شناسه خبر : 33830 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجلسی برای اصولگرایان

روحانی: هراس‌افکنی و تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است

در اولین روزهای هفته گذشته نتایج انتخابات مجلس یازدهم با اعلام مشارکت 57 /42درصدی در رسانه‌ها منعکس شد، اما به‌زودی خبر شیوع و انتشار ویروس جدید کرونا، علاوه بر فضای اجتماعی بر فضای سیاسی کشور و در واقع کنش‌ها و سخنان اهل سیاست نیز تاثیر گذاشت و بحث‌های انتخاباتی را کمرنگ‌تر از قبل کرد. طبق اعلام وزیر کشور در نشست با خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور، از میان ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط برای حضور در انتخابات دوم اسفند، ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر در سراسر کشور در این انتخابات مشارکت کردند. دنیای اقتصاد در گزارشی از جزئیات این انتخابات نوشت: پرونده انتخابات مجلس یازدهم بسته شد؛ مجلسی که با مشارکت 32 /42درصدی مردم در سراسر کشور برگزار شد و بیشترین کرسی‌های آن به تصاحب اصولگرایان درآمد. در حالی مردم ایران مشارکت حدود ۴۲درصدی در انتخابات این دوره از مجلس را رقم زدند که در جریان انتخابات مجلس دهم، مردم در کل کشور مشارکت 83 /61درصدی را به ثبت رسانده بودند.

مشارکت ۲۵درصدی تهرانی‌ها

آمار اعلامی از سوی وزیر کشور حکایت از مشارکت ۲۵درصدی مردم شهر تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارد؛ یکی دیگر از ارقام انتخاباتی که در مقایسه با انتخابات مجلس دهم، باز هم روندی کاهشی داشته است. در ادامه این گزارش آمده است: رحمانی‌فضلی دیروز اعلام کرد که مردم در استان تهران مشارکتی 2 /26درصدی را به ثبت رساندند. همچنین بنا بر اعلام وزیر کشور، رقم مشارکت مردم شهر تهران در انتخابات 4 /25 درصد بوده است. این در حالی است که بنا بر آمار این وزارتخانه، مردم در انتخابات مجلس دهم مشارکت ۵۰درصدی داشتند. در انتخابات دوم اسفندماه امسال، در استان تهران دو میلیون و ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر در انتخابات شرکت کردند که از این میان، یک میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر از شهر تهران در انتخابات مشارکت داشتند. وزیر کشور با اشاره به درصد بیشترین و کمترین مشارکت در انتخابات در کل کشور هم گفت که بیشترین درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد بود و کمترین مشارکت هم به استان تهران با 2 /26 درصد مربوط است. همچنین بنا بر موارد اعلامی از ستاد انتخابات کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام به ترتیب با مشارکت ۶۰ و ۵۹درصدی پس از کهگیلویه و بویراحمد، بیشترین مشارکت را در انتخابات دوم اسفندماه به ثبت رساندند. از سوی دیگر، استان البرز با مشارکت 2 /28 درصد، کردستان با مشارکت ۳۱درصدی و اصفهان با مشارکت ۳۶درصدی بعد از تهران کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم را به خود اختصاص دادند. همچنین رحمانی‌فضلی میزان مشارکت مردم در قم را بیش از ۴۳ درصد عنوان کرد؛ این در حالی است که مردم قم در انتخابات مجلس دهم، مشارکت ۶۰درصدی داشتند. البته وزیر کشور در نشست خبری دیروز خود، به‌ صورت تلویحی بیماری کرونا و مسائلی همچون سقوط هواپیما و حوادث آبان و دی را در کاهش مشارکت مردم موثر دانست و در عین حال گفت که «در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملاً قابل قبول است».

پیروزی اصولگرایان

نکته جالب اما قابل پیش‌بینی، همچنین گرایش سیاسی منتخبان است. سال ۹۴ اگر فهرست ۳۰نفره اصلاح‌طلبان موسوم به فهرست امید در کسب همه ۳۰ کرسی نمایندگی تهران توفیق یافت، این بار، فهرست اصولگرایان موسوم به فهرست وحدت، پیروز میدان شد و در مجلس یازدهم جای تهرانی‌های فهرست امید را خواهند گرفت؛ اصولگرایانی که با چالش بسیار و فراز و نشیب، در دقیقه ۹۰ به وحدت رسیدند و با چالش‌های پیش از وحدت، معلوم نیست که این وحدت پس از آغاز مجلس یازدهم پابرجا بماند یا نه. با این حال تعداد آرای اعلام‌شده از سوی وزارت کشور، محمدباقر قالیباف را رای اول تهران اعلام می‌کند؛ آرایی که تفاوت آن با رای نفر دوم در تهران یعنی مصطفی میرسلیم، ۳۷۲ هزار و ۹۶۹ رای است. قالیباف با یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رای، نفر اول تهران شد و مصطفی میرسلیم با ۸۹۲ هزار و ۳۱۸ رای، نفر دوم در تهران. در انتخابات دور قبل، محمدرضا عارف با کسب یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۹۲۶ رای، جایگاه اول را کسب کرده بود و علی مطهری با یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۷۱۳ رای، نفر دوم منتخبان مجلس دهم از تهران شده بود.

هراس‌افکنی با کرونا توطئه دشمن است

اخبار انتخاباتی هفته گذشته به‌سرعت زیر سایه اخبار کرونایی قرار گرفت. پس از اینکه درخواست‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری دولت درباره تعطیلی مراکز دولتی، آموزشی و فرهنگی کشور به منظور جلوگیری از اشاعه بیشتر بیماری کرونا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منعکس شد، حسن روحانی در یک سخنرانی آب پاکی را روی دست‌های نگران ریخت و گفت: هراس‌افکنی و تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است. رئیس‌جمهوری عصر سه‌شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با قدردانی از همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی اظهار کرد: تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم‌الاجراست و اجتماعات غیرضرور با توصیه ستاد تعطیل می‌شود. روحانی همچنین گفت: امکانات بهداشتی و پرسنل متخصص و دلسوز ما جزو بخش‌های نمونه کشوری است و جزو بخش‌هایی است که همه مردم می‌توانند به‌طور کامل به این بخش اعتماد کنند و همیشه در همه مقاطع فعال بودند و در چند ماه پیش هم که ویروس آنفلوآنزا نوع «بی»، جامعه را تهدید می‌کرد به خوبی تلاش کردند و این ویروس را کنترل کردند و الان هم مطمئن هستیم که این پرسنل در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کنترل را انجام خواهند داد و مردم نباید نگران باشند، ضمن اینکه مردم باید همکاری کامل کنند همان‌طوری که تا امروز همکاری کامل کردند. دستورالعمل‌های لازم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می‌شود و مرجع هم برای مردم صداوسیما باشد. رئیس‌جمهوری دستور داد که کار و فعالیت در کشور باید به صورت آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بوده ادامه پیدا کند. او عمل به مراقبت‌های بهداشتی را توصیه کرد و گفت: اگر مدرسه، دبیرستان، دانشگاه و کارگاهی است، همه باید دقت کنند آن مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را انجام دهند، اما همه باید کار و فعالیت کنیم و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند. همه باید مشغول به کار خودمان باشیم و فعالیت کنیم و همه باید مراقب باشیم. روحانی با ابراز رضایت از میزان تجهیز بیمارستان‌های کشور اضافه کرد: نیروهای مسلح قول دادند که از همه امکانات خودشان در این زمینه استفاده می‌کنند. حتی اگر وزارت بهداشت نیازی به پرسنل بیشتر داشته باشد چراکه پرسنل به خاطر خستگی شبانه‌روزی که دارند کار می‌کنند، اینها در این جهت آماده‌اند. اگر تخت بیمارستانی مورد نیاز باشد، نیروهای مسلح ما آماده‌اند. اگر در جایی بیمارستان صحرایی فوری مورد نیاز باشد، آماده‌اند. نیروهای مسلح به‌طور کامل در کنار این ستاد ملی و در کنار وزارتخانه هستند برای اینکه مشکلی برای درمان مردم پیش نیاید. روحانی با اشاره به تصمیم برای تعطیلی راهیان نور،‌ گفت: این ایام، ایامی است که راهیان نور خودشان را آماده می‌کردند، خوشبختانه تصمیم‌گیری شده در ستاد ملی که این کار تعطیل شود نیروهای مسلح هم دستورات لازم را دادند، نسبت به اعتکاف هم همین‌طور، ستاد ملی مراعات را توصیه می‌کند.

روحانی: قرنطینه نمی‌کنیم

رئیس‌جمهوری که سخنان روز سه‌شنبه‌اش درباره تعطیل نکردن مراکز دولتی و فرهنگی و آموزشی، با انتقادهای بسیاری مواجه شده بود، روز چهارشنبه 7 اسفند در جلسه هیات دولت، با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، گفت: تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی یا ایجاد هرگونه محدودیت به خاطر کرونا با ستاد ملی مبارزه با کروناست. او همچنین بار دیگر تاکید کرد: کرونا نباید به سلاح دشمنان ما برای به تعطیلی کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود. روحانی درباره نگرانی‌های شکل‌گرفته در جامعه درباره بیماری کرونا گفت: مساله مهم‌تر از مساله ویروس کرونا، ویروس ترس و اضطراب و تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم است. این ویروس بدتر از آن ویروس است و نباید در مردم تردید و وحشت و اضطراب ایجاد کنیم این هم ویروسی است. اضطراب و ترس مردم در حد لازم باشد و وقتی اضافه می‌شود، خودش خطرناک است و می‌تواند مشکلات دیگری را درست کند.

او اظهار کرد: نکته دیگری که می‌خواهم تاکید کنم درباره این شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند. آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیزهایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. یعنی اگر فردی علائم اولیه‌ای داشت این فرد باید قرنطینه شود. مراکز زیادی را هم در تهران پیش‌بینی کردیم. تخت‌های فراوانی آماده شده است. در شهرستان‌ها هم آماده شده است. او افزود: مردم به این فکر نباشند که فروشگاهی یا شهری بسته می‌شود یا قرنطینه عمومی ایجاد می‌شود. همه مواد غذایی، مواد اولیه، حتی شوینده‌ها هم که این روزها مقداری کم بوده در روزهای آینده جبران خواهد شد و در انبارها و ذخایر وجود دارد.

اصولگرایان به برجام برمی‌گردند

با وجود اخبار نگران‌کننده کرونایی، یکی از نگرانی‌های طرفداران دولت مستقر و اصلاح‌طلب‌ها این است که با تصاحب کرسی‌های مجلس به دست اصولگرایان، این مجلس با دولت چالش‌های زیادی داشته باشد. هفته گذشته، روزنامه ایران در این باره به نقل از علی مطهری، نماینده ردصلاحیت‌شده تهران در مجلس فعلی، نوشت: در این یک سال و اندی اگر مجلس جدید بخواهد اقدام احساسی در مورد دولت انجام دهد رهبری مانع می‌شود. اینکه مجلس و دولت یکدست شوند و به قول خودشان انقلابی باشند به نفع کشور است چون مسوول اداره کشور خواهند بود و به این نقطه می‌رسند که با این سیاست‌ها نمی‌شود کشور را اداره کرد. دنبال احیای برجام، حل مشکل FATF و اصلاح سیاست خارجی خواهند رفت. مطهری درباره پیروزی اصولگرایان در انتخابات نیز، با یادآوری «ناعادلانه بودن رقابت» که به دنبال «رفتار شورای نگهبان» ایجاد شد، گفت: خوش‌بین هستم. به خاطر اینکه وقتی که کار دست دوستان به قول خودشان انقلابی می‌افتد و اداره کشور را به دست می‌گیرند باعث می‌شود که خودشان به برجام برگردند، خودشان مشکل FATF را حل کنند، خودشان سیاست خارجی را اصلاح کنند، رابطه با عربستان را برقرار کنند، حتی رابطه خوب با اروپا را در پیش خواهند گرفت. اینها در دل خودشان می‌دانند که کشور نمی‌تواند رابطه خود با دنیا را قطع کند ولی می‌خواهند این اتفاق یعنی بهبود روابط به وسیله خودشان رخ دهد نه به وسیله رقیب‌شان یا دولت آقای روحانی. من معتقدم با روی کار آمدن یک چنین مجلس یکدستی که بعد از آن هم احتمالاً یک دولت یکدست همراه به وجود خواهد آمد بسیاری از این مشکلات که عامل آن هم بیشتر خودشان بوده‌اند رفع خواهد شد. از این‌رو این اتفاق را مبارک می‌دانم. الان که وارد قدرت شدند و مخصوصاً اگر دولت را هم به دست بگیرند با تجربه‌ای که سران آنها پیدا کرده‌اند می‌فهمند که راه نجات کشور اصلاح سیاست خارجی، زنده کردن برجام و حل مشکل FATF و در صورت لزوم برقراری رابطه با آمریکاست.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها