شناسه خبر : 26295 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قدم‌های امیدبخش

نشست مشترک سران ایران روسیه و ترکیه برگزار شد

حسن روحانی آینده سوریه را متعلق به مردم سوریه دانست و با بیان اینکه هیچ کشوری حق ندارد درباره آینده سوریه تصمیم بگیرد، تاکید کرد: تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، وحدت و استقلال سوریه به عنوان اهدافی مهم که خواست مردم سوریه است، باید مورد توجه همگان باشد.

حسن روحانی آینده سوریه را متعلق به مردم سوریه دانست و با بیان اینکه هیچ کشوری حق ندارد درباره آینده سوریه تصمیم بگیرد، تاکید کرد: تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، وحدت و استقلال سوریه به عنوان اهدافی مهم که خواست مردم سوریه است، باید مورد توجه همگان باشد. وی در نشست روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه که 15 فروردین در آنکارا برگزار شد، گفت: روز جشن بزرگ برای منطقه روزی است که جنگ در سوریه پایان بیابد، تروریست‌ها از منطقه خارج شده باشند و دروازه‌های سوریه به روی همه آوارگان باز شود و در یک انتخابات آزاد مردم سوریه بتوانند سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند. 

روحانی با اشاره به اینکه اکنون امید مردم منطقه برای مبارزه پیگیر علیه تروریسم از همیشه بیشتر شده است، اظهار داشت: در مسیر مبارزه با تروریسم حدود 15 ماه پیش در شهر آستانه اجلاسی تشکیل شد و در آن روندی مورد نظر قرار گرفت که این روند منتهی به نوعی آتش‌بس و کاهش تنش در چهار منطقه در سوریه شد. در این روند، کشورهای روسیه، ترکیه و ایران نقش اساسی را ایفا کردند. این قدمی امیدبخش بود که باید این روند را ادامه دهیم. روحانی تصریح کرد: از دید ایران، سوریه راه‌حل نظامی ندارد و از راه سیاسی باید حل و فصل شود و باید همه کمک کنیم جنگ متوقف شود و راه‌حل صلح‌آمیز دنبال شود و مردم آواره و ستم‌دیده به خانه‌های خود بازگردند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه به وحدت نظر رسیدند و دنیا نیز باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد که در سوریه تحت هر شرایطی باید حفظ تمامیت ارضی سوریه و مبارزه با تروریست‌ها اولویت اصلی همه باشد و این فقط مخصوص سوری‌ها نیست و کشورهای منطقه هم باید توجه داشته باشند که گروه‌های تروریستی باید نابود شوند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت: هدف ما ایجاد امنیت و ثبات در این کشور است و به نقاط مشترک خوبی در این زمینه دست یافتیم که باید بر آنها تمرکز کنیم. وی اضافه کرد: هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بر مشارکت در تقویت حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی سوریه اصرار دارند و این موضع اصولی ماست. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها