شناسه خبر : 25234 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رد حکمیت احمدی‌نژادی‌ها

اعلام آمادگی مجدد اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگو با اصولگرایان

هیاهوی احمدی‌نژادی‌ها در فضای سیاسی کمتر شده. محمود احمدی‌نژاد یکی دو ویدئو منتشر کرد و حمید بقایی در کانال تلگرامی‌اش نوشت که قصد دارد دوباره بست‌نشینی را آغاز کند.

رد حکمیت احمدی‌نژادی‌ها

هیاهوی احمدی‌نژادی‌ها در فضای سیاسی کمتر شده. محمود احمدی‌نژاد یکی دو ویدئو منتشر کرد و حمید بقایی در کانال تلگرامی‌اش نوشت که قصد دارد دوباره بست‌نشینی را آغاز کند. دادگاه کیفری کارکنان دولت هم حکمی برای جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد صادر و او را به شش ماه حبس و چهار میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد. این مجموعه اخبار اردوگاه احمدی‌نژاد در هفته گذشته است. اما در سوی دیگر ماجرا، اخبار بیشتری وجود داشت. ماجرا از پیشنهاد حکمیت در ماجرای احمدی‌نژادی‌ها آغاز شد. آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه نماز جمعه پیشنهادی برای تشکیل حکمیت در خصوص اینکه احمدی‌نژاد با قوه قضائیه صحبت کند را مطرح کرد. پیشنهادی که با موافقت و استقبال دولت بهاری‌ها مواجه شد. به گزارش سایت دولت بهار حمید بقایی، علی‌اکبر جوانفکر و حبیب‌الله جزء‌خراسانی، با ارسال نامه‌ای خطاب به آیت‌الله امامی‌کاشانی امام جمعه موقت تهران از پیشنهاد وی برای تعیین حکمیت برای رسیدگی به ادعاهای دستگاه قضایی استقبال و خطاب به وی تصریح کردند: قبلاً نیز پیشنهاد حکمیت را به حضرت آیت‌الله شاهرودی دامت برکاته تقدیم کرده‌ایم و اینک اعلام می‌داریم که ما به انصاف و عدالت ایشان و حضرتعالی اعتماد داریم و آماده هستیم به نظر نهایی آن بزرگواران، در موضوع مورد بحث گردن نهیم. ما ظلم را مهم‌ترین عامل در تضعیف ارکان نظام می‌دانیم و بر این باوریم که باید در برابر ظلم و به‌ویژه مهم‌ترین آن، یعنی ظلم قضایی قاطعانه ایستادگی شود.

حکمیت نه! برخورد طبق قانون

این پیشنهاد اما از طرف قوه قضائیه به‌شدت رد شد. به گزارش شرق سخنگوی قوه قضائیه در صدوبیست‌ودومین نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قوه قضائیه ماجرای حکمیت را می‌پذیرد یا خیر، گفته: «خیر، به‌هیچ‌وجه این پیشنهاد پذیرفته نمی‌شود. این افراد مسائلی را مطرح کردند که عناوین مجرمانه دارد و حتماً در نوع خود رسیدگی خواهد شد. حکمیت یعنی چه؟ کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد و شما هم دیدید و خواهید دید کسانی که برایشان پرونده تشکیل شده است، به‌دور از این حواشی و مسائل مورد رسیدگی قرار گرفتند و قوه قضائیه همچنان این امور را اجرا خواهد کرد.» خبرنگاری پرسید برخی قضات معتقد هستند نشر فقط از طریق مکتوب امکان‌پذیر است، محمود احمدی‌نژاد هم برای اینکه مرتکب جرم نشر اکاذیب نشود، اقدام به ضبط ویدئو می‌کند، آیا این درست است؟ که حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: «فکر نمی‌کنم هیچ قاضی‌ای بگوید که افترا یا تهمت یا انتشار کذب حتماً باید به صورت مکتوب باشد و مطلقاً چنین چیزی نیست. در قانون از این کلمه به هر نحوی استفاده شده است و قطعاً یک راه آن از طریق کتابت و انتشار است. کسانی را این روزها دیدم که دو مطلب را مطرح کردند؛ یک مطلب می‌گویند که اول باید به پزشکی قانونی بروند و ببینند این اقدامات از یک آدم عاقل سرچشمه می‌گیرد یا خیر و برخی گفتند این حرف درآمده تا رفع مسوولیت شود و محاکمه نشوند که قطعاً این حرف‌ها مطرح نیست؛ البته شاید روزی نیاز باشد به پزشکی قانونی هم ارجاع داده شوند.» او گفت: «در خصوص برخی موضوعات باید گفت مطمئن باشید که با اقدامات مجرمانه بدون تردید برخورد خواهد شد. این سروصداها و فریادها به هر نحوی که باشد، جلوی کار قوه قضائیه را نمی‌گیرد؛ اما در خصوص برخورد بدانید که این صبر کردن حتماً حکمتی دارد و باید صبر کنید تا حکمت آن مشخص شود.»

هشدار احمدی‌نژاد به روحانی

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گفت‌وگو با شرق خاطره‌ای درباره پیشینه رابطه احمدی‌نژاد و لاریجانی‌ها تعریف کرده و گفته زمانی که آقای دکتر روحانی ریاست‌جمهوری را در سال ۹۲ تحویل می‌گرفت، معمولاً رئیس‌جمهور سابق بعد از مراسم تنفیذ از بیت مقام معظم رهبری به ریاست‌جمهوری رفته و آنجا را تحویل می‌دهد. ظاهراً آنجا آقای احمدی‌نژاد به آقای روحانی می‌گوید ما که رفتیم، ولی مراقب این دو برادر باش، بدبختت می‌کنند. تا جایی که تحلیل ماست، در ذهن آقای روحانی هم این گفته بی‌تاثیر نبوده است؛ اگرچه ایشان بعداً متوجه شدند دکتر لاریجانی دنبال این است که به ایشان صادقانه در راستای اداره درست کشور و حل چالش‌ها کمک کند. بقایی البته در هفته گذشته اعتراضاتی به حکم دادگاه خود داشت. حکمی که اگرچه جزئیات آن منتشر نشده اما به اعلام شخص بقایی یکی از این احکام 63 سال حبس برای بقایی است. اما به گزارش ایلنا حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفته بقایی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. او گفته آقای احمدی‌نژاد دیگر نقشی در کشور ندارد که بتواند کاری کند دوره‌اش تمام شده است و چیزی در دست ندارد و تنها حرف است و مشکلاتی دارد که قابل بحث است. حالا که آقای بقایی به ۱۵ سال حبس محکوم شده به نوعی پر و بال احمدی‌نژاد قیچی شده است و اکنون تنهاست و امکاناتی ندارد که بخواهد در جامعه دوقطبی ایجاد کند.

چراغ سبز اصولگراها

ماجرای حکمیت در هفته گذشته تنها در خصوص احمدی‌نژادی‌ها و قوه قضائیه مطرح نشد. این پیشنهادی است که در میان دو جناح سیاسی ایران هم در جریان است. اما پیشنهادی از جنس گفت‌وگو و تعامل. اعتماد در این خصوص نوشت: سیاسیون در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مدت‌هاست که از فواید گفت‌وگو و تعامل می‌گویند. اما هرچه هست بیشتر حرف بوده نه عمل. تکثر آرا در میان هر کدام از جریان‌های سیاسی از یک‌سو و تقسیم‌بندی تاریخ جمهوری اسلامی به قبل و بعد ۸۸ از سوی برخی اصولگرایان از سوی دیگر مانع از آن شد که فعالان عرصه سیاست بتوانند رویای گفت‌وگو را واقعی کرده و سر یک میز بنشینند. جریان اصلاح‌طلب نیز اگرچه به‌جد هوادار گفت‌وگو است و از هر پیشنهادی در این باره استقبال می‌کند، اصرار دارد که باید برخی حوادث را به فراموشی سپرد. همین است که ایده گفت‌وگوی ملی فراتر از حرف نرفته است. اظهارات و مواضع برخی چهره‌های شاخص و قدیمی اصولگرا در ماه‌های اخیر اما این امید را ایجاد کرده که ممکن است آنها دست از شرط و شروط گذاشتن بردارند. نمونه‌اش حرف‌های محمدرضا باهنر که حساب سیدمحمد خاتمی را از کاندیداهای محصور انتخابات سال ۸۸ جدا می‌کند یا اظهارات صفار هرندی که معتقد است دو کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات آن سال با خارجی‌ها نشست و برخاست نداشته‌اند. بدون شک همین دو اظهارنظر دلیل نمی‌شود که گفت‌وگوهای مورد نظر به زودی انجام شود زیرا چند سالی است که هرازگاهی این‌چنین امیدوار می‌شویم و خبری هم از گفت‌وگو نیست.

نگاه مثبت اصلاح‌طلبان به گفت‌وگو

در آخرین اعلام موضع، موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات از اعلام آمادگی اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگو با اصولگرایان خبر داده و گفته جریان اصولگرایی در 12 سال گذشته از سیاست حذف استفاده کرد و نتیجه این عملکرد شکست در تمامی انتخابات‌های دهه ۹۰ بود. اما اکنون جریان اصولگرایی به ویژه افراد عاقل و خردورز این جریان به این نتیجه رسیده‌اند که با طیف وسیعی از مردم ایران که علاقه‌مند به اصلاح‌طلبی هستند درگیر شده‌اند و نتیجه این درگیری‌ها پشت کردن افکار عمومی به جریان اصولگرایی بوده است. باید هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور به رسمیت شناخته شوند. محمد عطریانفر هم از اعلام آمادگی کارگزارانی‌ها برای گفت‌وگوی ملی خبر داده و گفته باید بتوانیم بین دو اندیشه سیاسی یک باور مشترک به وجود بیاوریم که هر دو جریان در راستای منافع ملی موضع واحد دارند اما به اقتضای زبان خود موضوعاتی را مطرح می‌کنند. طبیعی است در ادامه این روند اگر این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند، می‌توانند به جزئیات ورود کرده و چالش‌ها را برطرف کنند. موسوی‌لاری گفته محور این گفت‌وگو می‌تواند «مسائل مشترک و منافع ملی باشد. حرف مشترک میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان زیاد است. ما همواره از گفت‌وگو استقبال کرده و می‌کنیم اما باید دید اصولگرایان چقدر در عملی شدن این گفت‌وگو مصر هستند.»

کی رای دادید که پشیمانید؟

جو انتقاد و اعتراض به دولت دوازدهم چندهفته‌ای است از جانب رسانه‌های مخالف پی ‌گرفته می‌شود. فضای مجازی پرشده از هشتگ پشیمانم. محمدباقر نوبخت اما در نشست خبری هفته گذشته خود خطاب به پشیمان‌ها گفت باید از آنان پرسید چه زمانی رای دادند که امروز پشیمان شدند. به گزارش روزنامه وقایع اتفاقیه نوبخت گفت: اوضاع به این صورت که در فضای مجازی جلوه داده می‌شود، نیست. مردم هنوز دولت را دوست دارند و اگر عده‌ای عنوان می‌کنند که پشیمان هستند به نظر می‌رسد باید از آنان پرسید که شما کی رای دادید؟ شاید خیلی از آنان جزو کسانی نباشند که رای داده بودند. عده‌ای لباس نقد پوشیدند و هیچ‌گاه در کنار دولت و ملت نبودند. اما همین سخنان کافی بود تا رسانه‌های مخالف مجدد به این سخنان سخنگو بتازند. وطن امروز نوشت: این انکار قابل تامل از سوی نوبخت در حالی است که بیشتر افرادی که جنبش «پشیمانیم» را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی راه انداخته‌اند، از بازیگران و ورزشکاران مطرح هستند. البته شدت گرفتن موج پشیمانی نسبت به رای به روحانی به اندازه‌ای بود که نمایندگان حامی حسن روحانی نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته و در صحن علنی مجلس درباره آن اظهارنظر کردند. یکی از سران فتنه که با انتشار فیلم، نقش ویژه‌ای در رای آوردن حسن روحانی داشت، در یکی از دیدارهای خود، ایجاد کمپین پشیمانیم از سوی بازیگران و ورزشکاران را «دسیسه» دانست! روزنامه وقایع‌اتفاقیه اما به بررسی پشت پرده این موضوع پرداخت و نوشت: نشست‌هایشان برقرار است. در استان‌های مختلف سخت مشغول هستند. نیروهایشان در توئیتر با اکانت‌های غیررسمی و ناشناس علیه مردی که حدود هشت ماه پیش با اختلاف رای هشت‌میلیونی به او باختند مشغول هستند. هشتگ می‌سازند و وقتی اهدافشان در مورد هشتگ‌سازی «دسیسه» عنوان می‌شود خود به میدان مبارزه می‌آیند.

رای جنجالی ایران به قطعنامه میانمار

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز یکشنبه هفته گذشته در قطعنامه‌ای که با اکثریت ۱۲۲ رای مثبت به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، از میانمار خواست به اقدام نظامی علیه اقلیت مسلمانان روهینگیا در این کشور پایان دهد. اما آنچه خبرساز شد، نبودن نام ایران در این لیست بود. مساله‌ای که واکنش‌ساز شد. پایگاه خبری اصولگرای فردا نیوز درباره این اتفاق نوشت: «به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل غیبت ایران در جلسه رای‌گیری پیرامون وضعیت میانمار، مخالفت روسیه و چین با این قطعنامه و تمایل ایران به عدم مخالفت با خواست این دو کشور است. اما آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده اگرچه ایران در این رای‌گیری شرکت نکرد اما دو روز بعد از رای‌گیری، سخنگوی وزارت امور خارجه از ثبت رای مثبت جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار با ارسال یک یادداشت رسمی به دبیرخانه سازمان ملل خبر داد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با توضیح درباره علت عدم شرکت ایران در رای‌گیری مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار گفت: عدم شرکت کشورمان در رای‌گیری مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار با توجه به برخی ابعاد فنی و کارشناسی بوده است؛ اما با توجه به اهمیت ملاحظات سیاست خارجی جمهوری اسلامی و مبانی اصولی سیاست خارجی کشور، روز سه‌شنبه رای مثبت جمهوری اسلامی ایران به این قطعنامه ثبت شد. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها