شناسه خبر : 22336 لینک کوتاه

از گذشته عبور کنیم به آینده نگاه کنیم

آمارهای رسمی آدم را قانع نمی‌کند

امروز مشکلات ما در زمینه‌ بخشی از شاخص‌ها، مشکلات زیادی است. بعضی از شاخص‌ها خوب است؛ فرض بفرمایید که شاخص تورم کاهش نشان می‌دهد این خوب است، اما شاخص بیکاری افزایش نشان می‌دهد یعنی بیکاری بیشتر شده است.

از گذشته عبور کنیم به آینده نگاه کنیم

امروز مشکلات ما در زمینه‌ بخشی از شاخص‌ها، مشکلات زیادی است. بعضی از شاخص‌ها خوب است؛ فرض بفرمایید که شاخص تورم کاهش نشان می‌دهد این خوب است، اما شاخص بیکاری افزایش نشان می‌دهد یعنی بیکاری بیشتر شده است. اینها آمارهای رسمی خود مسوولان است. یا رشد اقتصادی، مثبت نشان می‌دهد اما رشد سرمایه‌گذاری، منفی است؛ که این یکی از عیوب اساسی و بزرگ است. یا مثلاً در بعضی از بخش‌ها -مثل بخش نفت- پیشرفت داریم، [اما] در بعضی از بخش‌های دیگر -مثل بخش معدن، مثل مسکن- عقب‌رفت داریم. یعنی آمارهای رسمی انسان را قانع نمی‌کند به اینکه حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات اقتصادی است.

 خب، حالا از گذشته عبور کنیم، به آینده نگاه کنیم. آنچه بنده در مورد آینده به‌عنوان نقطه‌ اولویت‌دار و کلیدی به آن نگاه می‌کنم، عبارت است از تولید؛ تولید ملی، تولید داخلی. توصیه‌ بنده، خواسته‌ بنده، مطالبه‌ بنده، تکیه‌ بر روی تولید داخلی است. تولید داخلی یک کلیدواژه است... اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق بدهیم، اشتغال به وجود می‌آید و مشکل بیکاری -که یکی از مصیبت‌های امروز کشور ما بیکاری جوانان است و نرخ بیکاری، بالاست- برطرف خواهد شد یا کاهش پیدا خواهد کرد. من اینجا چند خصوصیت را ذکر کرده‌ام که البته این چند مورد هرکدام فصل مُشبعی بحث لازم دارد، من ناچارم فقط به [گفتن] فهرست اکتفا کنم. یکی از سرفصل‌ها اشتغال است. یکی از سرفصل‌هایی که از تولید به دست می‌آید، شکوفایی استعدادها و ابتکار جوان‌هاست. وقتی‌که بازار تولید گرم باشد و رونق داشته باشد، استعداد جوان‌ها شکوفا می‌شود و ابتکارهایی را به میدان می‌آورند. سوم، مصرف نشدن ارز بااهمیت؛ که ارز کشور -که دارای اهمیت است- برای کالاهای مصرفی، مصرف نخواهد شد، هزینه نخواهد شد. بعد، به کار افتادن پس‌اندازهای راکد [برای] آنهایی که پس‌انداز دارند؛ اگر در کشور تولید رونق پیدا بکند، پس‌اندازهایی که راکد هستند، به گردش می‌افتند و خودشان برای کشور تولید ثروت می‌کنند. جهش صادرات؛ اگر تولید باشد، صادرات هم جهش پیدا خواهد کرد و باز برای کشور ایجاد ثروت و تولید ثروت خواهد کرد. یک فایده‌ دیگر، کمرنگ شدن مسابقه‌ به رخ کشیدن مارک‌های خارجی [است]. امروز یکی از بلاهای اجتماعی و اخلاقی بزرگ ما این است که مارک‌های خارجی را به رخ هم می‌کشیم؛ این لباس، این کفش، این کیف، این محصول، مال فلان کارخانه‌ معروف خارجی است. بنده به رخ دیگری می‌کشم، او به رخ دیگری می‌کشد؛ یک مسابقه‌ای در این مورد به راه می‌افتد؛ ما در واقع، این بلای فرهنگی و این مشکل فرهنگی را به‌وسیله‌ رونق تولید می‌توانیم در کشور کم کنیم یا جلویش را بگیریم. یکی از فواید تولید، از بین رفتن یا کم شدن مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی است؛ بیکاری موجب فساد است، موجب تاخیر ازدواج است، موجب اعتیاد است؛ اگر بیکاری وجود نداشته باشد، اینها هم از بین می‌رود؛ تولید می‌تواند علاج اینها هم محسوب بشود.

ایجاد نشاط ملی؛ خود تولید در کشور وقتی راه بیفتد، یک نشاط عمومی و ملی به وجود می‌آورد که این خودش یک عامل مهمی در پیشرفت کشور است. ظرفیت‌های معدنی کشور -که امروز متاسفانه خیلی در این زمینه عقب هستیم- به کار می‌افتد و می‌توانیم از منابع خدادادی که خدای متعال به این ملت بخشیده است، استفاده کنیم. این چند عنوان و سرفصل است؛ اگر شما فکر کنید، باز سرفصل‌های دیگری هم پیدا می‌کنید؛ اینها همه نتایج و آثار و فواید رونق تولید در کشور است.

بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی
1 فروردین 96

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها