شناسه خبر : 31729 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکست دیپلماسی

محمدجواد ظریف: تحریم وزیر خارجه یک کشور یعنی شکست دیپلماسی و گفت‌وگو

شکست دیپلماسی

دولت آمریکا درحالی‌که از زمان خروج از برجام تاکنون به صورت مداوم ادعای آمادگی برای مذاکره با ایران را تکرار می‌کند، اخیراً وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است. طبق گزارش‌هایی که هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شده، یکی از دلایل تحریم وزیر خارجه کشورمان رد درخواست دونالد ترامپ برای دیدار با او در کاخ سفید بوده است. سایت تابناک با اعلام این موضوع نوشت: «در روز نخست اقامت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، سناتور راند پال، به دیدار وی می‌آید تا به نوعی بن‌بست در روابط ایران و آمریکا در مساله هسته‌ای را بشکند. در این دیدار، ظریف دو پیشنهاد به سناتور آمریکایی ارائه می‌کند و در مقابل سناتور آمریکایی، از دعوت‌نامه‌ای از جانب ترامپ برای ظریف سخن می‌گوید که بر اساس آن ظریف به کاخ سفید برود و در آنجا رودررو پیشنهادهای خود را به رئیس‌جمهور آمریکا بدهد. ظریف در پاسخ دعوت رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که وی برای ماموریتی در سازمان ملل متحد در آمریکاست و ماموریتی برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا ندارد و مقامات عالی‌تر در تهران نیز تاکید می‌کنند که فعلاً قصدی برای مذاکره با آمریکا ندارند. چند روز بعد از رد این دیدار توسط ظریف، وزارت خزانه‌داری آمریکا، ظریف را در فهرست تحریم‌های خودش قرار داد.» ظریف نیز در یک نشست خبری این موضوع را تایید کرد و در پاسخ به سوالی درباره دیدار با رند پال، سناتور آمریکایی در نیویورک و رد پیشنهاد وی برای حضور در کاخ سفید، گفت: در سفر به نیویورک به من گفته شد که ظرف دو هفته دیگر تحریم می‌شوم مگر آنکه آن پیشنهاد را بپذیرم که خوشبختانه قبول نکردم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این نشست خبری که روز دوشنبه 14 مردادماه برگزار شد، اظهار کرد: تحریم وزیر امور خارجه یک کشور یعنی در مذاکره و گفت‌وگو کم آورده‌اند. مسیری که آنها در پیش گرفته‌اند هر روز به سمت ناکامی در گفت‌وگو پیش می‌رود. دوران کنونی جهان دوران سلطه نیست. دوران ابرقدرت‌ها به سر آمده و دوران انسان‌ها، افراد و مردم آغاز شده است. او با ابراز تاسف از وقوع حوادث مرگبار در چند ایالت آمریکا، اظهار داشت: با مردم آمریکا درگیری نداریم؛ بسیار ناراحت و متاثر شده‌ایم که مردم آمریکا، مردم بی‌گناه گرفتار فرهنگ هفت‌تیرکشی شدند؛ گرفتار فرهنگ قلدری و زورمداری شدند. گرفتار فرهنگ تقدیس خشونت شدند. فرهنگی که خشونت و کشتن مردم بی‌گناه را تقدیس می‌کند، فرهنگی که از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز صحبت می‌کند فرهنگ موفقی نیست و در دنیای امروز این گفتمان نمی‌تواند دوام بیاورد. برای همین مجبورند به تروریسم اقتصادی روی بیاورند. برای همین مجبورند تحریم کنند. مسوولان یک کشور را تحریم کنند، رهبری معظم انقلاب را تحریم کنند،‌ یک خدمتگزار کوچکی مثل وزیر امور خارجه را تحریم کنند. تحریم وزیر خارجه یعنی چه؟ یعنی شکست در گفت‌وگو و دیپلماسی؛ یعنی مخالفت در گفت‌وگو.

هدف آمریکا از اعمال فشار بر ایران

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، هفته گذشته و درحالی‌که وزیر امور خارجه ایران تحت تحریم آمریکا قرار دارد، ادعا کرد که آمریکا به دنبال حصول توافق با ایران است. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، «وزیر امورخارجه آمریکا در یادداشتی در یواس‌ای تودی، بار دیگر ادعاهای مقامات آمریکایی علیه کشورمان را تکرار کرد. وی در یادداشت پر از اتهام خود هدف از سیاست رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران را قطع درآمدهای ایران و مجبور کردن سران این کشور به نشستن پای میز مذاکره به منظور حصول یک توافق جامع و ماندگار توصیف کرد. پمپئو با این ادعا که ایران حتی تحت برجام نیز به فعالیت‌های مخرب خود ادامه داده، با لحنی گستاخانه نوشت: توافق جامعی که ما به دنبال حصول آن با ایران هستیم باید چهار موضوع کلیدی را دربر بگیرد؛ برنامه هسته‌ای ایران، توسعه و اشاعه موشک‌های بالستیک، حمایت از گروه‌های تروریستی و بازداشت غیرقانونی و رفتار با شهروندان آمریکایی.»

صبر ملت ایران نامحدود است

رئیس‌جمهوری صبر ملت ایران را نامحدود توصیف کرد. حسن روحانی با بیان اینکه مردم به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حال حاضر شرایط سختی را در زندگی خود می‌گذرانند، با تقدیر از مقاومت و صبر مردم در این عرصه، اظهار داشت: دولت همه تلاش خود را برای بهبود زندگی و معیشت مردم به‌کار گرفته است؛ توان دولت محدود اما بزرگی و صبر ملت نامحدود است. او افزود: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده و مقاومت ملت اهداف مد نظر دشمنان از اعمال این تحریم‌های سخت و بی‌سابقه محقق نشده است. رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: از همه پیام‌هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دریافت می‌کنیم و حرکت‌های سیاسی که در منطقه و جهان شاهد آن هستیم این‌گونه برداشت می‌شود که آمریکا از اینکه بتواند آرمان بلند و استقلال ملت ایران را بشکند یا تغییری در اراده ملت ما ایجاد کند، به‌طور کامل مایوس شده است. روحانی با بیان اینکه مردم ما با اعمال تحریم‌های ظالمانه و تحمیل شرایط جنگ اقتصادی از سوی آمریکا، سال گذشته و امسال شرایط بسیار سختی را پشت سرگذاشته‌اند، افزود: ملت مقاوم ایران به دشمنان خود نشان دادند که صبر و مقاومت بالایی در برابر مشکلات دارند و با قدرت و ایمان به خدا این صبر نامحدود است.

لذت روحانی از زدن پهپاد آمریکایی

روحانی به هدف قرار گرفتن پهپاد پیشرفته آمریکایی با موشک ساخت داخل اشاره کرد و افزود: اینکه پهپاد پیشرفته آمریکایی با رادار داخلی ردیابی شده و با موشک تولید خودمان سرنگون می‌شود، هنر متخصصان ایرانی بوده و لذتبخش است. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما وقتی پهپاد آمریکایی را می‌زنیم برای ما لذت دیگری دارد. البته ما نمی‌خواهیم کسی را بزنیم؛ ما متجاوز را می‌زنیم حالا چه پهپاد باشد چه کشتی باشد فرقی نمی‌کند. اگر وارد مرزهای ما نشوند ما کاری نداریم اما متجاوز را می‌زنیم.

گفتیم دلواپسیم، ما را مسخره کردند

غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفته گذشته ادعا کرد که در جریان مذاکرات منتهی به امضای برجام،‌ حق با دلواپسان بوده است. حدادعادل که در بیستمین همایش انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشور در دانشگاه خوارزمی سخن می‌گفت، اظهار کرد: جلوه‌ای از غربگرایی در ایران اعتماد به غرب است که در برجام آن را دیدیم. وقتی مذاکرات برجام شروع شد ما اعلام کردیم که دلواپسیم اما ما را مسخره کردند و اسم خود را هم دل‌آرام گذاشتند. با دشمن می‌خندیدند و به ما اخم می‌کردند، اما امروز ثابت شد که حق با دلواپسان بوده است. اگر پیش از برجام نسبت به آمریکا نگران بودیم حالا نگرانی‌هایی نسبت به عملکرد اروپا وجود دارد، چون یک سال گذشته اما فقط چهار میلیون دلار به حساب اینستکس ریخته شده و اروپا به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکرده است.

نارضایتی جامعه از دولت یک فرصت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش نارضایتی جامعه از عملکرد دولت روحانی را فرصتی برای «جریان اسلامگرا» در انتخابات پیش‌رو توصیف کرد. طبق گزارش ایسنا، حدادعادل با بیان این ادعا که هنوز تصمیمی برای ورود به انتخابات پیش‌رو نگرفته، گفت: جریان اسلامگرا در انتخابات پیش‌رو فرصت‌ها و تهدیداتی دارد که می‌تواند از فرصت‌های آن استفاده کند. یکی از این فرصت‌ها نارضایتی جامعه از عملکرد دولت است. در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته ۶۰ درصد مردم عنوان کرده‌اند که در انتخابات مجلس پیش‌رو به نامزدهای مخالف دولت رای می‌دهند و فقط ۲۰ درصد ذکر کرده‌اند که رایشان به گزینه‌های موافق دولت است. او در ادامه اذعان کرد: بخش زیادی از مشکلات امروز مثل مشکلات ارزی و نفتی حاصل تحریم‌هاست و اگر دولت دیگری هم بود درگیر این مشکلات می‌شد اما در هر حال مردم از سیاست‌های اقتصادی غلط دولت گلایه دارند که یکی از نمونه‌های آن مسائل مربوط به ارز ۴۲۰۰تومانی است. حدادعادل در ضمن وقتی درباره ارتباط میان جریان اصولگرایی و احمدی‌نژاد مورد سوال قرار گرفت،‌ اعلام کرد که اصراری بر کلمه «اصولگرایی» ندارد و احمدی‌نژاد هم ادعای اصولگرایی نداشته است. او گفت: احمدی‌نژاد در تمام دوران هشت‌ساله خود حتی یک‌بار هم نگفت که اصولگراست و از همان اول راه خود را از اصولگرایان جدا کرد و ما هم مدام با وی درگیر بودیم چون از اجرای برخی مصوبات مجلس خودداری می‌کرد و می‌گفت من باید تشخیص دهم که کدام مصوبات اجرا شود و کدام اجرا نشود، البته ما هم امروز اصراری بر کلمه اصولگرایی نداریم و مراد ما انقلابی عمل کردن است.

وضعیت دولت خوب است

درحالی‌که مخالفان دولت روحانی آشکارا از بهره‌برداری انتخاباتی از نارضایتی مردم از دولت سخن می‌گویند، هفته گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری ادعا کرد که وضعیت دولت خوب است. اسحاق جهانگیری ادعا کرد: اقدامات دولت انصافاً خوب بوده و قابل دفاع است؛ حامیان دولت نباید به دلیل اینکه در جایی مشکلی می‌بینند و نقش خود را نسبت به کاری که انجام شده کم‌تاثیر بدانند؛ دولت قادر است امسال با برنامه‌ریزی شرایط بهتری را هم برای اقتصاد کشور و هم برای بخش سیاسی چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی کشور رقم بزند. معاون اول رئیس‌جمهوری که در حاشیه جلسه 16 مردادماه هیات دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، همچنین در پاسخ به این پرسش که از جایگاه و اختیارات خود در دولت راضی هستید، اظهار کرد: خوب است، من راضی هستم. طبق گزارش ایرنا، جهانگیری افزود: ممکن است اختلافات کارشناسی به وجود آید؛ ولی من رابطه خوبی با رئیس‌جمهور دارم. دولت از انسجام خوبی برخوردار است و رابطه ما با آقای دکتر روحانی در هیچ مقطعی «اخلالی» نبوده و الان هم نیست.

تکذیب شایعه مهاجرت لاریجانی به نجف

اخیراً شایعاتی منتشرشده مبنی بر اینکه صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصد دارد به نجف اشرف مهاجرت کند. هفته گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از یک شخصیت نزدیک به آملی‌لاریجانی این موضوع را تکذیب و یک دروغ بی‌پایه توصیف کرد. در خبری که این خبرگزاری پانزدهم مردادماه منتشر کرده آمده است: «از شب گذشته برخی کانال‌ها و اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر کردند مبنی بر اینکه آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه قصد دارد به‌زودی از ایران مهاجرت کرده و در نجف اشرف مستقر شود. خبرنگار تسنیم در تماس با یکی از شخصیت‌های نزدیک به آیت‌الله آملی صحت و سقم این خبر را جویا شد. این منبع مطلع با تاکید بر اینکه این شایعه هیچ نسبتی با واقعیت ندارد و کذب است، گفت: آیت‌الله آملی‌لاریجانی به‌زودی جلسات تدریس دروس حوزوی را در حوزه علمیه قم مجدداً از سر خواهند گرفت و بنایی بر مهاجرت ندارند. او تاکید کرد که آقای آملی‌لاریجانی همچنین به‌زودی تحولات مورد نظر مقام معظم رهبری در ساختار مجمع تشخیص مصلحت نظام را پیگیری خواهد کرد.»

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها