شناسه خبر : 23171 لینک کوتاه

داستان نقدهای گزنده عسگراولادی

آیا عسگراولادی حرفش را پس می‌گیرد؟

حاج اسدالله عسگراولادی هر بار که دهان به سخن می‌گشاید، خواسته یا ناخواسته، جنجالی تازه می‌آفریند. او البته مردی جنجال آفرین نیست اما از آن جا که خود را تاجری کارآزموده و خبره می‌داند، گاهی با پیش بینی‌هایش خبر از وقوع توفان می‌دهد.

داستان نقدهای گزنده عسگراولادی

حاج اسدالله عسگراولادی هر بار که دهان به سخن می‌گشاید، خواسته یا ناخواسته، جنجالی تازه می‌آفریند. او البته مردی جنجال آفرین نیست اما از آن جا که خود را تاجری کارآزموده و خبره می‌داند، گاهی با پیش بینی‌هایش خبر از وقوع توفان می‌دهد. یک سال پیش از پایان یافتن دولت نهم، زمانی که آقای عسگراولادی، در گفت‌وگویی با «جام جم آنلاین» به تشریح فعالیت‌های اقتصادی‌اش پرداخت، از دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل ناکارآمدی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی‌اش به شدت انتقاد کرد و در عوض به تمجید از سیاست‌های اقتصادی دولت اصلاحات پرداخت. اظهارنظرهای انتقادی او با توجه به خاستگاه و تجربه‌ای که در اردوگاه اصول‌گرایان داشت، به شدت جنجال آفرین شد. به گونه‌ای که برخی نزدیکان به دولت، به او توصیه کردند که اظهاراتش را تکذیب کند! اما او هرگز حاضر به تکذیب گفت‌وگویش نشد. اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگوی انتقادی‌اش، بی‌پرده به نقد سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: «در بعد مقایسه، چون رهبر معظم انقلاب امر به حمایت همه از دولت احمدی‌نژاد کرده‌اند، ما از دولت ایشان حمایت می‌کنیم، با این که معتقدیم این دولت و سیاست‌های اقتصادی‌اش به تمام معنی فشل است.» وی افزود: دولت دکتر احمدی‌نژاد در داخل دارد ما را دچار خود تحریمی می‌کند. خود تحریمی توصیفی است که برای شرایط امروز اقتصادی کشور به کار می‌برم؛ موانعی در تولید، سرمایه‌گذاری و تجارت که باعث رشد قیمت‌ها و کسادی کار فعالان می‌شود.

هشدار در مورد کمبود کالا

چند سال بعد با‌زهم صحبت‌های اسدالله عسگراولادی خبر ساز شد. آن جا که او در گفت‌وگو با یک خبرگزاری از احتمال قحطی کالاها در صورت تداوم سیاست‌های اقتصادی دولت خبر داد. او گفت: «تورم واقعی 40 درصد است». اما تنها بیان این جمله نبود که توجه همه را به اظهارات او جلب کرد که اغلب کارشناسان و فعالان اقتصادی نسبت به بالا بودن تورم هرچند در نرخ‌هایی کمتر از این هشدار داده بودند. اما احتمال «کمبود کالا و قحطی در شش ماه آینده» هشداری بود که بیش از هر چیز در میان سخنان عسگراولادی برجسته شد. او گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به واردات کالا با دلار 1600 تومانی و مشکلات تولید، در شش ماه آینده با کمبود بسیاری از کالاها و قحطی در کشور مواجه خواهیم شد که برای تهیه آنها یا باید متوسل به قاچاق شویم و یا این که هزینه بسیاری بابت قاچاق بپردازیم». 

تکذیب اظهارات

هیچ کس نفهمید چرا اما اسدالله عسگراولادی مدتی کوتاه پس از ابراز نگرانی در مورد احتمال کمبود کالاها شخصاً با یکی از خبرنگاران تماس گرفت و خواستار انتشار توضیحاتش در مورد اظهارنظر جنجالی‌اش شد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «من هیچ گاه نگفتم که در شش ماه آینده قحطی می‌آید اما اگر از صحبت من چنین برداشتی شده است حرف خودم را پس می‌گیرم و از مردم عذرخواهی می‌کنم». اسدالله عسگراولادی افزود: «من هیچ گاه نگفته‌ام که قحطی می‌آید بلکه گفتم با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تورم در کشور ایجاد می‌شود که این تورم باید با سیاست‌های درست مهار شود. با ارز ۱۷۰۰ تومانی که در مقطعی هم تا ۲۰۰۰ تومان بالا رفت واردات کالا مشکل می‌شد که با سیاست دولت برای دادن ارز با قیمت مرجع به واردکنندگان رسمی این مشکل حل می‌شود و این تصمیم، تصمیم بسیار مناسبی است و از دولت تشکر می‌کنم».

آشتی کنان با رحیمی

مدتی پس از انعکاس این اظهارات، به نظر می‌رسید رابطه عسگراولادی با دولتمردان خراب شده است. دیگر کم‌تر می‌شد نشانی از او در نشست‌های مشترک با دولتی‌ها پیدا کرد. خودش هم برای مدتی روزه سکوت گرفت و سنت نقادی‌های آتشین علیه دولت را کنار گذاشت. تا این که در یکی از نشست‌های کمیسیون تجارت از آشتی خود با محمدرضا رحیمی خبر داد. او به دیدار با معاون اول در حاشیه مراسم نماز جمعه اخیر اشاره کرد و گفت: «پیش از آغاز مراسم این هفته نماز جمعه تهران، آقای رحیمی را دیدم. ایشان تا من را دید گفت« احوال کاسب جزء چطور است؟ از قحطی چه خبر؟‌» من هم با ایشان احوال‌پرسی کردم و با توضیحات کوتاهی که دادم، سوء تفاهمی که پیرامون آن خبر پیش آمده بود برطرف شد.» 

درست گفته بودم

دو هفته بیشتر از آشتی کنان عسگراولادی با معاون اول نگذشت که اسدالله عسگراولادی دوباره ادعای معروفش را مطرح کرد. او در گفت‌وگویی که با روزنامه «آرمان» داشت تاکید کرد که پیش بینی‌اش درست بوده و کمبود کالا به وجود آمده است. گفت: «هنگامی که دولت نرخ ارز را هزار و ۲۲۶ تومان اعلام کرد، نرخ آن در بازار آزاد به هزار و ۶۰۰ تومان رسید. آن زمان فریاد زدم که اگر این روند ادامه پیدا کند، خطر کمیابی کالا وجود دارد. برخی به هشدار من اعتراض کردند که با چه تحلیلی این مطلب را گفتی؟ من حرفم را پس گرفتم، هرچند حرفم را زده بودم. من گفته بودم تا شش ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد و آخر خرداد ماه پایان شش ماه بود.» آقای عسگراولادی در توضیح دلایلش‌ گفته است: «در حال حاضر، کمبود احساس می‌شود. چرا احساس می‌شود، چون ارز لازم را ندادند. دو محور را در این موضوع می‌توان مورد توجه قرار داد؛ یا دولت ارز نداشت که می‌گفت دارد و یا ارز داشت که در این صورت باید پرسید چرا نداد؟ بنابراین مدیریت توزیع ارز در کشور، مدیریت اقتصادی و مطلوبی نیست. ما به جهت ضعف مدیریت‌های اقتصادی کشور در دو سال اخیر صدمه دیدیم. من در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود گفتم که تیم اقتصادی دولت، نمره خوبی ندارد».

آیا امکان دارد که اسدالله عسگراولادی با‌زهم حرفش را پس بگیرد؟

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها