شناسه خبر : 30943 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دنبال جنگ نیستیم

ظریف خطاب به ترامپ: هرگز یک ایرانی را تهدید نکن

دنبال جنگ نیستیم

ایران با شماره تلفنی که دولت آمریکا برای تماس کشورمان با دونالد ترامپ در اختیار سوئیس قرار داده بود هیچ تماسی نگرفت. رئیس‌جمهوری آمریکا هم گفت: اگر ایران آماده مذاکره نیست، نباید تماس بگیرد. ترامپ درباره احتمال مذاکره با ایران اعلام کرد: «در این مورد صحبتی نداشته‌ایم، باید ببینیم چه می‌شود. اگر آنها تماس بگیرند، قطعاً مذاکره خواهیم کرد، کاملاً به آنها بستگی دارد. می‌خواهم زمانی تماس بگیرند که آماده باشند. اگر آماده نیستند، نیازی نیست خودشان را به زحمت بیندازند.» محمدجواد ظریف نیز دوباره تاکید کرد که جمهوری اسلامی تا زمانی که آمریکا با عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام به ایران احترام نگذارد، بر سر میز مذاکره با دونالد ترامپ نخواهد نشست. وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان با انتقاد از حضور ناو جنگی آبراهام لینکلن و بمب‌افکن آمریکایی در منطقه گفت: حضور تمام این تجهیزات نظامی در منطقه‌ای کوچک، مستعد حادثه است. باید احتیاط زیادی به خرج داد. آمریکا دست به بازی خیلی خطرناکی زده است.

احترام را آزمایش کن، جواب می‌دهد

دونالد ترامپ در ادامه جنگ روانی علیه ایران در پیامی توئیتری نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این به‌طور رسمی پایان ایران خواهد بود. هرگز آمریکا را دوباره تهدید نکنید.» در واکنش به این توئیت، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته یک‌بار دیگر جمله تاریخی خود را تکرار کرد: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن.» این جمله‌ای است که محمدجواد ظریف پیشتر در تیرماه سال 94 و چند روز قبل از نهایی شدن توافق برجام خطاب به فدریکا موگرینی، مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به‌کار برد. ظریف این جمله را این بار در توئیتی علیه رئیس‌جمهوری آمریکا به‌کار برد. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به توئیت ترامپ نوشت: «دونالد ترامپ به تحریک تیم بی، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزان در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده‌اند و متجاوزان همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌ها برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد.» روزنامه ایران نوشت: برخی رسانه‌ها توئیت دونالد ترامپ را واکنش به یک حمله راکتی در بغداد و نزدیک سفارت آمریکا دانستند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام اینکه سفارت این کشور از این حمله آسیبی ندیده، تاکید کرده که «با مقامات ارشد عراقی در این زمینه در ارتباط نزدیک هستند و تحقیقات لازم انجام خواهد شد.» این بیانیه با اعلام اینکه فعلاً کسی مسوولیت این حمله را قبول نکرده است، گفته: «اگر هر حمله‌ای از سوی نیروها یا عناصر مورد حمایت ایران صورت بگیرد، ما این کشور را مسوول آن تلقی خواهیم کرد و متقابلاً پاسخ خواهیم داد.» اما تحلیلگران رسانه در آمریکا بیش از آنکه توئیت ترامپ را ناشی از نتیجه آن حمله بدانند، با استناد به سوابق رابطه توئیت‌های ترامپ با گزارش‌ها و تحلیل‌های شبکه فاکس‌نیوز که گویا تنها منبع خوراک اطلاعاتی رئیس‌جمهوری آمریکاست، این توئیت را تحت تاثیر گزارشی دانستند که تنها 9 دقیقه پیش از توئیت او از فاکس‌نیوز پخش شده و ادعا کرده بود ایران در حال تهدید آمریکاست و ممکن است متحدان ایران در منطقه نظامیان آمریکایی را در عراق هدف قرار دهند.

من کسی نیستم که با ایران بجنگم

در عین حال دونالد ترامپ می‌گوید: نمی‌خواهد وارد جنگ شود. طبق گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور آمریکا اظهار کرد: به‌رغم تمام چیزهایی که در حال رخ دادن هستند، من وارد جنگ نخواهم شد چراکه جنگ به اقتصاد و مهم‌تر از همه به مردم آسیب می‌رساند. ترامپ که با شبکه فاکس‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، گفت: من کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم، اگر بخواهم وارد جنگی شوم آن جنگ اقتصادی خواهد بود.

ادعای انتقال پیام آمریکا به ایران از طریق عمان

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا، یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان، به تهران آمد و با وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. یوسف بن‌علوی دوشنبه 30 اردیبهشت وارد تهران شد. یک روزنامه عربی مدعی شد وزیر خارجه عمان در این سفر غیرمنتظره به همتای ایرانی خود پیامی از جانب آمریکا تحویل داده است. دنیای اقتصاد نوشت: روزنامه العرب در خبری مدعی شده که وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل یک پیام از طرف مقامات آمریکایی بوده است. بر اساس این ادعا، سفر بن‌علوی به تهران، پس از آن انجام شد که پمپئو چند روز پیش در تماسی تلفنی به سلطان عمان اطلاع داد که هدف آمریکا، «براندازی نظام» ایران نیست؛ بلکه تغییر رفتار آن است و به همین دلیل است که واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرده است. مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا، روز چهارشنبه هفته گذشته (25 اردیبهشت) با سلطان قابوس، پادشاه عمان، درباره تنش‌ها با ایران رایزنی کرده است. پمپئو از دیپلمات‌های اروپایی هم خواسته تا به کاهش تنش‌ها با تهران کمک کنند. جلسه ویژه ترامپ، با سرپرست پنتاگون و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته برگزار شد. پنج مقام بلندپایه که مباحثات این نشست را در اختیار نیویورک‌تایمز قرار داده‌اند، خبر داده‌اند که ترامپ «سرسختانه» با هرگونه گزینه جنگ با ایران مخالفت کرده و خواستار یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک با هدف «کاهش تنش‌ها با تهران» شده است.

افزایش چهاربرابری تولید اورانیوم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در یک نشست خبری که در نطنز برگزار شد، از چهار برابر شدن میزان تولید اورانیوم با غنای 67 /3 درصد خبر داد. روزنامه ایران نوشت: به گفته بهروز کمالوندی، با توجه به ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست‌جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس ارائه شده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران از ۳۰ اردیبهشت‌ماه و پس از اولتیماتوم ۱۸ اردیبهشت به طرف‌های اروپایی، در چارچوب مواد توافقنامه برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای 67 /3 درصد خود را به حدود چهار برابر قبل افزایش داد. کمالوندی افزود: شاید برخی بگویند این اقدام باید زودتر انجام می‌شد ولی این اقدام ما این حسن را دارد که از روی صبر راهبردی بود و هیچ‌کس در سطح بین‌المللی نمی‌تواند به ایران خرده بگیرد. این اقدام در چارچوب برجام و فرصتی برای طرف‌های مقابل است که با تغییر در سیاست‌هایشان برجام را به جایگاه خود برگردانند. بنا نداریم از برجام بیرون بیاییم و آن را نقض کنیم. در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و قدم‌های بعدی نیز در چارچوب برجام است.

فشار اروپا به آمریکا برای لغو اینستکس

پس از اینکه اروپا اعلام کرد اولتیماتوم 60روزه‌ای را که ایران تعیین کرده تا کشورهای باقی‌مانده در برجام تعهدات خود در قبال ایران را عملیاتی کنند، نمی‌پذیرد، هفته گذشته خبرهایی از اعمال فشار آمریکا به کشورهای اروپایی برای لغو اینستکس منتشر شده است. ایسنا نوشت: یک مقام ارشد فرانسوی اذعان کرد که کشورهای اروپایی برای لغو اینستکس، تحت فشار آمریکا قرار گرفته‌اند. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در جمع خبرنگاران در پاریس اعلام کرد آمریکا برای لغو اینستکس، اروپا را تحت فشار شدیدی قرار داده است. وی همچنین با اشاره به اینکه «کاهش تعهدات ایران از توافق هسته‌ای، تجارت با ایران را تسهیل نمی‌کند»، عنوان کرد که «اروپا تسلیم اولتیماتوم ایران نخواهد شد».

انتصاب‌های جدید و تحول در سپاه

هفته گذشته تغییراتی در بدنه و ساختار سپاه پاسداران اعمال شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا، در احکام جداگانه‌ای سردار دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. همچنین هفته گذشته با حکم حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، حسین طائب مسوول اطلاعات سپاه و حسن محقق جانشین طائب شد. خبرگزاری‌های تسنیم و فارس از تغییر ساختار در حوزه اطلاعات سپاه خبر دادند، اما جزئیاتی از این تغییر ارائه نکردند. روز شنبه 28 اردیبهشت فارس گزارش داد: «صبح امروز و در مراسمی با حضور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، در پی تغییر ساختار در حوزه اطلاعات سپاه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب را به عنوان مسوول اطلاعات سپاه و سردار سرتیپ پاسدار حسن محقق را نیز با عنوان جانشین اطلاعات سپاه معرفی و از خدمات سردار سرتیپ پاسدار حسین نجات قدردانی کرد.» فارس همچنین در خبری دیگر نوشت: «سردار حسین نجات طی حکمی از سوی سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه، به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه منصوب شد. سردار نجات پیش از این قائم‌مقام اطلاعات سپاه بود که از امروز جای خود را به سردار حسن محقق داد. پیش از این سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه بود که با حکم فرمانده معظم کل قوا به عنوان معاون هماهنگ‌کننده سپاه منصوب شد.»

در پی این تغییرات، عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه، گفت: تحول در سپاه که با انتصاب فرمانده کل سپاه آغاز و با انتصاب جانشین فرمانده کل سپاه تکمیل شد، سردرگمی دشمنان را به دنبال داشته است. سپاه تغییرات دارد، اما هویت اصلی آن تغییرناپذیر است.

دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ نمی‌هراسیم

حسین سلامی در آیین تکریم و معارفه مسوولان اطلاعات سپاه، نبرد اطلاعاتی بین ایران و آمریکا را یک واقعیت جدی توصیف کرد. فرمانده کل سپاه پاسداران مقیاس عمل اطلاعات سپاه را کل نظام و انقلاب و جغرافیای تهدید علیه ایران دانست و اظهار کرد: ما در جنگ اطلاعاتی قادر به شکست دشمن هستیم و اینکه اراده دشمن برای به‌کارگیری قدرت را سلب کنیم، به مفهوم خلع سلاح دشمن است. فرمانده کل سپاه در مراسم تودیع و معارفه جانشین و معاونان جدید سپاه نیز اظهار کرد: ما به دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ نمی‌هراسیم. بر اساس گزارش خبرآنلاین، سلامی گفت: منطقه به یک میدان آتش بالقوه برای آمریکایی‌ها تبدیل شده و حوادث روزهای اخیر هم حجم واقعی قدرت دشمن را آشکار کرد. آمریکایی‌ها در انفعال قرار گرفتند و از تهدید لفظی در شکل منفعلانه خود استفاده کردند. ما با یک دشمن به ظاهر قدرتمند مواجه هستیم اما این دشمن در حال فرسایش است و به عبارتی دچار پوکی استخوان شده و این مسیری است که همه قدرت‌های شیطانی سپری می‌کنند. در آینده نزدیک شاهد شکست پایه‌های این قدرت به ظاهر بزرگ خواهیم بود چراکه آنها خسته و ناامید و به دنبال راهی برای بازگشت هستند. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما به دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ نمی‌هراسیم، خاطرنشان کرد: تفاوت ما با آنها این است که آنها از جنگ می‌ترسند و اراده آن را ندارند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها