شناسه خبر : 34732 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (سیاسی)

دلایل کاهش هوش ایرانی‌ها

تسنیم در گفت‌وگو با فاطمه محمدبیگی، نماینده مجلس نوشت: با ادامه روند کاهش جمعیت کشورمان در حال حاضر میانگین ضریب هوشی یا IQ ایرانی‌ها از ۱۰۴ به ۶۸ رسیده است. دلیل آن، این است که نخبگان و تحصیلکردگان ما عمدتاً ازدواج نکرده‌اند یا دیر ازدواج کرده‌اند یا نهایتاً تک‌فرزند و دو فرزندی هستند. بنابراین ذخیره ژنتیکی ایرانی‌ها در حال کاهش است. از بُعد علمی، سلامت‌محوری و اقتصادی این وضعیت زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست و در کل به صلاح هیچ کشوری نیست. از طرفی حتی از لحاظ بار بیماری‌ها و سلامت، مواردی همچون افزایش سرطان‌های خانم‌ها را شاهدیم که یکی از دلایل آن کاهش باروری خانم‌هاست!

راهکار افزایش سبد رای رئیسی

خبرآنلاین در گفت‌وگو با عباس امیری‌فر، از مدیران دولت احمدی‌نژاد نوشت: با شناختی که از احمدی‌نژاد دارم او حتماً وارد گود انتخابات می‌شود. شواهدی از تغییرات در مواضع احمدی‌نژاد به گوش می‌رسد و حتی شنیده‌ام تغییرات را در دفتر خود آغاز کرده است. احمدی‌نژاد برای آنکه موضوع ۹۶ و رد صلاحیتش دوباره تکرار نشود احتمالاً با شورای نگهبان وارد مذاکره خواهد شد و در رابطه با رعایت خط قرمزها تعهدی به حاکمیت خواهد داد. گمانه دیگری که وجود دارد معاون اولی احمدی‌نژاد است. اگر رئیس‌جمهور ۱۴۰۰ ابراهیم رئیسی یا سعید جلیلی یا یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد باشد او احتمال دارد به عنوان معاون اولی ایفای نقش کند.

رابطه بورس با سیاست در آستانه انتخابات

دنیای اقتصاد به نقل از دکتر مریم پاشنگ، پژوهشگر ارشد مهمان در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه نوشت: کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که در کشورهای توسعه‌یافته رابطه مستقیمی بین نوسان بورس و انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد. بیالکوزکیا و همکارانش در سال ۲۰۰۸ تحقیقی را در کشورهای عضو  OECD  در دوران انتخابات انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که نوسان در بازارهای مالی در زمان انتخابات افزایش می‌یابد و قیمت‌ها میل به افزایش دارند. در کشورهایی مثل ایران که اقتصاد دولتی وزن سنگین‌تری دارد، سیاست‌های دولت تاثیر بسزایی در بازارهای مالی دارد. به نظر می‌رسد انتخابات پیش‌رو و تغییر دولت محک جدی برای ارزیابی رابطه بورس با سیاست در ایران باشد.

روایت سلحشوری از پرونده‌اش

خبرگزاری برنا نوشت: پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس دهم در رابطه با «مجرم شناختن خود و صدور کیفرخواست برای او» گفت: با تماس یکی از خبرنگاران متوجه شدم یک خبرگزاری چنین خبری را منتشر کرده و برایم کیفرخواست صادر شده است، اصلاً در جریان نبودم. هفت شکایت از من شده که شامل توئیت و مصاحبه‌هایم می‌شود؛ ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان درباره حجاب از من شکایت کرد، توئیت و مصاحبه دختر آبی، حوادث آبان‌ماه و کودک‌همسری از دیگر شکایت‌هایم محسوب می‌شود. به من گفته شده بود در خصوص نطق‌هایم در مجلس مصونیت نمایندگی دارم. الان گفته‌اند موضوع توئیت‌ها و مصاحبه‌هایم است و در همین خصوص هم از من پرسش و پاسخ کردند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها