شناسه خبر : 36588 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صدای بازگشت آمریکا به برجام

امتناع ایران از مذاکره مجدد برای برنامه جامع اقدام مشترک

این روزها و در آستانه پایان یافتن دولت ترامپ، سخنانی درباره بازگشت دوباره آمریکا به برجام با آغاز دولت جدید مطرح است. در تازه‌ترین خبرها، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن با بیان اینکه فرصت بازگشت به برجام در دولت بعدی آمریکا وجود دارد، گفته است: ما از توافق خارج شدیم و اکنون تنها هستیم. آن‌گونه که بلومبرگ گزارش داده است: جیک سالیوان نامزد معرفی‌شده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی روز دوشنبه در سخنرانی خود در اجلاس شورای مدیریت وال‌استریت‌ژورنال ابراز خوش‌بینی کرد که فرصت بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دولت آینده آمریکا وجود دارد. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به توافق هسته‌ای که دونالد ترامپ در سال 2018 به طور یک‌جانبه از آن خارج شد، تاکید کرد هرگونه پیشرفت در جهت حفظ یا حتی تقویت این توافق که در دوران دولت اوباما حاصل شد به همکاری بین‌المللی بستگی دارد. اکنون در وضعیت خطرناکی هستیم. آنها (ایران) اورانیوم بیشتری غنی‌سازی کرده‌اند. ما (از توافق) خارج شدیم و تنها هستیم. در حالی‌که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و همچنین عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی‌اش اقدام به کاهش تعهدات برجامی به صورت گام‌به‌گام کرد، این مقام آمریکایی اظهار کرد: قصد دولت بایدن این است که ایران را به پایبندی کامل (برجام) بازگرداند، کاری که برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر تحت کنترل قرار می‌دهد. هر زمان که به این هدف دست پیدا کنیم زمینه برای مذاکرات جدید بر سر دیگر مسائل (درباره ایران) فراهم خواهد شد. در عین حال، اخبار از مقامات ایران حاکی از آن است که مسوولان ایرانی هرگونه احتمال برای مذاکره بر سر برجام را رد می‌کنند. در آخرین واکنش، علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اعلام تمایل ژاپن و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای حضور و مذاکرات جدید برجام تصریح کرد: ما به‌طورکلی از نقش‌آفرینی بیشتر ژاپن به عنوان یک کشور دوست و شریک مهم در مسائل بین‌المللی استقبال می‌کنیم. اما مذاکرات برجام از دیدگاه ما تمام شده و قرار نیست مذاکرات تازه‌ای انجام بگیرد که نیازی به تجدید ساختار مذاکرات وجود داشته باشد. امروز تنها مساله باقی‌مانده، بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان مطابق توافق انجام‌گرفته است و این موضوع پیچیده‌ای نیست.

 

گسترش روابط اقتصادی با سوریه

در هفته‌ای که گذشت فیصل‌ المقداد، وزیر امور خارجه جدید سوریه به تهران سفر کرده و در این دیدار با چند تن از مقامات بلندپایه ایرانی ملاقات کرد. در جریان این سفر وی با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار شمخانی با بیان اینکه آمریکا با حضور در سوریه به دنبال غارت نفت سوریه، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و تقویت و گسترش هسته‌های تروریستی داعش در منطقه است؛ تصریح کرد: باید به حضور شرارت‌آمیز آمریکا در منطقه پایان داد. وی با اشاره به علت وجودی و رمز بقای رژیم صهیونیستی که توسعه تجاوز به حقوق انسان‌ها و ترور است، افزود: جامعه جهانی و مجامع بین‌المللی باید برای  ایجاد جهانی امن و آرام  در برابر اقدامات این رژیم خون‌آشام و ضد‌بشری قاطعانه بایستند. بی‌تردید جهان، بدون رژیم صهیونیستی امن‌تر خواهد شد. شمخانی گفت: دولتمردانی که با حقارت مشغول عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی صهیونیستی و کمک به اجرای نقشه‌های آمریکا در منطقه  هستند فرجامی بهتر از  قذافی و عمر البشیر نخواهند داشت.

در این دیدار وزیر امور خارجه سوریه نیز با قدردانی از حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی در برابر تروریسم و تهدیدات رژیم صهیونیستی تاکید کرد: دولت و ملت سوریه هیچ‌گاه خاطره جانفشانی و فداکاری سرداران و سربازان ایرانی و در راس آنها شهید قاسم سلیمانی را فراموش نخواهند کرد. وی با اشاره به روابط خوب دو کشور در همه حوزه‌ها بر تقویت و گسترش این روابط به ویژه در حوزه‌های اقتصادی تاکید کرد.  همچنین وی با سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، هم دیدارکرد. در این دیدار حاتمی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ادامه همکاری‌ها با سوریه برای ادامه مرحله بازسازی این کشور عزم جزم دارد. فیصل المقداد همچنین با محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم دیدار داشت و در این دیدار با ابراز خرسندی از ادامه روند سیاسی در سوریه، حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند آستانه را مورد تاکید قرار داد و برگزاری اجلاس اخیر آوارگان را مثبت ارزیابی کرد. ظریف با تشریح شرایط و تحولات اخیر منطقه، ضرورت هوشیاری و همفکری میان ایران، سوریه و سایر کشورها را بیش از پیش ضروری دانست.

 

برخی گلایه‌های مربوط به فساد درونی قوه قضائیه را قبول داریم

در هفته‌ای که گذشت نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، هم برگزار شد. وی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره بحث نارضایتی مردمی پیرامون قوه قضائیه و فساد درونی آن گفت: برخی از گلایه‌ها را قبول داریم و اطاله دادرس از این دست است که برای رفع آن هم نیازمند قانون هستیم و طرح اصلاح آن آماده شده و معتقدیم اصلاح قانون موثر است و قبل از آن هم بر این باور هستیم که با کار جهادی می‌توانیم بخش قابل توجهی از مشکلات را برطرف کنیم؛ بخش زیادی از پرونده‌ها رسیدگی شده‌اند و امروز اطاله دادرسی کاهش چشمگیری داشته است، گرچه هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم، اما همکاران ما با دورکاری و حضوری مجدانه در حال کار هستند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: حتی یک مورد فساد را چه در درون قوه قضائیه و چه بیرون از  آن با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم با تلاش‌های انجام‌شده نمونه‌ای را نبینیم، البته نمی‌توان تضمین داد که فساد نداشته باشیم، اما اصل ما پیشگیری از فساد و برخورد با آن است.

 

هنوز تکلیف کاندیدای اصلاح‌طلبان مشخص نیست

این روزها یکی از اخبار مهم محافل سیاسی، بحث انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 در ایران است. اکنون در طرف اصولگراها تکلیف یک به یک کاندیداهای ریاست‌جمهوری انتخابات 1400 روشن می‌شود، اما هنوز از اصلاح‌طلبان فرد یا گروهی به صورت قطعی کاندیدا معرفی نکرده است. در آخرین اظهارات مربوط به نحوه شرکت یکی از جریان‌های اصلی سیاسی در ایران، یعنی اصلاح‌طلبان، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی گفته است: تاکید داریم که اصلاح‌طلبان باید با صدای واحد وارد انتخابات ۱۴۰۰ شوند. رسول منتجب‌نیا در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب مدتی است که فعال شده‌ است، اظهار کرد: حزب جمهوریت نیز کمیته انتخابات خود را فعال کرده و در جلسات متعدد در حال بررسی چگونگی جذب مشارکت مردم در انتخابات است. ما در حال شناسایی موانع مشارکت و عوامل دلسردی مردم هستیم و به زودی پیشنهادهای واقع‌بینانه خود را تقدیم مسوولان می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه حزب در حال انجام مطالعه و تحقیق در موارد ذکرشده است، افزود: ما الان سراغ مصادیق نمی‌رویم زیرا در ادامه به تدریج مصادیق مشخص می‌شوند. تلاش ما این است که با احزاب و سایر اشخاص اصلاح‌طلب به اجماع نظر برسیم. حزب جمهوریت به دنبال ائتلاف با سایر احزاب اصلاح‌طلب بوده و دنبال تک‌روی نیست. ما تاکید داریم که اصلاح‌طلبان باید با صدای واحد وارد انتخابات شوند.

 

مشکل منطقه اسرائیل است، نه ایران

سفیر روسیه در قدس اشغالی در گفت‌وگویی به نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرده و تاثیر فعالیت‌های ایران در ثبات‌زدایی منطقه را رد کرد. آن‌گونه که ایسنا به نقل از روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، آورده، آناتولی ویکتوروف سفیر روسیه در قدس اشغالی گفت: آنچه موجب ثبات‌زدایی منطقه می‌شود درگیری رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها و دیگر کشورهای عربی است،  ایران نیست. ویکتوروف در گفت‌وگو با اورشلیم‌پست اظهار کرد: مشکل منطقه فعالیت‌های ایران نیست. مشکل عدم تفاهم میان کشورها  و عدم پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل در مناقشه کشورهای اسرائیلی-عربی و اسرائیل-فلسطین است.  او همچنین درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: «باعث تاسف» است که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و افزود این موضوع موجب هدایت ایران به سمت کنار گذاشتن تعهداتش شد و این هم  «باعث تاسف» است. 

برگزاری سومین جلسه دادگاه پوری‌حسینی

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پوری‌حسینی رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی هفته گذشته در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی جواهری برگزار شد. نماینده دادستان با حضور در جایگاه اظهار کرد: سازمان خصوصی‌سازی در ادامه واگذاری‌های مشکل‌دار، نسبت به واگذاری شرکت ایریتک که جزو صد شرکت برتر ایران است به شرکت ایستا توان‌تک با سابقه‌ای کمتر از ۳۰ روز و بدون تمکن مالی اقدام کرد. گردانندگان شرکت ایستاتک همزمان در مدیریت شرکت ایریتک نیز دخیل بودند بنابراین در فرآیند واگذاری شرکت ایریتک از رانت اطلاعاتی برخوردار بودند؛ به عبارت دیگر از میزان دارایی‌ها و توانایی‌های شرکت ایریتک آگاه بودند و بر همین اساس پیشنهاد اولیه خود برای خرید را 5 /1 برابر قیمت پایه فروش سهام شرکت ایریتک اعلام کردند.

وی ادامه داد: شرکت مذکور به سبب در اختیار داشتن ۲۳ شعبه، ۵ ترمینال و همچنین ناوگان گسترده ملکی و مجموعه امکانات و تجهیزات مجهز به عنوان یکی از شرکت‌های توانمند حمل‌ونقل و لجستیک شناخته می‌شود.

نماینده دادستان با اشاره به واگذاری برمبنای صورت‌های مالی قبلی ناشی از عدم تجدید ارزیابی، به صورت‌های مالی شرکت برای ورود به بورس پرداخت و تصریح کرد: ورود به بورس بدون رعایت قانون تجارت و ارزیابی صورت‌های مالی شرکت انجام گرفته است.

در ادامه جلسه دادگاه، نماینده دادستان اظهار کرد: در جریان جلسه هیات واگذاری در ۳ آبان ۹۳ که با حضور وزیر وقت اقتصاد و پوری‌حسینی رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی و سایر مسوولان در خصوص تعیین قیمت پایه فروش ۸۷ درصد سهام شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس برگزار شد، پوری‌حسینی اظهار کرد که ایراد دستگاه‌های نظارتی مبنی بر قیمت پایه  ۴۴میلیاردی شرکت مزبور به سبب عدم تجدید ارزیابی دارایی‌های آن از آنجا که قرار است این شرکت در بورس عرضه شود، بلاوجه است.

نماینده دادستان گفت: مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران طی نامه‌ای خطاب به متهم پوری‌حسینی رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد که قیمت واگذاری سهام شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس در هیات عالی واگذاری در شرایطی تعیین شده که شرکت مزبور بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال زیان انباشته داشته از این‌رو ضروری است در فرآیند قیمت‌گذاری و شناسایی سهام شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس گزارش تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت لحاظ شود.

نماینده دادستان گفت: اموال و دارایی‌های این شرکت هرگز مورد ارزیابی منصفانه قرار نگرفته است و با مقایسه فهرست اموال و دارایی‌ها در سال ۹۴ و ارزیابی‌های انجام‌شده در سال ۸۵ باید به این نکات توجه کرد که اموال و دارایی‌های مربوط به بعد از سال ۸۵ مورد تجدید ارزیابی قرار نگرفته‌اند و در گزارش مذکور صرفاً دارایی‌های ثابت استهلاک‌پذیر در نظر گرفته شده است و به دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر که بخش عمده‌ای از دارایی‌های شرکت را تشکیل می‌دهند اشاره‌ای نشده است.

♦♦♦

ایرنا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در توئیتی به زبان عربی نوشت: ظاهراً برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند. ما با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم.  مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است. در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی چون امنیت منطقه ۱۹۸۶، مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶ و اقدام صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است.

ایسنا: سیدغنی نظری‌خانقاه،  نماینده مجلس، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را نیازمند اصلاحات جدی دانست و گفت: در نظر گرفتن فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت برای سال آینده غیرکارشناسی است.

مهر:  سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح دوفوریتی «لغو اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها»، بیان کرد: اگر مصوبه هسته‌ای مجلس تبدیل به قانون شود و تمام مراحل قانونی خودش را طی کند، یقیناً وزارت خارجه به این قانون پایبند خواهد بود و این قانون را اجرا خواهد کرد.

فارس: حجت‌الاسلام علیرضا‌ سلیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس، با اعلام اینکه بودجه 1400 تاریکخانه و سیاه‌چاله‌های بسیاری دارد، گفت: مجلس می‌خواهد روی بودجه نورافکن بیندازد تا نخست تاریکخانه‌ها روشن و سیاهچاله‌ها مشخص شود تا از این اتفاقات ناگواری که در کشور می‌افتد، جلوگیری شود.

ایرنا: «هوا چون اینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست هرچه سریع‌تر و بدون پیش‌شرط به برجام بازگردد و به همه تعهدات خود در قبال این توافق‌نامه بین‌المللی از جمله لغو تحریم‌ها اقدام کند.

ایسنا: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از پیگیری طرح «مقابله فراگیر با شبکه قمار» در مجلس خبر داد. مجتبی توانگر در توئیتر نوشت: «با برخی همکاران در روزهای آتی، طرح «مقابله فراگیر با شبکه قمار» را در مرکز پژوهش‌های مجلس آماده و به‌طور جدی اجرای قانون پولشویی را پیگیری می‌کنیم.»

میزان: احسان ارکانی، نماینده نیشابور در مجلس، با اشاره به احتمال رد کلیات لایحه بودجه 1400 توسط نمایندگان گفت: رشد 249درصدی فروش نفت، کاهش 10درصدی مالیات و پیش‌بینی درآمد 90 هزار میلیاردتومانی از فروش سهام شرکت‌های دولتی یعنی عدم کارایی بودجه.

مهر: حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: همه تلاش مجلس آن است که اصلاح ساختار بودجه را در لایحه ۱۴۰۰ اعمال کنیم و میزان وابستگی به نفت را کاهش دهیم.

ایلنا: عادل آذر، رئیس سابق دیوان محاسبات، گفت: اینکه ۴۷ درصد بودجه حیف می‌شود معنی‌اش این نیست که این رقم خورده می‌شود بلکه این صحبت به این معناست که سوءمدیریت باعث هدررفت ۴۷ درصد بودجه کشور می‌شود.

♦♦♦

آیت‌الله یزدی درگذشت

الف نوشت: آیت‌الله محمد یزدی، دار فانی را وداع گفت. این عالم برجسته و یار امام و رهبری در سال‌های اخیر درگیر بیماری بوده و از سمت‌های سیاسی خویش کناره‌گیری کرده بود. وی پیش از انقلاب اسلامی سخنرانی‌ها و افشاگری‌های فراوانی در شهرهای مختلف انجام می‌داد که منجر به تبعید و زندانی شدن وی شد. آیت‌الله یزدی پس از انقلاب مسوولیت‌های مهمی بر عهده داشت از جمله ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری. وی سرانجام در 89سالگی بر اثر کهولت سن و بیماری جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

 

مجلس به دنبال مجازات دولت

شرق نوشت: بهارستانی‌ها که به دنبال خروج از برجام قبل از بازگشت آمریکا هستند، با تصویب طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرده‌اند در مدت دو ماه بعد از ابلاغ این طرح اگر تحریم‌ها لغو نشد، مطابق تصمیم مجلس عمل شود. ضمانت اجرای این طرح مجازات زندان است. مقرر شده:‌«مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا به طبقات ۴ تا ۷ مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.» در این باره نعمت احمدی، حقوقدان می‌گوید: اینکه برای دولت یا نهادی در متن قانون، حبس در نظر گرفته شود، بدعت جدید مجلس است؛ زیرا در قوانین ما آمده است که اگر شخصی مانع اجرای قانون شد، چه مجازاتی شامل او می‌شود.

 

انتشار اوراق، بدهی یا سرمایه‌گذاری؟

ایران نوشت: محمدباقر نوبخت گفت: برخی می‌گویند که دولت با انتشار اوراق برای دولت‌های آینده بدهی ایجاد کرده است، اما باید پرسید که چه میزان درآمد و سرمایه‌گذاری برای دولت‌های آینده ایجاد شده است؟ تکمیل پنج راه‌آهن بزرگ کشور از محل همین اوراق انجام شده است که منافع اقتصادی بزرگی برای کشور دارد. هرچه اجرای این طرح‌ها به تاخیر بیفتد، ضمن افزایش هزینه‌ها، عدم‌النفع به همراه دارد. دولت حداکثر 22 درصد سود به اوراق می‌پردازد در صورتی که اگر این طرح‌ها اجرا نمی‌شد، هزینه‌های بیشتری برای کشور داشت. ابتکاری که این دولت در شرایط تحریم و دست خالی، برای اجرای طرح‌های عمرانی انجام داد هم امنیت کشور را حفظ کرد و هم از نظر اقتصادی صرفه بزرگی ایجاد کرد.

 

چالش انتخاباتی اصولگرایان

اعتماد نوشت: طیف‌ها و احزاب اصولگرا برای شرکت در انتخابات 1400 به فعالیت خود شتاب بخشیده‌اند. آنها هم چالش‌های خاص خود را دارند. کاندیداهای مختلفی اعلام حضور کرده‌اند که احتمالاً چندان نگاه مثبتی نسبت به یکدیگر ندارند و سخت حاضر خواهند شد که به نفع یکدیگر کنار بکشند و این نقطه‌ای است که «انتخابات» را برای اصولگرایان، دشوار می‌کند. چالش اصولگرایان از جنس رقابتی سراسری برای کسب رای از مردم نیست؛ چراکه با توجه به بی‌میلی طیف وسیعی از شهروندان، احتمالاً مشارکت چندانی در انتظار انتخابات پیش‌رو نیست و در نتیجه می‌توان گفت این حامیان اصولگرایان‌اند که در انتخابات 1400 فعالانه به میدان می‌آیند. به این ترتیب می‌توان گفت که جنس چالش اصولگرایان رقابتی درون‌گفتمانی است میان چهره‌های مطرح و مشتاق پاستور.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها