شناسه خبر : 31567 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جدال تابعیت در بهارستان

جواد کریمی‌قدوسی مدعی شد حسن روحانی احتمالاً تابعیت یا اقامت خارجی دارد

جدال تابعیت در بهارستان

در اولین روز مردادماه، شعله اختلاف نمایندگان در مجلس بالا گرفت و در گرماگرم نزاع نمایندگان در این روز داغ، رئیس‌جمهوری و ده‌ها تن از مسوولان رده بالای دولتی به «احتمال» برخورداری از تابعیت مضاعف یا اقامت خارجی متهم شدند. جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دو فهرست جداگانه از مسوولان و مقامات با احتمال داشتن تابعیت مضاعف یا اقامت خارجی را منتشر کرد. طبق گزارش ایسنا، کریمی‌قدوسی روز سه‌شنبه اول مردادماه، در مجلس بعد از طرح ادعاهایی درباره وجود افراد دوتابعیتی در میان مسوولان گفت که لیستی از اسامی دوتابعیتی‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد. کریمی‌قدوسی در راهروی مجلس حاضر شد و این لیست را در اختیار خبرنگاران قرار داد. بخش اول این لیست شامل اسامی ۲۵ فرد از مسوولان و وابستگان آنهاست که در عنوان این لیست آمده: «فهرست افرادی که بر اساس مدارک موجود ظن قوی بر داشتن تابعیت مضاعف یا اقامت وجود دارد». بخش دوم هم شامل ۴۶ مسوول در رده‌های مختلف کشور است که در ابتدای این لیست نیز آمده: «فهرست افراد مظنون به تابعیت مضاعف، گرین‌کارت یا اقامت سایر کشورها بر اساس شواهد و قرائن احتمالی». در انتهای این دو لیست نیز عنوان «کمیته تحقیق و تفحص از افراد دارای تابعیت مضاعف، گرین‌کارت یا اقامت» دیده می‌شود.

روحانی، نمکی و ابتکار دوتابعیتی نیستند

در پی انتشار این خبر، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، صحت لیست دوتابعیتی‌ها را تکذیب کرد. محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، نیز گفت که فهرست منتشرشده دوتابعیتی‌ها از سوی یکی از نمایندگان مورد تایید وزارت اطلاعات نیست. او درباره اصالت این لیست توضیح داد: وقتی موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده بود این فهرست از طرف تیم تحقیق و تفحص به دادستانی کل کشور ارسال شده بود و ایشان برای تحقیق درباره صحت فهرست آن را به وزارت اطلاعات فرستاده بود. در همین رابطه معاون وزیر اطلاعات گفت که تقریباً اکثریت اسامی که در لیست آمده از نظر وزارت اطلاعات دوتابعیتی بودنشان مورد تایید نیست. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد این فهرست از جمله رئیس‌جمهور، نمکی (وزیر بهداشت) و ابتکار (معاون رئیس‌جمهوری) دوتابعیتی نیستند، گفت: امیدواریم برای راستی‌آزمایی مطالبی که عنوان شده و فهرست منتشرشده، وزارت اطلاعات به صورت رسمی در این باره با سرعت عمل اعلام نظر کند تا این اقدام قاطع وزارت اطلاعات مانع خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به مسوولان شود.

استقبال واعظی از انتشار لیست دوتابعیتی‌ها

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در حاشیه جلسه روز چهارشنبه دوم مردادماه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره انتشار لیستی از دوتابعیتی‌ها توسط کریمی‌قدوسی، با استقبال از این اقدام اظهار کرد: ایشان دو، سه سالی بود که می‌گفت لیستی از افراد دوتابعیتی در اختیار دارد و ما از اینکه ایشان بالاخره این لیست را منتشر کردند خوشحال شدیم. جلوی هر کدام از اسامی این لیست عبارت‌هایی از جمله «احتمالاً»، «بر اساس شواهد» و «بر اساس قرائن» نوشته شده است که اینها به آن معناست که هر کسی بر اساس احتمالاً شواهد و قرائن می‌تواند راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر مطلبی را مطرح کند. در نهایت معلوم می‌شود حرف این آقایان هیچ‌کدام پایه و اساس ندارد. واعظی با طعنه به کریمی‌قدوسی گفت: افرادی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که ما نمی‌دانیم ریشه خودشان چیست و از کجا آمده‌اند. او افزود: در لیست منتشرشده اسامی افرادی از بخش خصوصی با یکسری افراد معمولی قرار دارد که هیچ ارتباطی به دولت ندارند. همچنین اسامی یکی، دو نفر از اعضای دولت در این لیست مطرح شده که در این باره باید بگویم اعضای دولت ما پاک هستند و ما هیچ دوتابعیتی در دولت نداریم و مطالبی که در این باره مطرح شده کاملاً کذب است.

از کی شما ایرانی شدید؟

اما اختلافاتی که با انتشار این فهرست به اوج رسید،‌ از کجا شروع شد؟ بخشی از ماجرا از روز یکشنبه 30 تیرماه شروع شد که جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده اصلاح‌طلب تربت جام در مجلس، در تذکری، مدعی شد که جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد، به شهر تربت جام رفته و به مردم گفته نماینده شما انقلابی نیست و نامه جمع کنید تا رد صلاحیت شود. این عضو حزب کارگزاران پس از بیان این موضوع، با جملاتی تند اصالت ایرانی کریمی‌قدوسی را زیر سوال برد و گفت: آقای کریمی‌قدوسی آن زمانی‌که اجداد شما، بستگان شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند ما ایرانی بودیم و از ایران دفاع می‌کردیم. چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده به ارکان نظام بتازید، چه کسی به شما اجازه داده به وزیر و رئیس‌جمهور و نماینده مجلس حمله کنید؟ چند روز سابقه جبهه دارید، چند تا عملیات شرکت کرده‌اید؟ از کی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم؟

نه گندم کابل، نه عدسی مجلس یازدهم

کریمی‌قدوسی نیز که در جلسه روز 30 تیرماه در صحن مجلس حضور نداشت، یک روز بعد که تریبونش باز شده بود، در پاسخ به سخنان روز قبل نماینده تربت جام اظهار کرد: آقای رحیمی آنچه در مورد بنده فرمودید حدیث نفس خود شماست؛ شما هم چنین ویژگی‌هایی دارید. من نه ادعایی درباره حضور در دوران دفاع مقدس دارم، نه گفته‌ام سردارم. آقای رحیمی به شما گفته‌اند که اگر برای مجلس یازدهم رد صلاحیت شدید، شما را سفیر ایران در کابل خواهیم کرد، اما باید بگویم که شما نه گندم کابل را خواهید خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را. رحیمی‌جهان‌آبادی در واکنش به اظهارات کریمی‌قدوسی پیشنهاد سفارت افغانستان به خود را «کاملاً دروغ» خواند و گفت: هیچ‌گاه نه صحبتی درباره سفارت افغانستان با من شده و نه وعده‌ای به من داده شده است.

کریمی‌قدوسی ایرانی‌الاصل نیست

درباره مسائل مطرح‌شده درباره تابعیت ایرانی کریمی‌قدوسی نیز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در ایرانی بودن آقای کریمی‌قدوسی بحثی نیست اما در اینکه ایرانی‌الاصل باشند بحث وجود دارد. اگر کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند حتماً رد می‌شوند اما ایشان تابعیت ایران و شناسنامه ایران دارند. آن‌طور که برنا گزارش داده، حسین نقوی‌حسینی با یادآوری رد صلاحیت جلال‌الدین فارسی در دوره اول انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از انقلاب به علت ایرانی‌الاصل نبودن گفت: شرط ریاست‌جمهوری، ایرانی‌الاصل بودن است، اما شرط نمایندگی تابعیت ایرانی است.

عصبانیت پایداری‌ها از سوال نماینده اصلاح‌طلب

هفته گذشته در مجلس جنجال دیگری هم در جریان سوال علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران، از وزیر دفاع به راه افتاد. در جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه 31 تیرماه سوالات رحیمی با واکنش‌های تندی از جانب نمایندگانی چون حاجی‌دلیگانی و قاضی‌پور مواجه شد. طبق گزارش خبرآنلاین، سوال نماینده تهران از امیر حاتمی در رابطه با دسترسی به فیلم اعترافات و مستند مربوط به دوتابعیتی‌ها و علت پخش آن در جلسه علنی مجلس و محرمانه بودن آن بود. پس از اینکه امیر حاتمی وزیر دفاع توضیحاتی درباره سوال این نماینده ارائه کرد و گفت این سوال در حیطه وظایف وی نیست، رحیمی پشت تریبون قرار گرفت، اما پیش از اینکه توضیحات خود را ارائه کند، تعدادی از نمایندگان از جمله علیرضا سلیمی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، حمیدرضا فولادگر و تعداد دیگری از نمایندگان با در دست گرفتن کتاب آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار ارائه تذکر درباره توضیحات رحیمی شدند. آن‌طور که تسنیم گزارش داده، حاجی‌دلیگانی با فریادهای مکرر اعلام می‌کرد که توضیحاتی که نماینده تهران ارائه می‌کند خارج از موضوعات مطرح‌شده درباره سوال است و وی نباید آنها را بیان کند. یک روز پس از این جلسه نیز غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: از روز گذشته تاکنون 29 نماینده مجلس با امضای نامه‌ای خواهان عزل علیرضا رحیمی عضو هیات‌رئیسه شده‌اند. طبق گزارش فارس، کاتب اظهار کرد: موضوعی که همکاران مطرح می‌کنند این است که علیرضا رحیمی سوالی از وزیر دفاع پرسیده که هیچ ارتباطی به وزیر دفاع نداشته است و در این موضوع گفته است که فیلمی را سپاه در اختیار کریمی‌قدوسی قرار داده است در حالی که سپاه پاسداران رسماً و کتباً اعلام کرده است که فیلمی که در صحن توسط آقای کریمی‌قدوسی پخش شده، به هیچ‌وجه از طریق سپاه در اختیار قدوسی قرار نگرفته است. آنچه الان مورد سوال همکاران است این است که هیات‌رئیسه تخلف کرده است و اگر این فیلم غیراصولی است نباید هیات‌رئیسه اجازه می‌داد که این فیلم پخش شود، اگر هیات‌رئیسه خودش تخلف کرده دلیلی ندارد که وزیر را بیاوریم و سوال کنیم.

احتمال خروج لندن از برجام

اختلافات داخلی در حالی شدت گرفته که در عرصه بین‌المللی نیز تنش با آمریکا همچنان ادامه دارد و روابط ایران و انگلیس شدیداً تیره و تار شده است. دو هفته پس از اینکه انگلیس کشتی حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق به بهانه رعایت نکردن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرد، یک کشتی نفتی انگلیس نیز در تنگه هرمز به دست سپاه پاسداران توقیف شده است. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه شامگاه جمعه 28 تیرماه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک نفتکش انگلیسی هنگام عبور از تنگه هرمز خبر داد. طبق گزارش خبرگزاری فارس، در واکنش به این اقدام ایران، انگلیس در نامه‌ای به شورای امنیت شکایت و ادعا کرد که هیچ مدرکی از برخورد این نفتکش با کشتی صیادی ایران وجود ندارد و اقدام ایرانی‌ها در توقیف آن غیرقانونی است. به نوشته خبرگزاری «رویتزر» انگلیس با بیان اینکه تهدید ناوبری در گذرگاه‌های بین‌المللی غیرقابل قبول است، در این نامه نوشته است: «این تهدید، یک تنش‌زایی بزرگ است و تنش‌های کنونی با ایران بسیار نگران‌کننده است.» این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در تماس تلفنی با جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس، گفته است: برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود. در این شرایط با روی کار آمدن بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس، شیوه رفتار این کشور در قبال رابطه پرتنش ایران و آمریکا بیش از پیش مبهم به نظر می‌رسد. در این خصوص یک نماینده پارلمان انگلیس مدعی شده نخست‌وزیر جدید این کشور به پیروی از رئیس‌جمهور آمریکا از برجام خارج خواهد شد. طبق گزارش فارس، متیو آفورد گفته است: این توافق توسط آلمان و فرانسه زنده نگاه داشته شده، ولی فکر می‌کنم دولت بوریس جانسون راه ترامپ را ادامه داده و خواهد گفت که این توافق دیگر کارساز نیست و تحریم‌ها را مدنظر قرار خواهد داد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها