شناسه خبر : 23055 لینک کوتاه

جزر و مد یک رابطه

آیا کره به توصیه آمریکا رابطه‌اش را ایران قطع می‌کند ؟

سیاست چماق و هویج سیاستی است که اغلب در تحریم‌ها مورد استفاده دستگاه دیپلماسی هرکشوری قرار می‌گیرد و به همین دلیل است که بزرگان اقتصادی همواره بر این موضع تاکید داشته‌اند.

جزر و مد یک رابطه

سیاست چماق و هویج سیاستی است که اغلب در تحریم‌ها مورد استفاده دستگاه دیپلماسی هرکشوری قرار می‌گیرد و به همین دلیل است که بزرگان اقتصادی همواره بر این موضع تاکید داشته‌اند. تحریم نه تنها برنده ندارد بلکه در بلند‌مدت یک بازی باخت – باخت است که باعث وارد شدن ضربات غیرقابل جبرانی به طرفین می‌شود. واقعیت این است که جنگ امروز، جنگ تسلیحاتی نیست و ابعاد و اشکال آن تغییر کرده و در میدان‌های اقتصادی طرفین به تهدید و ارعاب هم می‌پردازند. تحریم‌های نفتی در کنار تمام محدودیت‌هایی که در 30 سال گذشته از سوی نظام سلطه براقتصاد کشور وارد شده است تازگی ندارد و تقریباً بدنه نظام برای مقابله با این تهدیدها واکسینه شده است. تحریم‌هایی که از چندماه پیش وعده اول جولای را داده بودند پیش از رسیدن به این تاریخ رنگ و لعاب خود را از دست داده بود و خیلی پیش از آن ازسوی هم‌پیمانان تحریم شکست خورده بود. 

کره به عنوان چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران اعلام کرده طرحی برای ارائه تضمین‌های دولتی نظیر آنچه ژاپن برای ادامه واردات نفت از ایران به تصویب رسانده، در دستور کار ندارد. چین و هند، دیگر مشتریان بزرگ نفت ایران نیز قصد دارند از ماه جولای از ایران بخواهند نفت را در سواحل این دو کشور به آنها تحویل دهد.

وزارتخانه‌های اقتصاد، دارایی و امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «همزمان با تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا وتوقف پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی ایران از سوی شرکت‌های اروپایی از اول جولای، واردات نفت کره از ایران به حالت تعلیق در‌خواهد آمد.»

دراین بیانیه همچنین آمده است: «دولت کره جنوبی به تلاش‌ها برای به حداقل رساندن تاثیرات این تحریم‌ها بر صنعت داخلی و اقتصاد این کشور ازجمله در زمینه‌های تامین نفت مورد نیاز و صادرات به ایران، با وجود تعلیق واردات نفت از ایران، ادامه خواهد داد.» حدود 90 درصد ناوگان تانکری جهان تحت پوشش بیمه‌ای شرکت‌های بیمه‌ای غربی قرار دارند. وزارت اقتصاد کره اعلام کرد، این کشور پیش‌تر بخش عمده‌ای از نفت ایران را با نفت سایر کشورها جایگزین کرده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه مه، حدود 40 درصد نسبت به ماه مه سال گذشته کاهش یافته است. کره جنوبی طی پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری، حدود 22 /29میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است که حدود 16 درصد کمتر از واردات این کشور از ایران در مدت مشابه سال گذشته است.

هشدار به کره

سفیر ایران در کره جنوبی درحالی هشدار داده که ایران ممکن است واردات کالا از این کشور را متوقف کند که براساس آمار گمرک ایران، حجم تجارت ایران و کره جنوبی در سال 1390 بیش از 45 درصد نسبت به سال 1389 افزایش یافته است. احمد معصومی‌فر تاکید کرده این اقدام سئول موانعی جدی را برای صادرات کره جنوبی به ایران به وجود خواهد آورد. این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که حجم تجارت ایران و کره جنوبی در سال گذشته با رشد 45 درصدی بالغ بر 1 /6 میلیارد دلار شد. صادرات ایران به کره در سال قبل با رشد 140 درصدی به رقم 3 /1 میلیارد دلار رسید، درحالی که واردات ایران از این کشور شرق آسیا با افزایش 30 درصدی به حدود 7 /4 میلیارد دلار رسید. 

شمش آهن و فولاد، محصولات آهنی و فولادی، خودرو و قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، یخچال فریزر، کاغذ و مقوا و دستگاه‌های کارت‌خوان جزء عمده‌ترین اقلام وارداتی ایران از کره در سال گذشته بودند. در حالی که پروپان و بوتان مایع شده، روی غیرممزوج، متانول، محصولات پتروشیمی، سرب و آلومینیوم نیز اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران به کره را تشکیل دادند. 

ذخیره نفت ایران از سوی کره

چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران در ماه مه حدود 96 /3 میلیون بشکه، یعنی روزانه 127 هزار و 880 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است، درحالی که بر اساس قراردادهای منعقده امسال می‌بایست روزانه 200 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

اطلاعات منتشره از سوی شرکت ملی نفت کره نشان می‌دهد، کره جنوبی طی پنج‌ماهه ابتدایی امسال مجموعا 22 /29میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده که حدود 16 درصد کمتر از میزان واردات نفت این کشور از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

آمریکا اوایل ماه جاری میلادی، کره جنوبی را به همراه شش کشور دیگر در لیست کشورهای معاف از تحریم‌های این کشور علیه ایران قرار داد. از بین چهار شرکت پالایشگاهی عمده کره جنوبی، شرکت‌های اسکی انرژی و هیوندای اویل بانک از ایران نفت وارد می‌کنند. منابع مطلع می‌گویند، هر دو این شرکت‌ها پس از اجرای تحریم بیمه‌ای اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را متوقف خواهند کرد مگر اینکه راهی برای بیمه محموله‌های نفتی ایران پیدا شود.

کره جنوبی در ماه آوریل حدود 60 درصد بیش از ماه مه و همچنین 42 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته از ایران نفت خریداری کرد، که بالاترین میزان خرید نفت این کشور در طی سال جاری محسوب می‌شد. برخی تحلیلگران معتقدند، سئول مشغول ذخیره‌ساختن نفت ایران پیش از آغاز تحریم‌های بیمه‌ای اتحادیه اروپا بوده است، که احتمالاً حمل‌ونقل نفت ایران از طریق دریا را بسیار مشکل خواهد ساخت. بر اساس این گزارش، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه مه نسبت به ماه آوریل نیز 3 /47درصد کاهش یافته است.

کره صادرات به ایران را محدود کرد

سازمان تجارت بین‌المللی کره جنوبی موسوم به کیتا اعلام کرد: صادرات کالاهای این کشور شامل آهن و فولاد، خودرو ومحصولات الکترونیکی به ایران به علت اعمال تحریم‌های بین‌المللی و نگرانی شرکت‌های کره‌ای از پرداخت پول این کالاها از سوی ایران، محدود شده است.

میزان صادرات کره جنوبی به ایران در سه ماه نخست 2012 میلادی به بیش از 7 /1 میلیارد دلار رسیده بود‌. نماینده تجاری کره جنوبی در این باره تاکید کرد، محدودیت‌های این کشور برای صادرات کالا به ایران از 12 ژوئن اعمال شده است و علت اصلی آن اعمال تحریم‌های بین‌المللی و نگرانی کره جنوبی از کاهش صادرات نفت ایران به این کشور است. بر اساس این گزارش، کره جنوبی به تازگی از سوی آمریکا از تحریم‌های جدید بر ضد ایران معاف شده است.

کیتا بزرگ‌ترین سازمان تجاری در کره جنوبی به شمار می‌رود که بیش از 71 هزار شرکت عضو آن هستند. بر این اساس، هرگونه صادرات جدید به ایران تنها زمانی مورد تصویب سازمان تجارت بین‌المللی کره جنوبی قرار خواهد گرفت که مدت زمان پرداخت پول کالاهای صادراتی کمتر از 180 روز باشد.

دو مقام آگاه تجاری کره جنوبی ماه گذشته درمصاحبه با رویترز اعلام کرده بودند، سئول به دنبال کاهش صادرات کالا به ایران است. یک مقام آگاه افزود:  این محدودیت‌ها شامل صادرات انواع محصولات الکترونیک از جمله محصولات شرکت سامسونگ و خودروهای هیوندایی است. هم‌اکنون بیش از دو هزار شرکت کره‌ای محصولات خود را به ایران صادر می‌کنند. مازاد تجاری ایران با کره جنوبی در سال 2011 میلادی به بیش از 3 /5 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در چهار ماه نخست 2012 میلادی نیز به بیش از 7 /1 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد کاهش نشان می‌دهد. میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران طی چهار ماه نخست امسال نیز به 25 /25 میلیون بشکه رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش نشان می‌دهد.

درصورتی که ایران تصمیم به ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای بگیرد شرکت‌های کره‌ای از بازاری چند میلیارد دلاری محروم خواهند شد. باید دید آیا دولت کره بازار چند میلیارد دلاری ایران را به خاطر تحریم‌های غرب علیه ایران از دست خواهد داد یا خیر؟

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها