شناسه خبر : 36887 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فرافکنی پمپئو در روزهای پایانی

به گفته ظریف دولت آمریکا به شکل رقت‌انگیزی پایان می‌یابد

نیلوفر نیاورانی: در هفته گذشته یکی از اخباری که فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، ادعاهای بی‌اساس مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، بود که روزهای پایانی حضور دولتش در کاخ سفید را می‌گذراند. وی مطرح کرد که ایران را از پولی که به ادعای وی می‌توانست برای حمایت از تروریسم استفاده شود، محروم کردیم و بدون شک فشار حداکثری کارآمد است. پمپئو همچنین در واکنش به یک پیام توئیتری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ماه مارس درباره اظهارات جنگ‌افروزانه او و حمایتش از تروریسم اقتصادی آمریکا در بحبوحه شیوع بیماری کرونا، در پیام دیگری نوشت: وقتی این اتفاق می‌افتد می‌دانید که در سمت آنچه درست است قرار دارید. ادعاهای پمپئو در پی این مطرح می‌شود که دولت کشورش در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد و در راستای سیاستی موسوم به فشار حداکثری، تحریم‌های متعددی علیه ایران مطرح کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان سه‌شنبه‌شب در توئیتی در پاسخ به ادعاهای اخیر وزیر خارجه آمریکا علیه ایران بیان کرد که پمپئو با دروغگویی‌هایش دارد به شکل رقت‌انگیزی به حرفه خود پایان می‌دهد. در همین راستا، ضمیر کابلوف سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پی ادعاهای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر وجود ارتباط میان ایران و گروه تروریستی القاعده، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که ادعای واشنگتن درباره اینکه ایران «پناه امنی» برای القاعده شده، بی‌اساس است. 

 

سازمان انرژی اتمی صد درصد قانون لغو تحریم‌ها را اجرا می‌کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان صرف نظر از اینکه آیین‌نامه اجرای قانون چگونه تهیه و تدوین شده، به صورت صد درصد قانون لغو تحریم‌ها را به لحاظ فنی اجرا می‌کند. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران گفت: سازمان انرژی اتمی کار فنی خود را طبق این قانون دنبال می‌کند و صرف نظر از اینکه آیین‌نامه اجرای قانون چگونه تهیه و تدوین شده، ما در حال اجرای موضوعات فنی قانون هستیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی کارها به نحوی پیش می‌رود که سازمان انرژی اتمی به‌طور صد درصد خواسته‌های قانونی را به لحاظ فنی اجرا می‌کند. کمالوندی با اشاره به اظهارات مرتبط با خروج بازرسان آژانس پس از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی طرف‌های مقابل طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: بر اساس این قانون اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست. در واقع ما در سطوح مختلف بازرسی داریم که یکی از آنها بازرسی پادمانی و دیگری طبق پروتکل الحاقی است و در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی بازرسی‌های مربوط به پروتکل قطع می‌شود. معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: سازمان بر اساس قانون غنی‌سازی 20 درصد را اجرا کرده و به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم رسیده و نصب سانتریفیوژ ir2m هم آغاز شده است.

 

انتقاد موتلفه از اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به بررسی قانون جدید انتخابات در مجلس گفت: تعیین سن 40 تا 70 سال برای داوطلبان ریاست‌جمهوری صحیح نبود. زیرا مبنا برای تعیین رئیس‌جمهور، توانمندی و لیاقت و توانایی اداره مطلوب دولت است. آیا سلمان فارسی یا اسامه بن زید 19ساله که پیامبر گرامی اسلام(ص) او را در رأس لشکر اسلام قرار داد، یا شهید بهشتی اگر در دوران ما باشند، طبق این پیش‌نویس می‌توانند مسوولیت دولت را بر عهده بگیرند؟ حداقل به کشورهای دیگر نگاه بشود. اسدالله بادامچیان بیان کرد: آیا آقای ماهاتیر محمد در مالزی یا روسای جمهور و رهبران چین جدید شیائو پینگ را منع کرده‌اند که رئیس‌جمهور بشوند؟ وی افزود: با وجود شورای محترم نگهبان که احراز صلاحیت در توانایی و توانمندی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری را بر عهده دارد، نیازی به این مواد قانونی که کشور را از رجال سیاسی، مذهبی و تجربیات آنها محروم می‌کند، نیست و سن نمی‌تواند مبنا برای محروم کردن ملت از توان رجال سیاسی و تجربه‌آموخته باشد.

 

فقدان اراده سیاسی کره برای آزاد کردن منابع ارزی ایران

هفته گذشته، چوی جونگ کان معاون اول وزارت امور خارجه کره جنوبی که در راس هیاتی از مقامات سیاسی و مالی آن کشور به تهران سفر کرده بود با «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار مقام کره‌ای تاکید کرد که سفر وی به تهران نشان‌دهنده اهمیتی است که آن کشور برای توسعه مناسبات با ایران قائل است. وی تاکید کرد کره جنوبی درصدد است در سال جدید میلادی با حل مشکلات در روابط دو کشور، اعتماد را به روابط بازگرداند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به مسدود شدن منابع مالی ایران در کره اظهار کرد: حدود دو سال و نیم است که بانک‌های کره‌ای به‌طور غیرقانونی منابع ارزی ایران را به دلیل آنچه ترس از تحریم‌های آمریکا ذکر می‌شود، مسدود کرده‌اند. این اقدام که تنها تسلیم شدن در برابر باج‌خواهی آمریکاست قابل قبول نیست و طبعاً توسعه روابط نیز تنها زمانی معنادار خواهد بود که این مشکل حل شود. عراقچی با اشاره به ناموفق ماندن مذاکرات مختلفی که در این مدت با مقامات کره‌ای به ویژه از سوی بانک مرکزی کشورمان صورت گرفته است، گفت: از نظر ما مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آنکه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی است. وی از قائم‌مقام وزارت امور خارجه آن کشور خواستار اهتمام جدی سئول برای یافتن سازوکار لازم برای حل این موضوع به عنوان اولویت اول در روابط دو کشور شد. مقام کره‌ای نیز تاکید کرد که فراهم آوردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود در کره از جمله اولویت‌های دولت آن کشور نیز هست و سئول مصمم است این موضوع را تا حل نهایی پیگیری کند. عراقچی در پاسخ به درخواست قائم‌مقام وزیر خارجه کره مبنی بر کمک به حل موضوع توقیف نفتکش کره‌ای خاطرنشان کرد: توقیف این کشتی در خلیج‌فارس و آب‌های ایران صرفاً اقدامی بر پایه ملاحظات فنی و به دلیل آلودگی زیست‌محیطی بوده و رسیدگی به موضوع از سوی مقامات قوه‌قضائیه آغاز شده است. عراقچی به طرف کره‌ای توصیه کرد از سیاسی کردن موضوع و تبلیغات بی‌حاصل خودداری کرده و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه مربوطه در آرامش طی شود.

 

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه

تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت که نمایندگان با آن موافقت کردند. در جریان بررسی این تقاضا، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص ضمن قدردانی از اعضای کمیسیون صنایع برای تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفت: این کار به‌‌رغم شانتاژهای برخی از خبرگزاری‌ها و جریانات فاسد رخ داد که جای قدردانی دارد. این نماینده مجلس با بیان اینکه کارخانه فولاد مبارکه یک کارخانه منطقه‌ای و استانی نیست و متعلق به ملت ایران است، گفت: گردش مالی فولاد مبارکه نزدیک ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از بودجه عمرانی کشور و سودش ۲۰ هزار میلیارد تومان است. متاسفانه یک شبکه فساد تشکیل شده که قراردادهای مافیایی منعقد می‌کنند. این عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: رهبری در بحث حقوق‌های نجومی فرمودند این حقوق‌های نامتعارف و ظالمانه که از حق افراد بی‌بضاعت است باید جلویش گرفته شود.

 

گزارش هواپیمای اوکراینی ارسال شد

هفته گذشته سالروز اتفاق تلخ هواپیمای اوکراینی بود و بار دیگر مباحث و موضوعات بسیاری پیرامون این مساله مطرح شد. در این زمینه هفته پیش مقامات اوکراینی ادعاهایی را درباره عدم همکاری مناسب ایران درباره این ماجرا مطرح کرده بودند که رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره این اظهارات پاسخ داد. وی بار دیگر به خانواده‌های جان‌باختگان این سانحه تسلیت گفت و اظهار کرد: همان‌طور هم که وزیر امور خارجه کشورمان در اینستاگرام خود بیان کردند، واژه در بیان همدردی با خانواده‌ها ناتوان است. با این حال، لازم می‌دانم به شکل دقیق و روشن بگویم ایران صلاحیت انحصاری در پیگیری قضایی متهمان این ماجرا را دارد و از روز اول هم دادستان نظامی تهران این اقدام را انجام داده است.  خطیب‌زاده با بیان اینکه متهمان پرونده دستگیر شده‌اند و مسائل طبق مقررات پیگیری شده است، اظهار کرد: ما یک معاضدت قضایی با اوکراین داشتیم و دو دور گفت‌وگوی سیاسی، حقوقی، فنی و قضایی و... با طرف اوکراینی انجام شد. دور سوم قرار بود در نوامبر ۲۰۲۰ در اوکراین برگزار شود که با وجود پیگیری ما کی‌یف هنوز تاریخ نهایی را اعلام نکرده است. وی با تاکید بر لزوم پیگیری خطای رخ‌داده ابراز کرد: طبق ماده ۱۳ معاهده شیکاگو گزارش فنی خود را باید ارائه می‌کردیم. با جدیت سازمان هواپیمایی کشوری این گزارش به شکل ویدئوکنفرانس ارائه و در تاریخ نهم دی به‌طور رسمی برای کشورهای ذی‌نفع ارسال شد. سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: این کشورها ۶۰ روز فرصت دارند نظر خود را ارائه کنند و بعد از آن، سازمان هواپیمایی می‌تواند گزارش خود را تکمیل و آن را ارائه کند. خطیب‌زاده با بیان اینکه رویکرد برخی از کشورها و عناصر دیگر نشان می‌دهد به دنبال حل موضوع نبوده و می‌خواهند ماجرا را سیاسی کنند، عنوان کرد: کسانی که با مسائل آشنا هستند می‌دانند که در ماجراهای کوچک‌تر ممکن است سال‌ها روند قضایی طول بکشد. این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: در ماجرای بزرگی مانند این حادثه فشارهای سیاسی درست نیست. رسیدگی قضایی باید عادلانه و دقیق باشد. حتی ما در گفت‌وگوها، ماجرای غرامت‌ها را بیان کردیم ولی طرف اوکراینی نظری نداد. وی بیان کرد: ایران به نشان حسن نیت پرداخت دیه یکسان را به همه قربانیان مطرح کرده است. با وجود این ماجرای ناگوار، دولت ایران به عنوان دولت مسوول در چارچوب فنی این مسائل را رسیدگی کرده ولی اسیر سیاست‌زدگی برخی عناصر و افراد ورشکسته نخواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم سیاست‌زدگی وارد این مساله شود.

 

قیمت دلار کاهش می‌یابد

همچنین حسن روحانی هفته گذشته در جلسه هیات دولت بر تقویت پول ملی در افق پیش‌رو تاکید کرد و گفت: یکی از مسائل بسیار مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این بوده که ارزش پول ملی را بالا برده‌ایم یعنی در حالی که در کشور قیمت دلار حدود ۲۳ و ۲۴ هزار تومان بوده ما قیمت دلار را برای سال آینده حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۲ هزار تومان دیده‌ایم و دولت افق آینده را این چنین دیده است. حالا اگر کمی دلار بیشتر باشد درآمد دولت بالا می‌رود. اگر شما قیمت دلار را بالا در نظر بگیرید و سال آینده قیمت دلار پایین بیاید که تصمیم ما این است که قیمت را پایین بیاوریم و متوازن و متعادل کنیم مشکل ایجاد می‌شود. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: مشکلی که ما امسال داشتیم این بود که بانک مرکزی ما منابعی که داشت در دسترسش نبود. مثلاً شما راجع به یک کشوری به مناسبت‌هایی زیاد شنیده‌اید که هفت میلیارد دلار ما در کشوری حبس است و آن را قفل کرده‌اند. اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد یعنی همین منابع اگر آزاد شود و نه درآمد جدید، قیمت دلار از ۲۴ و ۲۵ هزار تومان می‌آید روی حدود ۱۵ و ۱۶ هزار تومان. الان این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار قیمت واقعی نیست، منتها بانک مرکزی برای اعمال سیاست دستش بسته است. وی همچنین گفت: در بازار دست ما باز است اما در حواله دست ما بسته است. البته امروز از دو هفته پیش دستمان بازتر است و در آینده هم تردید ندارم که بهتر خواهد شد. پس خواهشم از نمایندگان این است که همکاری و هماهنگی با هم انجام بدهیم. چراکه در لایحه بودجه نباید قانونگذاری انجام شود و شورای نگهبان هم در این زمینه بسیار حساس است و من خودم سال‌ها در مجلس بوده‌ام و این را می‌دانم.

♦♦♦

 ایسنا: مطلق القحطانی، نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر، تاکید کرد که دوحه آماده میانجیگری میان ایران و عربستان و عربستان و ترکیه است و این اقدام در راستای حل منازعات منطقه است.

ایلنا:‌ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، تاکید کرد: صرف بازگشت آمریکا به برجام در شرایط کنونی کفایت نمی‌کند. به‌خاطر اینکه برجام در شرایطی مذاکره شد که نوع دیگری از تحریم‌ها علیه ایران مطرح بود و رفع آن تحریم‌ها در داخل برجام تشریح شد. امروز برای اینکه آن شرایط فراهم شود، صرفاً بازگشت به برجام برای آمریکا کافی نیست، بلکه باید تحریم‌ها را بردارد.

ایسنا: رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پی اعلام غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم در ایران، گفت: احیای توافق هسته‌ای ایران باید در هفته‌های آتی انجام شود. 

مهر: سردار دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، با بیان اینکه در خلیج‌فارس و دریای عمان نیروهای ما در هوشیاری کامل هستند، گفت: تجاوز به حریم خاکی، آبی و هوایی ما با واکنش سریع مواجه خواهد شد.

مهر: جبهه تحول‌خواهان انقلابی متشکل از سه تشکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد.

ایلنا: غلامحسین اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، با بیان اینکه فقدان یا ضعف در زیرساخت‌های الکترونیکی مانع از تکمیل اجرای سند تحول قضایی خواهد شد، گفت: احراز هویت برخط یکی از خدمات الکترونیکی سریع، کم‌هزینه و همراه با تکریم مردم است؛ چه کسانی که دادخواست حقوقی می‌دهند و چه طرف دعوای شاکی و خواهان، در ابتدا باید هویت آنها محرز شود.

فارس: علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه صادرات غیرنفتی امسال در 9 ماه، به 26 میلیارد دلار رسید، گفت: ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی ما به کشورهای آفریقایی و خاورمیانه 10  میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ایرنا: سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آنکه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی بوده است.

ایسنا: حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی خاطرنشان کرد: رزمایش‌های متنوع در روزهای گذشته که با شلیک موشک‌های بومی و قدرتمند در روزهای آتی همراه خواهد شد، نشان می‌دهد نیروهای مسلح کشورمان هر زمان که لازم باشد، آماده دفاع و پاسخگویی هستند.

♦♦♦

ماجرای خانواده آقای هاشمی

شرق نوشت:‌ ماجراهای خانواده هاشمی ادامه دارد. برادرانش هم علیه او موضع گرفته‌اند اما فائزه هاشمی می‌گوید به برادرش حق می‌دهد چون برای خودش آینده‌ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است. او مخاطبانش را هم به دو دسته منتقد محترم و نامحترم و حامیان شجاع و ساکت تقسیم کرده است. بعضاً مجلسیان هم به او حمله کردند مثل علیرضا سلیمی که گفت: برخی آرزو کردند که کاش ترامپ رای می‌آورد تا به ایران فشار بیشتری وارد می‌کرد. اینها هویت واقعی خود را برملا کردند. افرادی هم از زاویه‌ای دیگر سخنان فائزه هاشمی را تحلیل کردند. مثلاً پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم که سخنان اخیر فائزه هاشمی را بازتاب درماندگی جامعه‌ای می‌داند که تلاش‌هایش برای تغییرات به نتایج ملموس منجر نشده.

 

تا 1408 با یادگار امام؟

اعتماد نوشت:‌ گمانه‌زنی احزاب درباره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بالا گرفته و حالا هر روز احزاب تلاش می‌کنند تا فضا را برای کاندیدای مطلوب خود، مساعد کنند. اصلاح‌طلبان اگرچه حرکت به سوی تاسیس نهادی اجماع‌ساز را آغاز کرده‌اند اما هنوز درباره چند و چون آن به اجماع نرسیده‌اند و احزاب منتسب به این جریان سیاسی مسیر خود را دنبال می‌کنند. ظاهراً برخی چهره‌های شاخص از جمله اسحاق جهانگیری که در انتخابات ریاست‌جمهوری 92، حضوری موثر داشت حال چندان تمایلی به حضور در صحنه انتخابات ندارد. بنابراین احزاب اصلاح‌طلب در حال رایزنی برای دعوت از دیگر شخصیت‌های برجسته برای ورود به این مهم‌ترین رقابت سیاسی 1400 هستند و بار دیگر نام سیدحسن خمینی به گوش می‌رسد.

 

روایت جهانگیری از دلایل استمرار ارز 4200تومانی

ایران نوشت: روز ملی صادرات؛ با صحبت‌های خاص معاون اول رئیس‌جمهوری همراه بود. صحبت‌هایی که با وجود فشارهای سیاسی به آن پرداخته نشد و ماه‌های متمادی دولت روحانی سکوت کرد. اما گلایه‌های متعدد پارلمان بخش خصوصی باعث شد تا اسحاق جهانگیری از برخی از اتفاق‌ها پرده بردارد. معاون اول رئیس‌جمهوری در جمع اعضای اتاق بازرگانی گفت برخی چنان سخن می‌گویند که گویا چند‌نرخی بودن ارز پدیده جدیدی است و آن را در دیگر دولت‌ها تجربه نکرده‌ایم. از سویی در مورد ارز 4200تومانی تصمیم دولت این بود که برای چند ماه در اقتصاد کشور باشد و با نرخ تورم، افزایش پیدا کند اما سران قوا تصمیم گرفتند که این ارز ابقا شود؛ حال متاسفانه در این خصوص تنها به دولت انتقاد می‌شود.

 

چرا رسانه‌های ایرانی مهم نیستند؟

آفتاب نوشت: تحلیلگران یکی از دلایل مهم شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری را رسانه‌ها می‌دانند. اما در جامعه ایران چنین قدرتی برای رسانه‌های رسمی وجود ندارد. از بین این رسانه‌های رسمی، مطبوعات از جایگاه مهمی در قانون اساسی برخوردارند. اما به نظر می‌رسد بنا به دلایلی این روزها روزنامه‌ها و مطبوعات دیگر نمی‌توانند مسوولی را به پاسخگویی وادارند. امروزه بسیاری از مسوولان در برابر پست‌های فضای مجازی واکنش نشان می‌دهند یا خود در فضاهای مجازی نظراتشان را اظهار می‌کنند اما نسبت به آنچه در مطبوعات مطرح می‌شود بی‌تفاوت‌اند. البته افکار عمومی و مردم به موضوع تاثیر مطبوعات در جامعه واقف‌اند و هنوز اگر لازم باشد مرجع اصلی آنها رسانه‌های رسمی هستند هرچند این نقش هم تا حدی کاهش یافته است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها