شناسه خبر : 23230 لینک کوتاه

افزایش قیمت خودرو؛ شاید به زودی

بازار خودرو کشور بار دیگر با شرایطی خاص مواجه شده است

بازار خودرو از ماه‌های پایانی سال پیش تا به حال اوضاع پیچیده و گاه نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است. نوسانات قیمتی و پایین و بالا شدن قیمت خودروهای پرفروش در بازار، بحران قطعه‌سازان و تولیدکنندگان قطعات یدکی و در نهایت تحریم‌های اجباری خودروسازان مشهوری نظیر پژو و هیوندای از جمله معضلاتی است که در این مدت بر سر بازار خودرو آوار شده است.

 بازار خودرو از ماه‌های پایانی سال پیش تا به حال اوضاع پیچیده و گاه نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است. نوسانات قیمتی و پایین و بالا شدن قیمت خودروهای پرفروش در بازار، بحران قطعه‌سازان و تولیدکنندگان قطعات یدکی و در نهایت تحریم‌های اجباری خودروسازان مشهوری نظیر پژو و هیوندای از جمله معضلاتی است که در این مدت بر سر بازار خودرو آوار شده است. اما اصلی‌ترین سوالی که این روزها مطرح این است که آیا قیمت خودرو در سال جاری افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟! افزایش قیمت در بازار آزاد خودرو در ماه‌های پایانی سال پیش به اوج خود رسید و قیمت برخی خودروها گاهی تا پنج میلیون تومان هم افزایش یافت. زمزمه‌های افزایش قیمت قانونی و مصوب خودرو اما از تاریخ پنجم اسفند ماه شنیده شد و هر روز رنگ جدی‌تری به خود گرفت. زمانی که خبر افزایش قیمت خودروهای تولید داخل شنیده شد؛ موجی از نگرانی بازار خودرو را فرا گرفت و در نهایت نگرانی‌ها به جایی رسید که اعمال افزایش قیمت‌های مصوب در سال گذشته منتفی شد. ایجاد نگرانی در بازار و افزایش آن بیشتر در بازار خودرو از اصلی‌ترین دلایل منتفی شدن این افزایش قیمت‌ها عنوان شد. با شروع سال جاری و پشت سرگذاشتن چهار ماه از سال 1391 اما بار دیگر سخنانی در راستای افزایش قیمت خودرو شنیده می‌شود. به تازگی جواد تقوی رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد امکان افزایش قیمت خودرو گفته است: اگر اتفاق خاصی موجب شود که مشکل جدی برای صنعت ایجاد شود حتماً بر قیمت تمام شده محصولات تاثیرگذار خواهد بود. وی اتفاقات خاص را نوسانات نرخ دلار و همچنین تامین مالی که مشکل اصلی صنعت در کشور است ذکر کرده است. وی البته تاکید کرد: ما حتماً شرایط تولید و قیمت‌ها در بازار را رصد می‌کنیم، اما اگر موضوع خاصی باشد که در چارچوب آنالیز هزینه‌های سازمان حمایت قابل بررسی و اعمال باشد، حتماً اعمال خواهد شد.

بحران قطعه‌سازان، تحریم و دیگر هیچ

موضوع دیگری که این روزها به شدت در بازار خودرو مطرح است و تاثیراتی بر قیمت خودرو در بازار آزاد گذاشته است بحث خروج برخی شرکت‌های معروف مثل پژو از بازار خودرو کشور و همچنین بحران قطعه‌سازان است. البته بحران قطعه‌سازان خودرو چیز تازه‌ای نیست و تقریباً چند ماه پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بروز کرد. مشکلات ارزی و همچنین عدم توجه دولت به بخش صنعت و تولید باعث شد بسیاری از قطعه‌سازان خودرو یا ورشکست شوند و یا در راه تولید خود متوجه ضررهای جدی شوند. همین موضوع توانست شوکی مقطعی به بازار خودرو وارد کند و حتی خط تولید برخی خودروها را با مشکل مواجه کند. به هر حال اما شرکت‌های خودروسازی داخلی توانستند به کمک چین از پس بحران قطعه‌سازان به صورت موقتی برآیند اما در این میان قطعه‌سازان بیش از پیش ضعیف شدند.

در عین حال اما اعلام خبر خروج شرکت‌های خودروسازی هیوندای، تویوتا و در پی آن پژو از بازار خودرو ایران شوک بزرگ دیگری به این حوزه وارد کرد. شوکی که به گفته فعالان این بازار توانست برای چند روز قیمت برخی خودروهای هیوندای و تویوتا و همچنین پژو 206 و 207 را در بازار بالا بکشد. البته مقامات شرکت‌های خودروسازی شرایط را عادی عنوان کردند و گفتند که پژو همچنان در بازار کشور باقی می‌ماند. در عین حال اما گفته می‌شود که برای تامین قطعاتی که از سوی شرکت پژو برای ایران ارسال می‌شد با چین و هند هم مذاکره شده ‌است. این موضوع می‌تواند حفره خروج پژو از ایران را پر کند بنابراین هیچ بعید نیست که در آینده خودروهای تولیدی و مونتاژی داخل کشور با افت کیفیت بیشتری روبه‌رو شوند. آن هم افت کیفیتی که با افزایش قیمت همراه خواهد بود زیرا شرایط خاصی که رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آن سخن به میان آورده است بار دیگر این روزها در اقتصاد کشور مشاهده می‌شود.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها