شناسه خبر : 29478 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تهدید نفتی

روحانی: اگر آمریکا بخواهد جلوی فروش نفت ما را بگیرد نفتی از خلیج‌فارس صادر نمی‌شود

لایحه بودجه سال 98 تدوین شده و قطعاً مهم‌ترین دغدغه دولت، ماجرای فروش نفت و صادرات آن است. نفتی که تحریم‌های آمریکا مانع صادرات آن شده است. حالا حسن روحانی، رئیس‌جمهور بار دیگر آمریکا را تهدید کرده که اگر آمریکا بخواهد روزی جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج‌فارس صادر نمی‌شود. آمریکا می‌خواهد ایران را از صادرات نفت و تبادل تجاری محروم و منزوی ‌کند، اما نتوانست و نمی‌تواند و همچنین قادر نخواهد بود رابطه ما را با ملت‌های منطقه قطع کند.

تهدید نفتی

لایحه بودجه سال 98 تدوین شده و قطعاً مهم‌ترین دغدغه دولت، ماجرای فروش نفت و صادرات آن است. نفتی که تحریم‌های آمریکا مانع صادرات آن شده است. حالا حسن روحانی، رئیس‌جمهور بار دیگر آمریکا را تهدید کرده که اگر آمریکا بخواهد روزی جلوی فروش نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج‌فارس صادر نمی‌شود. آمریکا می‌خواهد ایران را از صادرات نفت و تبادل تجاری محروم و منزوی ‌کند، اما نتوانست و نمی‌تواند و همچنین قادر نخواهد بود رابطه ما را با ملت‌های منطقه قطع کند. این چندمین باری است که روحانی در مورد صادرات نفت ایران هشدار می‌دهد. بار دیگر او در سفرش به اروپا گفته بود «اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن‌وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»

اما روحانی یک نکته را به درستی می‌داند. آن هم اینکه تحریم‌ها و شرایط جدید، روزهای سختی برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل است که در جمع مردم سمنان گفت: شرایط امروز ما شرایط مطلوبی نیست، چراکه اگر مدعی ایستادگی در مقابل آمریکا هستیم که باید این‌گونه باشد؛ باید بدانیم جنگ زخمی شدن و زد و خورد دارد و در جنگ هم از خودی و هم از دشمن زخمی می‌شوند. در میدان جنگ باید خود را آماده کنیم. برای همین است که دولت خواستار مذاکره با آمریکا نیست و درخواست‌های مکرر آمریکا را هم رد کرده است. روحانی گفت سال گذشته دولت فعلی آمریکا به‌ صورت مستقیم هشت‌مرتبه برای مذاکره پیغام داد اما این پیشنهاد را رد کردیم.

اما از سوی دیگر او می‌گوید شرایط چندان نامطلوب هم نیست. او گفته کشور در بحران نیست و در بحران نخواهد بود؛ ابرتورم و ابربیکاری ما را تهدید نمی‌کند. روحانی گفته عده‌ای نادانسته این سخنان را در رسانه‌ها و مطبوعات بیان می‌کنند. همچنین در ریشه‌یابی مشکلات گفته بیماری‌های مزمن گذشته که در مقطعی آثار آن روشن‌تر و آشکارتر شد، سبب بخشی از مشکلات موجود در کشور شده است.‌ باید پرسید که چه کسی مجوز موسسات مالی غیرمجاز را صادر کرد و سبب شد مردم این همه زجر بکشند؟

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها