو-سیتروئن دارد. وی تنها مدیرعامل یک شرکت خودروساز است که پس از برجام به ایران سفر کرده است. در تمام جلسه‌های هیات مدیره پژو-سیتروئن هم‌اکنون نام ایران مطرح است و این نشان از اهمیت ایران برای پژو-سیتروئن دارد.

 نگفتید اگر ایران دوباره تحریم شود چه می‌کنید؟

گروه پژو-سیتروئن نگاه سیاسی ندارد البته اتفاقات سیاسی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تمامی سرمایه‌گذاری‌های ما در ایران در چارچوپ قوانین بین‌المللی است و تا امروز هم برای ما چیزی تغییر نکرده است. من به سخنان آقای ماکرون اشاره می‌کنم که حمایت کامل خود را از برجام اعلام کرده‌اند. اتحادیه اروپا هم پشت برجام است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. هم‌اکنون نگرانی نداریم و مشکلی در کارهای ما در ایران ایجاد نشده است.

ما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ کاری که قبلاً نکرده بودیم. در ایران قطعه‌سازان خوبی وجود دارند ما این قطعه‌سازان را به پژو وصل می‌کنیم و به آنها دانش فنی را خواهیم آموخت. ما می‌خواهیم ایران‌خودرو را تبدیل به یک خودروساز واقعی کنیم چراکه این بخشی از قرارداد ماست. برای اینکه بتوانیم ایران را به کانون تولید خود تبدیل کنیم باید انتقال دانش فنی را به شرکت‌های ایرانی انجام دهیم، داخلی‌سازی را در ایران افزایش دهیم و محصولات جدید و به‌روز در ایران تولید کنیم.

قطعاً این اتفاق به سرعت رخ نمی‌دهد. ما باید با قطعه‌سازان بسیاری کار کنیم تا بتوانیم به آنها دانش فنی را انتقال دهیم و از نظر قیمت کار را مدیریت کنیم و سطح کیفیت تولیدات را در سطح استاندارد پژو حفظ کنیم. تمام این فعالیت‌ها به‌شدت زمانبر است. تمام این کارها را ما در جونیت ونچر خود انجام می‌دهیم. ما باید به ساخت داخل بالا برسیم زیرا برای تولید به‌صرفه در ایران به این موضوع نیاز داریم.

 رنو به سمت فعالیت مستقل در ایران پیش رفته آیا شما چنین برنامه‌ای ندارید؟ برخی گزارش‌ها می‌گوید پژو مانند رنو در حالت حرکت به سمت استقلال بیشتر در ایران است و از ایران‌خودرو خواسته است یکی از سایت‌های خود را در شهری به غیر از تهران به‌صورت کامل به پژو واگذار کند.

از شما می‌خواهم اطلاعات را از ما بگیرید بسیاری از گزارش‌های اعلام‌شده اشتباه هستند. تصمیمات اینجا گرفته می‌شوند و ما چنین قصدی نداریم. در پاریس تصمیم می‌گیریم که چه کنیم و تصمیم ما همان تصمیمی است که گرفته‌ایم. مشارکت با ایران‌خودرو به‌صورت ۵۰ درصد پژو و ۵۰ درصد ایران‌خودرو است. ما به این قرارداد پایبند هستیم و دلیلی برای جدایی نداریم. قصد تجدید نظر نیز نداریم ظرفیت سایت تهران هم برای ما کافی است و قصد داریم در سایت تهران ایران‌خودرو محصولات خود را تولید کنیم پس منطقی نیست که بخواهیم از تهران برویم.

 آیا نگران نیستید که بلندپروازی رنو بازار را از دست شما خارج کند؟

رنو در بازارهای مختلف در حال رقابت با ماست می‌توانید این بازارها را مطالعه کنید و به توان گروه پژو-سیتروئن پی ببرید.

قدرت گروه پژو-سیتروئن چنان بالا رفته که به‌تازگی چندین گروه جدید خودروسازی هم به ما ملحق شده‌اند. سال گذشته شرکت‌های اوپل و واکسهال هم عضو جدید گروه پژو-سیتروئن شدند. گروه پژو-سیتروئن هم‌اکنون برند جدیدی با نام free 2 move را هم برای طرح جدید خود در صنعت خودرو دارد. هم‌اکنون در بسیاری از کشورها مصرف‌کنندگان از تملک وسیله نقلیه دور شده‌اند و تملک‌ها به‌صورت مقطعی شده است این برند را برای برآورده کردن این نیاز جدید شکل داده‌ایم.

در زمینه درآمد هم گروه پژو-سیتروئن با رشد همراه بوده ما در شش‌ماه اول سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۹ میلیارد یورو فروش داشته‌ایم که پنج درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد داشته است. این عدد نسبت به سال ۲۰۱۵ هشت درصد رشد را نشان می‌دهد. در صنعت خودرو جهان امروز پژو-سیتروئن یکی از پرسودترین خودروسازان است.

در زمینه فروش هم در نیمه اول سال ۲۰۱۷ رشد 3 /2‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ داشته‌ایم. این در حالی است که رشد ما در بازار خاورمیانه به دلیل جهش در بازار ایران 217 درصد گزارش شده است یعنی از تولید ۸۷ هزار دستگاه به تولید ۲۷۸ هزار دستگاه رسیده‌ایم.

 ما در زمینه طراحی محصولات جدید برنامه بسیار جامعی به‌خصوص برای خودروهای الکتریکی و خودران در جهان داریم، در زمینه موتور هم سه سال پشت سر هم توانستیم عنوان موتور سال را کسب کنیم.

 اما قیمت‌گذاری شما ممکن است باعث شود بخش زیادی از بازار ایران از دست شما خارج شود به عنوان مثال پژو ۳۰۱ و رنو سیمبل رقیب هم هستند. رنو گفته قیمت سیمبل زیر ۶۰ میلیون تومان خواهد بود اما ایران‌خودرو چندی پیش فروش تعداد محدودی ۳۰۱ را با قیمت ۹۸ میلیون تومان آغاز کرد. این گران‌فروشی محصولات پژو ممکن است به بهای از دست دادن بازار تمام شود؟

آینده را در آینده خواهید دید پس زود قضاوت نکنید. آنچه شما می‌گویید با مشاهدات ما همخوانی ندارد آنچه مهم است این است که بازار خودرو ایران در حال رقابتی‌تر شدن است.

 ابتدا قیمت پژو ۲۰۰۸ را ۸۰ میلیون تومان اعلام کردند بعد قیمت ۹۸ میلیون تومان شد و سپس قیمت تا بالای ۱۰۰ میلیون تومان رفت اما با فشار دولت ایران‌خودرو نتوانست قیمت خودرو را تا ۱۲۰ میلیون تومان بالا ببرد آیا این‌گونه می‌خواهید وارد بازار ایران شوید؛ سیاست قیمت‌گذاری شما چیست؟

بازار ایران هم‌اکنون تحولات گسترده‌ای را پیش‌رو دارد؛ بازار خودروهای جدید با خودروهای قدیمی تولیدی و خودروهای وارداتی تفاوت معناداری دارد از طرفی تاثیر قیمت ارز و نوسان آن را هم بر قیمت‌گذاری خودرو نباید از یاد ببرید. ما طی شش ماه اخیر ۲۰ درصد رشد قیمت ارز در ایران داشته‌ایم از طرفی قوانین واردات خودرو در ایران در حال تغییر است. از سوی دیگر مجموعه قوانین استاندارد در ایران در حال سخت‌تر شدن هستند؛ در حال حاضر ۳۰ استاندارد جدید در حال اضافه شدن هستند و قرار است استاندارد یورو ۶ در ایران اجرا شود. این موارد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. در این شرایط تورم و تغییر قوانین در تلاش هستیم نرخ خودرو را تعدیل کنیم و این کار را با ساخت داخل انجام خواهیم داد. سعی می‌کنیم با داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد قیمت محصولات خود در بازار ایران را کاهش دهیم ما تولید ۳۰۱ را با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد و تولید سیتروئن سی‌سه‌ایکس‌آر را که دومین محصول سیتروئن در ایران است با ساخت داخل ۶۰ درصد شروع خواهیم کرد. برای رسیدن به این اتفاق در حال همکاری با قطعه‌سازان ایرانی هستیم.

 هم‌اکنون ۱۶ هزار نفر برای خرید پژو ۲۰۰۸ در ایران ثبت‌نام کرده‌اند اما در تحویل خودرو تاخیر وجود دارد این مشکل را چگونه می‌بینید؟

شروع هر تولید جدیدی سخت است و در شرایط بسیار سختی کار را شروع کردیم. ما با مشکلات مالی سختی روبه‌رو بودیم و تقریباً بیشتر بانک‌های اروپایی از کار کردن در پروژه‌های جدید در ایران کنار کشیده‌اند. با وجود این تاکنون ۵۰ دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده شده است البته در تامین قطعات و ارسال قطعات با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌ایم.

 شما قرار است سالانه ۱۵۰ هزار خودرو فقط در سایپا تولید کنید، آیا با توجه به قیمت و عوامل مختلف این تیراژ دست‌یافتنی است؟

پیش‌بینی ظرفیت تولید ما درست بوده است ما تاکنون در پروژه جدید خود در ایران تنها ۲۰۰ میلیون یورو آورده نقدی داشته‌ایم و هم‌اکنون متقاضی تسهیلات لازم از بانک‌های ایرانی هستیم. با وجود این با محدودیت‌های نظام بانکی در ایران روبه‌رو هستیم مخصوصاً تسهیلاتی که بتوانیم برای مشتریان خود بگیریم. ما می‌خواهیم با دادن تسهیلات مناسب به مشتریان خود قیمت بالای محصولات را جبران کنیم. وقتی استاندارد سختگیرانه وضع می‌شود و قیمت ارز بالا می‌رود و قوانین جدیدی وضع می‌شود که همه به گران شدن خودرو منتهی می‌شود باید تسهیلاتی به مشتریان داده شود تا گران شدن خودرو را جبران کنیم. 

دراین پرونده بخوانید ...