شناسه خبر : 24844 لینک کوتاه

کلکسیون قانون‌گریزی

تلاش احمدی‌نژاد برای دو‌قطبی‌سازی انتخابات 1400؟

بالاخره خودشان را به صدر اخبار رساندند. محمود احمدی‌نژاد و یارانش هفته گذشته، سرخط اخبار سیاسی بودند و موضوع اصلی اظهارنظر مقامات و چهره‌های سیاسی مختلف. ماجرای بست‌نشینی بقایی که موقتاً تمام شد، آنها راه دیگری در پیش گرفتند. ویدئوهایی منتشر کردند و زبان انتقادشان بیش از همیشه تند شد.

کلکسیون قانون‌گریزی

بالاخره خودشان را به صدر اخبار رساندند. محمود احمدی‌نژاد و یارانش هفته گذشته، سرخط اخبار سیاسی بودند و موضوع اصلی اظهارنظر مقامات و چهره‌های سیاسی مختلف. ماجرای بست‌نشینی بقایی که موقتاً تمام شد، آنها راه دیگری در پیش گرفتند. ویدئوهایی منتشر کردند و زبان انتقادشان بیش از همیشه تند شد. نوک حمله انتقادات متوجه برادران لاریجانی بود و سیستم قضایی کشور. به قول دادستان کل کشور آنها «اپوزیسیون قوه قضائیه» شده‌اند. اما این اظهارات بی‌واکنش نماند. سخنگوی قوه قضائیه از مشخص شدن تکلیف احمدی‌نژاد در آینده نزدیک خبر داد، اصلاح‌طلبان به اصولگرایان همیشه حامی احمدی‌نژاد تاختند و اصولگرایان بیش از همیشه سکوت کردند.

هشدار به سبک احمدی‌نژاد

از نوروز 96 به این‌سو محمود احمدی‌نژاد سخنان تندی به زبان می‌آورد. سخنانی که از آن دیگر بوی حمایت از رفقای گرمابه و گلستانش به مشام نمی‌رسد بلکه او می‌خواهد به چهره‌ای منتقد تبدیل شود. منتقد رویه‌های موجود و شاید پیام‌آور نظمی نوین. در آخرین ویدئویی هم که منتشر کرد انتقادات تندی به قوه قضائیه وارد کرد. به گزارش اعتماد او در این ویدئو مدعی شد اختیارات قوه قضائیه بی‌حدوحصر است اما هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد. او اظهار کرده امیدی به اجرای عدالت در پرونده دوستانش ندارد و البته هشدار داده با سیر نزولی‌ای که قوه قضائیه پیش گرفته کل کشور در خطر است. چنین نقدی تنها متوجه دستگاه قضایی کشور نیست. او بیشتر می‌خواهد به لاریجانی‌ها حمله کند. چراکه در حرم شاه عبدالعظیم هم صراحتاً گفت «ما با برادران لاریجانی مخالفیم و قبول نداریم مملکت به دست آنها بیفتد.» اما تنها ویدئوی محمود احمدی‌نژاد خبرساز نبود. حمید بقایی هم ویدئویی دیگر منتشر و ادعاهای تازه‌ای مطرح کرد. به گزارش اعتماد او در گفت‌وگو با سایت دولت بهار گفته «به ما تهمت می‌زنند پاداش‌ها و هدایای خارج از قانون به افراد پرداخت کرده‌ایم. این پرداخت‌ها و پاداش‌ها در همه دولت‌ها بوده و این اتفاقات در دولت‌های نهم و دهم کمتر از دولت‌های قبلی و فعلی بود.» البته بقایی به همین توضیح اکتفا نکرده و به یکی از موارد پرداخت پاداش هم اشاره کرده است. او توضیح داد که یکی از موارد پرداخت این هدایا جلساتی بوده که در اوج تحریم‌ها تا پاسی از شب و خارج از ساعات کاری با حضور برخی مسوولان برگزار می‌شده که به عنوان اضافه‌کار این پنج سکه به افراد پرداخت شده است. گرچه نام و تعداد افرادی که از دولت عدالت‌ورز محمود احمدی‌نژاد سکه پاداش گرفته بودند قابل توجه بود با این حال سه نفر به آن واکنش نشان دادند. غلامرضا مصباحی‌مقدم اعلام کرد که خاطرش نیست سکه‌ای دریافت کرده باشد. دفتر فرماندهی کل سپاه پاسداران ادعای بقایی را تکذیب و اعلام کرد معاونت حقوقی سپاه با طرح شکایت رسمی این «تهمت و اقدام خلاف اخلاق» را دنبال خواهد کرد. اسفندیار رحیم‌مشایی هم که این روزها در رفت‌وآمد به دادسراست چندی پیش در پیامی ویدئویی به توضیح علت احضارش پرداخت. او در بخشی از این پیام خطاب به مسوولان قضایی کشور گفته بود: «می‌دانید مردم در مورد شما برای ما چه می‌فرستند؟ نمی‌خواهید چشمان‌تان را باز کنید؟»

اپوزیسیون قوه قضائیه

سیاست در پیش گرفته‌شده در قبال احمدی‌نژاد و یارانش سکوت بود. اما در نهایت دو واکنش تند به این اظهارات نشان داده شد. اولین واکنش مربوط به محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور بود. به گزارش شرق او در واکنش به اقدامات اخیر احمدی‌نژادی‌ها او را اپوزیسیون قوه قضائیه نامید و گفت: «آقای محترمی که هشت سال مدیریت کشور را عهده‌دار بودید و امروز به‌عنوان اپوزیسیون قوه قضائیه درآمده‌اید اگر انتقاد درستی دارید خب بفرمایید، این حرکات را چرا انجام می‌دهید، اگر راه اصلاحی دارید بفرمایید، اینکه جمعی را دور خود جمع کنید و به قوه قضائیه بد و بیراه بگویید، از رئیس قوه قضائیه گرفته تا پایین، انواع اهانت‌ها و تهمت‌ها و جسارت‌ها را می‌گویید، آیا با این کارها درست می‌شود؟» او دولت دهم را «کلکسیونی از نقض قوانین، قانون‌گریزی، خلاف قانون عمل کردن و عدم ابلاغ قوانین مصوب» خواند و بیان کرد که شناسنامه او از مقابله با رهبری در موارد متعدد مشحون است. قهر کردن، 11 روز خانه‌نشینی و رها کردن دولت، بوسه بر تابوت یک کافر ملحد زدن، مادر چاوس را در بغل گرفتن و بوسه بر گونه‌هایش زدن، اهانت به مراجع تقلید، مکرر دروغ گفتن، جابه‌جایی اعتبارات که صدای مجلس و دستگاه قضایی را بلند کرد. دادستان این واکنش‌ها را از سر دلسوزی و نصیحت توصیف کرد و تاکید داشت که «این راهش نیست و انتظار می‌رود که خودشان متوجه شوند، سر عقل بیایند و بدانند که این روش، روش منطقی نیست.» او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا قوه قضائیه با این تیم برخورد نمی‌کند، گفت: «البته قوه قضائیه ممکن است در آینده این حرف‌هایی که زده می‌شود و این دروغ‌هایی که گفته می‌شود و این نسبت‌هایی که داده می‌شود را مستدل و حقوقی جواب دهد ولی سکوت قوه قضائیه به معنای این نیست که از برخورد کردن عاجز است. قطعاً و مسلماً اگر شرایط فراهم شود و اگر موقعیت اقتضا پیدا کند در برابر این حرکاتی که هیچ نفعی برای ملت ندارد، ساکت نخواهد نشست و باید با تدبیر حل شود.»

حکمت صبر در برابر احمدی‌نژاد

واکنش غلامحسین اژه‌ای اما نسبت به احمدی‌نژادی‌ها تندتر بود. به گزارش ایرنا سخنگوی قوه قضائیه در صدوبیست‌ویکمین نشست خبری خود در واکنش به سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد گفت: «برخی افراد خودبزرگ‌بینی دارند و فکر می‌کنند هرچه می‌گویند حق مطلق است و نمی‌دانیم راجع به این افراد چه تعبیری باید داشت. راجع به این فرد فقط یک مصاحبه را نگاه کردم. این مصاحبه حدود ۴۰ دقیقه بود و در این زمان یا کمتر و بیشتر، ده‌ها دروغ، خلاف واقع، گنده‌گویی و توهین به این و آن بیان شده است.» اژه‌ای می‌گوید احمدی‌نژادی‌ها با این کارها در‌صدد جلب توجه هستند. این حرف را با ذکر مثال بیان کرد و گفت «لاتی مدت‌ها از چشم افتاده بود و از این رنج می‌برد، روزی در یکی از میادین شهر آمد و شروع به فحش‌دادن کرد، برخی از مردم ایستادند و نگاه کردند؛ همراهان حکیمی که از راه رد می‌شد، به او گفتند بایستیم تا ببینیم چه می‌گوید، حکیم پاسخ داد که این فرد همه این کارها را می‌کند تا دیده شود، بیایید برویم.» محسنی‌اژه‌ای با ذکر چند نمونه ادامه داد: «او (احمدی‌نژاد) می‌گوید در کل دنیا دادسرا، زندان، پزشکی‌قانونی و ثبت در دولت است و باید پرسید آیا تو رفتی تحقیق کردی؟ بی‌پایه حرف‌زدن ایشان شهره عام و خاص است. احمدی‌نژاد می‌گوید ۳۸ سال است از قوه قضائیه نقد نشده است. به او می‌گویند چرا قبلاً انتقاد نکردی می‌گوید؛ چون آن موقع خوب بود و باید پرسید حالا که از مجموعه شما چند نفر دادگاه دارند، قوه قضائیه بد عمل می‌کند؟» محسنی‌اژه‌ای گفت: «بعضی‌ها می‌پرسند این مواردی که از سوی دولت دهم بیان شده، دروغ، نشر اکاذیب و بعضاً افترا و توهین است. البته نه صرفاً به قوه قضائیه و اینکه چرا برخورد نمی‌شود که باید بگویم حکمت صبر قوه قضائیه در آینده‌ای نه‌چندان دور برای شما روشن می‌شود. او (احمدی‌نژاد) می‌گوید نزدیکان من ۸۰ میلیون هستند؛ چون من خادم ملت هستم؛ درحالی‌که برخی موارد مطرح‌شده جنبه عمومی دارد و مردم انتظار برخورد دارند و صبر ما حکمتی دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور روشن می‌شود.»

تلاش برای دو قطبی‌سازی انتخابات

برخی رسانه‌ها به چرایی اقدامات احمدی‌نژاد پرداختند و دلیل سکوت اصولگرایان در برابر او. شرق نوشت: سخنانش در حرم حضرت عبدالعظیم و ویدئوهایی که در روزهای اخیر منتشر کرده، او را فقط در قامت معترضی که شش‌دانگ پای معاون سابقش ایستاده تصویر نمی‌کند. این فقط قطعه‌ای از پازل سیاسی جدید احمدی‌نژاد و نزدیکانش است. پازلی که ثبت‌نامش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، قطعه نخست آن بود. او سخنان تهییج‌کننده‌ای بر زبان می‌راند که در میان انبوه ادعاهای نادرست، می‌توان در میانش نقدها یا گزاره‌های درست یا شبه‌درستی هم پیدا کرد. سخنان او البته برای توده‌های غیرسیاسی جذاب است. اما به دلایل مختلف، او برای افرادی که حافظه تاریخی دارند قابل اعتماد نیست. دوقطبی‌سازی در فضای سیاسی ایران همواره برای بازیگران سیاسی شانس آورده است. در فضای دوقطبی احتمال پیروزی بالاست، به‌ویژه در زمان انتخابات. احمدی‌نژاد هم سال ۸۴ و هم ۸۸ روی همین بازی سوار شد. خود را در برابر هاشمی و خانواده او قرار داد. حالا دوباره همین بازی را ادامه می‌دهد. این‌بار خاندان لاریجانی را هدف گرفته است تا جایی ‌که در همان شاه عبدالعظیم به صراحت می‌گوید که با این خانواده مخالف است و پشت‌بندش هم می‌گوید آیا مخالفت جرم است؟ البته این اصرار او به تقابل با خانواده‌های سیاسی، پاشنه‌آشیل او هم هست و در درازمدت موضع او را به یک تقابل و دعوای شخصی تقلیل خواهد داد.

استراتژی بلندمدت اصولگرایان

 اعتماد هم به دلیل سکوت سیاسی اصولگرایان پرداخت و نوشت: در هفته‌های اخیر تیم احمدی‌نژاد سروصدای زیادی به راه انداخت، اما عموم اصولگرایان تلاش می‌کنند آنها را نبینند. این بی‌توجهی بی‌علت نیست و به نوعی استراتژی بلندمدتی است برای مهار لاریجانی و در عین حال اپوزیسیون‌سازی قابل کنترل از احمدی‌نژاد. به همان نسبت که احمدی‌نژاد فریاد عدالت‌خواهی (هرچند بدلی) سر می‌دهد، سکوت اصولگرایان به او این اجازه را می‌دهد که در میان مردم دیده شود و نمادی از اعتراض تلقی شود. از سوی دیگر حرکات این تیم، خانواده لاریجانی را هدف گرفته است. اصولگرایان (به ویژه آنها که زیر چتر جمنا جمع شدند)، به هیچ‌وجه از این وضعیت ناخرسند نیستند. سوال این است: چرا اصولگرایان که به محض کوچک‌ترین انتقادی به دستگاه قضایی، از صدر تا به ذیل و در تمام تریبون‌ها درباره «فتنه اقتدارشکنی» دستگاه قضایی تئوری‌پردازی می‌کردند، امروز ساکت هستند؟ راز این سکوت در استراتژی بلندمدت آنها نهفته است. برخی اصولگرایان نگاه منصفانه‌تری به گذشته خود و احمدی‌نژاد دارند. مثلاً محمد مهاجری در توئیتی نوشته است: «رفتارهای احمدی‌نژاد، دست انتقام الهی است از ما اصولگراها؛ حالاحالاها باید تاوان بدهیم بابت تحمیل او به مردم و نظام، ما اصولگراها.»

متهم به دو سال حبس

ماجرای دیگر هفته قبل، اعلام حکم پرونده سعید مرتضوی بود. متهمی که هم پرونده کهریزک را در کارنامه خود داشت و هم تخلفات گسترده در تامین اجتماعی را. سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به دو سال حبس قطعی محکوم شد. حکم اولیه او پنج سال حبس بود که به دلیل اظهار ندامت سه سال تخفیف گرفته است. خبر دوم اینکه، مرتضوی در بخشی از پرونده تامین اجتماعی تبرئه شد. همان بخشی که قاضی کشکولی در شعبه نهم دادگاه به خاطر تحصیل مال نامشروع و تصدی غیرقانونی پست سرپرستی تامین اجتماعی با آن حقوق نجومی (۴۶ میلیون تومان) برایش شش ماه حبس تعزیری، شش ماه حبس تعلیقی و رد مال در نظر گرفته بود. حالا به موجب حکم شعبه ۲۲ دادگاه، سعید مرتضوی از این اتهام تبرئه شده است. خبر سوم اینکه، مصطفی ترک‌همدانی، وکیل مدافع شاکیان مرتضوی در بخش تامین اجتماعی به اتهام افترا به جهت انتشار محتویات حکم غیرقطعی محکومیت مرتضوی، به ۱۰ ماه زندان تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها