شناسه خبر : 35982 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جنجال تخلفات و صلاحیت نمایندگان

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم در بازداشت به سر می‌برد

جنجال تخلفات و صلاحیت نمایندگان

خبر بازداشت محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم، هفته گذشته انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و باعث طرح مجدد شائبه‌هایی درباره اعمال نفوذ در پرونده‌های تخلفات مالی نمایندگان و همچنین بحث‌هایی درباره روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی شد. ماجرا از این قرار بود که اوایل هفته خبرگزاری فارس نوشت: نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، طی اظهارنظری اعلام کرد یکی از اعضای قبلی کمیسیون اصل ۹۰ پارلمان دستگیر شده که پیگیری‌های خبرگزاری فارس حکایت از این دارد که فرد بازداشتی محمدعلی پورمختار است و فرد مورد اشاره مدتی است توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده است. پس از آن خبرگزاری خبرآنلاین، طی گزارشی نوشت: خبر تخلفات مالی و بازداشت برخی نمایندگان طی چند ماه اخیر چندین بار رسانه‌ای شده است. فریدون احمدی و محمد عزیزی از نمایندگانی هستند که به ۶۱ ماه زندان محکوم شدند؛ نمایندگانی که گفته می‌شود ردپایشان در احتکار خودرو به چشم می‌خورد البته ماجرای بازداشت نمایندگان آن هم با پسوند تخلفات مالی به همین نقطه ختم نشده و همین چند روز پیش بود که نام «محمدعلی پورمختار» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس نهم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس دهم در میان بازداشتی‌ها قرار گرفت. این اتفاقات این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که ساز و کار نظارت‌ها بر عملکرد نمایندگان با چه متر و معیاری انجام می‌پذیرد؟ سوالی که آن را با موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی درمیان گذاشتیم. وی که ریاست دادگاه انقلاب تهران را در رزومه خود دارد، معتقد است نظارت بر نمایندگان از چند فیلتر عبور می‌کند. البته غضنفرآبادی اعمال نفوذ برخی نمایندگان در پرونده‌ها را رد نمی‌کند اما آن را نادر و حتی بعید عنوان می‌کند. در ادامه این گزارش نقل شده که غضنفرآبادی در پاسخ به سوالی درباره مساله اعمال نفوذ نمایندگان در جریان پرونده‌ها مبنی بر اینکه چقدر این اعمال نفوذها می‌تواند مانع از رسیدگی به پرونده‌ها چه در هیات نظارت و کمیسیون اصل ۹۰ و چه در قوه قضائیه شود، گفته است: کمیسیون اصل ۹۰ مربوط به شکایات از سایر قواست اما هیات نظارت تنها متوجه نمایندگان است. من نمی‌خواهم به صورت کلی اعمال نفوذ نمایندگان در رسیدگی به پرونده‌ها را انکار کنم چرا‌که ممکن است فردی در این میان بیاید و اعلام کند که به اشتباهش پی برده که این موضوع بی‌تاثیر در بازدارندگی نسبت به جرم رخ‌داده نیست. اما اینکه اعمال نفوذ برای نادیده گرفتن جرم صورت بگیرد نمی‌تواند وجود داشته باشد، به هر صورت شش نفر آنجا هستند و این موضوع بعید به نظر می‌رسد. و در این جلسات بر اساس رای‌گیری تصمیم گرفته می‌شود. غضنفرآبادی در ادامه ادعا کرده است: اگر جرم رخ‌داده به گونه‌ای باشد که فرد حتماً باید در دادگاه حاضر شود یا برای او بازداشت موقت و قرار وثیقه صادر شود بازداشت حتماً در دوره نمایندگی هم رخ می‌دهد و منعی در این راستا وجود ندارد.

 

ماجرای ادعای واسطه‌های تایید صلاحیت

از سوی دیگر، محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس، در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار ورود ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، به موضوع کلاهبرداران و واسطه‌های تایید صلاحیت شد. بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا، در بخشی از نامه صادقی به رئیس قوه قضائیه آمده است: پیرو نامه شماره ۹۹۰۱۲۰۶۳ مورخ 22 /۲ /99 نظر به گذشت بیش از هشت ماه از شناسایی عده‌ای از کلاهبرداران و واسطه‌های تایید صلاحیت و بازداشت تعدادی از آنها، که حسب اعلام مورخ 29 /11 /98 سخنگوی قوه قضائیه شمار بازداشت‌شدگان بالغ بر ۲۰ نفر بود، و نظر به حساسیت موضوع و اهمیت آن برای افکار عمومی، مستدعی است دستور فرمایید گزارشی از نتایج تحقیقات مقدماتی و اقدامات قضایی متعاقب آن در این خصوص به اطلاع عموم برسد. در بخش دیگری از این نامه آمده است: خاطرنشان می‌سازد جناب آقای دکتر اسماعیلی سخنگوی محترم قوه قضائیه، طی تماس تلفنی مورخ 5 /3 /99 اینجانب با ایشان، اعلام کردند گزارش پرونده آماده است و در وقت مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما باوجود گذشت بیش از چهار ماه تاکنون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی انجام نگرفته است. پیش‌تر غلامحسن اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در یکی از نشست‌های هفتگی خود در مورد نفوذ و کلاهبرداری برخی افراد در انتخابات گفته بود: اینکه ادعا می‌کنند ذی‌نفوذند با اینکه باشند متفاوت است. این موضوع کلاهبرداری است نه ارتشا. ولی وصف مجرمانه دارد و رسیدگی می‌کنیم. تاکنون ۲۰ نفر شناسایی و برخی با قرار آزاد شده و حدود چهار تا پنج نفر در بازداشت هستند اما به ارتباط این مدعیان با نهاد نظارتی انتخابات نرسیده‌ایم البته در این زمینه فردی از استانداری نیز بازداشت شده است.

 

اعلام جریمه‌های نقدی تخلفات کرونایی

هفته گذشته رئیس‌جمهوری با اعلام میزان و سازوکار اخذ جریمه از متخلفان بهداشتی، اعلام کرد: اگر فرد مبتلا به کرونا از قرنطینه خارج و تخلف کند، ۲۰۰ هزار تومان و کسی که در سطح جامعه ماسک نزند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود. حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این جریمه‌ها باید به حسابی که امروز توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود واریز شود و اگر فردی پرداخت نکرد از راه‌های دیگر به عنوان بدهکاری آن افراد اقدام می‌کنیم که جزو مصوبات امروز ستاد ملی کرونا بود. رئیس‌جمهوری یادآور شد: همه افراد جامعه وقتی در جامعه حضور پیدا می‌کنند و از منزل خارج می‌شوند باید از ماسک استفاده کنند، اگر کسی از ماسک استفاده نکرد ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود. نیروی انتظامی و بسیج و ناظران و بازرسان وظیفه دارند مشخصات افراد را ثبت و به خود فرد اعلام کنند و او باید ظرف دو هفته در حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، مبلغ جریمه را واریز کند و اگر واریز نکند از راه‌های مختلف از حساب او کسر خواهد شد و نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد استفاده می‌کند. وی افزود: ممکن است فردی ماسک ندارد و کسی هم با او مواجه نشود و با او صحبت نکند در عین حال به او ابلاغ خواهد شد که چه روزی و در چه خیابانی بدون ماسک بوده است و موظف است ۵۰ هزار تومان جریمه را پرداخت کند. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: مصوبات امروز فقط برای تهران بزرگ است که ممکن است بعداً به استان‌هایی دیگر که مورد نیاز است تعمیم پیدا کند. روحانی در ادامه به مصوبات ستاد درباره اصناف اشاره کرد و اظهار داشت: اصناف باید مراعات کنند، اگر فردی که به عنوان خدمت‌دهنده در اصناف حضور دارد، خودش مراعات نکند، جریمه می‌شود، اگر به افرادی خدمت بدهد که دارای ماسک نیستند، باز هم جریمه می‌شود. او افزود: بنابر گزارشی که نظار خواهند داد برای صنوف و فردی که در اصناف مراعات نمی‌کند در مرحله اول تذکر داده می‌شود، در مرحله دوم فرد ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود، در مرحله سوم، یک میلیون تومان و در مرحله چهارم، محل کسب‌وکار وی پلمب می‌شود. وی گفت: این چهار مرحله برای کسانی است که در اصناف فعالیت می‌کنند و موظف هستند هم خودشان پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند و هم صرفاً خدمت به افرادی بدهند که آنها هم از ماسک استفاده می‌کنند. رئیس‌جمهوری در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شبکه حمل‌ونقل عمومی گفت: متروها در کنار مراکز پرجمعیت شهری مانند پاساژها هستند. تیمی موظف هستند و به طور حضوری به مردم ابلاغ می‌کنند. بسیج، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت بهداشت به افراد تذکر می‌دهند. در مساله مترو برای ورود به محوطه، باید مراعات شود اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است. وی درباره تاکسی‌ها هم گفت: اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند، بابت هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند. راننده‌ای که مراعات نمی‌کند شماره‌اش را نوشته و کد جریمه را بنویسند. رئیس دولت تدبیر و امید درباره جرائم تخلف در ادارات هم بیان کرد: در ادارات علاوه بر مقررات قبلی، افراد باید خود رعایت کرده و به افرادی که ماسک ندارند، خدمت ندهند. برای ورود به ادارات نیز مقرراتی مشخص شد؛ هم برای حراست و هم برای نگهبانی. آنها باید مانع ورود افراد بدون ماسک به ادارات شوند.

ماحصل تجربه 40‌ساله قالیباف

محمدباقر قالیباف یک هفته پس از حضور جنجالی و انتقادبرانگیزش در بخش آی‌سی‌یو بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی، باز هم در اقدامی بحث‌برانگیز در ادامه سفرهای استانی خود به سیستان‌و‌بلوچستان رفت و به گفت‌وگوی رودر‌رو با مردم پرداخت. رئیس مجلس شورای اسلامی در منطقه محروم میرآباد در حاشیه چابهار حاضر شد و گفت‌وگویی بدون واسطه با مردم این مناطق داشت. قالیباف در جریان بازدید از بازارچه مرزی کوهک و بررسی مشکلات عملیاتی صادرات و واردات مرزی در پاسخ به این سوال خبرنگار صداوسیما که آیا نمی‌شد از همان تهران کارها و مشکلات را پیگیری می‌کردید، گفت: چهل سال تجربه کار اجرایی من ثابت کرده است که بدون حضور در میدان هیچ کاری بدون اشکال پیش نمی‌رود. وی افزود: اگر کاری که در حال انجام است، از نزدیک پیگیری نشود یا آن کار به سرانجام نمی‌رسد یا با نقص انجام می‌گیرد؛ بنابراین چه افرادی که قصد سیاستگذاری دارند، چه کسانی که می‌خواهند مدیریت کنند و چه کسانی که در فاز اجرا هستند، نیازمند این حضور در میدان هستند که از نزدیک فرصت‌ها و چالش‌ها را ببینند و حرف مردم را بشنوند. به ویژه برای ما که در مجلس هستیم، مهم‌ترین ذی‌نفعان ما مردم هستند از این‌رو باید بدانیم مردم چه می‌خواهند و اولویت آنها چیست. رئیس مجلس در جریان نظارت میدانی خود از استان سیستان‌و‌بلوچستان به ایرانشهر نیز رفت و از کارخانه بافت بلوچ که با پیگیری‌های رهبر معظم انقلاب راه‌اندازی شده است، بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند راه‌اندازی این کارخانه به عنوان یکی از دستاوردهای اصیل و بومی منطقه قرار گرفت. قالیباف با حضور در این کارخانه، به صورت رو‌در‌رو با کارگران گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل کاری آنان قرار گرفت.

 

زنگنه: از کار دولت کنار می‌روم، در سیاست می‌مانم

وزیر نفت در مورد احتمال کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بازنشستگی سیاسی معنا ندارد، اما با اتمام این دوره خود، هرگز وارد کار دولتی نخواهم شد. به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه در حاشیه مراسم اهدای ۱۴۱ دستگاه کمک تنفسی ویژه بیماران کرونایی به بیمارستان‌های مناطق نفت‌خیز در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال نامزد شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، اظهار داشت: با خودم عهد کرده‌ام دیگر وارد کار دولتی نشوم. وزیر نفت افزود: البته بازنشستگی برای سیاستمدار معنا ندارد، اما حضور من در این دوره دولت تمام شود دیگر ان‌شاءالله هرگز وارد کار دولتی نمی‌شوم. بیژن زنگنه از سال ۱۳۶۲ تاکنون بیش از ۳۰ سال در دولت‌های مختلف عهده‌دار پست‌هایی همچون وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو و وزیر نفت بوده است.

♦♦♦

باشگاه‌خبرنگاران: در پی موافقت مقام معظم رهبری، آیت‌الله طباطبایی‌اشکذری نماینده ولی فقیه در سوریه در نماز جمعه این هفته حرم حضرت زینب‌(س) با مردم سوریه خداحافظی می‌کند و هفته آینده نماینده جدید مقام معظم رهبری در سوریه، حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین صفارهرندی، معرفی و ایراد خطبه می‌کنند.

ایسنا: به نقل از سخنگوی هیات منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی نوشت: نخستین پرونده جرائم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در روز یکشنبه ۲۰ مهرماه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیات قضایی و هیات منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد. در این جلسه علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس به عنوان متهم جرم سیاسی بابت مصاحبه در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ شبکه ۵ سیمای جمهوری اسلامی با شکایت وزارت اطلاعات مبنی بر نشر اکاذیب در دادگاه حضور یافت.

ایلنا: محمدرضا یزدی فرمانده سپاه تهران بزرگ توزیع رایگان و صلواتی ماسک را از جمله کارویژه‌های سپاه در پیک سوم کرونا دانست و افزود: آغاز روند ضدعفونی کردن اماکن عمومی مانند مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، قطار و فروشگاه‌های بزرگ و ایجاد نقاهتگاه‌های وسیع که اگر بیمارستان‌ها با مشکل و محدودیت‌های فیزیکی مواجه شدند بتوانیم بخشی از بیماران را پیش از بستری در بیمارستان یا در دوران نقاهت در این محل قرنطینه کنیم.

مهر: علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی خبر اصابت یک خمپاره جنگ قره‌باغ به 120 کیلومتری تبریز را تایید کرد. عصر سه‌شنبه 22 مهر یک فروند خمپاره به زمین‌های زراعی اطراف روستای آغللی هریس که در ۱۲۰‌کیلومتری تبریز قرار دارد، برخورد کرد.

ایرنا: بهروز ندایی معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل از سقوط یک پهپاد در منطقه پارس‌آباد مغان خبر داد. منابع محلی احتمال می‌دهند که این پهپاد متعلق به ارتش آذربایجان یا ارمنستان باشد که از دو هفته پیش در آن سوی مرزهای شمالی ایران با هم درگیر شده‌اند.

مهر: محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، گفت: اخیراً جلسه‌ای با ناطق‌نوری داشتیم، او می‌گوید احساس تکلیف نمی‌کنم و تمایلی چه به عنوان یک کاندیدای انتخابات و چه به عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد.

ایرنا: احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: تبعیض جنسیتی را خدا آفریده و هیچ اندیشمندی نگفته است که بین زن و مرد در حقوق انسانی فرقی وجود دارد. من موافق دوچرخه‌سواری بانوان هستم ولی نباید به‌گونه‌ای تبرج جاهلیت و محرک مردها رخ دهد. باید مکان مناسبی برای تفریح بانوان و دوچرخه‌سواری آنها فراهم شود تا بانوان بتوانند به تفریح بپردازند.

♦♦♦

بیمارستان‌های صحرایی سپاه برای مبتلایان کرونا

خبرگزاری مهر نوشت: فرمانده نیروی دریایی سپاه از فعال کردن چندین بیمارستان صحرایی نیروی دریایی سپاه در کشور برای خدمات‌دهی به بیماران کرونایی خبر داد. علیرضا تنگسیری در اولین جلسه گزارش‌گیری اقدامات سپاه پس از دستور اخیر فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: ما بیمارستان صحرایی در شیراز آماده و به چالوس ارسال کردیم که استعداد ۷۴ تخت بستری دارد، می‌تواند تا ۱۲۰ تخت افزایش پیدا کند و تا ۳۳ روز در آنجا استقرار خواهد داشت. دومین بیمارستان صحرایی ما در برازجان استان بوشهر است که استعداد ۴۰ تخت را دارد و ۵۰ روز مستقر خواهد بود. سومین بیمارستان هم در بوشهر است که استعداد ۴۰۰ تخت دارد و ۶۲ روز مستقر خواهد بود.

 

ماجرای پیشگویی جبرئیل درباره انقلاب ایران

جماران نوشت: یک روحانی در سخنان خود که در شبکه قرآن و معارف سیما ایراد شده، به نقل از امام راحل، مدعی شده که جبرئیل در 75 روز دوره حیات حضرت زهرا پس از رحلت پیامبر آن حضرت را «با اخبار انقلاب ایران آرام می‌کرد». اما واقعیت در خصوص این موضوع چیست؟ ایشان در سخنانی به مناسبت ولادت حضرت زهرا می‌گویند: برای حضرت زهرا جبرئیل وارد می‌شده و مسائل آتیه‌ای را که بر ذریه او می‌گذشته، می‌گفته و حضرت امیر ثبت می‌کرده است. شاید یکی از مسائلی که گفته، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلندپایه او حضرت صاحب است، برای او ذکر کرده که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمی‌دانیم، ممکن است.

 

وضعیت جسمی لاریجانی بعد از دو بار ابتلا به کرونا

تسنیم نوشت: محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده مجلس دهم، در پاسخ به سوالی درباره دیدار نمایندگان مجلس دهم با علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، گفت: بنده از این دیدار اطلاعی ندارم اما شخصاً با توجه به اینکه پزشک هستم و از نمایندگان مجلس دهم، خدمت آقای لاریجانی رسیدم تا جویای احوالشان باشم. جمالی درباره وضعیت جسمی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی تاکنون دوبار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما اکنون مبتلا نیستند و وضعیت جسمی ایشان مناسب است. وی در پاسخ به سوالی درباره نظر لاریجانی درباره کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: واقعاً در این دیداری که بنده با آقای لاریجانی داشتم ایشان به هیچ عنوان صحبتی از کاندیداتوری یا انتخابات ریاست جمهوری نداشت.

 

واکنش ایران به تصمیم دانمارک برای حضور نظامی در خلیج فارس

خبرآنلاین نوشت: عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در دیدار سفیر جدید دانمارک در تهران مخالفت جمهوری اسلامی ایران را با هرگونه حضور نظامی خارجی در منطقه خلیج فارس از جمله نیروهای اروپایی اعلام و تاکید کرد: امنیت این منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای خارجی نه‌تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کند بلکه زمینه افزایش تنش‌ها را نیز فراهم خواهد کرد. عراقچی اظهار داشت: بهتر است دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی به جای اعزام نیروها و ادوات نظامی یا فروش گسترده تسلیحات به برخی کشورهای منطقه با علت اصلی تنش‌ها در منطقه که همانا سیاست‌های مخرب و غلط آمریکا در خلیج فارس است، مقابله کنند.