شناسه خبر : 24942 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حلقه انحرافی یا سربازان نظام؟

رئیس سیا به سردار سلیمانی نامه نوشت

از میان چهره‌های سیاسی و مذهبی بسیاری که حامی محمود احمدی‌نژاد بودند تنها چند نفر باقی مانده‌اند. همان چندنفری که احمدی‌نژاد پای آنها مانده و در چند هفته گذشته هر اقدامی را برای حمایت از آنها تجربه کرده از مشارکت در بست‌نشینی تا نامه‌نگاری‌های متعدد. همین هم سبب شده که در هفته گذشته سیل انتقادات به او بالا بگیرد و چهره‌هایی هم که تاکنون در قبال او سکوت کرده بودند سکوت خود را بشکنند.

حلقه انحرافی یا سربازان نظام؟

از میان چهره‌های سیاسی و مذهبی بسیاری که حامی محمود احمدی‌نژاد بودند تنها چند نفر باقی مانده‌اند. همان چندنفری که احمدی‌نژاد پای آنها مانده و در چند هفته گذشته هر اقدامی را برای حمایت از آنها تجربه کرده از مشارکت در بست‌نشینی تا نامه‌نگاری‌های متعدد. همین هم سبب شده که در هفته گذشته سیل انتقادات به او بالا بگیرد و چهره‌هایی هم که تاکنون در قبال او سکوت کرده بودند سکوت خود را بشکنند.

مهم‌ترین چهره‌ای که هفته گذشته علیه احمدی‌نژاد موضع گرفت، آیت‌الله مصباح‌یزدی بود. فردی که در سال‌های گذشته تمام‌قد پشت احمدی‌نژاد ایستاده و او را ذخیره خداوند می‌دانست. اما حالا او سکوتش را شکسته و آن‌گونه که خبرآنلاین از او نقل کرد، در وصف احمدی‌نژاد گفته اعمال و رفتار امروز احمدی‌نژاد را تایید نمی‌کنم؛ چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‌بینم. در ادامه این گفته مصباح‌یزدی، قاسم روانبخش، عضو ارشد حزبی که آیت‌الله مصباح‌یزدی پدر معنوی‌اش است، درباره احمدی‌نژاد گفته است: «به نظر من رئیس فرقه انحرافی، آقای مشایی، توانست احمدی‌نژاد را به زمین بزند و از حیز انتفاع خارج کند. به نظر من احمدی‌نژاد از زمان خانه‌نشینی ۱۱روزه از مدار ولایت خارج شد و در انتخابات اخیر با شکستن عهد ولایی خود، به اوج خود رسید. حرکت‌های اخیر او نیز بیش از گذشته حقایق را روشن می‌کند.»

به گزارش شرق مجتبی ذوالنور، نماینده اصولگرای مجلس هم در وصف رفتار احمدی‌نژاد گفته کاری که احمدی‌نژاد انجام می‌دهد، نه اخلاقی است و نه شرعی؛ چراکه سرتا پا دروغ است. نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد ایشان خود را در حالتی قرار داده که گویا روان‌گردان مصرف کرده است. نعوذبالله نمی‌خواهم بگویم ایشان چنین کاری کرده است اما منظورم این است که حالتشان مانند حالت افرادی که روان‌گردان مصرف کرده‌اند، در یک فضای توهمی است؛ یعنی فکر می‌کند ۸۰ میلیون نفر به دنبال او هستند. امروز فضای جامعه این نیست. احمدی‌نژاد جایگاه ریاست‌جمهوری و شخصیت دوم نظام‌بودن را وهن می‌کند و دنبال مشایی و بقایی افتاده است. افراد نابابی که وزن همه‌چیز را با هوچی‌گری و زنبیل‌بازی و... پایین آوردند.

از احمدی‌نژاد در عجبم!

تیغ تند احمدی‌نژادی‌ها در این هفته‌ها برادران لاریجانی بود و در صدر آنها رئیس قوه قضائیه. آنها تاکنون در برابر اظهارات احمدی‌نژاد سکوت کرده بودند اما صادق لاریجانی سرانجام سکوتش را شکست. به گزارش میزان رئیس قوه قضائیه اقدامات اخیر محمود احمدی‌نژاد را ریختن آب به آسیاب دشمن دانست و گفت: این هجمه‌ها به قوه قضائیه چه معنایی دارد؟ عده‌ای درون کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و علیه قوه قضائیه و مسوولان قضایی دروغ‌های عجیب‌وغریب می‌گویند. انسان متاسف می‌شود آقایی که خودش از مسوولان سابق است، ظرف چند دقیقه صحبت شاید ۵۰ حرف خلاف واقع علیه قوه قضائیه و مسوولان قضایی می‌زند و متاسفانه توجه هم نمی‌کند که این کار خیانت به نظام جمهوری‌ اسلامی، آرمان‌های انقلاب و خون شهداست. آیا این قابل قبول است که انسان ادعای مردمی‌بودن و داشتن پشتوانه مردمی کند و این‌گونه از پشت به نظام جمهوری اسلامی خنجر بزند؟ بنده تعجب می‌کنم. او افزود: گاهی ادعاهای عجیبی می‌شود مبنی بر اینکه الحاق سازمان زندان‌ها به قوه قضائیه برخلاف قانون اساسی است و در ابتدای انقلاب شورای انقلاب بدون ملاحظات حقوقی حرفی زده و این حرف همان‌طور مانده است.  مسوولی می‌خواهد حرفی بزند و رئیس قوه قضائیه را تخریب کند، برخی از تشکیلات قوه قضائیه را با حرف‌های سخیف قیچی می‌کند. رئیس قوه قضائیه گفت: ادعا کرده‌اند که قضات و مسوولان قوه قضائیه به دادسراها و زندان‌ها سر نمی‌زنند و حتی یک‌بار نمی‌روند ببینند چه خبر است و ادعا می‌کنند نظارتی وجود ندارد؛ خود بنده بازدیدهای چندساعته از زندان‌ها، دادسراها، دادگاه‌ها و سایر مجموعه‌های قضایی داشته‌ام. انسان تعجب می‌کند و تاسف می‌خورد که عده‌ای بال‌بال می‌زنند برای دفاع از همراهانشان و برای اینکه بگویند جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد تا همراهی همراهشان را توجیه کنند که واقعاً اینها قابل قبول نیست. ایشان گفته‌اند ۳۴ میلیون نفر گرفتارند و قوه قضائیه می‌خواهد بر سر این افراد بزند. همچنین گفته‌اند در زمان خودشان تعداد پرونده‌ها هفت میلیون بوده و حالا ۱۷ میلیون شده است. چرا دروغ به این بزرگی می‌گویید؟ آمارها که موجود است.

پایگاه اجتماعی ندارند!

واکنش دیگر مربوط به دادستان تهران بود که احمدی‌نژاد و همراهانش را جریان انحرافی خواند. شرق به نقل از جعفری‌دولت‌آبادی نوشت: «پرونده‌های قضایی مربوط به متهمان جریان انحرافی چند سال قبل در دادسرای تهران مفتوح شدند؛ بعضی از این پرونده‌ها به صدور رای نیز منتهی شدند، اما این جریان با برخی تحرکات تلاش کرد اقدامات دادسرا را در آن مقطع متوقف کند.» او با ارتباط‌دادن توهین‌های عوامل جریان انحرافی به قوه قضائیه پس از شکست در بست‌نشینی، افزود: «توهین و هتاکی به قوه قضائیه ناشی از ناکام‌ماندن آنان در اجرای مقاصدشان است.» او عنوان کرد: «این توهین‌ها ناشی از واهمه آنها از برخوردهای قضایی با عوامل این جریان است؛ چراکه تحلیل آنها بر این است که دستگاه قضایی با محاکمه برخی متهمان اقداماتی را آغاز کرده و با تعقیب افراد دیگری از این جریان اقدامات قضایی را ادامه داده و سرانجام به افراد اصلی خواهد رسید. آنها به لحاظ فقدان پایگاه اجتماعی تلاش می‌کنند با سیاسی جلوه‌دادن اقدامات قضایی و با توسل به جنجال و هیاهو و اقداماتی سخیف، مانع از رسیدگی به اتهامات عوامل این جریان شوند.»

باب انتقاد را نبندیم!

با این همه اما احمدی‌نژادی‌ها راه خود را می‌روند. حمید بقایی همچنان به روال گذشته پرونده‌اش را سیاسی می‌داند و خواستار برگزاری علنی جلسات دادگاه خود است. به گزارش ایلنا بقایی حضور هفته گذشته‌اش در دادسرا را به جرم تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب عنوان کرد و گفت آنها صحبت‌ها علیه قوه قضائیه را تبلیغ علیه نظام تلقی کردند. ما خودمان را سرباز انقلاب می‌دانیم. نظام مقدس جمهوری اسلامی ارجح است و باید بین شخصیت‌ها و افراد تفکیک قائل شویم. اگر اعتراض به عملکرد مسوولان قوه قضائیه می‌شود ربطی ندارد که خودشان را به اصل نظام ربط دهند. هر مسوولی نقاط ضعف و قوتی دارد و این اشتباه است که بخواهیم باب انتقاد را در کشور ببندیم. او افزود: «ما می‌گوییم دادگاه ما را علنی برگزار کنید تا مردم از اتهامات ما مطلع شوند. چرا دادگاه را غیرعلنی می‌کنید؟ مگر قانون اساسی این اجازه را نداده است؟ جلسات بازپرسی همچنان ادامه دارد. ما حرفمان را می‌زنیم، چراکه این انقلاب را دوست داریم. اجازه نمی‌دهیم افرادی انقلاب را مصادره کنند. رهبری هم بارها روی آن موضوع تکیه کردند.»

نامه سیا به سردار سلیمانی

در میان اخبار سیاست داخلی، ماجراهای جدیدی در سیاست خارجی رخ داد. مهم‌ترینش تایید خبر نگارش نامه رئیس سیا به سردار سلیمانی بود. اعتماد در این خصوص نوشت: زمینه‌های مشاجره‌های میان ایران و ایالات متحده هرروز متنوع‌تر از گذشته می‌شود. از توافق هسته‌ای تا اختلاف‌های منطقه‌ای، از دعوا بر سر سازوکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا آزمایش‌های موشکی ایران. در این میان تعداد ایران‌ستیزهای حاضر در کابینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز کم نیست؛ مردانی که می‌گویند موهای خود را در چهار دهه گذشته در مسیر رویارویی با ایران سپید کرده‌اند. مایک پمپئو اما در زمره چهره‌های تندوتیزی است که برای خصومت‌ورزی با ایران به دنبال بهانه‌های تازه می‌گردد. وی در سخنانی در بنیاد رونالد ریگان درباره ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور از نامه‌نگاری با سردار سلیمانی خبر داد. واشنگتن‌پست در این‌باره می‌نویسد: «رئیس سازمان سیا اعلام کرد در نامه‌ای به یک مقام ارشد نظامی در ایران به وی هشدار داده که ایالات متحده مسوولیت هرگونه حمله به منافع آمریکا در عراق را متوجه ایران می‌داند. پمپئو که به مواضع سختگیرانه علیه ایران شهرت دارد در این باره گفت: نامه‌ای به ژنرال قاسم سلیمانی نوشتم اما او نامه من را نخواند. من برای وی نامه فرستادم چراکه نشانه‌هایی دریافت کرده بودیم که نیروهای تحت کنترل وی احتمالاً منافع آمریکا در عراق را تهدید می‌کنند. قاسم سلیمانی از باز کردن نامه سر باز زد. البته صادقانه بگویم که این کار وی قلب من را نشکست. این نامه را نوشتیم تا به وی اعلام کنیم که او و ایران را مسوول اتفاق‌هایی می‌دانیم که احتمالاً منافع ما در آمریکا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.» پمپئو در بخش‌های دیگری از سخنان خود ادعا کرد که ایران در حال تقویت نفوذ خود در منطقه خاورمیانه است. پمپئو که در کنگره آمریکا به عنوان نماینده حزب جمهوریخواه از کانزاس حضور داشته به ‌شدت منتقد توافق هسته‌ای با ایران است اما در سخنان اخیر خود تاکید کرد که ایران به بندهای فنی این توافق پایبند بوده است. واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «در ایران محمد محمدی‌گلپایگانی که ریاست دفتر رهبری را بر عهده دارد، اعلام کرد که سردار سلیمانی توجهی به نامه پمپئو نکرده است. وی در این باره گفت: اخیراً زمانی که رئیس سازمان سیا از طریق یکی از واسطه‌ها در منطقه نامه‌ای را به سردار سلیمانی نوشته بود، وی پاسخ داد که نه این نامه را دریافت می‌کنم و نه آن را می‌خوانم. حرفی برای گفتن با این افراد ندارم.»

جست‌وجوگران معجزه

رابطه ایران و عربستان هم در هفته قبل همچنان تنش‌آلود بود. به گزارش دنیای اقتصاد وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته برای شرکت در اجلاس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای به ایتالیا رفت. ظریف در بخشی از گفت‌وگوی خبری‌اش با انتقاد از تبعیض موشکی از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: «آیا ما تنها کسانی هستیم که موشک داریم؟ ما موشک‌هایی داریم که خودمان ساخته‌ایم، چون هیچ‌کس دیگر به ما موشک نمی‌دهد. عربستان سعودی موشک‌هایی دارد که از چین خریداری کرده و ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد، درحالی‌که موشک‌های ما ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارند.» ظریف با اشاره به هزینه هنگفت عربستان برای خریداری سلاح از آمریکا گفت: «برخی در منطقه تصور می‌کنند می‌توانند به جای تعامل با همسایگان برای به دست آوردن امنیت از درون، از بیرون امنیت بخرند.» این سخنان ظریف بدون واکنش نماند و عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی یک روز بعد از سخنرانی ظریف، با حمله به سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، ایران را به داشتن «تاثیر منفی در سراسر منطقه» متهم کرد. این جدال لفظی غیرمستقیم پای سرگئی لاوروف را هم به میان کشید و آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه نوشته لاوروف در سخنرانی خود، از هر دو طرف خواسته است تا به جای مبادله ناسزا، با یکدیگر مذاکره کنند. او گفته «ما بارها و بارها شاهد مطرح‌شدن اختلافات عربستان سعودی و ایران بوده‌ایم که واقعاً باعث تاسف است. آنها باید مذاکره با هم را آغاز کنند.» 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها