شناسه خبر : 34030 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در مصاف کرونا

رئیس‌جمهوری: صندوق بین‌المللی پول باید به وظیفه خود نسبت به ملت ایران عمل کند

در مصاف کرونا

هفته گذشته با برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا موافقت شد. رئیس‌جمهوری روز دوشنبه 18 فروردین، با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کرد. حسن روحانی در همین روز اعلام کرد که یک اعتبار یک میلیون تومانی در اختیار 23 میلیون خانوار یارانه‌بگیر قرار می‌گیرد که اقساط آن از یارانه خانوارها کم خواهد شد. او توضیح داد: 25 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این منظور اختصاص یافته است. روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا، گفت: قبلاً هم گفته شده بود که سه میلیون نفر محروم و تحت فشار هستند که برای آنها در چهار نوبت بسته حمایتی از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان مدنظر قرار دادیم؛ که مرحله اول آن پرداخت شده و مرحله دوم آن هم تا پایان فروردین پرداخت خواهد شد و دو نوبت بعد هم به همان صورت در ماه‌های اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد. او افزود: یک‌رقمی مدنظر قرار دادیم به عنوان وام به اندازه یک میلیون تا دو میلیون تومان برای چهار میلیون خانواده‌ای که آنها هم جزو اقشار کم‌درآمد هستند؛ نرخ این وام چهار درصد است و این هم به‌زودی برای خانواده‌ها اعلام می‌شود که بتوانند این وام را دریافت کنند.

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: امروز 75 هزار میلیارد تومان وام و تسهیلاتی که برای این ایام مدنظر قرار دادیم، مورد بحث قرار گرفت؛ 10 رسته هستند که در این ایام تحت فشار شدید قرار گرفتند؛ بعضی‌ها تقریباً کسب و کارشان متوقف بوده و بعضی‌ها هم درآمدشان پایین بوده است. برای کسب‌وکارهایی که به خاطر کرونا تحت فشار قرار گرفتند؛ حال یا تعطیل شدند یا کسب و کارشان کساد شده؛ وامی را مدنظر قرار دادیم؛ نرخ این وام 12 درصد و مدت‌زمان بازپرداخت آن دو سال است؛ چند ماه هم به عنوان تنفس داده می‌شود؛ یعنی این وامی که الان پرداخت می‌شود؛ از مهرماه باید بازپرداخت کنند. یک کمکی هست به همین کسب‌وکارها و همچنین به کارگران عزیز ما که تحت فشار قرار گرفتند که وقتی به این بنگاه‌ها کمک می‌کنیم مشروط به این است؛ در صورتی ما به اینها کمک می‌کنیم که کارگر اخراج نشود.

تبعیض IMF قابل تحمل نیست

رئیس‌جمهوری هفته گذشته در جلسه هیات دولت، بر ضرورت انجام وظیفه مجامع بین‌المللی در قبال ایران تاکید کرد. روحانی در جلسه روز چهارشنبه 20 فروردین، از همه مجامع بین‌المللی خواست که در این شرایط به وظایف قانونی خود عمل کنند. او گفت: ایران عضو صندوق بین‌المللی پول است، عضو بانک جهانی است، سهمیه خود را پرداخت می‌کند، بخشی از ذخایر ایران در اختیار آنها هست و درخواستی که برای وام کردیم، اگر بنا باشد بین ایران و کشورهای دیگر تبعیضی قائل شوند، معلوم است نه برای ما و نه برای افکار عمومی جهان قابل تحمل نیست. او افزود: بسیاری از کشورهای جهان به صراحت اعلام کردند، بسیاری از اندیشمندان هم در بیانیه‌های خود به صراحت اعلام کردند که صندوق بین‌المللی باید به وظیفه خود نسبت به ملت ایران عمل کند. ما در طول شاید 50 سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم. حالا بعد از این همه مدت که عضو صندوق هستیم و عضو بُورد هم تقریباً هستیم و این همه تلاش کردیم، پول ما آنجا ذخیره بوده، در این شرایط سخت اگر آنها بخواهند به وظایف خود عمل نکنند، دنیا یک قضاوت دیگری نسبت به آنها انجام خواهد داد.

آمریکا حق وتوی درخواست ما را ندارد

در همین زمینه، محمد نهاوندیان، معاون رئیس‌جمهور در امور اقتصادی نیز در گفت‌وگویی با کریستین امانپور، مجری شبکه سی‌ان‌ان، گفت: هیچ کشوری از جمله ایالات متحده حق وتوی درخواست وام از سوی اعضای صندوق بین‌المللی پول را ندارد. نهاوندیان در این گفت‌وگوی ویدئویی گفت: هیچ کشوری در صندوق بین‌المللی پول حق وتو ندارد و سیاست صندوق بین‌المللی پول این است که در ارزیابی و تایید درخواست‌های وام، منصفانه عمل کند. او در ادامه درباره درخواست ایران گفت: ایران در درخواست خود از صندوق بین‌المللی پول خواستار «تامین مالی فوری» شده که یک ابزار خودکار است که حق دولت‌ها و کشورهاست که هنگام نیاز مالی، می‌توانند از آن استفاده کنند. ایران از اعضای موسس صندوق بین‌المللی پول است و عملکرد مالی خوبی دارد و این نهاد بین‌المللی باید کاری را انجام دهد که از آن انتظار می‌رود. معاون رئیس‌جمهور در ادامه با تکذیب شایعات مبنی بر رد درخواست وام ایران اعلام کرد: درخواست ایران به جریان افتاده و مراحل خود را می‌گذراند و بسیاری از کشورها از آن حمایت کرده‌اند.

دو دوزه‌بازی نکنید

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با یادآوری تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تاثیرات منفی آن در مبارزه جمهوری اسلامی ایران با کرونا گفت: در ایران مشکلاتی که در مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد دوچندان است و دلیل آن هم تحمیل هزینه اضافی معاملاتی است. ادعای آمریکا که تحریم‌ها شامل غذا و دارو نمی‌شوند ادعای نادرستی است. تجارت دو طرفه است، اگر بخواهید پول کالاهای وارداتی را بپردازید، باید از طریق موسسات مالی اقدام کنید و این در حالی است که تمام بانک‌ها و موسسات مالی در معرض تهدید و فشار دولت آمریکا هستند. بنابراین، در واقعیت عملی، تهیه اقلام درمانی، بسیار مشکل و پرهزینه است.

او درباره پیشنهاد کمک آمریکا به ایران و رد این پیشنهاد از سوی مقامات جمهوری اسلامی گفت: حرف و عمل آمریکا باید با هم مطابقت داشته باشد. نمی‌شود دو دوزه‌بازی کرد. نمی‌توانید مانع از دستیابی کشوری به اقلام پزشکی و دارو و غذا بشوید و همزمان اعلام کنید که آماده کمک هستید. آنها قبل از اینکه کمک کنند باید تمام موانعی را که بر سر راه تجارت عادی قرار داده‌اند بردارند، چه در مورد غذا و اقلام پزشکی و چه برای تجارت در هر زمینه دیگری. اولین گام، ارسال بسته‌های کوچک دارو نیست، بلکه گام نخست باید لغو واقعی تحریم‌ها باشد.

در جنگ اقتصادی با ما اعلام آتش‌بس کنید

از سوی دیگر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری کشورمان، با اشاره به همه‌گیری جهانی بیماری کرونا، اظهار کرد: جهان شرایط سختی را تجربه می‌کند. امیدوارم همه کشورهای جهان بتوانند با همکاری یکدیگر از این شرایط دشوار عبور کنند. او با تاکید بر علاقه‌مندی فرانسه به گسترش همه‌جانبه همکاری‌ها با ایران، گام‌های برداشته‌شده برای شروع به کار سازوکار مالی اینستکس را مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آن تبادلات ایران و اروپا افزایش یابد تا همکاری‌های مالی اروپا با ایران به شکل راحت‌تری انجام شود.

روحانی نیز در این گفت‌وگو که روز دوشنبه 18 فروردین انجام شد، گام‌های اولیه برداشته‌شده در راستای برقراری سازوکار اینستکس را مثبت ولی ناکافی برشمرد و گفت: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد، بلکه باید بتوانیم از آن برای تامین تمامی نیازمندی‌های کشورمان استفاده کنیم. رئیس‌جمهوری با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعلام آتش‌بس در جنگ میان کشورها در دوران شیوع بیماری کرونا در جهان، ابراز امیدواری کرد که این ابتکار شامل جنگ اقتصادی علیه ایران هم باشد و خاطرنشان کرد: انتظار داریم کشورهای دوست برای رفع تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه در این شرایط آمریکا را تحت فشار قرار دهند. روحانی با اشاره به اینکه در صورتی که همه تحریم‌ها برداشته شود آماده‌ایم به تعهدات هسته‌ای بازگردیم، گفت: رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات از سوی اروپا یک ضرورت است و در شرایط خاص امروز اهمیتی مضاعف یافته است.

شوخی تلخ چین

سخنگوی وزارت بهداشت عصر یکشنبه 17 فروردین با جملاتی که نقطه مقابل تمام اظهارات روزهای پیشین تمام مسوولان وزارت بهداشت بود، واقعیت تکان‌دهنده‌ای را برملا کرد. کیانوش جهانپور برای اولین‌بار اعلام کرد که هر روندی که مسوولان وزارت بهداشت ظرف اولین روزهای پس از ورود ویروس کرونا به کشور و شیوع کووید 19 در پیش گرفتند به اتکای ادعاهای دولت چین بوده در حالی که حالا و با گذشت 50 روز از ورود این ویروس به کشور، معلوم شده این ادعاها، از اساس قابل اعتماد و مطابق واقعیت نبوده است. اعتماد در ادامه گزارش این ماجرا نوشت: جهانپور، رفتار دولت چین با ایران و سایر کشورها در اطلاع‌رسانی درباره ماهیت ویروس کرونا را «یک شوخی تلخ» قلمداد کرد و گفت: «بسیاری در تمام جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزاست و مرگ‌ومیر کمتری دارد و همه موارد مبتنی بر اطلاعاتی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد چون بسیاری از داده‌های چین در مورد ویروس کرونا نادرست بود چنان‌که یافته‌های ایران که قابل اطمینان‌تر است، نشان می‌دهد که وخیم‌تر معرفی کردن آنفلوآنزای نوع H1N1 نسبت به ویروس کرونا از سوی چین، خلاف واقعیت بود و حتی به نظر می‌رسد آمارهای چین درباره اپیدمی بیماری، یک شوخی تلخ بود و حالا هم اگر در چین گفته می‌شود ظرف دو ماه توانستند اپیدمی را مهار کنند، باید در این باره بیشتر فکر کرد.»

ساعاتی پس از این اظهارات، سفیر چین در ایران، با لحنی نه‌چندان مودبانه، افشای واقعیت توسط سخنگوی وزارت بهداشت را زیر سوال برد و این مسوول وزارت بهداشت را به بی‌اطلاعی از اطلاع‌رسانی‌های دولت چین متهم کرد. به دنبال این نوشته‌ها که توهینی آشکار توسط یک تبعه خارجی به یک هموطن ایرانی بود، برخی وابستگان جناح‌های سیاسی و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم در همراهی با سفیر چین، از دولت و مردم آن کشور عذرخواهی کردند و خواستار برکناری کیانوش جهانپور از سمت سخنگویی وزارت بهداشت شدند. نقطه پایان بر این داستان تلخ را هم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گذاشت که با انتشار توئیتی با این جملات «دولت و ملت چین پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک‌های سخاوتمندانه به سایر کشورها در اقصی نقاط جهان هستند. شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کرونا شایسته تبریک است و ایران همواره قدردان چین در این شرایط دشوار بوده است» از بابت اظهارات یک مسوول ایرانی، از دولت چین عذرخواهی کرد. اما پس از آن جهانپور باز هم بر اظهارات خود به‌طور غیرمستقیم تاکید کرد و بدون آنکه جملات پیشین خود را درباره ادعاهای دولت چین تکذیب کند، صرفاً از همراهی‌های دولت چین با ملت ایران قدردانی کرد اما با ذکر جملاتی شبیه به اظهارات عصر یکشنبه، تاکید کرد: «یافته‌های قبلی، نتیجه را این‌گونه مشخص کرده بود که آنفلوآنزا ممکن است خطرناک‌تر باشد اما آنچه امروز مشخص می‌کند این است که در مقایسه با آنفلوآنزا، انتقال کرونا و تعداد متوفی بسیار بالاتر بوده است. بنابراین ما معتقدیم که این ویروس حداقل در کشور ما رفتار متفاوتی داشته است.»

دراین پرونده بخوانید ...