شناسه خبر : 22346 لینک کوتاه

کلکسیونی از معادن داریم

معدن از منظر مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی

سخنان آیت‌الله هاشمی در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران

کلکسیونی از معادن داریم

 مطالعات زیادی در داخل و خارج صورت گرفته و این نکته حاصل شده است که ایران جزو کشورهای معدن‌دار دنیاست و کلکسیونی از معادن را در اختیار دارد که بسیاری از آنها کشف نشده و برخی از آنهایی هم که کشف شده، فعال نشده‌اند.

  بسیاری از این معادن کشف نشده و برخی از معادن کشف‌شده نیز استفاده نشده است. بهره‌وری از معادن بسیار مهم است و نباید صرفاً محدود به خام‌فروشی باشیم.

 شرکت‌های داخلی و خارجی و دولت‌های خارجی که مایل باشند در این میدان وسیع یک میلیون و 600 هزار کیلومترمربعی با ما در بخش معدن همکاری کنند، میدان باز است.

 اصول و سیاست‌های کلی که به امضای رهبری رسیده، محور زندگی ماست و قابل تغییر نیست که از جمله بندهای این اصول، دستیابی به فناوری‌های نوین، ارتقای سطح آموزش و تربیت نیروی انسانی و تعمیق پژوهش و گسترش زمین‌شناسی بنیادی، اقتصادی، محیطی دریایی برای بهره‌برداری مناسب از ذخایر معدنی است.

 اکنون میدان باز است تا سهم خود را در تولید ناخالص ملی به حد مطلوب برسانیم. جلوی صدور مواد معدنی را نگرفتیم اما اولویت را به فرآوری دادیم و در این باره باید اذعان کرد که برای شرکت‌های خارجی، فرآوری در ایران بسیار ارزان‌تر از جاهای دیگر است.

  جذب و جلب دانش و منابع و امکانات داخلی و خارجی در زمینه اکتشافات معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به مواد واسطه و مصرفی، تعیین اولویت مناطق دارای ظرفیت مواد معدنی و ایجاد زمینه‌های رشد منابع معدنی و فلزی در بخش آلیاژها، عناصر کمیاب معدنی و تولید مواد پیشرفته از دیگر مواردی است که جمهوری اسلامی ایران در بخش معدن مشخص کرده است.

سخنان آیت‌الله هاشمی در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران
21 آذر 1395
 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها