شناسه خبر : 32412 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان توطئه‌ها

روحانی: آماده‌ام برای ملتم قربانی شوم

پایان توطئه‌ها

حسن روحانی هفته گذشته در یک نشست خبری که 18 ماه بعد از آخرین نشست قبلی او برگزار شد، گفت: امروز به‌طور قاطعانه اعلام می‌کنم توطئه‌های آمریکا برای آسیب جدی زدن پایان یافته است. رئیس‌جمهوری در این نشست خبری اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در 55 ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد 92، تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و به‌ویژه اقتصادی مسیر صحیح و درست و مثبت خود را طی کرد اما از دی‌ماه 96 وارد شرایط جدیدی شدیم و کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس از خارج زده شد به گونه‌ای که با شرایط بسیار سخت و مشکل، سال 97 را آغاز کردیم. روحانی با بیان اینکه در سال 97 تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های داخلی و خارجی حکایت از آن داشت که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت‌تری در سال 98 پیش‌رو خواهیم داشت، گفت: حتی برخی از تحلیلگران اقتصادی در برخی رسانه‌ها، بحث تورم سه‌رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختانه در این 18 ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند. رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز به‌طور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه، برای زدن آسیب جدی به نظام پایان یافته است و همه آنها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه‌بحرانی، عبور کرده‌ایم. رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه حتی آماده بودیم در نیویورک اجلاس 1+5 در سطح سران تشکیل شود به شرط اینکه اطمینان پیدا کنیم که اجلاس 1+5 است، نه جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ، تصریح کرد: اگر مطمئن می‌شدیم این جلسه را می‌گذاشتیم. به سران کشورهای اروپایی به صراحت گفتم باید اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در یک جمع، اجلاس و جلسه‌ای تامین می‌شود و بار فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود، اما من باید شخصاً قربانی شوم، با افتخار این قربانی[شدن] را می‌پذیرم و قبول می‌کنم. در آینده نیز هر زمانی که بدانم ملاقات و جلسه‌ای مشکل ملت ایران را حل و منافع ملت ایران را تامین می‌کند، این کار را خواهم کرد و برای فداکاری و ایستادگی آماده‌ام و افتخار می‌کنم که برای منافع ملی و ملتم، قربانی شوم که البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است و برای من هم افتخار خواهد بود.

الجبیر: ریاض نقشی در حمله به نفتکش ایرانی نداشت

نفتکش ایرانی سابیتی که در دریای سرخ در حال طی مسیر بود صبح روز جمعه 19 مهرماه به فاصله ۲۰ دقیقه مورد اصابت دو موشک قرار گرفت. به دنبال این حادثه، شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد کشتی سانحه‌دیده سابیتی بعد از پایداری وضعیت کلی، حرکتش را به سمت آب‌های خلیج فارس ادامه داد. این رویداد، با واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی در دریای سرخ را «نگران‌کننده» خواند. طبق گزارش ایرنا، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان، روز یکشنبه (21 مهرماه) ادعا کرد که این کشور هیچ نقشی در حمله به نفتکش ایرانی «سابیتی» نداشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، الجبیر در گفت‌وگو با خبرنگاران در ریاض، در پاسخ به سوالی درباره نقش عربستان در حمله به نفتکش ایرانی گفت: ریاض اهل انجام چنین کارهایی نیست همان‌طور که در گذشته نبود.

ظریف: حمله به نفتکش ایرانی یک اقدام دولتی است

وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه 23 مهرماه با بیان اینکه حمله به نفتکش ایرانی SABITI اقدامی دولتی بوده است، گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی حمله به نفتکش ایرانی توسط یک یا چند دولت انجام شده است. به گزارش خانه ملت، محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه درباره حمله به نفتکش ایرانی SABITI در نزدیکی بندر جده عربستان گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی حمله به نفتکش ایرانی توسط یک یا چند دولت انجام شده، البته بررسی‌ها در حال انجام است، اما تا زمانی که به نتایج متقن در این باره دست نیابیم، دولتی را متهم نخواهیم کرد. او تاکید کرد: حمله به نفتکش ایرانی اقدامی پیچیده بوده که حامی دولتی داشته و اقدامی دولتی بوده است.

مدیر آمدنیوز بازداشت شد

سپاه پاسداران هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از دستگیری «روح‌الله زم» مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «خدای بزرگ را شاکریم که در سایه الطاف خفیه و بیکرانش، پاسداران گمنام امام زمان‌(عج) در سازمان اطلاعات سپاه را یاری بخشید تا یکی از سرشاخه‌های سراب رسانه‌ای دشمن و جنگ روانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌ایران را طی یک عملیات پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی گرفتار سازند و با غافلگیری و دستگیری این عنصر پلید و مزدور، دست برتر و ابتکار عمل خود را در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن نشان دهند. سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و «روح‌الله زم» سرشبکه سایت ضدانقلاب و معاند «آمدنیوز» را که در سال‌های اخیر با هدایت، تامین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضدانقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آنها، به عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می‌کرد به داخل کشور هدایت و بازداشت کند. نامبرده به‌رغم اینکه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت و به صورت شبانه‌روزی با روش‌های پیدا و پنهان و در پوشش‌های گوناگون و چندلایه‌ای مورد حفاظت قرار می‌گرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد. با سپاس به درگاه کبریایی و آرزوی قبولی طاعات و ابراز ارادت عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) به ساحت مقدس شهدای کربلا در این ایام نورانی و معنوی؛ اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ که بیانگر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقباً به استحضار ملت قهرمان و بصیر ایران اسلامی رسانده خواهد شد.»

روح‌الله زم: پشیمانم

روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز، در اولین اعترافاتی که پس از بازداشت توسط اطلاعات سپاه فیلم آن منتشر شده است، گفت: موسس آمدنیوز هستم و از اتفاقات سه چهار سال اخیر پشیمان هستم. به گزارش خبرآنلاین، بر اساس فیلم منتشرشده، زم در اعترافاتش می‌گوید: از مصاحبه با رسانه‌ها پشیمانم. اعتماد به دولت‌ها و مشخصاً اعتماد به دولت فرانسه کار اشتباهی بود. آمدند و در مقطعی قبول کردند که از من محافظت کنند. وی گفت: فکر نمی‌کردم بازداشت شوم. مجموعاً اعتماد به دولت‌ها اعتماد صحیحی نیست. مخصوصاً دولت‌هایی که نشان می‌دهند با جمهوری اسلامی رابطه خوبی ندارند. مثل دولت آمریکا، دولت اسرائیل، مثل ترکیه، مثل عربستان. زم می‌افزاید: «طبیعتاً من بابت اتفاقاتی که افتاده یک عذرخواهی باید از مجموعه نظام انجام دهم و امیدوارم روند قضایی به سمتی برود که بشود این اتفاقاتی که در این سه چهار سال اخیر افتاد جبران شود.»

همسر زم: او به بغداد رفته بود

درباره چگونگی دستگیری روح‌الله زم ادعاهای ضدونقیضی در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شده است. خبرآنلاین به نقل از نور نیوز نوشت: برخی رسانه‌های خارجی مطالبی را به نقل از مهسا رازانی «همسر روح‌الله زم» در خصوص چگونگی خروج وی از فرانسه و مقصد وی منتشر کردند که باور آن بسیار سخت است. در خبرهای منتشرشده از قول همسر روح‌الله زم گفته شده که او عصر جمعه ۱۹ مهر با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس به مقصد بغداد پرواز کرده و با توقفی کوتاه در امان در بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد پایتخت بغداد شده است. وی توقف کوتاهی در امان، پایتخت اردن، داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهر به بغداد رسید. ۲۴ ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و به تماس‌های زیاد من پاسخ نداد. وی در ادامه ادعاهای خود گفت: روح‌الله زم در بامداد روز یکشنبه در تماس تلفنی یک‌دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول از سلامتی‌اش خبر داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم. روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس هم از قول «منابعی» جزئیاتی از نحوه دستگیری روح‌الله زم سرشبکه جریان معاند آمدنیوز منتشر کرده است. به ادعای این نشریه، ایران یک فرد جوان را برای دیدار با روح‌الله زم به پاریس، محل اقامت او، اعزام کرده است. این فرد، زم را متقاعد می‌کند تا برای دیدار با آیت‌الله سیستانی به نجف عراق سفر کند و پس از ورود به نجف در دام نیروهای امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود.

تکذیب دیدار و قرار زم با آیت‌الله سیستانی

در پی انتشار ادعای سفر روح‌الله زم به عراق برای دیدار با آیت‌الله سیستانی، یک مقام مسوول در دفتر این مرجع عالی شیعیان، هرگونه دیدار آیت‌الله سیستانی و ارتباط دفتر او با روح‌الله زم را تکذیب کرد. ایسنا نوشت: در پی طرح شایعات در فضای مجازی و برخی رسانه‌های رسمی مبنی بر احتمال دیدار روح‌الله زم با آیت‌الله سیستانی، یک مقام مسوول در دفتر مرجعیت عالی شیعیان در نجف اشرف به شفقنا گفت: «ادعای منتشرشده در بعضی از رسانه‌ها مبنی بر حضور روح‌الله زم در دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی و دیدار معظم له با وی کاملاً دروغ و بی‌اساس است. نامبرده هیچ‌گاه ارتباطی مستقیم یا غیرمستقیم با این دفتر نداشته و کسی درخواست ملاقات برای او نکرده و از آمدن یا نیامدنش به عراق نیز هیچ‌گونه اطلاعی نداریم.»

تغییر اتهام «افساد فی‌الارض» محیط زیستی‌ها

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار سه متهم پرونده (موسوم به جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی) برای بیان آخرین دفاعیات به دادگاه احضار شدند. هفته گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرد: مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار سه متهم پرونده (موسوم به جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی) برای بیان آخرین دفاعیات به دادگاه احضار شدند. بر اساس ماده ۲۸۰ آیین دادرسی کیفری دادگاه می‌تواند در جریان رسیدگی به پرونده عنوان اتهامی را تغییر دهد و بر همین اساس اتهام افراد اشاره‌شده از افساد فی‌الارض به همکاری با دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به نفع سیا و موساد تغییر می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضائیه، اسماعیلی تاکید کرد: بر اساس آیین‌دادرسی دادگاه تکلیف دارد اگر اتهام را تغییر دهد اتهام جدید را تفهیم کند و بر اساس همان فرآیند قضایی اقدام قضایی انجام شده است. بر اساس این گزارش، یک نفر دیگر پرونده یعنی طاهر قدیریان که برای او نیز افساد فی‌الارض صادر شده بود در روزهای آینده به دادگاه احضار می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...