شناسه خبر : 31174 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شمارش معکوس

اتهام‌زنی آمریکا و آلمان علیه ایران در جریان حمله به نفتکش‌ها

شمارش معکوس

هفته گذشته با اعلام آغاز شمارش معکوس ایران برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده و اتهام‌زنی‌های آمریکا به ایران درباره حمله خرابکارانه اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان، تنش میان دو کشور بالا گرفت. روز دوشنبه 27 خردادماه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در جریان بازدید نمایندگان رسانه‌ها از مجتمع آب سنگین اراک اعلام کرد: از امروز شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز دیگر یعنی ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم. او درباره اجرای مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران تصریح کرد: ما در ارتباط با این موضوع منتظر تصمیم مقامات مسوول کشور هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها فرصت برای تصمیم‌گیری وجود دارد. ما دیگر صبر نداریم. حدود یک‌سال صبر کردیم دو ماه نیز به آنها فرصت دادیم اکنون مدت محدودی از این زمان باقی مانده و آنها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. اگر از این فرصت استفاده نشود، ما می‌توانیم دو تحلیل ارائه کنیم. تحلیل اول این است که آنها نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند و تحلیل دوم این است که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. توانایی فنی و داخلی لازم را ندارند یا اینکه نمی‌توانند در مقابل رقیب خود قرار بگیرند. آنچه مهم است این است که جمهوری اسلامی ایران بیش از این برای به نتیجه رسیدن اقدامات آنها صبر نخواهد کرد و آنها باید از فرصت باقی‌مانده برای اجرای تعهداتشان استفاده کنند. طبق گزارش ایسنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: «نکته دیگر به‌خصوص برای اروپایی‌ها این است که اگر اقدامی که در مرحله اول زمان‌بر بود انجام شد برای اقدامات بعدی به‌خصوص غنی‌سازی بیش از 67 /3 درصد زمان زیادی را نخواهد گرفت و از متخصصان خودمان هم سوال کردم یک یا دو روز بیشتر فرصت وجود ندارد.»

اعلام آغاز شمارش معکوس ایران برای عبور از ذخیره 300 کیلو اورانیوم غنی‌شده واکنش‌های گسترده‌ای در جهان به دنبال داشت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در توئیتی کوتاه نوشت: «ایران قرار است از محدودیت‌های ذخایر اورانیوم سرپیچی کند.» سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفت: اگر ایران دست از پایبندی به برجام بردارد، لندن تمام گزینه‌های موجود برای خود را بررسی خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که تعهداتش ذیل برجام را به‌صورت کامل اجرا کند.» رئیس‌جمهور فرانسه اظهار کرد که این تصمیم باعث تاسف او شده و فرانسه ایران را قویاً تشویق به «صبوری و مسوولیت‌پذیری» می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز مدعی شد: اگر ایرانیان به تهدیدات خود عمل و برجام را نقض کنند، جامعه جهانی باید بلافاصله تحریم‌های از پیش‌تعیین‌شده‌ای را علیه ایران اعمال کند. همچنین طبق گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ایران را به ادامه تعهدات هسته‌ای خود تشویق کرد و از دیگر اعضای طرفین این معاهده نیز خواست به‌طور کامل به تعهدات مربوطه خود پایبند باشند. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، گفت: گوترش همچنین اصرار دارد تا دیگر اعضا نیز از اجرای تعهدات توافق هسته‌ای حمایت کنند. به گفته دوجاریک، دبیرکل سازمان ملل همچنین خواهان اجتناب از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تنش در منطقه بوده، شده است. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد سه کشور اروپایی طرف برجام، طرح جدیدی برای حفظ این توافق دارند و به همین منظور وزیران خارجه این کشورها ممکن است به‌زودی به ایران سفر کنند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس، فرانسه و آلمان پس از تهدید ایران برای عبور از محدودیت‌های هسته‌ای‌اش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دنبال طرح جدیدی هستند تا ایران را در این توافق نگه دارند. با این حال، آنها ممکن است در حال نزدیک شدن به پایان مسیر دیپلماتیکی باشند که بیش از ۱۵ سال پیش آن را آغاز کردند. به گفته دیپلمات‌ها، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران، نیز قرار است روز ۱۷ ژوئن (ششم تیرماه) در پاریس با مسوولان سیاسی تروئیکای اروپا دیدار و درباره ایران گفت‌وگو کند. این درست همزمان با ضرب‌الاجلی است که تهران برای عبور از محدودیت‌های هسته‌ای خود اعلام کرده است.

مرکل: ایران پشت حمله به نفتکش‌هاست

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه 28 خرداد ادعا کرد شواهد قوی وجود دارد که ایران به دو نفتکش در دریای عمان حمله کرده است. به گزارش عصر ایران به نقل از یورونیوز، مرکل همچنین گفت:‌ ما این اقدامات را خیلی جدی تلقی می‌کنیم و شواهد قوی در این ارتباط وجود دارد. صدراعظم آلمان که در کنفرانس مطبوعاتی با رئیس‌جمهوری اوکراین در برلین سخن می‌گفت همچنین درباره پیامدهای نقض برجام به ایران هشدار داد و گفت نقض مواد توافق‌نامه هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بدون عواقب نخواهد بود.

بیانیه ارتش آمریکا علیه ایران

ارتش آمریکا در حالی که ایران هرگونه دخالت در حمله به دو نفتکش در دریای عمان را رد و این حمله را محکوم کرده است، روز چهارشنبه 29 خرداد، در بیانیه‌ای مدعی شد که عوامل ایران عامل حمله به کشتی‌های نفتکش در دریای عمان بوده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه اسکای نیوز، ارتش آمریکا در این بیانیه افزود: مین دریایی استفاده‌شده در حمله پنجشنبه گذشته به نفتکش ژاپنی در دریای عمان، مانند مین‌های ساخت ایران بوده است. ارتش آمریکا افزود که با همکاری متحدان منطقه‌ای این کشور درباره حمله به این دو کشتی نفتکش تحقیق کرده است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این هرگونه نقش داشتن در این حمله را رد کرده و کارشناسان و تحلیلگران نیز گفته‌اند که کشورهایی مثل عربستان، رژیم صهیونیستی و خود آمریکا از انگیزه کافی برای انجام این حمله برخوردار هستند تا ایران را مسبب آن معرفی کرده و بر تنش‌ها بیفزایند. خبرگزاری رویترز نیز از فجیره امارات گزارش داد: نیروی دریایی آمریکا با به نمایش گذاشتن تکه‌هایی از یک مین آهن‌ربایی و آهن‌ربای برداشته‌شده از بدنه یکی از کشتی‌های نفتکش که هفته گذشته در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند، مدعی شد که این مین‌ها همانندی قابل توجهی با انواع ساخت آنها در ایران دارند. ادعای آمریکا درباره حمله با مین به کشتی ژاپنی (یکی از دو فروند کشتی نفتکش که 23 خرداد در دریای عمان هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند) در حالی مطرح شده که شرکت ژاپنی اعلام کرده خدمه کشتی شاهد بوده‌اند که کشتی با یک شیء پرنده مورد حمله قرار گرفته است نه از طریق مین یا اژدر دریایی که ادعای آمریکا مبنی بر آن است.

تکرار توهین ترامپ به ملت ایران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هنگام خروج از کاخ سفید در مقابل خبرنگاران با طرح ادعاهای تکراری، ملت ایران را تروریست خواند. ایرنا نوشت: رئیس‌جمهوری آمریکا که همواره اظهارات متناقضی درباره ایران مطرح می‌کند، بار دیگر در سخنانی که نیت‌های اصلی وی را آشکار می‌کند، به ملت ایران توهین کرد. ترامپ در پاسخ به خبرنگاری که درباره ایران پرسید، گفت: ما ایران را تحت نظر داریم. چیزهای زیادی درباره ایران می‌دانیم (و) بسیار آماده هستیم. ببینیم چه پیش می‌آید. وی در پاسخ به اینکه در این باره چه پیش‌بینی دارد، توضیح داد: ما فقط این را می‌گوییم. فارغ از آنچه اتفاق افتاده، ما خیلی آماده هستیم. اگر نگاهی به آنچه در حال روی دادن است کنید، اگر به آنچه آنها (ایرانی‌ها) انجام داده‌اند نگاه کنید، من فقط درباره هفته گذشته صحبت نمی‌کنم، درباره سال‌های طولانی حرف می‌زنم. رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد که آنها ملت تروریست بوده‌اند و اکنون خواهیم دید چه پیش می‌آید. وی در اظهاراتی تناقض‌آمیز تاکید کرد: آنها از دو سال و نیم پیش که من روی کار آمدم، کشوری بسیار متفاوت شده‌اند. وقتی رئیس‌جمهوری اوباما آن توافق وحشتناک (برجام) را امضا کرد، آنها فریاد می‌زدند مرگ بر آمریکا. من از آن زمان دیگر آن را نشنیده‌ام.

خیز قالیباف برای انتخاباتی دیگر

محمدباقر قالیباف پس از اینکه در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۹۶ با تصمیم اصولگرایان به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد، رویکرد انتقادی خود نسبت به جریان اصولگرایی را آشکار کرده و با مطرح کردن «نواصولگرایی» و تمرکز بر جوانان سعی می‌کند جایگاه تازه‌ای به دست آورد. شهردار پیشین تهران در همین راستا اخیراً در پیامی جوانان انقلابی را به حضور در میدان انتخابات مجلس دعوت کرده است. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، در پیام محمدباقر قالیباف به جوانان که به صورت تصویری منتشر شده آمده است: کشور در وضعیت سختی به‌سر می‌برد و راه برون‌رفت از این وضعیت اعتماد به جوانان است. دو سال پیش هم در نامه‌ای به شما نوشتم سیاست‌ورزی جریان انقلابی ضمن حفظ مبانی بایستی متحول شود تا چهره‌های نو حرکت در مسیر نواصو‌لگرایی را آغاز کنند. انتخابات پیش‌رو یک فرصت است و پیشرفت کشور در گرو تشکیل یک مجلس نو. اگر شما جوانان همت کنید می‌توان به ظهور مجلسی نسبتاً جوان و باتجربه امید داشت. قبلاً گفته بودم که قرار نیست محور شما باشم اما می‌توانم صدای شما شوم و پیگیر مطالباتتان.

ابلاغ سه قانون بدون تصویب مجلس

علی مطهری،‌ نماینده مردم تهران در مجلس، مدعی شده است که سه قانون بدون تصویب در صحن مجلس توسط قوه قضائیه ابلاغ شده و اجرا می‌شود. او در پاسخ به درخواست ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه که طی فراخوانی خواهان دریافت نظرات مختلف درباره عملکرد قوه قضائیه شده بود، طی مصاحبه‌ای با روزنامه جام جم به بیان برخی از موارد مورد نظر خود پرداخت و از جمله مدعی شد سه قانون بدون تصویب در صحن مجلس توسط قوه قضائیه ابلاغ شده و اجرا می‌شود. مطهری در این خصوص گفته است: «همه می‌دانند که در سال ۹۴ تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری در کمیسیون قضایی مجلس تغییر کرد و بدون آنکه به صحن مجلس بیاید به عنوان قانون ابلاغ شد. بنابراین در واقع قانون نیست. این تبصره می‌گوید متهمان سیاسی فقط از وکلای مورد تایید رئیس قوه قضائیه می‌توانند استفاده کنند، که یک تبعیض ناروای آشکار است. همین‌طور است عبارتی که در ماده ۲۹ آیین دادرسی کیفری اضافه شد که طبق آن سازمان اطلاعات سپاه به ضابطان دادگستری افزوده شد و همین‌طور حذف ماده ۱۹۰ که می‌گفت تحقیقات اولیه از متهم بدون حضور وکیل اعتبار ندارد.» طبق گزارش ایرنا، محمد کاظمی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در پاسخ به این ادعا گفت: آقای مطهری به عنوان مطلع اگر مستندات خود را به کمیسیون ارسال کنند، ما بر اساس مستندات پیگیر موضوع خواهیم شد و اگر مستندات صحیح باشد آن مواد قانونی وجاهت اجرایی ندارند و باید فوراً اجرای آنها متوقف شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها