شناسه خبر : 24641 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گره کور در منطقه

بقایی در اعتراض به دستگاه قضایی در آرامگاه عبدالعظیم بست نشست

بمب استعفای نخست‌وزیر لبنان، فضای سیاسی منطقه را در هفته گذشته هم درگیر رویدادهای مختلف کرد. از سفر ناگهانی رئیس‌جمهور فرانسه به عربستان برای رایزنی در این خصوص، تا عدم پذیرش استعفای او از سوی رئیس‌جمهور لبنان و موج درخواست‌های داخلی و خارجی برای بازگشت سعد الحریری به لبنان.

گره کور در منطقه

بمب استعفای نخست‌وزیر لبنان، فضای سیاسی منطقه را در هفته گذشته هم درگیر رویدادهای مختلف کرد. از سفر ناگهانی رئیس‌جمهور فرانسه به عربستان برای رایزنی در این خصوص، تا عدم پذیرش استعفای او از سوی رئیس‌جمهور لبنان و موج درخواست‌های داخلی و خارجی برای بازگشت سعد الحریری به لبنان. مجموعه عواملی که سبب شد حریری در نهایت در یک برنامه تلویزیونی از بازگشت قریب‌الوقوع خود به لبنان خبر دهد اما بدون خانواده‌اش. در این میان پای ثابت همه گمانه‌زنی‌ها شائبه گروگانگیری و حصر خانگی حریری بود. چیزی که عربستان و حریری آن را تکذیب می‌کنند اما نشانه‌ها و مقامات داخلی بر آن صحه می‌گذارند.

سیدحسن نصرالله‌ دبیرکل «حزب‌الله» لبنان از جمله افرادی بود که مجدداً بر مساله گروگانگیری حریری تاکید کرده و گفت استعفای سعد الحریری ناشی از اجبار سعودی‌ها بوده. ریاض از تل‌آویو خواسته است در قبال دریافت هزینه‌ای قابل توجه به لبنان حمله کند. او دلیل این اقدام را عصبانیت سعودی‌ها از شکست‌هایشان در سوریه و یمن عنوان کرد. ایران در این خصوص به نقل از نصرالله نوشت: پیش از رویدادهای اخیر، در دوره خوبی قرار داشتیم. رئیس‌جمهوری انتخاب شده و دولت تشکیل شده بود و امنیت و ثبات بی‌نظیری در کشور برقرار شده بود اما عربستان حریری را مجبور به استعفا کرد. او تاکید کرده حریری در عربستان در بازداشت خانگی به سر می‌برد و اجازه بازگشت به لبنان به وی داده نمی‌شود. اما ما خواهان بازگشت حریری به لبنان هستیم.

♦♦♦

گره کور استعفای حریری

شهروند هم در گزارشی به گره کور استعفای حریری اشاره کرد و نوشت: ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی پس از سفر کوتاهی که به مدینه داشت، به ریاض بازگشت. در عکس‌های منتشرشده در مراسم استقبال‌کنندگان از ملک سلمان، چهره سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در سالن تشریفات فرودگاه دیده می‌شود اما به نظر می‌رسد که حضور او در میان استقبال‌کنندگان از پادشاه عربستان شبیه متن استعفایش از مقام نخست‌وزیری باشد که به اعتقاد بسیاری بر او دیکته شده بود. جامعه جهانی خواستار بازگشت حریری به کشورش است اما به نظر می‌رسد سعودی‌ها توان ادامه بازی را که آغاز کرده‌اند، ندارند. از یک‌سو رئیس‌جمهوری لبنان اعلام کرده استعفای حریری از تریبون ریاض قابل پذیرش نیست و تنها در صورتی استعفای حریری را می‌پذیرد که او به کشور بازگردد. میشل عون حتی عربستان را تهدید کرده در صورت عدم بازگشت حریری، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند. از طرف دیگر از فرانسه گرفته تا روسیه و آمریکا و اتحادیه اروپا، همه از حریری خواسته‌اند به کشورش برگردد. حتی در این مدت امانوئل ماکرون سفری ناگهانی به عربستان داشت. ماکرون گفته بود برای دیدار با ولیعهد و بحث درباره مسائل منطقه‌ای به‌ویژه مسائل یمن و لبنان به ریاض می‌روم و گویا درخواست این سفر از جانب لبنان و برای میانجیگری برای بازگشت حریری به کشورش بوده است.

♦♦♦

حضور پس از غیبت هشت‌روزه

در نهایت هشت روز پس از اعلام استعفای ناگهانی در عربستان سعودی، «سعد حریری» در برنامه تلویزیونی شبکه لبنانی «المستقبل»، از پایتخت عربستان، ظاهر شد و اعلام کرد به‌زودی به لبنان باز خواهد گشت. شرق نوشت حریری در این مصاحبه با این ادعا که جانش در خطر است و نمی‌خواهد فرزندانش شاهد آن چیزی باشند که او در زمان قتل پدرش شاهد بوده، تصریح کرد: تصورات اشتباهی نسبت به من در کشور لبنان وجود دارد و همین عامل باعث شد تصمیم به گفت‌وگو بگیرم؛ قبول دارم که نحوه استعفای من درست نبود، ولی این کار را به دلایل و انگیزه‌های امنیتی انجام داده‌ام. او اعلام کرده به‌زودی به لبنان خواهد رفت تا بر اساس موازین قانون اساسی استعفا دهد؛ اما پس از چند دقیقه با تغییر موضع خود گفت: به شرطی قبول می‌کنم استعفای خود را پس بگیرم که حزب‌الله قبول کند بی‌طرف باشد. او گفته شرایطش در عربستان خوب است و «ملک سلمان»‌، پادشاه عربستان، او را مانند پسر خودش می‌داند و ولیعهد عربستان نیز برای او قابل احترام است. اما میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان پیش از پخش این مصاحبه، در دیدار با میهمانانش گفت، شرایطی که حریری در ریاض به سر می‌برد، به حدی رسیده که نمی‌تواند آزادانه حرف بزند و بر او شروطی درباره اقامتش و حتی تماس با خانواده‌اش تحمیل شده است.

♦♦♦

شرح دیدار ولایتی و حریری

حالا ایران عامل اصلی استعفای حریری عنوان شده است، استعفایی درست یک روز پس از دیدار حریری و ولایتی با یکدیگر. در نهایت علی‌اکبر ولایتی به این سخنان واکنش نشان داد و آن‌گونه که شرق نوشته در «اجلاس جهانی محبان اهل‌بیت و مساله تکفیری‌ها» علی‌اکبر ولایتی به ماجرای دیدارش با حریری پرداخت و گفت: «حریری این‌طور گفته است که در ملاقاتش به من گفته در امور داخلی لبنان دخالت نکنید که اصلاً چنین چیزی نبوده، اصلاً مذاکرات ما به‌هیچ‌وجه تند، خشن و این‌طور نبود و مواردی که گفتند نبوده است و اینها القائات سعودی‌ها و دیگرانی است که مایل نیستند لبنان در آرامش باشد و دوستی استراتژیک دو کشور را ببینند.» ولایتی گفته در این دیدار غیر از من سفیر ما در لبنان هم حضور داشت و ما هم در دیداری که داشتیم هیچ‌گونه تهدیدی نکردیم، در ملاقات ما بحث روابط دوجانبه و منطقه‌ای بود و از طرفی او خواست میان ایران و عربستان وساطت کند که من گفتم ما مشکلی با مذاکره نداریم، اما به سعودی‌ها بگویید شما سه سال است یمن را ویران کردید و اجازه ورود غذا و دارو را نمی‌دهید. ولایتی روایت می‌کند: «من به آقای حریری گفتم به سعودی‌ها بگویید از جنایات انسانی در یمن دست بردارند، چراکه اینها ربطی به سیاست ندارد و باید با یمنی‌ها مذاکره کنند، چراکه مساله یمن راهکار صرفاً سیاسی دارد و نه بمباران کور.»

♦♦♦

جوابیه دفتر حریری

اما آن‌گونه که ایسنا خبر داده دفتر سعد حریری اعلام کرد او به ولایتی پیشنهاد میانجیگری میان ایران و عربستان را نداده است. «المستقبل» دفتر نخست‌وزیر مستعفی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اول، حریری پیشنهاد میانجیگری میان هیچ کشوری را نداد بلکه تنها نظرش در مورد توقف دخالت‌های ایران در یمن و اهمیت این امر بر بهبود روابط ایران و عربستان بود که به ولایتی اعلام کرد. دوم، حریری تاکید کرد این تنها نظر و دیدگاه شخصی اوست. سوم اینکه ولایتی اعلام کرد، گفت‌وگو در مورد بحران یمن دروازه خوبی برای آغاز گفت‌وگو میان ایران و عربستان است و حریری در جواب گفت: خیر. اول یمن و بعد گفت‌وگوی (ایران و عربستان). به نظر من حل مشکل یمن قبل از آغاز گفت‌وگو میان شما و عربستان (درباره روابط دوجانبه) مهم‌تر است.»

♦♦♦

ماجرای هزار و یک شب دولت بهار

در کنار موضوعات منطقه‌ای، مردان دولت بهار در هفته گذشته هم خبرساز بودند. ابتدا احضار اسفندیار رحیم‌مشایی به دادگاه خبرساز شد و بعد خبر بست‌نشینی بقایی در حرم حضرت عبدالعظیم. آن‌گونه که تسنیم خبر داد اسفندیار رحیم‌مشایی به اتهام تبلیغ علیه نظام، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسوولان نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دادسرا احضار شد. به گزارش سایت دولت بهار رئیس دفتر احمدی‌نژاد، پنج روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد خود را به شعبه بازپرسی معرفی کند.

همزمان با انتشار این خبر خبرآنلاین با امام جماعت سابق مسجد سلمان نهاد ریاست‌جمهوری گفت‌وگویی انجام داد که در این گفت‌وگو عباس امیری‌فر اعلام کرده تخلفات بقایی و مشایی فقط سیاسی و مالی نیست. به گزارش خبرآنلاین امیری‌فر که روزگاری در حلقه یاران نزدیک احمدی‌نژاد بوده از تسلط بقایی بر احمدی‌نژاد خبر داده و گفته یک‌بار به مشایی گفتم همه می‌گویند مشایی احمدی‌نژاد را سحر کرده است اما من می‌گویم بقایی شما را سحر کرده است. چراکه احمدی‌نژاد بقایی را از کجا می‌شناخت؟ شما معرفی کردی؛ شنیدم اول راننده‌ات بوده بعد رئیس دفترت کردی و بعد از آن شد معاون و حالا او را به احمدی‌نژاد تحمیل کردی و شد معاون رئیس‌جمهور. او گفته من چهار سال آنجا امام جماعت بودم. یک ‌بار آقای بقایی را در نمازخانه ندیدم و حتی کارشکنی هم می‌کردند؛ او اعتقادی به روحانیت نداشتند و هنوز هم ندارند. دلایلی دارم که امروز نمی‌توانم آنها را بیان کنم و باید زمان بگذرد تا فرصت مناسبی برای طرح آن باشد. اما همان‌طور که قبلاً گفتم امروز هم معتقدم بقایی، احمدی‌نژاد را به نابودی کامل می‌کشاند و تنها یک اسم از او باقی می‌ماند. او گفته قطعاً شما بدانید فقط تخلفات مالی نیست و غیرمالی هم وجود دارد؛ یعنی سیاسی و مالی نیست. این رفتارها ادامه پیدا کند باید آقای احمدی‌نژاد هم محکوم شود. قضیه احمدی‌نژاد با رفسنجانی و خاتمی خیلی فرق می‌کند؛ آنها حزب و طرفدار دارند، در حالی‌که احمدی‌نژاد نه حزب دارد و نه طرفدار، حتی دوستان خود را هم از دست داده است. با توجه به اطلاعاتی که دارم و از آنجا که به مسائل قضائی آشنا هستم، شک نکنید که او (بقایی) محکوم خواهد شد و خودش هم چون می‌داند محکوم می‌شود، فرار رو به جلو را کلید زده و می‌خواهد مملکت را به تشنج بکشد.

♦♦♦

بست‌نشینی بقایی

حلقه یاران احمدی‌نژاد شگردهای خاصی برای دیده شدن دارند. یک ‌بار با زنبیل قرمز در دادگاه حاضر می‌شوند و متن را به حاشیه می‌برند. بار دیگر خلاقیت را به اوج می‌رسانند و به جای حضور در دادگاه به حرم حضرت عبدالعظیم می‌روند تا ماجرای بست‌نشینی‌شان رسانه‌ای شود. روز چهارشنبه سومین جلسه دادگاه حمید بقایی در غیاب متهم برگزار شد. چراکه او پیش از شروع دادگاه به همراه علی‌اکبر جوانفکر و حبیب‌الله جزء‌خراسانی و با بدرقه محمود احمدی‌نژاد به حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری رفته بود. او این اقدام را در اعتراض به رفتار دستگاه قضایی دانسته است. سایت دولت بهار همزمان با این بست‌نشینی بیانیه‌ای هم منتشر کرده و به‌شدت از عملکرد قوه قضائیه ایران انتقاد کرده‌اند و مسوولان قضایی را به برخورد سیاسی با خود متهم می‌کنند. آقایان بقایی، جوانفکر و جزء‌خراسانی در اطلاعیه‌ای نوشته‌اند «پیگیری‌های قانونی و مستدل و اعتراضات مکرر و حقوقی» آنها نتیجه نداده و بر آنها روشن شده که تصمیم‌هایی که به عنوان رسیدگی قضایی اعمال می‌شود، از قبل گرفته شده است. آنها از این گله کرده‌اند که از «اقدامات خلاف قانون» مقامات قضایی، تنها به خود آنها می‌توان شکایت برد و به این شکایت‌ها هم رسیدگی نشده است.

آنها اعلام کرده‌اند راهی جز التجا و پناه بردن به اهل بیت عصمت و طهارت و استمداد از آنان و فرزندانشان برای رهایی از این ظلم آشکار در برابر خود نمی‌یابیم. به همین دلیل از امروز (چهارشنبه بیست و چهارم آبان‌ماه 1396) به سنت آشنای بست‌نشینی، به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) پناه می‌بریم.

دراین پرونده بخوانید ...