شناسه خبر : 24321 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خودنمایی خروس‌ها

آینده پژو- سیتروئن در بازار ایران‌ چگونه خواهد بود؟

شاید تهدیدهای ترامپ کمی باعث نگرانی شرکت‌های فرانسوی شده باشد اما برای خودروسازان فرانسوی این بازار آنقدر جذاب است که حتی در شرایط پر‌ریسک و پرخطر هم باز دل به دریا بزند. این دل به دریا زدن برای گروه پژو-سیتروئن حتی جنبه حیاتی دارد چراکه اگر دیر بجنبد بازاری را که زمانی جولانگاهش بود دودستی تقدیم رنو فرانسه و شرکت‌های چینی خواهد کرد.

خودنمایی خروس‌ها

امین آزاد: شاید تهدیدهای ترامپ کمی باعث نگرانی شرکت‌های فرانسوی شده باشد اما برای خودروسازان فرانسوی این بازار آنقدر جذاب است که حتی در شرایط پر‌ریسک و پرخطر هم باز دل به دریا بزند. این دل به دریا زدن برای گروه پژو-سیتروئن حتی جنبه حیاتی دارد چراکه اگر دیر بجنبد بازاری را که زمانی جولانگاهش بود دودستی تقدیم رنو فرانسه و شرکت‌های چینی خواهد کرد. تاثیر بازار ایران برای پژو آنقدر زیاد است که زمانی که همکاری‌اش با ایران‌خودرو نهایی شد و دوباره تولیدات پژویی ایران‌خودرو در آمار تولیدات این شرکت جای گرفت، رشد 200‌درصدی فروش محصولات این گروه در خاورمیانه رخ داد. تولیدات این شرکت در ایران هم‌اکنون 10 درصد کل محصولات پژو- سیتروئن را شامل می‌شود. محصولات قدیمی که البته همچنان پژو بابت آنها عدد کمی را در هر دستگاه از ایران‌خودرو به عنوان حق امتیاز می‌گیرد. با وجود این اگر پژو-سیتروئن می‌خواهد بازار ایران را از دست ندهد باید هرچه زودتر محصولات جدید خود را وارد بازار ایران کند اما این گروه خودروسازی چه برنامه‌ای برای بازار ایران دارد.

پژو

 قرارداد ایران‌خودرو و پژو در نهایت به همکاری مشترک ایران‌خودرو با پژو منتهی شد. بر اساس این همکاری شرکت مشترکی با نام ایکاپ با سهم ۵۰‌درصدی طرف فرانسوی و ۵۰‌درصدی ایران‌خودرو شکل گرفت.

 تولید اولین محصول پژو هم که مدل ۲۰۰۸ است در ایران شروع شده که تاخیرهای فراوانی هم داشته است. ابتدا قرار بود این خودرو با ساخت داخل ۴۰‌درصدی تولیدش آغاز شود اما به دلیل اینکه پژو می‌گفت زمان کافی ندارد تولید با ساخت داخل ۲۰‌درصدی آغاز شد. پژو می‌گوید برنامه داخلی‌سازی محصولات خود را در ایران‌خودرو تا سقف ۷۰‌درصدی برنامه‌ریزی کرده و می‌خواهد 30 درصد محصولات تولیدی در ایران‌خودرو را صادر کند.

 پژو در همکاری با ایران‌خودرو و در کلاس B در بخش خودروهای سواری، هاچ‌بک و اس‌یو‌وی حضور خواهد داشت و در کلاس C هم در بخش هاچ‌بک و اس‌یو‌وی و در کلاس D در بخش سواری برنامه همکاری با ایران‌خودرو را دارد.

 در کلاس B و در زمینه اس‌یو‌وی، با محصول ۲۰۰۸ در کلاس B سواری با محصول ۳۰۱ و در کلاس B هاچ‌بک با محصول ۲۰۸، پژو و ایران‌خودرو همکاری می‌کنند. هر سه محصول هم از یک پلت‌فورم استفاده می‌کنند. محصولات دیگر پژو هم با ایران‌خودرو در زمینه سواری ۵۰۸ و در زمینه شاسی‌بلند خودرو ۳۰۰۸ خواهد بود.

 ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۷ وارد بازار ایران شده است. پژو برنامه دارد ۳۰۱ را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۸ را در سال ۲۰۱۹ وارد بازار ایران کند.

 پژو ۲۰۰۸ اولین محصول از سری محصولات جدید پژو در ایران، یک خودرو کراس‌اوور است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودرو ژنو از آن رونمایی شد. بنابر تصمیم پژو مبنی بر عدم تولید 208 اس‌دبلیو این محصول روانه بازار شد. این خودرو بر روی پلت‌فورم PF1 طراحی شده و توسعه یافته است و دارای قطعات الکترونیکی مشترک با پژو ۲۰۸ است و با گیربکس‌های ۵ و ۶ دنده دستی و ۴ تا ۶ دنده اتوماتیک عرضه می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات ایران‌خودرو تولیدکننده اصلی‌ترین قطعات پلت‌فورم pf1 در ایران خواهد بود و این قطعات از طریق ایران‌خودرو به سایپا برای تولید خودروهای سیتروئن تحویل داده خواهد شد. با این استراتژی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند روی یک پلت‌فورم، تیراژ تولید خودرو را تا بالای 200 هزار دستگاه افزایش دهند، که روش ساخت قطعات این خودروها را در ایران اقتصادی می‌کند. در چند سال اخیر گروه پژو-سیتروئن شکل گرفته است. این گروه سعی می‌کند بر روی پلت‌فورم‌های مشترک خودروهای متفاوت با نشان‌های پژو-سیتروئن را تولید کند.

پژو-سیتروئن حالا این استراتژی خود را در ایران تکرار خواهد کرد و محصولات خود با پلت‌فورم مشترک را با آرم پژو در ایران‌خودرو و با آرم سیتروئن در سایپا تولید می‌کند.

پژو ۲۰۰۸ یک خودرو کراس‌اوور بر اساس پژو ۲۰۸ است. پژو در پایان آوریل سال ۲۰۱۲، در نمایشگاه خودرو پکن از کانسپتUrban Crossover رونمایی کرد. سپس در همان سال در نمایشگاه خودرو پاریس، همان کانسپت با نام کانسپت پژو ۲۰۰۸ معرفی شد. درنهایت در ۲۶ آوریل ۲۰۱۳ تولید و عرضه تجاری این محصول در اروپا آغاز شد. تنها شش ماه بعد از آغاز تولید، ۶۰ هزار دستگاه از این خودرو در اروپا به فروش رسید که از این مقدار، 25 هزار دستگاه آن در فرانسه فروش رفت که فراتر از تخمین پژو بود. همین امر باعث شد کارخانه پژو در مولوز، با بیش از دو برابر ظرفیت خود فعالیت کند و تولید ظرفیت خود را که ۳۰۰ دستگاه خودرو در روز بود به روزی ۷۰۰ دستگاه برساند.

پژو ۲۰۰۸ هم‌اکنون در چهار کارخانه پژو در مولوز فرانسه، ووهان چین، پورتو رئال برزیل و تهران ایران تولید می‌شود.

در ۱۸ فوریه سال ۲۰۱۶، پژو از ۲۰۰۸ فیس لیفت‌شده تحت نام فاز دوم، در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی کرد. پژو ۲۰۰۸ جدید علاوه بر تفاوت در چهره، از امکانات جدیدتر و موتورهای با سطح تکنولوژی بالاتر و استانداردهای آلایندگی بسیار بالاتر بهره می‌برد. خودرو پژو 2008 تولیدی در ایران هم دقیقاً از همین مدل است.

موتور استفاده‌شده در پژو 2008 در ایران از بهترین موتورهای این شرکت است که به‌طور مشترک توسط بی‌ام‌و و پژو توسعه یافته و توانسته است عنوان موتور سال را نیز کسب کند. این موتور قرار است در ایران تولید داخل شود و روی محصولات دیگر تولیدی در ایران هم قرار بگیرند البته هنوز مشخص نیست این موتور در پژو 301 و 208 هم توربو شارژ دارد یا خیر، اما در پژو 2008 این موتور 1600 سی‌سی با توربو شارژ استفاده می‌شود و می‌تواند 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این میزان قدرت قطعاً برای یک خودرو کراس‌اوور در سایز پژو 2008 مناسب است.

این موتور از فناوری توربو شارژ دوگانه و تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌کند که سبب افزایش قابل توجه راندمان موتور می‌شود.

در زمینه طراحی هم پژو 2008 از سبک جدید طراحی پژو استفاده می‌کند که نسبت به طراحی گذشته این شرکت دچار تحول اساسی و پویایی شده است.

در طراحی داخلی این خودرو، اسپورت بودن و جوان‌پسند بودن مدنظر طراحان بوده است. در داخل این خودرو نورپردازی آبی‌رنگ دور نشانگرهای وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی ساده داشبورد و کنسول وسط باعث می‌شوند تلاش پژو برای اسپورت نشان دادن ۲۰۰۸ کاملاً مشخص باشد.

در پژو 2008 فضای کابین از لحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آنها تعبیه شده است. پژو ۲۰۰۸ را از لحاظ فضای داخلی می‌توان مناسب برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب این حجم تا ۹۱۷ لیتر افزایش می‌یابد.

از نظر ایمنی این خودرو توانسته پنج ستاره ایمنی را در اروپا کسب کند. قیمت این خودرو در بازار ایران هنوز به درستی مشخص نیست اما قیمت 90 تا 100 میلیون‌تومانی آخرین قیمتی است که از سوی ایران‌خودرو اعلام شده است. ابتدا قرار بود قیمت این محصول بین 70 تا 80 میلیون تومان باشد.

با وجود اینکه اگر ایران‌خودرو بخواهد تیراژ این محصول را به حدود 50 هزار دستگاه در سال برساند چنین قیمتی بالاست. اما تا زمانی که تیراژ این خودرو افزایش نیابد احتمالاً در بازار آزاد قیمت این محصول به بالای 100 میلیون تومان هم خواهد رسید چراکه رقیب دیگر فرانسوی این خودرو در بازار ایران یعنی رنو کپچر دچار چنین سرنوشتی شده است.

اما بزرگ‌ترین چالش در صورت افزایش تیراژ پژو 2008 برای کراس‌اوور‌های چینی در ایران رخ خواهد داد.

هم‌اکنون انواع کراس‌اوور‌های چینی با قیمت‌های بالای 60 تا 100 میلیون تومان در ایران عرضه می‌شوند که قطعاً حضور پژو 2008 و افزایش تولید این خودرو طی دو سال آینده معادلات بازار خودرو را بر ضد خودروهای چینی تغییر خواهد داد البته فعلاً استراتژی ایران‌خودرو در این بخش کمی ناامیدکننده بوده است.

سیتروئن

در قراردادی که میان شرکت سیتروئن و سایپا به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی توانسته به عنوان یک شرکت خارجی ۵۰ درصد سهام یک شرکت خودروسازی داخلی را بخرد. عملاً با خرید ۵۰ درصد سهام سایپای کاشان از طرف سیتروئن این سایت به سایت اصلی تولیدی سیتروئن در ایران تبدیل خواهد شد.

 قرارداد سایپا با سیتروئن بسیار شبیه به قرارداد ایران‌خودرو با شرکت پژو است. در هر دو قرارداد با مشارکت 50‌درصدی طرف خارجی، شرکت مشترک شکل گرفته است و در هر دو قرارداد قول صادرات خودرو از سوی طرف خارجی داده شده است. البته شباهت این قرارداد با قرارداد پژو با ایران‌خودرو از این حد هم فراتر می‌رود.

گروه پژو-سیتروئن قصد دارد با پلت‌فورم کلاس B خود که pf1 نام دارد به ایران بازگردد. بر روی این پلت‌فورم خودروهای پژو 301، 2008،208 و سیتروئن سی 3 و محصولات مشتق‌شده از آن توسعه یافته‌اند که قرار است هر شش خودرو در ایران تولید شود.

در چند سال اخیر گروه پژو-سیتروئن شکل گرفته است. این گروه سعی می‌کند در استراتژی خود بر روی پلت‌فورم‌های مشترک خودروهای متفاوت با نشان‌های پژو-سیتروئن را تولید کند.

سیتروئن در سایپا برنامه دارد در کلاس B و بخش سدان تولید را در سال ۲۰۲۰ آغاز کند. در این زمان در سایپا کاشان محصولی تولید می‌شود که در سال ۲۰۲۰ تازه به بازار جهانی معرفی شده است و همزمان با معرفی جهانی تولید این محصول در ایران رخ می‌دهد. سیتروئن تولید سالانه ۸۰ هزار دستگاه از این محصول را در سایپا کاشان برنامه‌ریزی کرده است. در سال ۲۰۱۸ تولید محصول هاچ‌بک سیتروئن در سایپا شروع می‌شود و برنامه این شرکت تولید سالانه ۴۰ هزار دستگاه از این محصول است.

در کلاس اس‌یو‌وی، محصول سیتروئن در سایپای کاشان از سال ۲۰۱۹ در ایران عرضه می‌شود و ۳۰ هزار دستگاه برنامه تولید این مدل است.

موتور‌سازی و صادرات

پژو-سیتروئن قصد دارد دو موتور را در ایران تولید کند که یکی EC5 و دیگری EB9 است. این گروه پلت‌فورم‌های مشترکی در محصولات تولیدی سیتروئن و پژو در ایران دارد و از این دو موتور در محصولات مختلف خود استفاده می‌کند.

 پژو-سیتروئن قصد دارد موتور 1500 سی‌سی پژو-سیتروئن با نام EC5  را در ایران تولید کند و قصد دارد تا این موتور را به‌طور کامل در ایران ساخت داخل کند.

موتور EB9 یکی از بهترین موتورهای جهان است و سه سال پیاپی عنوان بهترین موتور سال را به دست آورده است. از نظر آلایندگی این موتور استاندارد یورو 6 دارد و حتی نسبت به موتور EC5 هم 20 درصد دی‌اکسید کربن کمتری تولید می‌کند. این موتور از انژکتور فشار بالای تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و توانایی کسب استاندارد یورو 6 را دارد. پژو-سیتروئن گفته است که این موتور را بر اساس شرایط آب و هوایی ایران توسعه خواهد داد.

برای صادرات هم قرار است پژو-سیتروئن بازارهای کشورهایی مانند عراق و برخی کشورهای شمال ایران مانند آذربایجان و روسیه و برخی کشورهای آفریقایی را از طریق تولیدات خود در ایران پوشش دهد. 

پژو-سیتروئن هر دو قول صادرات 30‌درصدی محصولات خود را از ایران داده‌اند، با این همه با وجود بدقولی شرکت‌های فرانسوی در گذشته، باید منتظر بود و دید آیا این بار فرانسوی‌ها به وعده‌های خود عمل خواهند کرد یا خیر. 

دراین پرونده بخوانید ...