شناسه خبر : 35426 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تنهایی آمریکا در شورای امنیت

قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت فقط دو رای آورد

تنهایی آمریکا در شورای امنیت

قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت تنها با دو رای مثبت آمریکا و جمهوری دومینیکن همراه بود. ۱۱ کشور از جمله اعضای اروپایی شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع و چین و روسیه به آن رای مخالف دادند. با این همه آمریکا تهدید کرده ‌است که از سازوکار موسوم به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های ایران استفاده خواهد کرد؛ مکانیسمی که استفاده از آن محل مناقشه حقوقی است. روزنامه دنیای اقتصاد در این‌باره نوشت: با وجود تلاش‌های مستمر آمریکا با هدف جلب ‌نظر دیگر کشورها برای رای به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اما بامداد شنبه به وقت تهران شاهد «شکست سنگین آمریکا در عرصه دیپلماتیک» بودیم؛ چراکه از بین ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۱ کشور به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای ممتنع دادند، روسیه و چین رای مخالف و آمریکا به همراه جمهوری دومینیکن به آن رای مثبت دادند. در واقع تلاش‌های چندماهه مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا، و برایان هوک، مسوول سابق میز ایران در وزارت خارجه این کشور، تنها منجر به جلب نظر مثبت یک عضو شورای امنیت نسبت به پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی شد. این درحالی است که مایک پمپئو، ساعاتی پیش از اعلام نتایج رای‌گیری گفته بود: «هر کاری را که در چارچوب ابزارهای دیپلماتیک خود بتوانیم، انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که تحریم‌های تسلیحاتی ایران منقضی نشود.» در هفته‌های گذشته اظهارات مشابه متعددی در این زمینه از وزیر امور خارجه آمریکا به گوش رسیده است. اما فعلاً آمریکا در این مرحله از تلاش‌هایش برای انزوای ایران ناکام مانده و حتی نتوانسته همراهی متحدان اروپایی‌اش را با خود داشته باشد. پس از شکست تحقیرآمیز تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، وزیر امورخارجه آمریکا بیانیه‌ای صادر و از اقدام شورای امنیت انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» پمپئو با اشاره به اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده دارد اظهار کرد: این شورا نتوانست مجموعه ماموریت‌های اساسی خود را محقق کند.

دفاع در جمهوری اسلامی گران نیست

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه حوزه موشکی یکی از مولفه‌های اساسی توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تا زمانی که ما نیاز به دفاع داریم، این قدرت باید به‌روز بماند و آماده باشد؛ البته دشمنان می‌خواهند این قدرت را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند تا اگر اقدامی کردند، نتوانیم به آنها پاسخ دهیم، اما برعکس ما می‌خواهیم مستقل باشیم و باید این قدرت را داشته باشیم و یکی از مولفه‌های مهم قدرت توان موشکی است. طبق گزارش ایسنا، امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طی سخنانی در یکی از برنامه‌های شبکه خبر اعلام کرد: در حال آماده کردن سلاحی هستیم که روی شناورها به کار گرفته می‌شود و می‌تواند به عنوان یک سلاح ضد موشک‌های کروز استفاده شود؛ یکی از تهدیدات شناورها همین موشک‌های کروز هستند و یکی از سلاح‌هایی که می‌تواند با آن مقابله کند همین تیربارهاست. او در پاسخ به پرسشی درباره توان موشکی کشور گفت: حوزه موشکی یکی از مولفه‌های اساسی توان دفاعی کشور ماست و ابزاری است که ما از طریق آن از جنگ جلوگیری می‌کنیم، رویکرد ما بازدارندگی فعال است و قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران این بازدارندگی را به دشمنان ما بازگو می‌کند. وی با اشاره به عملیات‌های موشکی علیه تروریست‌ها و پایگاه عین الاسد، خاطرنشان کرد: آنها تروریست را به اهواز می‌فرستند تا مردم را بکشند اما ما بلافاصله در ۷۰۰ کیلومتر دورتر خانه آنها را با موشک‌ها روی سرشان خراب می‌کنیم یا اگر شهید سلیمانی را به شهادت می‌رسانند، ما عین‌الاسد را با موشک‌ها روی سرشان خراب می‌کنیم و به قول خودشان تعداد زیادی از سربازهای آنها ضربه مغزی می‌شوند و از بین می‌روند. وزیر دفاع درباره رقم بودجه دفاعی کشور نیز تاکید کرد: بودجه دفاعی ما بر اساس قانون در صورت تحقق کامل پنج درصد رقم کل بودجه است؛ اگر این رقم را با پیش از انقلاب مقایسه کنیم غیرقابل قیاس است؛ چراکه از سال ۵۱ تا سال ۵۶ که هزینه قابل‌توجهی برای بنیه دفاعی می‌شد، این بودجه ۳۵ درصد بود و الان برای ما طبق قانون پنج درصد است. امیر حاتمی خاطرنشان کرد: به طور متوسط حدود یک میلیارد دلار بنیه دفاعی ما در بودجه است و در ۲۰ سال اخیر تقریباً نیز به همین صورت بوده است. وی گفت: ما می‌توانیم الگوی بنیه دفاعی کم‌هزینه را به دنیا معرفی کنیم چراکه عمده تولیدات ما بومی است و حرف ظالمانه‌ای است که بگوییم دفاع در جمهوری اسلامی گران است.

قوه قضائیه ارسال نامه به رهبری را تکذیب کرد

علی ربیعی، سخنگوی دولت، هفته گذشته در پرسش و پاسخ با خبرنگاران که به دلیل ابتلا به کرونا چند هفته است به صورت مکتوب برگزار می‌شود، در پاسخ به این پرسش که ابوترابی نماینده مجلس اعلام کرده قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای به رهبر انقلاب ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیم متخذه در شورای اقتصادی سران سه قوه است گفت: سوال شما بر اساس صحبت نماینده محترم دارای اشکال است. طبق گزارش خبرآنلاین، ربیعی توضیح داد: به‌نظر هم‌زمانی دو موضوع طرح «فروش اوراق سلف نفتی برای طرح‌های بالادستی نفت» و موضوع «فروش داخلی نفت با سررسید زمانی به متقاضیان» موجب این اشتباه و بروز ابهاماتی شده است. امیدواریم که بیانات افراد مسوول با دقت بیشتری صورت گیرد. او گفت: ارائه اوراق برنامه قطعی دولت بوده و براساس قانون بودجه به زودی فروش اوراق سلف نفتی را انجام خواهد داد. اما طرح «فروش نفت داخلی با سررسید به متقاضیان» بخشی از مجموعه برنامه گشایش اقتصادی در نقشه راه سال هشتم دولت است که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا جهت هماهنگی بیشتر مطرح و در حال سیر فرآیند تصمیم‌گیری نهایی است. ربیعی در این زمینه همچنین اظهار کرد: معتقدیم این روزها همه مسوولان و افرادی که جامعه بر اساس سخن آن رفتار اقتصادی خود را تنظیم می‌کنند باید مراقب اظهارات، نطق‌ها و پیامی که به جامعه داده می‌شود باشند. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: شاهد بودیم در چند روز گذشته با اطلاعات غلط، شایعه نامه مشترک دو قوه قضائیه و مجریه به رهبر معظم انقلاب در افکار عمومی مطرح شد که مورد تکذیب قوه قضائیه قرار گرفت. این‌گونه اظهارات، اثرات عمیقی بر کنشگران اقتصادی و مردم که بیش از هر زمان دیگر به اقتصاد حساسیت دارند، می‌گذارد و با هدف مقابله با جنگ اقتصادی در تعارض جدی است.

هرگاه به آمریکا اعتماد شد، ملت تحقیر شدند

محمدباقر قالیباف در نشست علنی 29 مرداد مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: هرگاه در برابر تروریست‌های کت‌وشلواری ایستاده‌ایم و با عقلانیت و تدبیر معیشت مردم را به خواست آنها گره نزده‌ایم ظرفیت‌های ملت ما با وعده‌های الهی هم‌افزا شده است و پیروزی‌های بزرگ تاریخی رقم خورده است. طبق گزارش فارس، رئیس مجلس گفت: ۲۸ مرداد برای ملت ایران یک نماد روشن و بدون نیاز به تحلیل‌های چندلایه است که آمریکا دشمن قسم‌خورده ملت ایران است و تنها راه حفظ منافع ملی در برابر این دشمن قسم‌خورده قوی شدن است. هرگاه حاکمان و کارگزاران مردم به این دشمن اعتماد کردند مردم متضرر شدند و منابع ما به تاراج رفته است و امنیت کشور به خطر افتاده و ملت ما تحقیر شده است. معیشت مردم و پیگیری مسائل آنها تنها با واقع‌بینی، عمل‌گرایی و عقلانیت و تکیه به مردم ممکن است. با نشستن بی‌حاصل و امید بستن به دشمنان ملت ایران و با شعار دادن بدون پشتوانه اجرایی و بدون راهکارهای عملیاتی گرهی از مشکلات مردم باز نمی‌شود. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ما ظرفیت‌های عظیمی را که در کشور وجود دارد بشناسیم و با رویکرد اقتصاد مردمی به ظرفیت‌های ملت ایران تکیه کنیم و به سنت‌های الهی باور داشته باشیم، مطمئن هستیم که مشکلات اقتصادی حل شده و انقلابی در وضعیت معیشتی مردم ممکن است. دقیقاً همان‌طور که روزی امنیت جان، مال، زمین ما با کمترین اراده مستکبران به خطر می‌افتاد ولی امروز با پیروی از منطقِ قوی شدن و تکیه به ظرفیت‌های مردم خواب آن زمان را هم نمی‌توانند ببینند.

حداد عادل: فرزند من 4 /2 میلیون حقوق می‌گیرد

غلامعلی حداد عادل درباره شبهات اخیر در زمینه ملک هشت هزار‌متری و خانه مدرسه فرهنگ که اخیراً پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرده، توضیحاتی ارائه داد. آن‌طور که فارس گزارش داده، در بخشی از پاسخ حداد عادل آمده است: آقای فتاح شما از وضع مدارس این رشته قبل از تاسیس مدرسه فرهنگ و تحول مثبتی که بعد از تاسیس آن در سراسر کشور ایجاد شده، باخبرید، آیا فرزند شما با آگاهی شما از هدف و برنامه مدرسه فرهنگ در همین مدرسه و در همین ساختمان تحصیل نکرده است؟ آقای فتاح از آنجا که خانه‌ای که مدرسه شد برای مدرسه مناسب نبود، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۴ با همه احتیاطی که در باب استفاده از بیت‌المال دارند با توجه به اساس‌نامه موسسه فرهنگ که در آن قید شده بود اموال مدرسه متعلق به شخص نیست بلکه به بیت‌المال تعلق دارند موافقت کردند زمینی از بنیاد در اختیار موسسه قرار گیرد تا پس از ساخت مدرسه در آن، خانه قبلی به بنیاد برگردد. به جهت مشکلات اداری و مالی کار ساخت مدرسه به تعویق افتاد و در سال‌های اخیر معلوم شد به علت قرار گرفتن زمین روی گسل زلزله امکان ساخت مدرسه در آن وجود ندارد. موسسه فرهنگ در سال ۹۸ اعلام کرد که این زمین را به بنیاد برمی‌گرداند. آقای فتاح، شما می‌دانید و مدیران قبل از شما هم می‌دانستند که مدرسه فرهنگ یک موسسه اقتصادی نیست و موسسان از آن سود و بهره‌ای نمی‌برند بلکه در حد توان خود برای اداره آن کمک مالی می‌کنند. حتی برای فرزندان و نوه‌های خود من که در این مدرسه درس خوانده‌اند شهریه پرداخت شده است. یکی از فرزندان من که دکترای نانوتکنولوژی دارد در ازای کار تمام‌وقت، تنها ماهی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و فرزند دیگر من که در دو رشته فوق‌لیسانس دارد در ازای بیش از سه روز کار در هفته ماهی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دارد. آقای فتاح، شما به جز اینکه به مردم بگویید که چرا و از سوی چه مرجعی و با توجه به چه واقعیت‌هایی آن خانه و زمین در اختیار مدرسه فرهنگ قرار گرفته با یک بیان تبلیغاتی تحریک‌آمیز در تلویزیون برای خوش‌نام کردن خودتان ما را بدنام و متهم به تصرف در بیت‌المال می‌کنید.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها