شناسه خبر : 37519 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تروریسم هسته‌ای علیه ایران

تاسیسات نطنز آسیب «قابل‌توجه» دیده است

یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز، خبر وقوع حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز منتشر شد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به‌دنبال نداشته و علل حادثه در دست بررسی است. کمالوندی البته اطلاعاتی از آسیب به تجهیزات یا احتمال خرابکاری ارائه نکرد و گفت: اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد و باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

با این حال علی‌اکبر صالحی رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران اقدام علیه مرکز غنی‌سازی نطنز را به عنوان تروریسم هسته‌ای محکوم کرد. صالحی گفت جمهوری اسلامی حق خود را برای اقدام علیه آمرین و عاملین و مباشرین محفوظ می‌داند. با این حال پس از اعلام این خبر، مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده تهران در مجلس، در توئیتر خود با اشاره به حادثه نطنز گفت: این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریم‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است. او همچنین از پیگیری ابعاد و جزئیات موضوع در مجلس خبر داد. همزمان رسانه‌های صهیونیستی اختلال در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران را در نتیجه حمله سایبری رژیم صهیونیستی اعلام کردند، ادعایی که از طرف ایران تایید نشده است.

آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده است، حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز در حالی رخ داده است که روز قبل آن در پانزدهمین بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، با دستور رئیس‌جمهور مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز افتتاح شد و گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ و تست مکانیکی سانتریفیوژ  IR9 آغاز شد. مرکزی که گفته می‌شود پس از تخریب زیرساخت‌های آن در حادثه ۱۲ تیرماه سال ۹۹ یک‌بار دیگر بازسازی و آماده بهره‌برداری شده است. تابستان سال گذشته بود که بهروز کمالوندی سخنگوی آژانس انرژی اتمی کشور،‌ از وقوع حادثه‌ای در کارخانه غنی‌سازی سوخت اتمی نطنز در استان اصفهان خبر داد و گفت: «یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شده است.» یک روز پس از این حادثه شورای‌عالی امنیت ملی ایران از آسیب «قابل‌توجه» به تاسیسات بر اثر انفجار خبر داد و تاکید کرد که به‌خاطر «ملاحظات امنیتی» جزئیات انفجار و علت آن را «در زمان مناسب» اعلام خواهد کرد. پنج روز بعد سایت نورنیوز نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی، در گزارشی با محوریت حادثه نطنز به ۱۰ پرسش درباره این حادثه پاسخ داد و بر عمدی بودن این حادثه مهر تایید زد و حتی احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در انفجار در یکی از سوله‌های در دست احداث سایت نطنز را مطرح کرد. در گزارش مذکور آمده بود که تشابه زیادی بین حادثه نطنز و ترور سردار سلیمانی وجود دارد و با توجه به حجم تخریب احتمال عمدی بودن حادثه تقویت می‌شود.

 

آغاز غنی‌سازی 60‌درصدی

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد گفت: به دستور رئیس‌جمهوری سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و از امشب مقدمات اجرایی این کار در تاسیسات غنی‌سازی آغاز خواهد شد و متعاقباً اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر هموطنان عزیز خواهد رسید.

کمالوندی عنوان کرد: لازم به ذکر است اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به کارگیری در ساخت انواع رادیوداروهاست.

وی در تشریح اقداماتی که قرار است امشب آغاز شود، عنوان کرد: ماشین‌های سانتریفیوژ IR1 جدید جایگزین ماشین‌های از‌کار‌افتاده خواهد شد و‌IR1 های جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت. در این خصوص اطلاعات دقیق و تکمیلی ارائه خواهد شد.

در همین راستا،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست. علی‌اکبر گفت: اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد را به عنوان سوخت رآکتور تهران نمی‌خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت ‌تارگت‌‌های U3O8 است که اورانیوم (U)  آن ۶۰ درصد غنا دارد. بنابراین با اورانیوم ۶۰ درصد «هدف» یا تارگت درست می‌کنیم. وی گفت که این‌ تارگت‌ها در رآکتور (تهران) قرار می‌گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشعات اتمی قرار گرفت، در آن ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروهاست.

صالحی اظهار کرد مولیبدن ماده‌ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می‌کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه این اقدام همسو با برجام است؟ گفت: انجام این فرآیند تحت عنوان فیژن مولی (مولیبدنی که از شکافت هسته‌ای به وجود می‌آید) در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است.

 

برگزاری دومین دادگاه حسن رعیت

هفته گذشته، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن میرکاظمی معروف به رعیت در شعبه ۵ دادگاه کیفری 1 استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. در ابتدای جلسه دادگاه با اعلام قاضی بابایی، جعفرزاده نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و به قرائت ادامه موارد اتهامی حسن رعیت متهم ردیف اول پرونده از جمله روابط نزدیک وی با قاضی منصوری؛ ارتباطات او با سیامک صمیمی قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن وقت جهت انتفاع نامشروع از تسهیلات کلان بانک‌های صنعت و معدن و کشاورزی؛ ارتباط با محمد آریا؛ پرداخت رشوه به رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات استان گلستان؛ پرداخت رشوه به رئیس شعبه بانک پارسیان کیش؛ سوءاستفاده از حساب کارمندان خود جهت پولشویی و اخذ حواله‌های ارزی دولتی به واسطه شرکت‌هایی با ذی‌نفع واحد و عدم واردات کالاهای تولیدی، پرداخت.

آسیب به محیط زیست و وصول دو فقره شکایت شهرداری منطقه 1 تهران در سال ۹۸ از حسن میرکاظمی معروف به رعیت در این ارتباط از دیگر موارد اتهامی منتسب به حسن میرکاظمی معروف به رعیت متهم ردیف اول پرونده مزبور بود که توسط جعفرزاده نماینده دادستان در جلسه دادگاه قرائت شد.

در جلسه اول دادگاه نیز عناوین دیگر اتهامی حسن رعیت قرائت شد. اتهامات شبکه فسادی که مجموعه‌ای از جرائم را رقم زدند؛ از اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور تا جعل و آسیب به محیط زیست. کیفرخواست این پرونده ۴۰۰ صفحه است. پس از پایان قرائت کیفرخواست و عناوین اتهامی ۲۲ متهم پرونده مزبور توسط جعفرزاده نماینده دادستان، نمایندگان حقوقی بانک‌های مسکن و صادرات و همچنین مدیر شعب استان گلستان بانک صادرات با اعلام قاضی بابایی به عنوان شکات پرونده در جایگاه قرار گرفته و به بیان بخشی از ادله شکایت خود از حسن میرکاظمی و سایر متهمان پرونده حاضر پرداختند.

با عنایت به درخواست وکلای شکات مبنی بر استمهال و ارائه فرصت مطالعاتی از سوی دادگاه، قاضی بابایی با اعلام فرجه دوهفته‌ای بیان داشت جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

سیاست خارجی موضوع دعوای انتخابات نشود

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: جلسه‌ای طولانی، صریح و صمیمی-همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر- با نمایندگان کمیسیون امنیت ملی داشتم. از یکی از نمایندگان نقل شده است که برآوردم از جلسه امروز کمیسیون این است که ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود.

وی تاکید کرد: پس از چندین‌بار تاکید بر عدم تمایل برای نامزدی، نمی‌خواستم دوباره وارد این موضوع شوم. اما این اظهار نظر ناگزیرم کرد که اصل ماجرا را عرض کنم. وزیر امور خارجه با بیان اینکه در جلسه، چند نفر اظهار نگرانی کردند که گفت‌وگوهای وین برای رفع تحریم‌ها با اهداف انتخاباتی دنبال می‌شود و بنده برای جلب آرای مردم به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستم، نوشت: عرض کردم دو‌قطبی را کسانی می‌سازند که با اتلاف میلیاردها برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی می‌نمایند. ما به لطف خدا و بزرگواری مردم نیازی به ایجاد دوقطبی در جامعه نداریم. ظریف در ادامه مطلب خود آورده است: هشت سال است علیه دستگاه دیپلماسی با هزینه‌های سنگین تبلیغ شده است؛ هشت سال است بهترین دستاوردهای دیپلماسی را تخطئه کرده‌اند؛ هشت سال است به دلیل سکوت ما یک تنه به قاضی رفته‌اند؛ و هشت سال است برای کوبیدن دستگاه دیپلماسی، عزت و اعتماد مردم را نشانه گرفته‌اند؛ اما به لطف خدا هنوز از نعمت محبت مردم دلاورمان برخورداریم. وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه یادآوری کردم که علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رای نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی یا انسجام ملی هزینه کنم، نوشت: نگرانی من از رای آوردن است نه رای نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تاثیر معکوس دارد. ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی نباید موضوع دعوای جناحی و انتخاباتی باشد، تاکید کرد: هر دستاورد سیاست خارجی، دستاورد مردم، کشور و رهبری است و هیچ فرد، گروه یا جناحی حق مصادره آن را ندارد.

 

داستان تازه احمدی‌نژاد

فائزه هاشمی دختر آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس دولت سازندگی، هفته گذشته در یکی از شبکه‌های اجتماعی خبر داد که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق از وی برای پذیرش معاون اولی خود دعوت کرده است که البته دفتر احمدی‌نژاد بلافاصله این ادعا را تکذیب کرد. آن‌گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، غیر از اظهارات اخیر دختر رئیس دولت پنجم و ششم، مواضع اخیر یار پیشین احمدی‌نژاد علیه وی نیز یکی از جالب‌ترین مواضع این روزهای فضای سیاسی کشور شده است. عبدالرضا داوری در این اظهارات به ماهیت فرقه‌گون جریان احمدی‌نژاد اشاره کرده و افشاگری‌های متعددی را علیه احمدی‌نژاد رقم زده است. داوری که بازوی رسانه‌ای تیم احمدی‌نژاد بود، از ساحت قدسی‌ای که اطرافیان او برایش قائل هستند گفته و می‌گوید: «حتی انتقادها علیه احمدی‌نژاد را نمی‌خواندیم و راستش فکر می‌کردیم هر انتقادی که به سمت آقای احمدی‌نژاد روانه می‌شود، از یک کانون واحد صهیونیستی است و این منتقدین دشمنان امام زمان هستند و آقای احمدی‌نژاد هم نایب خاص امام زمان است.» این یاور پیشین رئیس‌جمهور سابق می‌گوید: «احمدی‌نژاد سعی کرد با نیروهای اصلاح‌طلبان ارتباط برقرار کند. من خودم در چند مورد از طرف آقای احمدی‌نژاد با عده‌ای از نیروهای سیاسی صحبت کردم. مثلاً با آقای تاج‌زاده یا اعضای جبهه ملی و اعضای نهضت آزادی. من تلاش کردم نظر این افراد را نسبت به رویکرد آقای احمدی‌نژاد جلب کنم. هر‌چند موفق نشدم.» بررسی اظهارات احمدی‌نژاد در جمع‌های عمومی نیز با برخی از افشاگری‌های داوری تطابق دارد. برای مثال داوری در جایی می‌گوید احمدی‌نژاد بر این باور است که به زودی نظام جمهوری اسلامی فروخواهد پاشید و شاهد هستیم که اخیراً او در جمع گروهی از مردم کرمان گفت: این اشتباه بزرگی است که فکر کرده‌اید می‌توانید ملت ایران را در این سطح نگه دارید. این فنر به زودی درخواهد رفت.

♦♦♦

ایسنا: سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر مذاکره در وین در آن مسیری که ما می‌خواهیم جلو برود و بتوانیم سریع‌تر به فهرست تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد، برسیم طبیعی است که مذاکره ادامه پیدا می‌کند.

ایسنا: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نظام اسلامی نباید هیچ‌گونه فاصله‌ای میان کارگزار و مردم باشد، گفت: حتی به دلایلی همچون آسیب دیدن از مسائل کرونا و در خطر بودن جان نیز نمی‌توان از مردم فاصله گرفت، اما متاسفانه ما از این نوع نگاه فاصله گرفته‌ایم.

ایلنا: جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه تمهیدات بهداشتی مؤثر برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است، گفت: تاکید هیات مرکزی اجرایی، برگزاری انتخابات سالم، امن، پرشور و رقابتی است.

مهر: محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه عامل اصلی پیک چهارم کرونا برخلاف تبلیغاتِ جهت‌دار سفر نیست، گفت: ویروس جهش‌یافته، خریدهای عیدانه و دورهمی‌ها و رعایت کمتر دستورالعمل‌هاست.

فارس: عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر صدور حکم انفصال از خدمتش اظهار داشت: این چیزها را شما می‌سازید. اگر صحت داشت اینجا چه کار می‌کردم؟

ایرنا: سیدیاسر خمینی، برادر سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال نامزدی برادر وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، گفت: در هفته‌ها و بلکه ماه‌های اخیر، اقبال زیادی به اخوی شد و حاج حسن با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری، به دیدن ایشان رفتند که در این ملاقات، رهبر انقلاب نامزدی او در انتخابات را به صلاح ندانستند.

ایلنا: به نقل از دفتر اطلاعات ملی آمریکا، سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی آمریکا ارزیابی‌هایی به دست آوردند که نشان می‌دهد ایران اکنون در حال  ساخت سلاح هسته‌ای نیست و اقدام خاص و مهمی  در این راستا انجام نمی‌دهد. از سوی دیگر مشخص است که بدون گامی در راستای کاهش تحریم‌ها از سوی آمریکا، تهران به گفت‌وگو تشویق نمی‌شود.

مهر: سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید گفت: بنا بر دستور ویژه رئیس‌جمهور، ۱۶ هزار نفر از فرزندان ایثارگران باید به استخدام قطعی دولت دربیایند.

مهر: علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت درباره اظهارنظرهای ضدونقیض در خصوص بسته شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس و نظر دولت در این خصوص گفت: کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفت‌وگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شده‌اند.

♦♦♦

نطنز را قوی‌تر می‌سازیم

اعتماد نوشت: ابعاد خرابکاری در مجتمع غنی‌سازی نطنز، اندک‌اندک روشن شده است. رسانه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی توضیح داد عملیات از چند ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود و احیای کامل نطنز با ظرفیت پیش از این خرابکاری به 9 ماه زمان نیاز دارد. در این راستا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، هم گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام موفقیت‌ها در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نمی‌دهیم و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها می‌گیریم. مقامات رژیم صهیونیستی صراحتاً گفته بودند که اجازه پیشرفت رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد. صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت. نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد.

 

رقابت میان اصولگرایان

شرق نوشت: رقابت تنگاتنگ در جریان اصولگرایی، برای انتخابات 1400 در جریان است و تا اینجای کار شورای وحدت یک-هیچ از شورای ائتلاف جلو افتاده است. تا شورای ائتلاف درگیر مجامع استانی خود است، شورای وحدت رایزنی با نامزدهای بالقوه را شروع کرده است. متکی، سخنگوی شورای وحدت، خبر داده که آیت‌الله موحدی‌کرمانی، رئیس جامعه روحانیت، به‌زودی نامه‌نگاری با چهره‌هایی همچون رضایی، قالیباف و رئیسی را آغاز خواهد کرد و در ادامه به دیگر افرادی که اعلام نامزدی کرده‌اند هم نامه خواهد نوشت. مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، که حزبش درون سازوکار شورای ائتلاف است نیز گفته چهره‌هایی که در عرصه انتخابات از جبهه اصولگرایان حضور خواهند یافت، رئیسی، قالیباف، محمد، جلیلی و رضایی هستند.