شناسه خبر : 21635 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محصول جدید پژو در ایران چگونه است؟

خار چشم چینی‌ها

پژو 2008 اولین محصول پژو برای بازار ایران است. محصولی که پلت‌فورم مشترکی با دو محصول دیگر پژو یعنی مدل‌های پژو‌301 و پژو‌208 دارد. این خودرو اولین محصول پس از برجام صنعت خودرو ایران است، محصولی که با استراتژی متفاوت نسبت به گذشته ساخته شده است. این استراتژی جدید تاکید دارد باید ساخت داخل خودرو از ابتدا بالای 40 درصد باشد، صادرات 30درصدی محقق شود و شرکت خارجی هم برای تولید محصولشان در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کنند.

خار چشم چینی‌ها

پژو 2008 اولین محصول پژو برای بازار ایران است. محصولی که پلت‌فورم مشترکی با دو محصول دیگر پژو یعنی مدل‌های پژو‌301 و پژو‌208 دارد. این خودرو اولین محصول پس از برجام صنعت خودرو ایران است، محصولی که با استراتژی متفاوت نسبت به گذشته ساخته شده است. این استراتژی جدید تاکید دارد باید ساخت داخل خودرو از ابتدا بالای 40 درصد باشد، صادرات 30درصدی محقق شود و شرکت خارجی هم برای تولید محصولشان در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کنند. البته برای تولید زودتر پژو 2008 وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر شده تخفیف ویژه‌ای به پژو بدهد و تولید خودرو با 20 درصد ساخت داخل طی هشت ماه عملیاتی شده است. درباره صادرات هم هنوز قضاوت زود است اما برای تولید خودرو، شرکت پژو حاضر به سرمایه‌گذاری 50‌درصدی در شرکت مشترکی با ایران خودرو با نام ایکاپ شده است اما این خودرو چه خصوصیاتی دارد و رقبایش در بازار چه محصولاتی هستند؟

 پژو‌۲۰۰۸ اولین محصول از سری محصولات جدید پژو در ایران، یک خودرو کراس اوور است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودرو ژنو از آن رونمایی شد. بنابر تصمیم پژو مبنی بر عدم تولید 208 اس دبلیو این محصول روانه بازار شد. این خودرو برروی پلت‌فورم PF1 طراحی و توسعه یافته است و دارای قطعات الکترونیکی مشترک با پژو‌۲۰۸ است و با گیربکس‌های پنج و شش‌دنده دستی و چهار تا شش‌دنده اتوماتیک عرضه می‌شود. بر اساس آخرین اطلاعات ایران‌خودرو تولیدکننده اصلی‌ترین قطعات پلت‌فورم PF1 در ایران خواهد بود و این قطعات از طریق ایران‌خودرو به سایپا برای تولید خودروهای سیتروئن تحویل داده خواهد شد. با این استراتژی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند روی یک پلت‌فورم، تیراژ تولید خودرو را تا بالای 200 هزار دستگاه افزایش دهند، که روش ساخت قطعات این خودروها را در ایران اقتصادی می‌کند. در چند سال اخیر گروه پژو سیتروئن شکل گرفته است. این گروه سعی می‌کند روی پلت‌فورم‌های مشترک خودروهای متفاوت با نشان‌های پژو و سیتروئن را تولید کند.

b-75-1پژو سیتروئن حالا این استراتژی خود را در ایران تکرار خواهد کرد و محصولات خود با پلت‌فورم مشترک را با آرم پژو در ایران‌خودرو و با آرم سیتروئن در سایپا تولید می‌کند.

پژو‌۲۰۰۸ یک خودرو کراس اوور براساس پژو‌۲۰۸ است. پژو در پایان آوریل سال ۲۰۱۲، در نمایشگاه خودرو پکن از کانسپت Urban Crossover رونمایی کرد. سپس در همان سال در نمایشگاه خودرو پاریس، همان کانسپت با نام کانسپت پژو‌۲۰۰۸ معرفی شد. درنهایت در ۲۶ آوریل ۲۰۱۳ تولید و عرضه تجاری این محصول در اروپا آغاز شد. تنها شش ماه بعد از آغاز تولید، ۶۰ هزار دستگاه از این خودرو در اروپا به فروش رسید که از این مقدار، 25 هزار دستگاه آن در فرانسه فروش رفت که فراتر از تخمین پژو بود. همین امر باعث شد تا کارخانه پژو در مولوز، با بیش از دو برابر ظرفیت خود فعالیت کند و تولید ظرفیت خود را که ۳۰۰ دستگاه خودرو در روز بود به روزی ۷۰۰ دستگاه برساند.

پژو‌۲۰۰۸ هم‌اکنون در چهار کارخانه‌ پژو در مولوز فرانسه، ووهان چین، پورتو رئال برزیل و تهران ایران تولید می‌شود.

در ۱۸ فوریه سال ۲۰۱۶، پژو از ۲۰۰۸ فیس لیفت‌شده تحت نام فاز دوم، در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی کرد. پژو‌۲۰۰۸ جدید علاوه بر تفاوت در چهره، از امکانات جدیدتر و موتور با سطح تکنولوژی بالاتر و استانداردهای آلایندگی بسیار بالاتر بهره می‌برد. خودرو پژو 2008 تولیدی در ایران هم دقیقاً از همین مدل است.

مشخصات فنی

b-75-2موتور استفاده‌شده در پژو 2008 در ایران از بهترین موتورهای این شرکت است که به‌طور مشترک از طریق بی‌ام‌و و پژو توسعه یافته است و توانسته است عنوان موتور سال را نیز کسب کند. این موتور قرار است در ایران تولید داخل شود و روی محصولات دیگر تولیدی در ایران هم قرار بگیرد البته هنوز مشخص نیست این موتور در پژو‌301 و 208 هم توربو شارژ دارد یا خیر، اما در پژو 2008 این موتور 1600 سی‌سی با توربو شارژ استفاده می‌شود و می‌تواند 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند؛ این میزان قدرت قطعاً برای یک خودرو کراس اوور در سایز پژو 2008 مناسب است.

این موتور از فناوری توربو شارژ دوگانه و تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌کند که سبب افزایش قابل توجه راندمان موتور می‌شود.

مدیر عامل پژو درباره این موتور به تجارت فردا گفته است این موتور یک موتور 1600 سی‌سی است که ما آن را با بی ام و توسعه داده‌ایم و جزو بهترین موتورهای جهان است. این موتور از انژکتور فشار بالای تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و توانایی کسب استاندارد یورو 6 را دارد. این موتور را بر اساس شرایط آب‌و‌هوایی ایران توسعه خواهیم داد.

این خودرو در ایران از یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک با فناوری کویک شیفت بهره خواهد برد.  در زمینه طراحی هم پژو 2008 از سبک جدید طراحی پژو استفاده می‌کند که نسبت به طراحی گذشته این شرکت دچار تحول اساسی و پویایی شده است.

در پژو 2008 برجستگی‌های کاپوت، به همراه فرورفتگی درب پشت، ظاهر زیبایی به خودرو داده است. چراغ‌های منحنی شکل به همراه فرورفتگی در بخش میانی آنها، اکنون به امضای طراحی پژو تبدیل شده است. زه‌های مشکی دور تا دور خودرو به‌خصوص در زیر درها، سپر و گلگیر نمای خارجی را جذاب‌تر کرده است. سپر جلو به همراه ورودی بزرگ هوا نیز بخش جلوی خودرو را جذاب کرده است.

b-75-3در طراحی داخلی این خودرو، اسپورت بودن و جوان پسند بودن مد نظر طراحان بوده است. در داخل این خودرو نورپردازی آبی‌رنگ دور نشانگرهای وضعیت سرعت و دور موتور، فرمان حجیم و طراحی ساده‌ داشبورد و کنسول وسط باعث می‌شوند تلاش پژو برای اسپورت نشان دادن ۲۰۰۸ کاملاً مشخص باشد.

در پژو 2008 فضای کابین از لحاظ حجم برای سرنشینان مناسب است و فضای خوبی برای آنها تعبیه شده است. پژو‌۲۰۰۸ را از لحاظ فضای داخلی می‌توان مناسب برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت دانست. بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب این حجم تا ۹۱۷ لیتر افزایش می‌یابد.

این خودرو دارای امکاناتی از جمله کروز کنترل، صندلی الکترونیکی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، سوکت برق ۱۲ ولتی، پورت‌های USB و 5 /3 میلی‌متری، بلوتوث، ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توئیتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف و چراغ رانندگی در روز است.

از نظر ایمنی این خودرو توانسته پنج‌ستاره ایمنی را در اروپا کسب کند. قیمت این خودرو در بازار ایران هنوز به درستی مشخص نیست اما قیمت 90 تا 100 میلیون تومانی آخرین قیمتی است که از سوی ایران خودرو اعلام شده است. ابتدا قرار بود قیمت این محصول بین 70 تا 80 میلیون تومان باشد.

اگر ایران خودرو بخواهد تیراژ این محصول را به حدود 50 هزار دستگاه در سال برساند چنین قیمتی بالاست. اما تا زمانی که تیراژ این خودرو افزایش نیابد احتمالاً در بازار آزاد قیمت این محصول به بالای 100 میلیون تومان هم خواهد رسید چرا که رقیب دیگر فرانسوی این خودرو در بازار ایران یعنی رنو کپچر دچار چنین سرنوشتی شده است.

فعلاً اصلی‌ترین رقیب اروپایی پژو 2008 در بازار ایران رنو کپچر است. این خودرو قبل از پژو 2008 به صورت وارداتی در ایران از طریق ایران خودرو فروخته شده بود اما بعید است با تولید پژو 2008، کپچر شانسی برای تولید در ایران خودرو داشته باشد.

رنو کپچر از یک موتور 1200 سی‌سی با توربو شارژ استفاده می‌کند که به‌رغم حجم کم با استفاده از توربوشارژ و روش‌های مدرن تزریق سوخت، توانسته ۱۲۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۹۰ نیوتن متری را تولید کند.

 این موتور به‌طور مشهود 40 اسب بخار ضعیف‌تر از پژو 2008 است. از نظر طراحی و لذت رانندگی هم پژو 2008 یک سر و گردن بالاتر از رنو کپچر است.

رنو کپچر ابتدا قرار بود حدود 90 میلیون تومان قیمت داشته باشد اما قیمت آن در بازار به بالای 115 میلیون تومان رسید.

افزایش قیمت پژو 2008 در ابتدای تولید با توجه به سرنوشت قیمت رنو کپچر محتمل است اما با افزایش تیراژ تولید پژو 2008 و رسیدن قیمت این خودرو به سطح منطقی یعنی زیر 100 میلیون تومان قطعاً دیگر رنو کپچر هم بالای صد میلیون تومان مشتری نخواهد داشت.

اما بزرگ‌ترین چالش در صورت افزایش تیراژ پژو 2008 برای کراس اوور‌های چینی در ایران رخ خواهد داد.

هم‌اکنون انواع کراس اوور‌های چینی با قیمت‌های بالای 60 تا 100 میلیون تومان در ایران عرضه می‌شوند که قطعاً حضور پژو 2008 و افزایش تولید این خودرو طی دو سال آینده معادلات بازار خودرو را بر ضد خودروهای چینی تغییر خواهد داد. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها