شناسه خبر : 36376 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تصمیم سخت اصلاح‌طلبان

سایه فضای سرد انتخابات 98 بر گروه‌های سیاسی

با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور، برخی احزاب و جریان‌های سیاسی فعالیت خود را برای شرکت در انتخابات پیش‌رو آغاز کرده‌اند. این ‌روزها در محافل سیاسی موضوع تصمیم اصلاح‌طلبان برای نحوه کنشگری در انتخابات پیش‌رو مطرح است. در هفته گذشته، علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به آخرین تصمیم‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان، گفت: هنوز در میان اصلاح‌طلبان تصمیمی درباره انتخابات گرفته نشده است. او ادامه داد: فضای انتخاباتی پس از انتخابات ۹۸ بسیار مایوس‌کننده و سرد شده و این سردی کماکان ادامه دارد؛ زیرا به هر حال جامعه در سال ۹۸ نسبت به انتخابات واکنش متفاوتی نشان داد و ما در چنین فضایی قرار داریم که در این فضا یأس و ناامیدی موج می‌زند؛ از همین رو جریانات و نخبه‌های سیاسی نگران‌اند و معلوم نیست چه واکنشی نسبت به انتخابات دارند. صوفی افزود: در همین شرایط عده‌ای معتقدند که انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی بی‌معناست و عده‌ای هم معتقدند باید شرایط را سنجید، در همین شرایط مجمع روحانیت مبارز هم جلساتی را برگزار کرد  که نشان از تلاش این مجمع برای فعالیت بیشتر جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی دارد.   وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره جلسات روحانیت مبارز گفت: من در این جلسات حضور نداشتم، اما از صحبت‌های مطرح‌شده این‌گونه برداشت می‌کنم که ترغیب مردم برای حضور در انتخابات را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ ضمن اینکه معتقدم با خروج ترامپ از کاخ سفید مردم به آینده امیدوارتر خواهند شد. دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات همچنین بیان کرد: در چنین فضایی جریان اصلاح‌طلب توانایی تصمیم‌گیری ندارد؛ زیرا تصمیم‌گیری معمولاً برای جریان اصولگرا آسان است، اما برای اصلاحات این‌گونه نیست.

 

فعلاً مبنا، قانون انتخابات قبلی است

در هفته‌های گذشته موضوع قانون انتخابات 1400 هم مورد بحث بود. آخرین خبر درباره این موضوع هفته گذشته توسط دبیر ستاد انتخابات کشور مطرح شد. وی با اشاره به تشکیل «ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰» گفت: تا زمانی که قانون جدید انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور ابلاغ نشود، قانون فعلی مبنای فعالیت ستاد انتخابات خواهد بود. سیداسماعیل موسوی، با بیان اینکه اولین اطلاعیه وزارت کشور در ارتباط با انتخابات شوراها در روز ۱۵ آذر صادر می‌شود، اظهار کرد: در این اطلاعیه موضوع تاریخ ثبت‌نام‌ها و دریافت گواهی عدم سوءپیشینه اعلام می‌شود. وی همچنین در ادامه با اشاره به فعال شدن ستاد انتخابات کشور از اسفندماه، افزود: در ۲۸ خرداد چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و ستاد انتخابات آنها تشکیل می‌شود. البته اکنون ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ تشکیل شده و برنامه‌های انتخابات خرداد ۱۴۰۰ را پیش می‌برد. اولین جلسه ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ به ریاست وزیر کشور برگزار شده و تصمیم‌گیری‌هایی درباره فراهم کردن مقدمات انتخابات اتخاذ شده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان درباره اجرای قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مبنای فعالیت ما قانون فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ زیرا هنوز قانون جدیدی به ما ابلاغ نشده است. اگر قانون جدید در مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط شورای نگهبان تایید و به وزارت کشور ابلاغ شود، ما آن قانون جدید را اجرا می‌کنیم ولی تاکنون چنین قانونی به ما ابلاغ نشده است.

 

اصلاح ساختار بودجه با دولت است یا مجلس؟

در هفته‌های اخیر مجلس و دولت با یکدیگر درگیر چالش‌هایی شده‌اند. اکنون سند بودجه کشور نیز به موضوعی برای مناقشه تبدیل شده است. ماجرا از این قرار است که همگام با تهیه لایحه بودجه توسط دولت، مجلس هم اقدام به تهیه طرحی برای اصلاح ساختار بودجه کرده است. در این راستا در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی جلسه بررسی کلیات طرح اصلاح ساختار بودجه را برگزار کرد. در این جلسه سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه و از مخالفان کلیات طرح گفت: اصلاح ساختار بودجه دستور مقام معظم رهبری به سران قوا بود، از این‌رو سازمان برنامه و بودجه کلیتی از اصلاح ساختار و برنامه زمانی آن را تقدیم سران قوا کرد، مجلس هم در همین راستا طرحی را در دستور کار قرار داده است. اصلاح ساختار به معنای درآمدهای پایدار، نظام یارانه پنهان به‌هم‌ریخته، انرژی شفاف، مالیات شفاف، دارایی دولت را مولد کردن، انجام اصلاحات نهادی و ایجاد ثبات اقتصادی است. پورمحمدی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه بخش‌های مهمی از موضوعات مذکور را به سران قوا ارائه کرد، نمایندگان مجلس نیز نکاتی از اصلاحات ساختاری را در قالب طرح ارائه کردند تا دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درج کند. تدوین لایحه سال ۱۴۰۰ از ۱۵ آذرماه در مجلس شروع می‌شود، ما دو روز پیش این لایحه را به دولت دادیم و دولت نیز روز گذشته نامه‌ای به تمامی وزرا زده تا طی پنج روز نظر خود را درباره لایحه ارائه دهند. پورمحمدی اضافه کرد: دولت طی پنج روز جلساتی را صبح، بعدازظهر و شب برای تصویب لایحه برگزار خواهد کرد و ما روز ۱۲ آذرماه لایحه را تقدیم مجلس خواهیم کرد اما اگر مجلس طرح را همین امروز تصویب کند ما نمی‌توانیم تغییراتی در لایحه اعمال کنیم، از همین‌رو با طرح نمایندگان مخالفیم. معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان خاطرنشان کرد: دولت اگر بخواهد به طرح نمایندگان تمکین کند باید زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس را عقب بیندازد که این به مصلحت دولت و مجلس نیست. بنابر اصل ۵۲، ۵۷ و ۱۲۶ قانون اساسی تفکیک قوا و وظایف دولت و مجلس برای تنظیم و تصویب بودجه مشخص شده، ما لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تنظیم کردیم و ۱۲ آذرماه به شما تقدیم خواهیم کرد، شما می‌توانید آن زمان به تنظیم آن بپردازید. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در جریان بررسی کلیات طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ پس از اعلام مخالفت نماینده دولت با کلیات این طرح اظهار کرد: در بحث اصلاح ساختار بودجه و نهاد برنامه‌ریزی هم آقای پورمحمدی و هم آقای نوبخت می‌دانند که حداقل از سه ماه قبل شخص من و بقیه کمیسیون‌ها گام‌به‌گام تا ۴۸ ساعت قبل این موضوعات را به صورت هماهنگ پیش بردیم و از آنها به صورت کتبی یا شفاهی در جلسات حمایت شده است ولی حالا اظهارنظر خلاف توافق می‌کنید که این خلاف توقع ماست. در ادامه کلیات طرح اصلاح ساختار بودجه به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

 

احضار سفیر ایتالیا به جای کانادا

هفته گذشته سفیر ایتالیا در تهران به عنوان حافظ منافع کانادا، از سوی مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه  فراخوانده شد. در این دیدار  مراتب اعتراض کشورمان به رفتارهای ضدحقوق بشری دولت کانادا و ریاکاری آنها در ارتباط با رعایت حقوق شهروندی و کنسولی اتباع ایرانی مقیم این کشور به وی ابلاغ شد. همچنین در این دیدار با اشاره به محروم بودن بیش از ۴۰۰ هزار ایرانی مقیم کانادا از دریافت خدمات کنسولی طی چند سال گذشته و به دنبال  قطع روابط دو کشور و ضرورت تضمین برخورداری آنها از حقوق شهروندی و دریافت تسهیلات کنسولی، ادامه بی‌توجهی دولت کانادا به درخواست‌های ارائه‌شده برای ایجاد دفتر کنسولی یا دفتر حفاظت منافع و فرار از این مسوولیت انسانی، امری غیرقابل قبول و مغایر با ادعاهای حقوق بشری این کشور دانسته شد. 

همچنین در اعتراض به دیگر اقدامات دولت کانادا، به حافظ منافع این کشور در تهران تاکید شد: دولت کانادا از سوی دیگر با تبدیل کردن این کشور به بهشت امن مفسدان اقتصادی و مجرمان مالی دنیا، همچنان از زیر بار مسوولیت تعقیب و دستگیری و استرداد مجرمانی نظیر محمودرضا خاوری که  به دلیل اختلاس ۲ /۶ میلیارددلاری در این کشور و همانند شهروندان عادی به سر می‌برد، شانه خالی می‌کند، این در حالی است که خاوری در فهرست هشدار قرمز اینترپل قرار دارد و دولت کانادا موظف به همکاری با اینترپل به منظور بررسی موضوع و استرداد نامبرده است.  در ادامه نیز این پیام به حافظ منافع کانادا ابلاغ شد که اینها تنها دو نمونه از اقدامات ضدحقوق بشری دولت کاناداست و ادامه برخوردهای سیاسی و ابزاری این کشور، صلاحیت آن را در جایگاه مدعی دفاع از حقوق بشر برای نقد وضعیت حقوق بشر سایر کشورها، زیر سوال می‌برد.

 

تولید ۲۰۰ محصول پدافند سایبری

هفته گذشته نشست تخصصی رئیس سازمان پدافند غیرعامل با رویکرد تداوم تولید در صنایع معدنی و فلزی برگزار شد. سردار جلالی در این نشست به موضوع تهدیدات سایبری در صنایع و زیرساخت‌ها پرداخت و با اشاره به تولید ضد بدافزارهای بومی در کشور برای مقابله با تهدیدات ناشی از استفاده از نرم‌افزارها و ایمپلنت‌های صنعتی خارجی در صنایع زیرساختی کشور تصریح کرد: خوشبختانه توان علمی کشور در این عرصه بالاست و نرم‌افزارهای بومی عملکرد خوبی در حوزه اجرا نیز داشته‌اند و امروز سبد محصولات راهبردی پدافند سایبری به بیش از 200 محصول رسیده است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، استفاده از نرم‌افزارها و خدمات بومی، تحلیل حوادث و آسیب‌پذیری و ارزیابی مستمر میزان آمادگی‌های امنیتی و پدافندی با برگزاری رزمایش‌های سایبری را از دیگر اقدامات مهم برای تامین امنیت سایبری در زیرساخت‌های حیاتی برشمرد که باید به آنها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

 

امنیت غذایی، جهت‌گیری مهم بودجه 99

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برخی می‌گویند منابع گمرکی را افزایش بدهیم،‌ کسی که این حرف را می‌زند نشان می‌دهد که کمترین آشنایی با اقتصاد ندارد زیرا این دست محاسبه‌ها موجب افزایش قیمت همه کالاها در کشور می‌شود.  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در هفتادوپنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که روز دوشنبه برگزار شد، با اشاره به اهمیت بودجه سال 1400 کشور، گفت: یکی از جهت‌گیری‌های بودجه سال آینده، ایجاد امنیت غذایی است. امروز دولت واردات گندم را فقط برای حفظ و افزایش میزان ذخایر استراتژیک کشور انجام می‌دهد. برنامه دولت در حمایت از کشاورزان و انجام اقدامات اساسی نظیر خرید تضمینی قیمت گندم که از کیلویی 400 تومان در سال 92 به چهار هزار تومان برای سال زراعی آینده رسیده است باعث شد که ما بیش از پیش در زمینه تولید گندم خودکفا شویم. معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه یکی دیگر از رویکردهای بودجه سال آینده ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری خواهد بود، گفت: در دوره جدید تحریم‌ها دولت بیش از دو هزار قلم کالا را در فهرست کالاهای لوکس قرار داد و واردات آنها را ممنوع کرد.

 

سرکرده جیش العدل به هلاکت رسید

رسانه‌های پاکستان با انتشار تصاویری مدعی شدند عمر شاهوزهی (ملقب به ملا عمر بلوچی) رهبر جیش العدل همراه دو پسرش در تربت پاکستان در کمین نیروهای ضد تروریست گرفتار شده و همگی به هلاکت رسیدند. منابع خبری پاکستان به نقل از پلیس و نیروهای سپاه مرزی مستقر در ایالت بلوچستان واقع در جنوب این کشور گفتند: سه تروریست در جریان عملیات نیروهای امنیتی در منطقه «تربت» به هلاکت رسیدند. برخی از رسانه‌های پاکستانی تروریست‌های کشته‌شده را وابسته به گروه تروریستی «جیش العدل» عنوان کردند. گروهک تروریستی جیش العدل عامل شهادت ۲۱ مرزبان ایرانی در سراوان، ربودن پنج مرزبان ایرانی و حمله به اتوبوس حامل رزمندگان سپاه اصفهان در سال ۹۷ و شهادت ۲۷ نیروی سپاه و زخمی کردن ۱۳ نفر دیگر بوده است.

♦♦♦

بـا خـبـرگـزاری‌ها

فارس: نماینده قزوین در مجلس گفت: حدود ۱۵ سال است که هنوز نتوانسته‌ایم تعریف کنیم که متولی فضای مجازی در کشور کیست؟ و باید بگویم که مجالس ما عرضه نداشتند این مساله را حل کنند.

مهر: دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در دیدار با سرلشکر احمد جاسم المعارج فرمانده نیروی دریایی ارتش عراق گفت:  آماده هر نوع همکاری در موضوعات نظامی با نیروی دریایی ارتش عراق هستیم.

ایلنا: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرزهای جمهوری اسلامی و مرزهای منطقه، در جریان روند صلح میان آذربایجان و ارمنستان هیچ تغییری نکرده و در آینده هم تغییر نخواهد کرد.

ایسنا: محسن عسکری، مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی از رشد ۲۷درصدی وصولی این سازمان در هفت ماه نخست سال ۹۹ خبر داد و گفت: در این بازه زمانی پنج هزار میلیارد ریال از جریمه‌ها وصول شده است.

تسنیم: محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس، گفت: در شرایط کنونی کشور چیزی از مجلس شورای اسلامی نمانده و فقط یک نام، ساختمان و ۲۹۰ نماینده باقی مانده است.

اعتماد آنلاین: محمد اشرفی‌اصفهانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد انتخابات مجلس یازدهم گفت: تصمیم اصلاح‌طلبان برای عدم حضور در انتخابات مجلس  اشتباه بزرگی بود که برای این جریان تبعات داشت.

ایرنا: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، با اشاره به تعطیلات دوهفته‌ای تهران اظهار کرد: برای اقشار آسیب‌پذیر که تعطیلی، کسب‌وکار آنان را دچار آسیب خواهد کرد، اقدامات حمایتی در نظر خواهیم گرفت.

ایسنا: مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اصلاح ساختار شورای امنیت برای افزایش کارایی این نهاد، در چارچوب قوانین بین‌الملل و برای تامین منافع عادلانه تمامی کشورهای جهان را یک ضرورت اعلام کرد.

ایسنا: سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا، در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان اینترپل مراتب اعتراض نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را از عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ کرد.

تسنیم: رئیس مجلس با بیان اینکه مشکلات بازار سرمایه را با برخورد قضایی نمی‌توانیم حل کنیم، تاکید کرد: تعارض منافع که در سطوح و لایه‌های مختلف وجود دارد مانع اصلی حل مشکلات بورس است و باید حل شود.

فارس: در دیدار سرلشکر خلبان شهاب جاهد علی فرمانده نیروی هوایی عراق با امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، طرفین بر همکاری و هم‌افزایی عملیاتی در مبارزه با نیروهای تروریستی تکفیری و سایر نیروهای تهدیدکننده امنیت پایدار دو کشور تاکید کردند.

♦♦♦

خلأ احزاب فراگیر

رسالت نوشت: محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از مشکلات اساسی ساحت سیاسی کشور نبود دو یا سه حزب فراگیر و شناسنامه‌دار و پاسخگو است. با این وضعیت مردم مجبور هستند اشخاص را تجربه کنند و این تجربه اشخاص گرفتاری ایجاد می‌کند. اگر ما چند حزب داشته باشیم ممکن است برخی دو یا سه دفعه اشتباه کنند و کلاه سرشان برود و به فرد اشتباه رای دهند، اما بعد از دو یا سه دوره می‌فهمند که حزب به تعهداتش عمل می‌کند یا خیر. پایدار و توانمند هست یا خیر. بنابراین به نظر می‌رسد در این دوره از انتخابات باز هم مردم باید اتفاقی به رئیس‌جمهور رای دهند. مگر به افراد مشهوری که تجربیاتی دارند و یکسری حرف‌ها زدند.

 

زنان از کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری جا ماندند

اعتماد نوشت: حضور زنان در انتخابات، نه به عنوان رای‌دهنده بلکه به عنوان کاندیدا، حداقل تا آنجا که به نص صریح قانون اساسی به عنوان سند راهبردی و بالادستی قوانین جمهوری اسلامی مربوط است، به خودی خود معضلی برای حاکمیت محسوب نمی‌شود ولی به واسطه نوع نگاه شورای نگهبان و تفاسیر این نهاد از اصول قانون اساسی، می‌توان موضوع تایید صلاحیت زنان برای حضورشان در جمع کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را دست‌کم برای 1400 منتفی دانست. از قرار معلوم حقوقدانان این نهاد برخلاف نگاه فقهایش چندان اعتقادی به ممنوعیت حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند اما ظاهراً نظر شش فقیه این نهاد بر شش حقوقدانش ارجح بوده و اکنون اظهارات فقیه جدیدالورود به شورای نگهبان موضوع را روشن کرده است.

 

مخالف مذاکره نیستیم

ایران نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: اگر آمریکا بخواهد عضو برجام شود که ترامپ آن عضویت را از بین برده، ما حاضریم گفت‌وگو کنیم که آمریکا چگونه می‌تواند وارد برجام شود. لذا آمریکا در موقعیتی نیست که بخواهد شرط بگذارد. ولی یک کاری اتوماتیک می‌تواند انجام شود و نیازی هم به شرط یا حتی مذاکره نیست. آمریکا وظایف خود را طبق قطعنامه 2231 انجام دهد ما هم تعهداتمان را طبق برجام انجام می‌دهیم. ما مخالف مذاکره نیستیم، مذاکره هم در چارچوب 1+5 امکان‌پذیر است، اما ورود آمریکا به این چارچوب نیازمند این است که خودش را با مقررات تطبیق دهد. اگر آمریکا خود را با مقررات تطبیق دهد، ما نیز خودمان را با مقررات تطبیق می‌دهیم.

 

برای توسعه‌یافتگی مصالح داریم ولی معمار نه

شرق نوشت: محمد ستاری‌فر، اقتصاددان اظهار کرد: با الهام از اندیشه دکتر کاتوزیان می‌گویم که برای توسعه‌یافتگی، امروز مصالح خوبی در اختیار داریم. اما نیاز به ماتریسی از معماران داریم.‌ مشکل اصلی ما در کارایی و اثربخشی معماران است. ما بازیکنان خوبی داریم اما فاقد مربیان کارآزموده‌ای هستیم که بتوانند یک تیم خوب بسازند. در ساختمان باید تقسیم کار وجود داشته باشد. بدون تقسیم کار توسعه‌یافتگی ممکن نیست. شروع توسعه در ایران از دولت است. در نظم، سامان و سازمان گستره‌ها (قوای سه‌گانه) این دولت باید پس از اصلاحات در خود، بسترها و کالاهای عمومی جامعه را تامین کند. معماران باید دارای یک پارادایم واحد برای توسعه کشور بوده که برخاسته از قانون اساسی باشند که در ایران شکل نگرفته است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها