شناسه خبر : 34417 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شوک کنارک

اصولگرایان در تب و تاب وفاق بر سر کرسی ریاست مجلس یازدهم

شوک کنارک

روز یکشنبه 21 اردیبهشت‌ماه ناوچه سبک کنارک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حین انجام تمرین نظامی در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار دچار سانحه شد. این سانحه شهادت 19 تن و جراحت 15 نفر را به دنبال داشت. بر اساس گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، عصر روز یکشنبه در حین انجام تمرین نظامی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد. پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی‌های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است. روابط عمومی نیروی دریایی ارتش همچنین عنوان کرده است که انتظار می‌رود تا بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

با این حال خبرها و گمانه‌زنی‌هایی درباره علت وقوع این ماجرای شوک‌آور مطرح شد. سخنگوی ارتش اعلام کرد: تمام ابعاد حادثه شناور کنارک در دست بررسی است. طبق گزارش خبرآنلاین، شاهین تقی‌خانی گفت: هر اتفاقی که در حوزه‌های مختلف در کشورمان رخ می‌دهد، بدیهی است که دشمنان ما سعی دارند از آن سوءاستفاده کرده و براساس این سوءاستفاده، اهداف خود را محقق کنند. او افزود: اینها سعی دارند به هر طریق ممکن، در میان مجموعه نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و وزارت دفاع، اختلاف ایجاد کنند که باید مراقبت کنیم و هوشیار باشیم. مردم ما قطعاً هوشیارتر از این هستند که بخواهند چنین شایعاتی را باور کنند؛ البته ممکن است این صحبت‌ها در بعضی جاها تاثیراتی به‌جای بگذارد اما هوشیاری مردم ما و مرور زمان و همچنین بررسی‌های کارشناسی، تمامی آن شائبه‌ها و شبهه‌افکنی‌ها را برملا و روشن خواهد کرد. سخنگوی ارتش درباره یکی از این شایعات مبنی بر هدف قرار دادن ناو «کنارک» توسط قایق‌های سپاه پاسداران، گفت: این صحبت یا صحبت‌هایی از این دست، کاملاً بی‌ربط هستند. اساساً رسانه‌های ما نباید به این شایعاتِ پرداختی که از سوی معاندین طراحی و سیاستگذاری می‌شود و رسانه‌های معاند و بیگانه به آن دامن می‌زنند، اهمیت بدهند چون پرداختن به چنین موضوعاتی، به این معنا خواهد بود که واقعاً نظر ما جلب این شایعات شده است. وی با بیان اینکه ابراز چنین اظهارات و شایعاتی از سوی رسانه‌های معاند، کاملاً طبیعی است، گفت: این رسانه‌ها در جایی به‌دنبال تضعیف ارتش، در جایی به‌دنبال تضعیف سپاه و در جایی دیگر در پی تضعیف وزارت دفاع هستند. تقی‌خانی همچنین با اشاره به تلاش تیم‌های تحقیق برای روشن شدن تمام زوایای حادثه کنارک گفت: تمام ابعاد این حادثه در دست بررسی است و تیم‌های کارشناسی دقیقی دارند روی این حادثه کار می‌کنند. سخنگوی ارتش در عین حال درباره اصل این ماجرا گفت: نباید این اتفاقات تلخ رخ بدهد و حتماً باید پیشگیری شود و تلاش‌های زیادی برای ممانعت از این اتفاقات صورت بگیرد اما باید بدانیم که این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، جزئی از زندگی مجموعه رزمندگان ارتش و مجموعه نیروهای مسلح است.

فرمانده ارتش: بررسی ابعاد حادثه پیچیده است

فرمانده کل ارتش نیز از تشکیل چهار تیم کارشناسی برای بررسی ابعاد حادثه ناو کنارک خبر داد. فارس به نقل از عبدالرحیم موسوی نوشت: از اولین لحظاتی که این اتفاق افتاد برای همه کارهایی که باید انجام می‌شد، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد؛ چهار گروه کارشناسی از ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، ارتش و نیروی دریایی ارتش از لحظه‌ای که اتفاق افتاده در حال بررسی موضوع هستند. معمولاً در این‌جور حوادث کار خیلی پیچیده است و اینکه چه بخشی مربوط به فناوری و چه بخشی مربوط به نیروی انسانی است کار بسیار دقیقی است.

ظریف: مذاکره‌ای در میان نیست

هفته گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال شکل‌گیری مذاکرات بین ایران و آمریکا مطرح شده بود. محمدجواد ظریف، در واکنش به این اخبار اعلام کرد: هیچ مذاکره‌ای با آمریکا در میان نیست. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا نشان داده است که نمی‌توان به مذاکراتش اعتماد کرد، نمی‌توان به نتیجه مذاکرات با آنها اعتماد کرد و تقریباً همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که هر توافقی که با آمریکا انجام دهند هر لحظه که آمریکایی‌ها بخواهند، آن توافق را نادیده می‌گیرند. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: دولت کنونی آمریکا به جای بهانه‌تراشی باید به دنبال اصلاح رفتار خود باشد.

برای پرداخت غرامت به انگلیس اقدامی نشده

محمدجواد ظریف همچنین درباره موضوع پرداخت غرامت به انگلیس در موضوع سفارتخانه این کشور در ایران، گفت: برای پرداخت غرامت در موضوع سفارتخانه انگلیس در ایران، طرفین باید مذاکره کنند و هنوز هیچ اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است. او در جمع خبرنگاران در پاسخ به این موضوع که طبق برخی اخبار، گویی ایران مجبور به پرداخت غرامت به سفارت انگلیس در پی اتفاقی که برای این سفارتخانه افتاد، شده؛ چنان‌که گفته می‌شود در جریان این اتفاق به برخی از آثار فرهنگی موجود در این سفارتخانه صدماتی وارد شده و برخی از نمایندگان مجلس نیز در این زمینه موضع‌گیری کرده‌اند، گفت: مقرراتی در حوزه بین‌الملل وجود دارد و دولت ایران هم اعلام کرده که حفظ و حراست از سفارتخانه‌های خارجی در ایران تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه مقامات کشور نیز بر این نکته تاکید کرده‌اند. در مورد جزئیات باید طرفین مذاکره کنند و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

هشدار درباره ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت

همچنین هفته گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده‌شده به مردم ایران است و همه مسوولیت آن بر عهده ایالات متحده و هر موجودیتی خواهد بود که یا به ایالات متحده کمک کرده یا تلویحاً در قبال رفتار غیرقانونی‌اش سکوت کند. ایسنا با انتشار این خبر نوشت: همزمان با دومین سالروز خروج غیرقانونی و بدون دستاورد ایالات متحده آمریکا از برجام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه مهمی خطاب به آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد توجه وی به‌عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد را به برخی موضوعات مرتبط با خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین اعمال غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه آن دولت علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران که در تناقض روشن با تعهدات آن دولت ذیل حقوق بین‌الملل است، همچنین توجه شورای امنیت را به موضوعات مرتبط با نقض‌های فاحش، مکرر و مستمر منشور ملل متحد، علی‌الخصوص ماده ۲۵ توسط ایالات متحده که اعتبار و تمامیت سازمان ملل متحد را به مخاطره انداخته و صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، جلب کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه با اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از برجام و خاتمه مشارکت آنان در برجام و اعمال مجدد تمامی تحریم‌هایی که وفق برجام رفع شده بود و «ناپایبندی اساسی» نسبت به برجام در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد که خود آمریکا آن را ارائه کرده بود، تاکید کرد: سازمان ملل متحد می‌بایست فوراً به مسوولیت دولت ایالات متحده رسیدگی کرده و آن دولت را به دلیل تبعات اعمال متخلفانه‌اش که در تناقض آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل قرار دارد، پاسخگو سازد.

ظریف در این نامه بعد از بیان ویژگی‌های اصلی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرد: بیانیه‌های مقامات آمریکایی مبنی بر قصد آنها برای اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار نگران‌کننده است و ممکن است اوضاع را به شرایط غیرقابل‌کنترل بکشاند و هرگونه اقدام علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برخلاف این چارچوب، پیامدهای جدی برای دوام و پایداری شرایط توافق‌شده به همراه خواهد داشت. وی با استناد به تصریح نامه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به همتایان خود در قالب ۱+۴ (۸ مه ۲۰۱۹) مبنی بر اینکه هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده شده به مردم ایران است، تاکید کرد: در چنین سناریویی، گزینه‌های ایران، همان‌طور که قبلاً به اعضای باقی‌مانده در برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و همه مسوولیت آن بر عهده ایالات متحده و هر موجودیتی خواهد بود که یا به ایالات متحده کمک کرده یا تلویحاً در قبال رفتار غیرقانونی‌اش سکوت کند.

ایران آماده مبادله زندانی با آمریکاست

از سوی دیگر محمدجواد ظریف با حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: بنده در مهر ماه ۱۳۹۷ بر اساس تصمیمی که گرفته شد، اعلام کردم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد کلیه زندانیان ایرانی که در آمریکا یا در سایر کشورها با فشارهای آمریکا زندانی هستند با کلیه زندانیان آمریکایی مبادله شوند. این صحبتی است که ما مطرح کردیم. از آن زمان آمریکایی‌ها به ما پاسخی نداده‌اند و هنوز هم در این زمینه پاسخی ارائه نکرده‌اند. پس از این اظهارات بود که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه سوئیس درباره بازگرداندن شهروندان آمریکایی از ایران گفت‌وگو کرده است.

توافق میرسلیم با وزرای احمدی‌نژاد برای ریاست مجلس یازدهم

یکی از منتخبان تهران در مجلس یازدهم از توافق میرسلیم، حاجی‌بابایی، نیکزاد و حسینی برای تعیین رئیس مجلس یازدهم خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت، اولین نشست نمایندگان منتخب دانشگاهی مجلس یازدهم با میزبانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و با حضور جمعی از وزرای دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و همچنین مصطفی میرسلیم از کاندیداهای ریاست مجلس برگزار شد. در این باره، علی خضریان، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، در توئیتی نوشت: «در جلسه وفاق امروز که با حضور جمعی از منتخبان مجلس یازدهم برگزار شد، با توافق میان آقایان سیدمصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی کمیته‌ای هفت نفره با سازوکار مشخص جهت کمک به وحدت جریان انقلاب برای ریاست مجلس آینده تشکیل شد.» وی همچنین با اشاره به اینکه افراد نام‌برده شده عضو این کمیته نیستند اما سازوکار آن را پذیرفته‌اند، تاکید کرد: «از جناب قالیباف نیز جهت حضور در این پروسه دعوت شده بود تا براساس سنجش شاخص‌ها و ارائه برنامه و نقد و بررسی آن و در نهایت توافق بر روی نحوه کمک به وحدت جریان انقلاب حضور یابند و ایشان خودشان نپذیرفتند. این موضوع به معنای عدم نامزدی ایشان نیست.»

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها