شناسه خبر : 22152 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

الماس آسمان دیار کریمان

هواپیمایی ماهان چگونه در کرمان متولد شد؟

شرکت هواپیمایی ماهان بزرگ‌ترین ایرلاین خصوصی کشور و یکی از ایرلاین‌های معروف و بنام ایرانی در مسیرهای داخلی کشور و مسیرهای بین‌المللی است. ماهان‌ایر در کرمان متولد شد و نام آن به دلیل شهر ماهان در استان کرمان انتخاب شده است.

الماس آسمان دیار کریمان

شرکت هواپیمایی ماهان بزرگ‌ترین ایرلاین خصوصی کشور و یکی از ایرلاین‌های معروف و بنام ایرانی در مسیرهای داخلی کشور و مسیرهای بین‌المللی است. ماهان‌ایر در کرمان متولد شد و نام آن به دلیل شهر ماهان در استان کرمان انتخاب شده است. سیدحسین مرعشی استاندار وقت کرمان در روزهایی که کشور دوران سازندگی را تجربه می‌کرد فرصت را غنیمت شمرد و ایده تاسیس شرکت هواپیمایی ماهان را مطرح کرد. او در خصوص راه‌اندازی این شرکت هواپیمایی گفته است: «در دورانی که استاندار بودم متوجه کمبود امکانات هوایی شدم. به خاطر دارم مردم برای تهیه بلیت هواپیما خیلی در فشار بودند. روزی در تهران ماموریت بودم، در کرمان مشکل امنیتی به وجود آمد و من باید خودم را هرچه سریع‌تر به کرمان می‌رساندم اما 24 ساعت در فرودگاه مهرآباد معطل ماندم. از همان‌جا این موضوع در ذهن من باقی ماند که باید مشکل را با ایجاد یک هواپیمایی مستقل برای کرمان حل کنیم.»

سرانجام شرکت ماهان با چند فروند توپولف که از مصر خریداری شد با مجوز و تایید سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک شرکت هواپیمایی خصوصی که سهامدار اصلی آن موسسه خیریه مولی‌الموحدین بوده در سال 1371 تاسیس شد. تولد ماهان در کرمان موجب شد تا تحول بزرگی در وضعیت اقتصادی و تجاری این استان پهناور ایران رخ دهد. اگرچه اکنون ماهان در سراسر ایران و در سطح بین‌المللی، ایرلاینی شناخته‌شده است.

 به هر ترتیب عملیات پروازی ماهان از اردیبهشت 1372 با دو فروند توپولف 154 و دو فروند ایلوشین 76 باری آغاز شد. مسیرهای پروازی در سال‌های اول به کرمان و مشهد در شبکه داخلی و مشهد به دمشق در شبکه پروازهای بین‌المللی محدود بود. در سال 1372 تعداد مسافر حمل‌شده در شبکه پروازی ماهان 142 هزار نفر بود که این رقم در سال 1390 به پنج میلیون و دویست هزار نفر افزایش یافته است. این شرکت هواپیمایی در سال 91 حدود 70،232،641 کیلوگرم بار را نیز حمل کرده است.

خرید تعداد سه فروند ایرباس A300-B4 در سال 1378 به عنوان تحول اساسی در تاریخچه ماهان و صنعت هواپیمایی کشور مطرح است، زیرا برای اولین‌بار هواپیماهای مدرن غربی از طریق یک شرکت خصوصی در ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به دنبال این حرکت، دو فروند هواپیمای دوربرد ایرباس 300‌- A310 در سال 1381 و همچنین دو فروند هواپیمای مدرن A320 و A321 نیز در سال 1382 به ناوگان این هواپیمایی پیوستند.

در حال حاضر ماهان با داشتن 60 فروند هواپیما به 39 مقصد بین‌المللی و 35 مقصد داخلی پرواز دارد. اکنون هواپیمایی ماهان فعال‌ترین هواپیماها و یکی از بیشترین درصد اشغال صندلی‌ها، با داشتن 72 درصد ضریب اشغال صندلی، در کشور را داراست. گفتنی است که هواپیمایی ماهان با اضافه کردن هواپیمای BAe-Avro jet که در کشورهای اروپایی برای مسیرهای کوتاه‌برد استفاده می‌شود به 17 شهر کوچک ایران پرواز دایر کرده است. هواپیمایی ماهان در سال 1395 نیز ضمن پیشتازی در بازار ایران در پروازهای داخلی و خارجی، مسیرهای جدید اروپایی پاریس، کپنهاگ، مسکو، کی‌یف و باکو با ناوگان مدرن ایرباس به پروازهای خود افزوده است. در حال حاضر 10 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در هواپیمایی ماهان مشغول به کار هستند.

دراین پرونده بخوانید ...