شناسه خبر : 31723 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمله غیر مستقیم اوباما به ترامپ

اعزام تیم پنتاگون به عربستان برای جلوگیری از سقوط آل سعود

حمله غیر مستقیم اوباما به ترامپ

رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای اولین بار سکوت سیاسی خودش علیه رئیس‌جمهور فعلی این کشور را شکسته و از او انتقاد کرده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا سکوت سیاسی خود در قبال «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی این کشور را شکست و با عباراتی جهت‌دار، اما بدون نام بردن مستقیم از ترامپ، ادبیات نژادپرستانه او را مقصر تیراندازی‌های اخیر در آمریکا دانست. شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته باراک اوباما دوشنبه گذشته بعد از وقوع چند تیراندازی مرگبار که دست‌کم یکی از آنها با ادبیات نژادپرستانه انجام شد سکوت خودش را شکست و نوشت: «ما باید به صراحت ادبیاتی را که بر زبان هر کدام از رهبران ما جاری می‌شود و برای فضای ترس و نفرت خوراک فراهم می‌کند یا احساس‌های نژادپرستانه را عادی‌سازی می‌کند رد کنیم.» سی‌ان‌ان نوشته اوباما اشاره‌ای به نام ترامپ نکرده اما هیچ شکی درباره اینکه قصد او انتقاد از چه کسی بود وجود نداشت. ترامپ سه‌شنبه پاسخ اوباما را داد. او نوشت: «آیا جرج بوش، بعد از وقوع تیراندازی سندی هوک، رئیس‌جمهور اوباما را سرزنش کرد؟ در دوران ریاست‌جمهوری اوباما او ۳۲ تیراندازی داشت. آدم‌های زیادی نگفتند که اوباما از کنترل خارج شده است. تیراندازی‌های کور، قبل از آنکه من نامزد ریاست‌جمهوری شوم اتفاق می‌افتادند.»

تلاش پنتاگون برای جلوگیری از سقوط آل سعود

تنش میان عربستان و حوثی‌ها از یک طرف و مشکلات داخلی عربستان از سوی دیگر سبب شده پنتاگون یک تیم متخصص در زمینه رهگیری موشک و پهپاد را برای جلوگیری از سقوط حکومت آل سعود در پی جنگ یمن به عربستان بفرستد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سیاستگذاران غربی عمیقاً نگران پیامدهای جدی جنگ یمن بر ثبات خاندان سلطنتی عربستان پس از شکست فاجعه‌بار در یمن و تاثیر آن بر روحیه نیروهای نظامی و افکار عمومی در این کشور هستند. این نگرانی به دلیل ترس از سقوط این حکومت مانند آن چیزی است که پس از بمب‌گذاری ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد، یعنی زمانی‌که آمریکا در عراق مداخله کرد تا در صورت سقوط عربستان، آن را به سکوی نفتی به نفع خود تبدیل کند. این یک روایت ناشناخته برای افکار عمومی بین‌المللی است و در اسناد اطلاعاتی فرانسه یافت می‌شود. آمریکا یگان‌های نظامی را به عربستان اعزام کرده که بیشتر آنها متخصص در زمینه رهگیری موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین هستند. این نخستین باری نیست که آمریکا به عربستان نیرو می‌فرستد. نخستین بار در اواسط سال گذشته میلادی بود که پنتاگون تصمیم گرفت کلاه سبزهای خود را برای رهگیری موشک‌های بالستیک در صحرا به مرز مشترک عربستان و یمن اعزام کند، اما پس از شکستی که عربستان طی ماه‌های گذشته متحمل شد نیروهای دیگری را به این کشور اعزام کرد. برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود، اعزام نیرو به عربستان برای بار دوم با هدف دفاع از این کشور در برابر ایران نیست، زیرا گروهی که ۵۰ یا ۱۰۰ عضو بیشتر ندارد نمی‌تواند با یک قدرت منطقه‌ای مقابله کند.

هشدار دوباره کیم جونگ اون به آمریکا و کره جنوبی

حواشی پیرامون کره شمالی و آمریکا پایان ندارد و بعد از چند دور دیدار و مذاکره ترامپ و کیم جونگ اون، کره شمالی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد؛ کیم جونگ اون بر یک نمایش زنده از موشک‌های بالستیک کوتاه‌بردی که به تازگی ساخته شدند نظارت کرد که هدفش ارسال هشداری به ایالات‌متحده و کره جنوبی درباره مانورهای نظامی مشترکشان بوده است. دو موشک از مرکز هوایی در غرب کره شمالی شلیک شد و پس از عبور از حوالی پیونگ‌یانگ به دقت به جزیره‌ای در ساحل شرقی این کشور اصابت کرد. چهارمین دور از نمایش تسلیحاتی کره شمالی ظرف دو هفته در بحبوحه بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای و پس از آن رخ می‌دهد که دونالد ترامپ مکرراً اهمیت این آزمایش‌ها را ناچیز برشمرد و این در شرایطی است که تسلیحات فوق نشان‌دهنده توانایی کره شمالی به حمله به متحدان آمریکا شامل کره جنوبی و ژاپن و پایگاه‌های نظامی آن در آنجاست. کارشناسان می‌گویند، نادیده‌انگاری ترامپ از نمایش تسلیحاتی کره شمالی به پیونگ‌یانگ فضای بیشتری برای پیشبرد قابلیت‌هایش در آستانه مذاکرات می‌دهد؛ گفت‌وگوهایی که احتمالاً پس از پایان مانورهای این متحدان در اواخر این ماه از سر گرفته می‌شود. لی سانگ-مین، سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی گفت، فعالیت آزمایشی اخیر کره شمالی به تلاش‌ها برای تثبیت صلح کمکی نمی‌کند و از پیونگ‌یانگ خواست تا به توافق بین دو کره که سال گذشته حاصل شد تا یک کمیته نظامی مشترک برای بررسی کاهش تنش‌های نظامی تشکیل شود، پایبند باشد. این سخنگو به این سوال که آیا نمایش تسلیحاتی کره شمالی تشدید خواهد شد یا خیر پاسخی نداد.

عمران خان: تاثیرات جنگ هند و پاکستان جهانی خواهد بود

تنش موشکی و نظامی فقط در شرق دور نیست، به نظر می‌رسد شبه‌قاره نیز در آستانه تحولی خطرناک است. نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به تصمیم دولت هند در لغو موقعیت ویژه منطقه کشمیر، اعلام کرد که جنگ میان این دو کشور، همه دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به تصمیم دهلی‌نو در ابطال وضعیت ویژه منطقه کشمیر، اظهار کرد: هیچ طرفی در جنگ میان پاکستان و هند برنده نخواهد بود اما این جنگ همه دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر دنیا در کشوری که نه حقوق داخلی خود و نه قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کند، مداخله نکند، نتایج بدی به همراه خواهد داشت. عمران خان که در مجلس پاکستان صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه پس از رسیدن به قدرت درصدد توسعه روابط و رفتار توام با حسن نیت با همسایگان از جمله هند بوده است، تصریح کرد: اولین واکنش دهلی‌نو به حسن نیت ما شکایت از سازمان‌های تروریستی در پاکستان بود. به آنها گفتیم که دیگر هیچ سازمان تروریستی در کشور ما وجود ندارد و کشور نیز با مشارکت همه احزاب فعالیت می‌کند اما من احساس کردم که دهلی تمایلی به ایجاد دیالوگ دوجانبه ندارد. بعدتر در نشست همکاری شانگهای و دیروز نیز در تصمیم مرتبط با کشمیر این موضوع را مجدداً مشاهده کردیم. نخست‌وزیر پاکستان با تاکید بر لزوم گفت‌وگو و مذاکرات در حل مسائل دو کشور و پرهیز از جنگ، افزود: در مورد احتمال جنگ در صورت تکرار چنین وضعیتی هشدار می‌دهم. این جنگ برنده نخواهد داشت اما تاثیرات آن جهانی خواهد بود.

هنگ‌کنگ ۱۴۸ شورشی را دستگیر کرد

درگیری داخلی در هنگ‌کنگ نیز طی هفته گذشته ادامه داشت و پلیس هنگ‌کنگ اعلام کرد: در خشونت‌های روز دوشنبه هفته گذشته، در نقاط مختلف هنگ‌کنگ ۱۴۸ شورشی را به اتهام تجمع غیرقانونی، حمله به پلیس و نگهداری اسلحه تهاجمی دستگیر کرده است. «تسه چون چونگ» سرپرست ارشد روابط عمومی پلیس هنگ‌کنگ نیز روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: گروهی از افراد، تظاهرات صلح‌آمیز روز دوشنبه را به جنبشی سازمان‌یافته و خشونت‌های غیرقانونی تبدیل کرده و امنیت شهروندان را به خطر انداختند. وی از دستگیرشدگان به عنوان «شورشی جنایتکار» نام برد و گفت: شورشی‌ها تظاهرات را مصداق «جنبش عدم همکاری» معرفی کرده‌اند که باعث فلج هنگ‌کنگ و ایجاد هراس در میان شهروندان شده است. آنها تظاهرات و راهپیمایی‌ها را تبدیل به خشونت کرده و به پلیس، اداره پلیس، خودروهای پلیس و تجهیزات پلیس حمله می‌کنند و قصد دارند فعالیت‌های پلیس را خنثی سازند.

وزیر دفاع آمریکا چین را به «غارت اقتصادی» متهم کرد

وزیر دفاع آمریکا که هفته پیش در توکیو به سر می‌برد، در دیدار با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن، چین را به تداوم جنگ اقتصادی از طریق «تجاوز نظامی» و «غارت اقتصادی» متهم کرد و گفت: اقدامات چین برخلاف قوانین بین‌المللی است. به گزارش کیودو، «مارک اسپر» در توکیو جایی که نخستین بار است به عنوان وزیر دفاع آمریکا به آنجا سفر می‌کند در دیدار آبه افزود: چین به بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد و تجاوز نظامی و استراتژی محاسبه‌شده اقتصاد غارتگرانه پکن نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی را که ما سعی در حمایت از آن داریم نقض کرده است. این اظهارات وزیر دفاع آمریکا یک روز بعد از آن بیان شد که در ادامه جنگ اقتصادی چین و آمریکا، واشنگتن پکن را به دستکاری ارزی متهم کرد و گفت این کشور عمداً ارزش ارز خود را پایین نگه داشته است. وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که ایالات‌متحده همچنان متعهد به «هسته‌زدایی کامل، غیرقابل برگشت و قابل اثبات کره شمالی» است و از ژاپن به خاطر کمک به اجرای تحریم‌های ایالات‌متحده علیه کره شمالی و همچنین حمایت از مذاکرات شبه‌جزیره کره قدردانی کرد و گفت: واشنگتن نمی‌خواهد به آزمایش‌های موشکی کره شمالی واکنش افراطی نشان دهد و درهای مذاکره را ببندد.

توطئه عربستان برای سرنگونی اردوغان

از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته شاید همین خبر پایگاه خبری «میدل ایست آی» است که از دستیابی به اسنادی از یک هیات اماراتی خبر داد که از استراتژی ریاض برای تخریب نفوذ ترکیه در منطقه و سرنگونی رئیس‌جمهوری این کشور حکایت می‌کند. یک گزارش محرمانه از مرکز سیاست‌های امارات که ارتباط تنگاتنگی با دستگاه اطلاعات این کشور دارد،‌ گزارش می‌دهد که ریاض اجرای این طرح را به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی آغاز کرده است. میدل ایست آی به نقل از این گزارش محرمانه نوشت: «اردوغان در موضوع قتل خاشقجی، گامی طولانی در حمله علیه عربستان و به‌طور خاص محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برداشت.» بر اساس این گزارش، اکنون با شکست اردوغان در بین‌المللی کردن موضوع قتل خاشقجی زمان پاسخ فرا رسیده است.» گزارش مذکور توضیح می‌دهد که هدف این طرح ریاض، استفاده از تمام ابزارهای ممکن برای اعمال فشار بر دولت اردوغان و تضعیف و سرگرم کردن وی با بحران‌ها و اشتباهات داخلی است به این امید که مخالفان موفق به براندازی حکومت او شوند.

وابستگی اقتصادی؛ پاشنه آشیل کره جنوبی در برابر ژاپن

اختلاف و تنش ایجادشده بین ژاپن و کره جنوبی شاید این پیام را برای کره‌ای‌ها ارسال کرده که وابستگی بیش از حد به کشورهای دیگر می‌تواند به یک پاشنه آشیل تبدیل شود. شرایط در شمال شرق آسیا چندان عادی به نظر نمی‌رسد. تحرکات هسته‌ای کره شمالی در شبه‌جزیره کره نگرانی کره جنوبی به عنوان همسایه این کشور را به همراه داشته است. علاوه بر سئول ژاپن نیز از آزمایش‌های موشکی کره شمالی راضی نیست و خواستار پایان دادن به مساله هسته‌ای کره شمالی است. با این حال موضوعی که اخیراً توجه رسانه‌ها را به خود اختصاص داده تنش تازه‌ای است که بین کره جنوبی و ژاپن ایجاد شده است؛ دو کشوری که بعد از جنگ جهانی دوم در مسیر پیشرفت قرار گرفتند اما اختلافات تاریخی بین این دو کشور در هفته‌های اخیر سر باز کرد. شبه‌جزیره کره از 1905 تا 1945 به مدت چهار دهه تحت استعمار ژاپن قرار داشت که باعث بروز مشکلات فراوانی برای مردم این کشور شد. ژاپن بعد از خروج از شبه‌جزیره کره و شمال چین بیش از دو میلیارد و 700 میلیون دلار از سرمایه‌های خود از جمله کارخانه‌های مختلف را در کره جنوبی و بیش از سه میلیارد دلار را در شمال چین به‌جا گذاشت و از این منطقه خارج شد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها