شناسه خبر : 23289 لینک کوتاه

فورد ماستانگ در 45 سالگی

نگاهی به مشخصات فنی خودرو ماستانگ لی‌یا‌کوکا

افسانه فورد ماستانگ چندی قبل 45 ساله شد. خودرویی که در سال 1964 میلادی تولید شد و سرآغاز یک رقابت بین خودروسازان بزرگ جهان شد. پروژه‌هایی که بعداً به تولید خودروهایی نظیر کامارو و چلنجر منجر شد و یک کلاس جدید به نام پونی‌کار را پایه گذاری کرد. بالاخره شرکت فورد از نماد 45 سالگی فورد ماستانگ رونمایی کرد.

افسانه فورد ماستانگ چندی قبل 45 ساله شد. خودرویی که در سال 1964 میلادی تولید شد و سرآغاز یک رقابت بین خودروسازان بزرگ جهان شد. پروژه‌هایی که بعداً به تولید خودروهایی نظیر کامارو و چلنجر منجر شد و یک کلاس جدید به نام پونی‌کار را پایه گذاری کرد. بالاخره شرکت فورد از نماد 45 سالگی فورد ماستانگ رونمایی کرد. در سال 2010 بود که طرح‌های اولیه این شرکت برای ساخت یک خودرو ویژه برای بزرگداشت چهل‌وپنجمین سال طراحی پونی کار ماستانگ اعلام شد. در کنار برنامه‌های مختلف اعلام شده طراحی یک ماستانگ منحصر به فرد توسط فورد در رأس این برنامه‌ها قرار داشت. عکس‌های پروتوتایپ یا نمونه اولیه این خودرو در همان سال منتشر شد. اما خروج آن از خط تولید نزدیک به یک‌سال‌و‌نیم زمان نیاز داشت. این خودرو یک تیونینگ ویژه روی ماستانگ مدل 2009 است که تنها در 45 دستگاه تولید می‌شود. این خودرو به نام «ماستانگ لی یاکوکا» نامگذاری شده است.

اما چرا لی یاکوکا؟ «لی یاکوکا» کیست که نامش را روی نماد 45 سالگی ماستانگ گذاشته‌اند؟ لی یاکوکا را باید پدر فورد ماستانگ به حساب آورد. اگر لی یاکوکا در دهه 1960 میلادی مدیر شرکت فورد نبود و پشت برنامه تولید پونی کار را که بعداً ماستانگ نامیده شد، نمی‌گرفت شاید هرگز فورد ماستانگ تولید نمی‌شد و به دنبالش جنرال موتورز و دوج هم کامارو و چلنجر را در رقابت با ماستانگ تولید نمی‌کردند و صنعت اتومبیل امروز هیچ کدام از این خودروهای زیبا را به خود نمی‌دید. لی یاکوکا تاریخ زنده فورد ماستانگ است. او اکنون 89 سال سن دارد و این شانس را داشته تا اوج‌گیری دوباره ماستانگ را مشاهده کند. اگر یک نفر در جهان صلاحیت آن را داشته باشد که نامش را روی نماد 45 سالگی فورد ماستانگ بگذارند، بدون تردید آن یک نفر «لی یاکوکا» است. تمامی این 45 دستگاه خودرو ویژه دارای شماره سریال و امضای «لی یاکوکا» روی خود هستند. خودروهایی که 

اگر چه 90 هزار دلار قیمت گذاری شده‌اند اما قطعا ارزش کلکسیونی آن‌ها در آینده بسیار بیشتر خواهد شد. پلت‌فرمی که ماستانگ یاکوکا براساس آن ساخته شده است همان خودرو 2009 ماستانگ است. اما بدنه آن به طور اساسی دستخوش تغییر شده است. طرح این خودرو را مایکل لئونه، طراح مشهور شرکت فورد ارائه کرده است و یک شرکت تیونینگ به نام

 Gaffoglio کار ساخت این بدنه را انجام داده است. در برخورد با ماستانگ یاکوکا اولین چیزی که به چشم می‌آید رنگ ویژه آن است. این رنگ نقره‌ای مات که زیر نور خورشید به طور ویژه‌ای می‌درخشد به حدی چشمگیر است که کمتر کسی مجذوب آن نخواهد شد. برای این رنگ تکنیک رنگ متالیک کربن استفاده شده است. در این نوع رنگ، بدنه خودرو در عین مات بودن درخشش رنگ متالیک را هم دارد. با این حال زمانی که خودرو زیر نور مستقیم قرار نداشته باشد رنگ بدنه آن مانند خودرو به رنگ کربنی مات دیده می‌شود. این اولین بار است که برای بدنه ماستانگ از این تکنیک رنگ‌آمیزی استفاده شده است.

بدنه این خودرو با الگوی فست‌بک طراحی شده است. این یک انتخاب هوشمندانه است. چرا که هنوز هم ماستانگ‌های فست‌بک دهه 60 میلادی خاطره‌انگیزترین ماستانگ‌ها هستند. از سوی دیگر همین مدل‌های فست‌بک بودند که با طراحی متفاوت خود در آن دوران باعث جلب توجه علاقه‌مندان خودرو به فورد ماستانگ شدند. بدنه خودرو از آلومینیوم ساخته شده است. استفاده از فیبرکربن شاید کار ساخت بدنه را ساده‌تر می‌کرد اما اصالت ماستانگ را به هم می‌ریخت. خودروهای پونی‌کار همچون ماستانگ و کامارو شاید مشهورترین خودروهایی باشند که هنوز استفاده از فیبرکربن در تیونینگ آن‌ها رایج نشده است. بخش زیادی از این به سلیقه طرفداران این خودروها برمی‌گردد که به نوستالژی بیشتر از تکنولوژی اعتقاد دارند! جمله مشهوری وجود دارد که می‌گوید: «یک ماستانگ باز دوست دارد زمانی که به خودرواش تکیه می‌کند، سردی فلز را احساس کند». بدنه خودرو تغییرات زیادی در مقایسه با مدل استاندارد 2009 ماستانگ کرده است. مهم‌ترین تغییر حذف پنجره کوچک سرنشین عقب است. به این ترتیب جای آن را طرح پنجره گرفته است که روی بدنه آلومینیومی نقش بسته است. جلو خودرو سادگی و زیبایی را بایکدیگر جمع کرده است. مایکل لئونه سعی کرده تا در طراحی رخ این خودرو به جای استفاده از چراغ‌های گوناگون از قوس‌ها استفاده کند. فرورفتگی‌هایی که لئونه طراحی کرده است توانسته ظاهر بسیار متفاوتی را در ماستانگ یاکوکا ایجاد کند. در بدنه این خودرو نمادهای یاکوکا به وضوح دیده می‌شوند. حتی لوگو معروف ماستانگ نیز جای خود را به یک لوگو جدید داده است. در این لوگو نام یاکوکا را در کنار اسب ماستانگ می‌بینیم. با این تفاوت که این بار اسب ماستانگ از نمای رو به رو نشان داده شده است. هر چند بعید به نظر می‌رسد که این لوگو جدید جای لوگو مشهور ماستانگ ر‌ا در ذهن علاقه‌مندان بگیرد اما نمایانگر تمایز ماستانگ یاکوکا با دیگر ماستانگ‌ها است. در طراحی‌تریم داخلی این خودرو نیز سعی شده با یک تیونینگ متفاوت روی خاص بودن آن تاکید شود. دسته دنده کوتاه یکی از مهم‌ترین تغییرات است. همچنین روکش صندلی‌ها از چرم طبیعی ساخته شده‌اند. روی دوخت این روکش کار بیشتری از مدل‌های معمولی ماستانگ انجام شده است و با استفاده از دو رنگ چرم در وسط و کناره‌های صندلی ظاهر آن زیباتر شده است. آنچه در داخل خودرو جلب توجه می‌کند پلاکی است که در وسط پنل داشبورد قرار گرفته است. این پلاک در هر 45 دستگاه از این خودرو نصب شده است و به نوعی شناسنامه و سند اصالت آن است. روی این پلاک امضای «لی یاکوکا» و شماره سریال خودرو درج شده است. در وسط فرمان این خودرو هم به جای لوگو اسب ماستانگ حرف I که ابتدای کلمه یاکوکا است نقش بسته است. چرم روی فرمان خودرو نیز با تو دوزی خودرو ست شده است.

رینگ‌های خودرو نیز به طور کامل با مدل اصلی تفاوت دارد. برای رینگ‌های این خودرو از رینگ‌های پنج پر آلومینیومی استفاده شده است که روی آن‌ها با کروم آبکاری شده‌اند. به این ترتیب درخشندگی فوق‌العاده زیبایی دارند. طراحی این رینگ‌ها کاملاً عضلانی بوده و قدرت را برای بیننده تداعی می‌کنند. اندازه این رینگ‌ها 20 اینچی است. رینگ‌های بزرگ اگر چه هندلینگ خودرو را پایین می‌آورند اما بر شکوه آن می‌افزایند. لاستیک‌های این خودرو نیز بازگشت به یک نوستالژی ماستانگی هستند. در دهه 60 میلادی، کارول شلبی از تایرهای مدل ایگل شرکت گودیر برای تیونینگ ماستانگ استفاده می‌کرد. برای ماستانگ یاکوکا هم از تایرهای ایگل گودیر استفاده شده است.

موتور این خودرو نیز تقویت شده است. روی این خودرو موتور هشت سیلندر 4600 سی‌سی نصب شده است. این موتور در حالت استاندارد 360 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. اما تیونرها یک سوپرشارژر روی آن بسته‌اند. این سوپرشارژر قدرت موتور خودرو را به 400 اسب‌بخار رسانده است. همچنین گشتاور این خودرو نیز به 510 نیوتن‌متر رسیده است.

تجارت- فردا- تکنولوژی

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها