شناسه خبر : 22153 لینک کوتاه

پیشرو در صنعت

واکاوی نقش هواپیمایی ماهان در توسعه کرمان

صنعت هوانوردی در جهان امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع شناخته می‌شود. جابه‌جایی سریع و ایمن انسان و بار مهم‌ترین وظیفه این صنعت است.

صنعت هوانوردی در جهان امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع شناخته می‌شود. جابه‌جایی سریع و ایمن انسان و بار مهم‌ترین وظیفه این صنعت است. در کشور ما، صنعت هوانوردی یکی از صنایعی است که به طور کامل قوانین اقتصاد آزاد و بازار عرضه و تقاضا در آن اعمال می‌شود. به طوری که علاوه بر شرکت‌های داخلی، شرکت‌های خارجی از کشورهای مختلف بدون پرداخت عوارض به راحتی در این عرصه حضور دارند. طی سالیان اخیر به طور متوسط هر سال بیش از چهار میلیارد دلار از سوی ایرانیان به شرکت‌های هواپیمایی خارجی پرداخت شده است. در این بازار آزاد و با این وضعیت صنعت هوانوردی، شرکت هواپیمایی ماهان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خصوصی ایرانی سعی کرده است با ارائه خدمات در سطح استاندارد بین‌المللی و جهانی، از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و مسافران ایرانی را به سفر با شرکت ایرانی ترغیب کند.

شرکت هواپیمایی ماهان با برنامه‌ریزی دقیق موفق شده است تعداد زیادی مسافر را از کشورهای شرق و جنوب آسیا (چین و هند) به صورت ترانزیت به کشورهای اروپایی جابه‌جا کند. در سال 1395 بیش از صد هزار مسافر چینی و هندی و سایر کشورها، از طریق هواپیمایی ماهان ترانزیت شده‌اند.

توسعه مسیرهای پروازی داخلی و خارجی با توجه به نیاز کشور همواره در راس برنامه‌های شرکت قرار داشته است. ارائه سرویس‌های نوین با توجه به پیشرفت تکنولوژی از جمله خدمات پیشرفته هواپیمایی ماهان است. در حال حاضر مسافران ماهان می‌توانند کارت پرواز خود را از طریق سایت شرکت با انتخاب صندلی دریافت کنند. از موارد دیگر وجه تمایز شرکت هواپیمایی ماهان با سایر شرکت‌های داخلی که حتی قابل رقابت با شرکت‌های خارجی نیز هست مرکز آموزش شرکت است.

هواپیمایی ماهان با داشتن دانشگاه تخصصی هوانوردی، مرکز آموزش تخصصی و عملی مهمانداری، مرکز شبیه‌ساز پرواز هواپیماهای مختلف ایرباس و همچنین مرکز آموزش خلبانی در عرصه آموزش و پژوهش هوایی پیشرو است. مرکز تعمیر و نگهداری هواپیمایی ماهان نیز با امکانات به‌روز و نیروی انسانی متخصص ضمن اصلاح و تعمیر انواع مختلف هواپیما، خدمات فنی خود را به سایر شرکت‌های داخلی و خارجی نیز ارائه می‌دهد و برای سایر شرکت‌های هواپیمایی گواهی فنی صادر می‌کند. هواپیمایی ماهان با داشتن نزدیک به پنج هزار نفر نیروی شاغل، بزرگ‌ترین ناوگان هواپیمایی و بیشترین مسیرهای پروازی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال استان کرمان است و بخشی از توسعه این استان را بر عهده دارد.

بی‌شک صنعت هوانوردی یکی از زیرساخت‌ها و عوامل محرک بخش تولید در فرآیند توسعه پایدار و تاثیرگذارترین گزینه در شبکه حمل‌ونقل کشورهاست. ازاین‌رو همواره در کانون توجه ویژه برنامه‌ریزان و مسوولان کشور ما نیز بوده است. همین امر مبنا و محور همت جمعی از نخبگان و خبرگان این بخش شد و به تاسیس اولین شرکت هواپیمایی خصوصی در سال 1371 به نام شرکت هواپیمایی ماهان انجامید. فعالیت این مجموعه در عرصه ملی با پروازهای تهران-کرمان‌-‌تهران آغاز شد. پس از آن ماهان با امکانات و شرایط آن زمان در تحقق هدف پیشرفت، امنیت و آسایش دو فروند هواپیمای ایرباس مدل 300-B4  را در سال 1378 به ناوگان هوایی خود افزود. و در سال‌های بعد نیز توانست چندین فروند ایرباس مدل 300-600، 310، 320، 340 و بوئینگ مدل 747-300 /400 را به عنوان مدرن‌ترین هواپیماهای موجود برای انجام پروازهای دوربرد به کشورهای اروپایی و خاور دور مورد بهره‌برداری قرار دهد و برای مسیرهای کوتاه‌برد در داخل کشور نیز 16 فروند هواپیمای BAe-146-300 را به ناوگان خود وارد کرده است. همچنین با افزودن هواپیمای مدرن ایرباس 340-600 در سال 1394، هواپیمایی ماهان برنامه‌ریزی برای گشایش مسیرهای جدید بین‌المللی در اروپا و شرق آسیا را در راس برنامه‌های خود قرار داده است. افزایش تعداد ناوگان به 60 فروند و توسعه شبکه پروازی به نقاط مختلف کشور و جهان، رشد بالای تعداد مسافران را نیز به همراه داشته است. به گونه‌ای که برابر گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران، هواپیمایی ماهان در سال 1391 بیشترین مسافر را (در شبکه داخلی و خارجی) حمل کرد و به دنبال آن در سال 1394 با افزایش ناوگان و مسیرهای پروازی هواپیمایی ماهان رشد 5 /5‌درصدی حمل مسافر را در مسیرهای داخلی و خارجی نسبت به سال گذشته برای سومین سال متوالی در میان ایرلاین های داخلی دیگر کسب کرد. در این سال هواپیمایی ماهان حدود 5 /5 میلیون مسافر را حمل کرد. اینک هواپیمایی ماهان فعال‌ترین هواپیماها و یکی از بیشترین درصدهای اشغال صندلی‌ها، با داشتن 72 درصد ضریب اشغال صندلی در کشور داراست.

هواپیمایی ماهان با اضافه کردن هواپیمای BAe-Avro jet که در کشورهای اروپایی برای مسیرهای کوتاه‌برد استفاده می‌شود به 17 شهر کوچک ایران پرواز دایر کرده است. هواپیمایی ماهان در سال 1395 نیز ضمن پیشتازی در بازار ایران در پروازهای داخلی و خارجی، مسیرهای جدید اروپایی پاریس، کپنهاگ، مسکو، کی‌یف و باکو با ناوگان مدرن ایرباس را به پروازهای خود افزوده است و در سال جاری نیز پروازهای تهران-‌ بارسلون را آغاز می‌کند.

همچنین هواپیمایی ماهان در راستای خدمت‌رسانی بیشتر و راحتی و آسایش مسافران خود به طور مستمر و پیوسته در حال بررسی و برنامه‌ریزی و به‌کار بردن راهکارهای جدید و به‌روز در صنعت هوانوردی دنیاست.

در این مسیر علاوه بر نوسازی و گسترش و به‌روز نگه داشتن ناوگان و افزایش مسیرهای پروازی برای رفاه حال همراهان خود از سال گذشته اقدام به راه‌اندازی سیستم دریافت کارت پرواز اینترنتی یا سامانه پذیرش آنلاین مسافر در فرودگاه‌های مختلف کشور کرده است.

مسافران محترم هواپیمایی ماهان در فرودگاه‌های دوبی، مهرآباد، مشهد، بندرعباس، کرمان، اهواز، زاهدان، قشم، ساری و شیراز، تاکنون از این سرویس بهره‌مند شده‌اند.

نحوه استفاده از سامانه پذیرش آنلاین مسافر به این شکل است که از 24 ساعت تا 90 دقیقه قبل از شروع پرواز، مسافران عزیز هواپیمایی ماهان می‌توانند از مبدأ شهرهای ذکرشده بالا با مراجعه به سایت هواپیمایی ماهان به آدرس WWW.MAHAN.AERO وارد بخش پذیرش آنلاین شده (CHECKIN.MAHAN.AERO)  و با وارد کردن اطلاعات بلیت خود نسبت به انتخاب صندلی خود اقدام لازم را انجام دهند.

این امکان برای اولین بار در کشور از سوی شرکت هواپیمایی ماهان فراهم شده است. مسافران ضمن انتخاب صندلی خود در صورتی که بار نداشته باشند بدون مراجعه به کانتر و بدون اضطراب و در آرامش کامل می‌توانند پرواز را انجام دهند.

یکی از مواردی که هواپیمایی ماهان را از سایر شرکت‌های هواپیمایی متمایز می‌کند آشیانه تعمیر و نگهداری مجهز با آخرین تکنولوژی و نیروی انسانی کارآمد است.

مرکز تعمیر و نگهداری ماهان واجد شرایط مناسب مهندسی برای صدور گواهینامه اصلاح نقص فنی تایپ‌های مختلف هواپیماست.

همچنین در سال گذشته شرکت هواپیمایی ماهان موفق به کسب مجوز  TCO برای پرواز به اتحادیه اروپا شد.

پس از اجباری شدن فرآیند دریافت مجوز جدید برای انجام پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی به اتحادیه اروپا، شرکت هواپیمایی ماهان در راستای توسعه خطوط پروازی خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اقدام به درخواست آدیت و ممیزی برای اخذ مجوز  TCOاز طریق  EASAدر اتحادیه اروپا داشت.

بازرسان رسمی این آژانس پس از بازدید و ممیزی‌های لازم از روند فعالیت‌های عملیاتی و ایمنی هواپیمایی ماهان، در تاریخ 6 اکتبر 2016 برابر با 15 مهر 1395، مجوز رسمی جهت برگزاری پروازهای برنامه‌ای هواپیمایی ماهان به اروپا صادر شد. در حال حاضر شرکت هواپیمایی ماهان به شهرهای مونیخ و دوسلدورف آلمان، میلان ایتالیا، پاریس فرانسه، کپنهاگ دانمارک پروازهای برنامه‌ای و به آتن یونان به صورت فصلی پرواز دارد و از اول تیرماه پروازهای برنامه‌ای تهران-‌ بارسلون را نیز آغاز می‌کند. همچنین ماهان مسیرهای جدیدی را در اروپا مدنظر دارد و در حال بررسی و مذاکره برای برقراری پرواز به آنهاست. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها